|
||||
|
||||
והטלוויזיה האנגלית, היא אינה מחללת שבת? |
|
||||
|
||||
גויים יכולים לעשות בשבת כל מה שעולה על רוחם (כל זמן שהם לא עוברים על שבע מצוות בני נח), אז לדעתי אין איסור הנאה מה-BBC בשבת. |
|
||||
|
||||
אבל ישראלים הנמצאים באנגליה יכולים לראות טלויזיה הפתוחה בשבת? זה מזכיר לי טיול קבוצתי שהייתי בו בעבר באנגליה, בו היה זוג אחד דתי מאד, שיצא איתנו לסיור רכב בלונדון. כנראה שהם חשבו שאלוהים אינו נמצא בחו"ל. |
|
||||
|
||||
מי נהג ברכב? |
|
||||
|
||||
כמדומני, בריטי ערל. אך האם זה משנה? |
|
||||
|
||||
בוודאי. אם הנהג אינו נוהג רק בשביל יהודים, והנוסעים שלו השאירו במלון את המצלמה והכסף - הם לא חיללו שבת. |
|
||||
|
||||
שגעון, איך שההלכה יודעת לבצע כל תכמון כשהיא רוצה. אבל הנהג נהג בשביל ישראלים (ולא היו ערבים בקבוצה), ואני מניח שהם לא שכחו את הכסף במלון. |
|
||||
|
||||
אבל היה ביניהם עולה אחד מרוסיה שרק אביו יהודי. |
|
||||
|
||||
למה תכמון? הנהג אינו יהודי, ומותר לו לעשות מה שהוא רוצה. חכמים אסרו להנות מחילול שבת של נוכרי בתנאים מסויימים, והתירו בתנאים אחרים. אולי בני הזוג שהזכרת כן השאירו את חפצי החול שלהם במלון, ואולי הם פחות דתיים ממה שחשבת. |
|
||||
|
||||
יכול להיות שאותם דתיים פשוט השאירו את ההלכה במלון, אבל אני מנחש שהם דווקא אכן השאירו את הכסף והמצלמה וכל המטלטלין במלון. אני לא יודע למה אתה קורא לזה תכמון - מותר לגוי לבצע מלאכה עבור יהודי בשבת, זה כל העניין מאחורי ''גוי של שבת''. |
|
||||
|
||||
בעיני, גם ''גוי של שבת'' זה אבו האבוה של התכמונים. אבל עניין של הגדרות. קרא לזה אתה איך שאתה רוצה. |
|
||||
|
||||
אני לא בטוח מה מקורו של ''גוי של שבת'' אבל אבי ז''ל סיפר לי שבילדותו היה אחד בעיירה שהיה קשור למשפחתו, שהיה מזין את התנור ביום השבת בבולי עץ, שיושבי הבית לא יקפאו חלילה מקור. |
|
||||
|
||||
ובכל מקרה, על-פי ההלכה היהודית אסור ליהודי להגיד לגוי שיעשה מלאכה עבורו, היהודי, בשבת – מאחר וגם הנוכרי מצווה על שבות. ההלכה מתירה ליהודי לבקש מגוי ברמז בלבד לחלל את השבת עבור צרכיו של היהודי (במקרים שאין לגוי עצמו כל הנאה אישית ממעשה החילול) אך ורק כאשר מדובר בצורך הציבור (למשל, חשמל בבית מדרש) או במקרים של פיקוח נפש (למשל, הערבים/יות שמשמשים ככתבנים/יות בשבתות ובחגי ישראל בבתי החולים כמו "לניאדו" בנתניה, "שערי צדק" בירושלים ובעוד מקומות). |
|
||||
|
||||
קטע של שיר פרודי מסתובב לי בראש. אולי מישהו יוכל להשלים ( לפי מנגינת "ג'וני איז דה בוי פור מי"): ג'וני איז דה גוי פור מי גוי קטן ולאומי בשבת יחלוב פרות ינקה את האורוות [...] |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
במקור זה שיר רומני, שנקרא "מזחלת פעמונים". עפ"י מה ששמעתי פעם באיזו תכנית רדיו, חיבר אותו בשנות ה30 של המאה הקודמת יהודי שחי ברומניה. שנים אחדות לאחר מכן הגיע הלחן לארה"ב והיה שם להיט גדול, והוצג תחת התרגום Johny is the boy for me (ומכאן התרגום של מועדון התיאטרון) כלחן שכתב אמריקאי כלשהו. אחרי שנים אחדות תבע אותו יהודי ששרד את השואה ברומניה את האמריקאי על זכויות יוצרים, וזכה. השיר בגרסתו באנגלית בוצע גם ע"י העופרים, וגם ירדנה ארזי שרה אותו פעם בעברית וזה נקרא בביצועה "מזחלת הפלאים" או משהו. |
|
||||
|
||||
ברומנים זולים |
|
||||
|
||||
:)! |
|
||||
|
||||
כעקרון אסור להנות ממלאכה של גוי בשבת. יש לזה יוצאי דופן, אבל העקרון הוא שאסור. |
|
||||
|
||||
התרשמותי היא שהאיסור הוא על הנאה ממלאכה אם הגוי עשאה במיוחד בשביל היהודי או לבקשת היהודי, אך אם לא כן - אין בעקרון איסור ליהנות ממנה.http://www.mechon-mamre.org/i/3106.htm |
|
||||
|
||||
מסקנה: לפולניות מותר לבקש מהגוי בלי הגבלה. |
|
||||
|
||||
נכון, אבל תמיד ישנו החשש האנושי הטבעי שתשכח שהיום שבת ולא כמידי יום ביומו ותכבה את מכשיר הטלוויזיה. כפי שחז"ל דיברו על איסור ללמוד לאור הנר בשבת מהטעם: שמא יטה את הנר. |
|
||||
|
||||
וגם אם תכוון שעון שבת שידליק ויכבה את מכשיר הטלוויזיה או הטייפ הרדיופוני, עדיין ישנו החשש האנושי הסביר שתגביר את הווליום או תנמיך את הווליום. מה שמכונה חילול שבת. טעם נוסף לאיסור מצוי במה שנקרא "מראית עין", כלומר למראית עינו של הזר מחוץ לביתך נראה כי הינך מחלל את השבת בפרהסיא, שכן מאיפה לו לדעת שתלית שלט בו כתוב כי הדלקת ותתכבה הטלוויזיה (או רדיו) על פי שעון אלקטרוני מיוחד, או מאיפה לו לדעת שהינך מסתכל בחדשות הערוץ BBC או CNN? (מה גם שיש בערוצים אלו עובדים יהודים ושלוש רשתות הטלוויזיה הגדולות בארה"ב, ABC, CBS, ו-NBC מנוהלות על-ידי יהודים). הוא רק רואה אורות מבזקים מעבר לשמשות של חלונות חדריך. ואתה נמצאת מחלל את השבת בפרהסיא, גם אם כלפי שמיא לא חטאת, רק שאם חטאת כלפי אדם נמצאת חוטא כלפי שמיא. |
|
||||
|
||||
אבל בהגברת הקול או בהנמכתו אין שום איסור בשבת. ולכן אם אתה נמצא בצבא בשבת והרדיו פועל בקולי קולות, ואתה חייב לישון, יהיה מותר לך להחליש אותו עד שלא תשמע כלום. כמובן, אם אף אחד לא שם לב. |
|
||||
|
||||
אתה מתעלם מתיקון לעניין זה, שפורסם זה לא מכבר בספר "זוטות וזוטים, לנבונים ולשוטים" (התשכ"ג) והתקבל אצל רוב עדות ישראל: "כך שמעתי בשם הרשכ"ג שאם נדלק הרדיו על ידי שעון שבת או בדרך אחרת שאין בה איסור, אסור להנמיך את הקול על ידי הכפתור המיועד לכך, משלוש [כך] טעמים. האחד שהנמכת הקול יש ותגרום למי ששמיעתו לוקה פיתוי להגביר את הקול בחזרה, ונמצאת מכשילו בעבירה "ובפני חרש לא תתן מכשול". השני מטעם מראית עין, שיש מי שיראך מטפל במכשיר ויחשוב שמא כל פעולה מותרת בו, ולא תצא שעה ארוכה בטרם יחליף תחנות מה שעלול להגביר את עוצמת הצליל אפילו לא התכוון לכך. והשלישי מתוך שיש מכשירים בהם הנמכה יתרה של הקול עלולה לכבות את המכשיר לגמרי ר"ל, ולכן כל השומר נפשו לא יקרב לאותו כפתור עד צאת שבת קודש משום "ונזהרתם מאד לנפשותיכם" וסימוכין לעניין זה פסיקתו של המרנובדיה בעניין חיטוט באף בשבת, שאין בו כל פסול לכשלעצמו, ואף תורם הוא לעונג שבת אצל חובביו, ובכל זאת נאסר שמא תתלוש, לא עלינו, שערה משערות נחיריך אגב ההתענגות ההיא - כך הנמכת הקול במכשיר עלולה לגרור עימה תקלה גדולה בגלל פיזור הנפש. ויוצא מכל אלה שאנו אוסרים על כל מגע עם המכשיר המנגן וממליצים על אטמי אזניים מתוצרת חברת "אזניים להם ולא ישמעו" בהכשר הבד"ץ", להשיג בהנחה גדולה ברשת "פת לגווע". |
|
||||
|
||||
לא אתייחס. |
|
||||
|
||||
תודה. |
|
||||
|
||||
ליצנות אינה שווה התייחסות רצינית. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |