|
||||
|
||||
אם נתייחס לפירטיות מזווית אחרת, נראה שיש בזה הגיון מסוים. וההגיון טוען כי מוזיקה בכל קשת הגוונים שלה צריכה להגיע אל כולם. דהיינו: לא יתכן שיוצר ילחין, יכתוב, ישיר יצירה שתהייה כל כולה לאלו שיכולים להרשות לעצמם לרכוש אותה. ומה עם אלו שאין באפשרותם לרכוש ולשמוע. כשניתן להוסיף שהדרך הפיראטית נותנת ליוצרים צעירים ועלומים את האפשרות להיחשף. דבר שלא היה מסוגל להתבצע אם כל יצירה צריכה הפקה רבתי ותשלומים לעשרות טכנאים ולכל הקשור בעשייה של דיסק בודד. מה גם שרוב אלו אשר קובלים שיצירותיהם נגנבות. יושבים על מגדל השן. ומעיזים לדרוש עשרות אלפי דולרים להופעה ביום העצמאות. ובאשר לגניבות של תוכנה, הכלל תקף גם כאן! אם נחשוב קצת קדימה ולא על כעת ועכשיו מה יש בכיס. יהיה יותר כדאי שאנשים ללא מקורות כספיים יחשפו לטכנולוגיה הזאת. וללא תשלום. מאחר ואם ימצאו פטנט אשר יחסום באופן חד וחלק את מכת השכפול לתוכנות, ייווצר ברבות הימים מעמד אנשים חדש. אלו שיודעים להפעיל טכנולוגיה גבוהה. ואלו שאין להם שמץ של מושג מה זה בכלל. מעמד של אדונים ומעמד של ע(ו)בדים. |
|
||||
|
||||
אני ממש לא מסכים אם המסקנות שלך. תוכנות ומוצרי מחשב משווקים ע"י חברות מסחריות. חברות שמטרתם להגיע לכמה שיותר קונים. כיום כמות המשתמשים בטכנולוגיה גדול לעין ערוך מכמות המשתמשים לפני עשר שנים, שלא לדבר על לפני עשרים. הגידול הזה לא קרה בגלל העתקות פיראטיות (טוב, אפשר לטעון שהמחשבים תואמי ה-IBM הם פיראטיים, אבל זה יהיה טפשי) אלא בגלל שיפור הטכנולוגיה, התאמתה לצרכן לא מקצועי, והוזלתה לכיס הביתי. כיום כמות החשובים למחשבים ומשתמשים בהם, בין אם בבית או בעבודה, היא עצומה, ונמצאת במגמת עלייה בלתי פוסקת. אם יצליחו לעצור לחלוטין את גניבת התוכנה, אנשים יעברו להשתמש בתוכנות חוקיות. אין אפשרות לחזור אחורה למצב בלי מחשבים - באג אלפיים הראה את זה לאנשים. ברגע שתוכנות יגיעו רק ממקורות חוקיים, המחירים שלהם ירדו, וירדו, עד שיהיו שווים ממש לכל נפש. מוצרי תוכנה יהיו פשוט בסיסיים מדי. לא עוד מותרות, אלא מוצרים בסיסיים שכל אדם צריך. |
|
||||
|
||||
חוק השוק טוען נמרצות, כי עקב ביקוש גובר, המחירים דווקא עולים. שלא כטענתך שהמחירים יוזלו אם הם יסופקו דרך מקור אחד שישלוט על המחירים ועדיין לא סתרת את הטענה שלי: מה יעשו אלו שאין להם כסף כדי לרכוש השכלה. ונותרה להם הברירה ללמוד לבד. באיזו תוכנה הם ישתמשו, חוקית? שתעלה להם כמו המשכורת החודשית שלהם לאנשים פרטיים צריך לתת את זה ללא כל תשלום כדי שחלקם, אלו שרוצים בכך, תהיה האפשרות ליישר קו עם אלו שהולך להם בקלות כי יש להם כסף לרכוש את השכלתם |
|
||||
|
||||
החלק הזה של עקרון ההיצע והביקוש רלבנטי רק למוצרי מותרות, או מוצרים אחרים שאינם חיוניים. לא רחוק היום שבו מעבד תמלילים יהיה דבר כל כך בסיסי שהוא יהיה מסובסד ע"י המדינה. ראה הפרויקט היומרני של "מחשב לכל ילד". אם נתעלם לשניה מהצעדים הפוליטיים שהובילו להכרזות על הפרויקט, אפשר לראות שהוא נובע מהתפיסה שבימינו כל בית צריך מחשב, וכל אדם צריך לדעת להשתמש בו בשביל להשתלב בחברה המודרנית. אם המדינה היתה מוכנה - לפחות הצהרתית - לשאת בנטל הרכישה של מחשבים לכל אחד, על אחת כמה וכמה שתהיה מוכנה לסבסד מוצר שבלעדיו המחשב מאבד מיעילותו. חלב, לחם ו-Word - מוצרי היסוד של כל בית בישראל. |
|
||||
|
||||
1. פרויקט "מחשב לכל ילד" הופסק בימים אלו. 2. האמונה שלך בטוב-ליבה של המדינה מחממת לב, אבל לא ממש מבוססת במציאות. נראה לך שהמדינה יכולה להרשות לעצמה לסבסד מוצרים יקרים כ"כ? נראה לך שהיא רוצה, בהתחשב בעובדה שהיחידים שירוויחו מזה הם העניים? 3. "מחשב לכל ילד" מעולם לא היה פוליטי - הוא התחיל בימי רבין, וביבי בסה"כ תפס עליו טרמפ. |
|
||||
|
||||
1. כן, טוב, נו. נגמר הכסף. :) 2. הכסף הגדול לחברות התוכנה לא מגיע ולא יגיע מצרכנים ביתיים אלא מבתי עסק, ולכן הקמפיינים נגד ההעתקות מכוונים לעסקים, ולא למשתמשים ביתיים. ("הגעתם למשרדו של המנכ"ל. המנכ"ל עכשיו בכלא", וכו'). כמו ש-Netscape Navigator הוא חינם למשתמש ביתי אבל עולה כסף לשימוש ארגוני, אני חושב שתהיה מגמה של שימוש זול במוצרים בסיסיים (כמו מעבדי תמלילים) ל"צריכה אישית", אבל אכיפה חוקית על בתי עסק. 3. הכל פוליטי, לא משנה מי מתחיל עם זה. |
|
||||
|
||||
גם אוכל גורמה צריך להגיע לכולם! וגם סרטים חדשים. וגם מערכות סטריאו עם סראונד וצ'יינג'ר לשלושה דיסקים, ומחשבי פנטיום IIIחמשת-אלפים מגה-הרץ, ושעוני קרטיה ושמלות של גוצ'י. בכלל - כולם צריכים להנות מכל הדברים הכי טובים שאפשר להציע להם... אבל אי אפשר, כי בינתיים, עדיין יש דבר כזה שקוראים לו כסף, ויש מי שרוצה לקבל אותו (תהרוג אותי למה). על מוצרים צריך לשלם. אתה תתפלא לשמוע, אבל יוצרי המוזיקה בארץ ובעולם לא עושים את זה למען רווחת המאזינים, אלא, בין השאר, משום שזה מה שהם עושים בשביל כסף. להגיד שהם צריכים לתרום את זה לאוכלוסיית העולם כמחווה אנושית זה, אם תסלח לי, מגוחך. גם חברות התוכנה לא קיימות שם בשביל לעזור לאנשים לקבל חינוך, אלא כדי להרוויח כסף. אנחנו עדיין לא מדינה קומוניסטית, תודה לאל. |
|
||||
|
||||
מערכת העיכול שלנו כבני אדם מסוגלת לעכל כמעט הכל. ולאו דווקא אוכל גורמה. אני מכיר כמה וכמה אנשים שחיים ימים שלימים על לחם, גבינה וזיתים. והם מאושרים. וכנ''ל עם מערכות סטריאו, וייתר מנעמי החיים. אבל אם אפשר לקרוא ולכתוב עבודות רק בפורמט וורד. זה מחייב לרכוש את התוכנה שתבצע זאת. וכנ''ל עם כל פטנט אחר, שיצרניות חובקות כל מוציאות אל השוק. אני משוכנע ששמת לב לכך שבעשור האחרון כלכלת העולם נשלטת ע''י חברות ענק החובקות כל. אשר מכתיבות לשאר ייצורי האנוש, בכל רחבי העולם את אופיין. והן מרוויחות הון עתק על כך. הפירטיות לא גורעת מן הרווחים שלהן. לדעתי רק להפך. כך המוצרים שלהן מגיעים לכל אדם ברחבי הגלובוס. וכך החברות הללו מתפרסמות ומכירותיהן עולות ורק עולות. ובאשר ליוצרי המוזיקה, אם אינני טועה, אזי כל יוצר מוזיקה חדש מעוניין לקבל הכרה ע''י כמה שיותר שומעים. ומשאלתו הראשונית היא שהמוזיקה שהוא יוצר תהיה שובת לב, שתיגע בכולם ושיאזינו לה המון רב של אנשים. ובתחילת הדרך הוא ישמח אם יפיצו את היצירה חינם לכל דורש. ה''טמעות'' מגיעה עם התמלוגים. ככל שהיוצר מרוויח יותר, כך הוא מעוניין לעשות יותר כסף. ועדיין לא ראיתי יוצר מוזיקה פופולרי שאין לו מה לאכול. להפך אני רואה מוסיקאים שמיצרים זבל ומוכרים אותו במחיר של זהב. אין אני טוען בשום אופן כי הכול צריך להיות חינם, זה הליך שפשט את הרגל. אני רק חושב כי מוזיקה ותוכנות עבור המחשב, לצרכן הפרטי. אינן צריכות לעלות כסף. וכשאני אומר לצרכן הפרטי זה אומר בדלת אמות ביתו. עד כה המצב נשמר. מי שאין לו כסף מעתיק תוכנות. מה גם שבעניין המוזיקה זה היה קיים לפנים ולפנים. עיין ערך קלטות טיפ. |
|
||||
|
||||
מקומות עבודה ואוניברסיטאות מספקות כמעט תמיד מחשבים עליהם יוכלו הסטודנטים נטולי המחשב לעשות כל מה שהם צריכים לעשות. גם ניידות היא צורך מחוייב המציאות של כל אדם - האם נדרוש מיצרני מכוניות ותחנות דלק לספק לנו את אלא בחינם? או שאולי אגד ודן צריכות לתת שרותים ללא תמורה? מוזיקאי שרוצה לחלק את המוזיקה שלו חינם, יכול כבר היום לפתוח אתר אינטרנט ולהציע לאנשים לצרוב עבורם את הדיסק שלו במחיר עלות, או אפילו חינם, אם בא לו. אין כל טומאה ברצון להרוויח כסף, ולחיות מהמקצוע שלך. אתה לא מכיר יוצרים פופולריים שאין להם מה לאכול? ראית את "סוך עונת התפוזים"? החברים של נטאשה לא ראו גרוש משני הדיסקים הראשונים שלהם, וחיו בתנאים לא תנאים. רק מהדיסק השלישי (רדיו בלה-בלה המצויין), הם התחילו להרוויח כסף (ומיד התפרקו...). ומה המשמעות של "לא צריכות לעלות כסף לצרכן הפרטי"? האם אמנים צריכים להרוויח את כספם אך ורק דרך הרדיו? כלומר - לדעתך, המוזיקה היחידה שצריכה להעשות, היא כזאת שתושמע פעמים רבות ברדיו? אני חושב שהודעות קודמות בשרשרת הזו כר הבהירו את התוצאות המזוויעות של הגמוניה גלגלצית על היצירה העברית. ומה לגבי משחקי מחשב? לאלו אין "סקטור עסקי", אבל נורא קל להעתיק אותן. האם גם אותן צריך לספק חינם לסקטור הפרטי? פיפה 2000 מזוייף בארץ בכמות מכובדת עד מאוד - האם הזיוף הזה הוא "לגיטימי" באותה מידה כמו זיוף של אופיס 97, או פחות? על ה"slippery slope" שמעת? |
|
||||
|
||||
רק רציתי לציין שהטיעון הקלאסי של אמנים הולך בדיוק ההפך - אנחנו רוצים ליצור אמנות טהורה, שמימית, ולכן אנחנו לא יכולים לדאוג לרווחתנו ולטעם הקהל כל הזמן: החברה מחויבת לכלכל אותנו, ואנחנו בתמורה מחויבים לתת לה מכשרוננו. הראשון שהשיג פריצת דרך בנושא, אגב, היה בטהובן - הוא השיג חוזה עם אנשי וינה, שבו הם מתחייבים לשלם לו משכורת קבועה, והוא מתחייב להמשיך וליצור. עד לבטהובן, מוזיקאים היו לרוב משרתי-חצר וכתבו בסיטונאות (כמו באך, לדוגמה) - כך וכך יצירות מסוג כזה וכזה כל שבוע. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |