|
||||
|
||||
מומלץ לקרוא את הקישור, שעוזר להבין קצת את גישתם של חלק מן הכלכלנים וכיצד היא נוצרה: "למרבה ההפתעה, בניסויים כאלה מוצאים שהחלוקה ההוגנת של חצי-חצי היא הנפוצה, ושהמחלק אינו מנצל את מעמדו העדיף. אולם בקרב תלמידי כלכלה, המחלק מקבל באופן עקבי, ומובהק סטטיסטית, יותר מאשר במקצועות אחרים. טבילת האש של הסטודנטים לכלכלה היא בקורס המבוא לכלכלה. אנשי משק רבים אמרו לי שהפרק החשוב בלימודיהם היה המבוא לכלכלה. הקורס נבנה על ידי אבי ההוראה והמחקר הכלכליים בישראל, דן פטינקין. המבוא למיקרו-כלכלה, שעניינו פעולת השווקים ויעילותם, נותר כמעט ללא שינוי לאחר עשרות שנים של הוראה. למדתי אותו כסטודנט שנה א' ב-1966, ולימדתי אותו פעמים רבות מאז. בעזרת שורה של מודלים כלכליים הקורס מצליח להטמיע בבוגריו מסרים גלויים וסמויים. המסרים הגלויים: תחרות חופשית בשוק היא אופטימלית ואין צורך בכל התערבות. יש מקום לפעילות הממשלה במשק רק כאשר יש כשלי שוק. המסרים הסמויים: בקורס מדברים על "התערבות הממשלה בשוק החופשי"; כלומר, זו פגיעה בחירויות הפרט. ניתוח המיסוי עוסק רק בהפרעת המס לפעילות השוק ואין מלה על הפעילות הנחוצה שהמס מממן. כלומר, המיסוי רק מזיק. כשלי השוק הם בענפים שוליים, כמו זיהום אוויר, ולכן הממשלה צריכה להיות קטנה. מהמסרים האלה עולה שהשוק הוא טוב ויעיל והממשלה מיותרת ולא יעילה. מסרים אלה מתחזקים בלימודי המיקרו-כלכלה בשנה ב'. מה הפלא שתלמידינו חושבים שאין טוב כמו השוק ואין רע כמו המגזר הציבורי, ומכאן, שאין טוב מהפרטת המגזר הציבורי?" |
|
||||
|
||||
א. אני מסכים עם כל דבריך. ב. אולי בגלל המרצה שלי במבוא ל.. תמיד חשבתי שהקורס לא השתנה מאז 1866. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |