|
||||
|
||||
סליחה. אולי לא הייתי ברור: * לא שאלתי מה אמר פרידריך הגדול לג'ון באטיס דה-באיה. * לא שאלתי מה השיב ג'ון באטיס דה-באיה לפרידריך הגדול. * לא ביקשתי הוכחה ברורה לקיומו של אלוהים. * לא שאלתי על פרדריך הגדול. * לא שאלתי על המסורת היהודית. * לא שאלתי על מעמד הר סיני. למען האמת, כל קשר בין השאלה שלי לתשובה שלך לא מובן לי לחלוטין. שאלתי שאלה ברורה, ואני מעוניין לשמוע את התשובה (שלך, אם אפשר) לשאלה. לשאלה ששאלתי, זאת אמרת. לא לשאלות שלא שאלתי, אם זה לא מובן. למען הסר ספק, השאלה היא, בדיוק כמו שהיא מופיע בתגובה 297445 "האם אתה יכול לומר על משהו שאם הוא יקרה, הוא יהווה הוכחה להעדרו של אלוהים?" אפשר, בבקשה, לקבל תשובה עניינית (גם "לא" היא תשובה עניינית)? |
|
||||
|
||||
אבל הוא ענה, לא? אורי עושה מספיק טעויות, לא צריך להמציא עוד: "חיסולו הטוטאלי של העם היהודי... יהווה הוכחה להעדרו של א-לוהים." |
|
||||
|
||||
הוא דווקא בחר בחכמה את התשובה הזאת: במצב זה לא יישאר שום עד להוכחה הנפשעת. |
|
||||
|
||||
למה? גם לא יהיו לא-יהודים? |
|
||||
|
||||
ממתי לא יהודים כשירים לעדות? |
|
||||
|
||||
וממתי לא-יהודים אינם כשירים לעדות? ובפני מי? |
|
||||
|
||||
חשבתי שרק היהודים יחיו לעולם ו*עד*, לא? |
|
||||
|
||||
מה פתאום, לא רק היהודים. גם חסידי אומות העולם, אלה שמקיימים שבע מצוות בני נוח, עליהם נצטוו אומות העולם. ורבים נוספים. |
|
||||
|
||||
הוא ענה (אצל א"פ צריך לדעת לברור את התבן מן התבן): "חיסולו הטוטאלי של העם היהודי ומחיקתו מעל פני האדמה, חלילה, בידי אויבינו וכל מבקשי רעתנו, יהווה הוכחה להעדרו של א-לוהים, חלילה." דומה לטענה האמפירית: השמדת האנושות תפריך אחת ולתמיד את קיומו של הדרקון במרתפי. How convenient. |
|
||||
|
||||
ברור כי אין קשר בין הדימוים. בעוד שהטוען על קיומו של דרקון במרתפו ניתן לבדיקה פיזית אמפירית, קיומו של א-לוהי ישראל ניתן לאישוש בידי ההיסטוריה ונפלאות הטבע, מאחר ומדובר ביישות רוחנית, שהיא מעל הטבע ומעבר להיסטוריה, כפי שעם שלם לדורותיו מעיד על הברית הכרותה ביניהם ואף מוכן למות עליה. לפעמים כשלא יודעים איך לאכול את צדקת הצד השני -- מוטב לחרוק שיניים ולנגוס שפתיים ולשתוק, בבחינת ''שתיקה כהודאה'' או לחילופין להודות כי ''צדקה ממני''. |
|
||||
|
||||
"קיומו של א-לוהי ישראל ניתן לאישוש בידי ההיסטוריה ונפלאות הטבע" ברוך בואך שפיזוזה! "ומדובר ביישות רוחנית, שהיא מעל הטבע ומעבר להיסטוריה" סתירה מתרצת! |
|
||||
|
||||
איזה שפינוזה בראש שלך? שפינוזה מתהפך בקברו כשהוא קורא את התגובה הזאת שלך, על כל העיוותים המחשבתיים שבה כלפי דעותיו. הרמב"ם אומר על האמונה היהודית בא-לוהים: "הסתכל במעשיו, שמתוך כך אתה מכיר את מי שאמר והיה העולם". וכך כתב הרמב"ם בהלכות "יסודי התורה" (ד, יב): "בזמן שאדם מתבונן בדברים האלו ומכיר כל הברואים ... ואדם כיו"ב, ויראה חכמתו של הקדוש-ברוך-הוא בכל היצורים וכל הברואים – מוסיף אהבה למקום ותצמא נפשו ויכמה בשרו לאהוב המקום-ברוך-הוא ויירא ויפחד משפלותו ודלותו וקלותו". |
|
||||
|
||||
מכל השטוית שהרמב"ם כתב בחרת דווקא את זו? |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |