|
(כן, ברור שזה תפקידן של הדגשות. גם הסוגריים הם יתירים, ותפקידם לסמן את השינוי הקל בטון כאשר במהלך הצגה בעל-פה של טיעון אנו אומרים משהו צדדי, והטון מזמין את המאזין לייחס לו פחות חשיבות).
אפשר, מצידי, לוותר על "חופשי"; ממילא לא ראיתי עמדה שמכירה בשני סוגי רצון, חופשי ולא-חופשי1. אבל בכל זאת: אצל ניצה הרצון חופשי מחוקי הפיזיקה. אצלי לא. ניצה חושבת שאם כך, אז העובדות הפיזיקליות מאלצות את הרצון, ואז הוא לא חופשי. ואני חושב שחשוב להבחין שהעובדות הפיזיקליות הרלוונטיות *מהוות* את הרצון, ולכן מוזר קצת לומר שהן מאלצות אותו. אני אנסה להבהיר זאת באמצעות מטאפורה. ניתן לומר שהעובדה שטבלתי את האריג בגיגית עם צבע אדום, אילצה אותו להיות אדום. יותר קשה לומר שהעובדה שהחוטים שממנו הוא עשוי הם אדומים, מאלצת אותו להיות אדום.
1 ניסיתי עכשיו לפתח איזה ניסוי מחשבה עם חייזרים ששולטים על הרצון, שידגים רצון לא-חופשי, אבל זה נכנס למלכודים לוגיים.
|
|