|
||||
|
||||
במורה נבוכים וכן בהקדמות המשנה טוען הרמב''ם כי צורתו של האדם (כפי החלוקה האריסטוטלית של חומר וצורה) הוא השכל כלומר התבונה. הדבר שהופך אותנו לאנשים ומבדיל אותנו מן החיות הוא היכולת שלנו לבחור ולהבין. בהקשר אחר כתב כותב אחר, תומס הובס, על הסוגיה הזאת כפי שהוא הסביר בני אדם אינם יכולים לחתום על אמנות עם חיות כיון שחיות אינן יכולות להתחייב מבחינה תבונית. לפי זה גולם בעל תבונה או תוכנת מחשב בעלת תבונה יכולים לקבל את הסטטוס האנושי, והריסתם תחשב לרצח. זה כרגע לא מקובל אבל אם נתבונן ביחס שלנו לחיות לעומת היחס שלנו לבני אדם נבחין בהבדל פשוט זה. לחיות אכן אין תבונה ולאדם יש. ונראה לי הגיוני כי היחס שלנו לגלמים בעלי תבונה ישתנה עם הזמן כפי שהיחס של בני המערב לעמים של העולם השלישי השתנה עם הזמן. |
|
||||
|
||||
מעניין שעל הרמב"ם היו סיפורים שהוא ניסה ליצור אדם מלאכותי בניסויים שמזכירים את אלה של ד"ר פרנקנשטיין, אבל עד כמה שאני יודע הסיפורים האלה הם מאוחרים למדי אולי רק מהמאה ה-19. |
|
||||
|
||||
היו גם שמועות שמדי פעם שמעו מביתו של הרמב''ם קול נשי זועם שאומר ''גולם, תזיז את הרגליים לכאן ותשטוף ת'כלים במקום להתעסק עם גוש החימר ההוא''. |
|
||||
|
||||
אני ממליץ לקרוא את הספר ''שבחי הרמב''ם '' קובץ אגדות מלוקטות ממקורות שונים על הרמב''ם ושם יש כמה סיפורים שבאמת מזכירים מאוד את סיפור פרנקנשטיין כיצד הוא מנסה ליצור אדם מלאכותי נצחי ללא הצלחה יתרה.. הסיפור הוא מעניין אבל ככל הנראה על פי ההערה הביבליוגרפית המצורפת הוא הופיע בדפוס לאחר סיפור פרנקנשטיין וייתכן שיצר אותו מישהו שהיה מודע לסיפור ההוא . |
|
||||
|
||||
מעניין אם מי שיצר את דורפל ידע על כל הסיפורים האלה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |