|
||||
|
||||
גם אני נסעתי במשלחת נוער לפולין. המסע עצמו היה מעניין ומרגש, אבל לצערי לא מלמד. לא היה שום עידוד או גירוי לחשוב על משמעויות והקשרים אונברסלים של השואה. כמו זכויות בסיסיות של אדם, כמו איך דבר כזה קורה וממשיך לקרות (בצורה כזו ואחרת) וכו'. אני רוצה להדגיש שאינני רואה במשמעויות הלאומיות שלה משהו פסול, ליהפך, מדינת ישראל הוקמה בגלל השואה ובשביל למנוע אפשרות לשואה יהודית נוספת - ההקש משם לצורך להיות מדינה חזקה שיכולה להגן על עצמה ברור וראוי. אבל כשאין שום הכוונה וגירוי למחשבה במסגרת המשלחת, מצטמצמים למכנה משותף אחד ויחיד - מצאתי את עצמי חלק מקבוצה בעלת חשיבה קולקטיבית, מדקלם אמירות שחוקות, שידעתי עוד לפני הביקור. בקיצור - אני חושב שהביקור חייב להיות מלווה בלימוד רציני! יש בי מידה קטנה של תיסכול מכך שאך ורק רגשות לאומיים מעודדים בביקורים הנ"ל - למרות שגם להם יש מקום. |
|
||||
|
||||
"מדינת ישראל הוקמה בגלל השואה" - למה לברזילאים, להודים ולאיטלקים מגיעה מדינה משלהם גם בלי שואה, ואנחנו צריכים סיבות מיוחדות? |
|
||||
|
||||
בגלל שההודים והאיטלקים ישבו ברצף על אדמתם וזה היה טבעי ואנחנו חזרנו מגלות ותבענו את האדמה הזו. יכול להיות שבלעדי השואה (והדעות חלוקות על כך) התביעה הזו לא היתה נענית על ידי בעלי המאה והדעה. |
|
||||
|
||||
התנועה הציונית קמה, היתה פעילה, ואפילו קיבלה תמיכה מדינית פה ושם עוד בטרם השואה, כך ש(כנראה) מדינת ישראל היתה קמה גם ללא ''עזרתה'' של השואה, אם כי (שוב, כנראה) במועד מאוחר יותר. מה שכן, השואה (למעשה הסכם השילומים עם גרמניה) הוא מה שהקים את המדינה על הרגליים. |
|
||||
|
||||
ה''כנראה'' רחוק מלהיות בטוח. תנועות לאומיות רבות קיימות זמן רב ואינן מצליחות להגשים את עצמן במדינה, הבסקים, הטמילים ועוד רבים |
|
||||
|
||||
אכן, מדע ה"מה היה קורה אילו" רחוק מלהיות מדע מדויק, ובכל זאת: הבסקים, הטמילים ועוד רבים תובעים מדינה שתתנתק ממדינה קיימת. התנועה הציונית ביססה את תביעתה לעצמאות ב(מה שנתפס אז בעיני הגורמים הרלוונטים) No man's land, ועוד בחבל ארץ שממש באותו זמן עבר משלטונה של האימפריה העותמאנית עליה השלום, לפיקדון בידי ממשלת הוד מלכותו. לכן סיכויי ההגשמה של התנועה הלאומית הציונית לא נפלו מאלו של התנועה הלאומית בקניה או בקפריסין. |
|
||||
|
||||
זה בהחלט נימוק טוב, אבל מצד שני ארץ ישראל אינה בדיוק קניה או קפריסין (סנטימנטים חזקים וחוסר רצון לויתור של העולם הנוצרי, שהוא היה הרלוונטי להחלטה) וגם היהודים ככלל אהובים פחות משאר העמים. כמו שאמרת, זה רחוק מלהיות מדע מדויק וקשה לשקלל את כל הגורמים. ההרגשה שלי היא שרגשות האשם בעקבות השואה נתנו את הדחיפה העודפת להזדמנות שאולי לא היתה חוזרת, אבל זו בהחלט הרגשה שלא מסתמכת על שום דבר כמותי. |
|
||||
|
||||
אנחנו כמעט מסכימים. חילוקי הדעות הם בשאלה האם השואה היתה קטליזטור, או הטריגר. |
|
||||
|
||||
אני מסכים גם בזה שהיא היתה קטליזטור ולא טריגר (שהרי גם אני לא טוען שלא היתה תנועה ציונית העלת השגים לפני השואה). מנסיוני אני יודע שיש ריאקציות שללא קטליזטור לא מצליחות להתממש :). אולי בזה חילוקי הדיעות וגם בזה אין לי דיעה מוצקה. |
|
||||
|
||||
לדעתי קטליזטור חשוב יותר מאשר השואה באופן ספציפי, היה מלחמת העולם השניה במובן הרחב יותר, ובמיוחד עליית כוחן של המעצמות החדשות - ארה''ב ובריה''מ, אשר ביקשו למצוא דריסת רגל במזרח התיכון על חשבון המעצמות הישנות, ובמיוחד בריטניה וצרפת הרלבנטיות לאזורנו. זה גם השתלב במגמה של עצמאות מדינות רבות באותה תקופה, שהיו קודם תחת שלטון או מנדט של שתי מעצמות אלו, דוגמת הודו ופקיסטן, סוריה, ירדן, לבנון וכו'. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |