|
||||
|
||||
אאל"ט חלק מן המעטים שהורשעו ברצח וחבלה בנושא ההפלות היו דוקא קתולים אדוקים. יתכן שיש כאן טעות אופטית. האופי הצעקני והטלביזיוני של האוונגליסטים אולי מושך אליהם יותר תשומת לב, אבל דוקא התנגדותה הממוסדת והעיקשת של הכנסיה הקתולית (אפילו בארה"ב הפרוטסטנטית) היא המסוכנת ביותר. (אחרי הכל זו אולי הכנסיה הגדולה ביותר). (באמל"ט יש דוקא כמרים קתוליים רדיקליים בנושאי נישואי כמרים, הפלות, אמצעי מניעה וסוציאליזם). אפרופו, המטיפים הטלביזיוניים, מה שיובל מתאר אינו מפתיע במיוחד. ידוע שיש כאן מכונה משומנת של איסוף כספים. ויתכן שכדבריך שורשי העשב של התנועה האוונגליסטית הם פחות מזוייפים. יחד עם זאת השאלה המעניינת אותי, הוא מהו המשבר הגדול בחברה האמריקנית שהפך את התנועות הקיקיוניות העוסקות בציד פתאים לתנועות המוניות המשפיעות על בחירת הנשיא בארה"ב? |
|
||||
|
||||
סוציאליזם? מדוע? משום שהוא דוחה את הדת? |
|
||||
|
||||
הכנסייה רואה או ראתה במרקסיזם את השטן הגדול. ואני חושב שכמרים קתוליים באמל''ט מנסים להזדהות עם התערובת של קתוליות, פאגאניות ומרקסיזם הנפוץ מאוד בפרט באוכלוסיות אינדיאניות. כמוכן זו כנראה תוצאהשל המצב החברתי הקשה שם. |
|
||||
|
||||
"ואני חושב שכמרים קתוליים באמל"ט מנסים להזדהות עם התערובת של קתוליות, פאגאניות ומרקסיזם הנפוץ מאוד בפרט באוכלוסיות אינדיאניות." משפט קצת מבלבל, לא? לא הבנתי. |
|
||||
|
||||
אנסה שוב. אמריקה הלטינית היא כמעט לחלוטין קתולית. בעיקרו של דבר זה הושג ע''י כך שהכנסייה הספרדית ספחה לתוכה הרבה מן המסורות העממיות שהביאו איתם האינדיאנים והעבדים השחורים. למשל במקסיקו חוגגים חג לכבוד הבתולה מגואדלופ שהיא גם הבתולה מרי אבל למעשה מדובר באלילה אצטקית או מאיה. מדובר בתופעה הנפוצה בכל דר' אמריקה. המדובר כמובן בתקופות של קנאות שמרנית טהרנית (שריפת כלים דתיים, חרמות ונידויים) המתחלפות עם תקופות של סובלנות ואינטגרציה. במאה העשרים נוספו קדושים חדשים בדמותם של צ'ה גווארה, פידל קסטרו, זפטיסטים לדורותיהם ועוד מנהיגי גרילה מרקסיסטים וגם מאואיסטים. הכמורה הקתולית המקומית, לפחות חלקים ממנה (שהיא די ענייה, בודאי יחסית לכנסיה האירופאית) די מעורבת עם הקהל שלה ומזדהה איתו(היסטורית אפשר לקרוא על הבישוף דה לאס קאסאס, הנחשב קדוש במרכז אמריקה). בקרב כמרים אלו יש מדי פעם כמרים מורדים המביעים תמיכה בנישואי כמרים, באמצעי מניעה ואפילו בתנועות מרקסיסטיות. הכמרים האלו לפעמים מוחרמים מנודים ומגורשים מן הכנסייה ובפעמים אחרות מתפייסים איתם ומחזירים אותם לקהילותיהם. |
|
||||
|
||||
תגובה 110307 |
|
||||
|
||||
Very true. Also, some of the combinations of Catholicism and Paganism stem from Catholicism spreading onto countries with a very rich Pagan tradition. And indeed, South America, where I lived for many years, is very much like what you describe, and the clergy is more flexible.
Another thing, I believe, that makes Catholicism more susceptible to a mixture with Paganism is the fact that it's a much more festive and ritualistic relgion than Protestant traditions. I strongly recommend the fabulous film "El Crimen del Padre Amaro" to anyone curious about the Church in Latin America. Granted, things everywhere are not as grim as they are in the film, but nevertheless it opens a window to these dilemmas and issues, and particularly to the life of Catholic clergy: http://www.imdb.com/title/tt0313196/ |
|
||||
|
||||
That is the 64,000 dollar question! Oh-so-many people have been trying to figure this out and put it in context; after all, there had been evangelical Christianity, albeit less of a "born-again" movement, before the previous few rounds of election. This version of the new right provides a platform of opinions about family structure and sexuality, economy, foreign policy, welfare and crime control. As to the latter, I can supply a partial answer; the movement toward severity in crime and the broad support of the death penalty by the New Right here feels sometimes like the swing of a pendulum, a reactionary move to the rehabilitative efforts of the 1960s and 1970s. But of course there is more than just that.
|
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |