|
||||
|
||||
אני חושב שהשאלה שצריך לשאול היא "למה הלודביגה לא בחרה להמשיך לעבוד כמורה גם אחרי השחרור?". כשנדע את התשובה לזאת, אולי נוכל לחשוב איך לדאוג שיותר כמותה יגיעו לתפקידים חינוכיים וישארו שם. |
|
||||
|
||||
לודביגה היתה מורה חיילת והיה לה את הגמישות לגשת לתלמידים ולדבר איתם. היו לה שעות פרטניות. לרוב המורות אין מעבר לכמה הפסקות קצרות זמן לדבר עם התלמידים ולשמוע מה קורה איתם. הן לחוצות על ידי חומר ושליטה בכיתה ושאר נושאים ברומו של עולם. ייתכן מאוד, שאם לודביגה היתה מורה היא היתה יודעת לשלב את הדברים. אולם רוב המורות לא יודעות לעשות זאת, ואיש לא אימן אותן לעשות זאת. |
|
||||
|
||||
לא יודע איפה אתה למדת, אבל אצלנו למורים היו כמה וכמה שעות פנויות במהלך יום הלימודים (חוץ, אולי, מבכיתה א', אז אותה מורה הייתה עם הכיתה כל היום, ובין כה וכה היה לה די והותר זמן לדבר עם מי שהיא רוצה בזמן שהכיתה הייתה עסוקה עם דף עבודה זה או אחר. |
|
||||
|
||||
התלמידים משובצים לכיתות שלהם. כדי לדבר איתם יש צורך להוציא אותם משיעור. ייתכן שיש למורים פה ושם שעה פנויה אבל אין להם שעות שוטפות במערכת לעניין ואין להם דרך מסודרת לקבל את הילדים בשעות אלו. חמור מכך, בעת ארוע, אין להם לרוב יכולת לדבר באותו יום עם הילד על העניין. האם על פי נסיונך המורים ניצלו את הזמן ליחס אישי לתלמידים? אם לא, למה לא? אם כן, אשמח לשמוע מחוויותיך. גם אם לא תאמין לי בנושאים אחרים, בעניין זה אני מאוד שמח לשמוע עדויות מהשטח, גם אם (ואף בעיקר) אינם תואמים את ההשקפות שאני מביע כן. |
|
||||
|
||||
עברו כבר אי אלו שנים מאז הייתי ביסודי, וגם כך אינני מצטיין בזכרון נפלא. אני זוכר יחס אישי מהמורה שהייתה לי בכיתה ב', פחות מכך מהמורה שהייתה לי בכיתה א'. את המורות מכיתה ג' אני כבר לא כל כך זוכר. היחס האישי הזה ניתן במהלך השיעורים, כאשר יתר התלמידים היו עסוקים בפעילויות שונות, המורה הייתה מזמנת כל מיני תלמידים אליה כדי לדבר איתם. מכיוון שלא ממש הייתי ילד בעייתי, השיחות איתי היו יותר בקטע של "מה שלומך, הכל בסדר?", ולא משהו מעבר לכך. אין לי זכרונות ברורים לגבי מה היה תוכן השיחות עם תלמידים אחרים. |
|
||||
|
||||
זה תואם את מה שידוע לי. 10% מורים משכמם ומעלה שמצליחים למרות המערכת להצליח איכשהו, עוד 10-20% שהם בסדר - אין תלונות. ועוד 50-60% שהם חור שחור וחוץ מהשם שלהם אתה לא זוכר מהם שום דבר טוב (ובהרבה מקרים גם שום דבר רע). על העוד 10% עדיף לא לדבר. בהינתן המבנה של המערכת איני יכול להאשימם בכלום, חוץ מהיותם תוצרים של המערכת. |
|
||||
|
||||
הסטטיסטיקה שלי, הן כתלמיד, ובעיקר כהורה, מרשימה יותר. אולי סתם היה לי מזל, ואולי השוברים שלי שווים יותר. |
|
||||
|
||||
אם יש רצון, אפשר למצוא דרכים. דוגמא אמיתית: כשהייתי בחטיבה, המחנכת שלי (שלימדה לשון ספרות והבעה)הייתה מרכזת שכבה, כך שהרבה מאוד זמן פנוי לא היה לה. אחד הפתרונות שלה היה "מחברת קשר". לכל תלמיד הייתה מחברת כזו, בה הוא היה כותב למורה מכתבים (על כל נושא שהוא). היא הייתה אוספת את המחברות בתחילת שיעור הבעה (רשמית המחברת הייתה חלק משיעור הבעה), ואחרי כמה שיעורים מחזירה את המחברות כשלכל מכתב מכתב תשובה אישי משלה. במשך השנה, התפתח במחברת דיאלוג אישי ופורה בין המורה לתלמיד. כך המורה פגעה בשתי ציפורים במכה אחת- גם גרמה לתלמידים לתרגל הבעה בכתב, וגם שמרה על קשר אישי עם כל תלמיד ותלמיד, תוך עקיפת אילוצי מערכת שעות. |
|
||||
|
||||
לנו היה סידור דומה אצל המורה לאנגלית (בחטיבה). אחרי שנמאס לי לספר לה באריכות כמה אני שונא אותה ומתעב את השיעורים שלה, התחלתי לנצל את המחברת כדי לצייר קומיקס בהמשכים. לזכותה יאמר שהיא עמדה בכל בגבורה. |
|
||||
|
||||
גם לנו היתה מחברת קשר (וגם המחנכת שלי היתה רכזת, מורה להבעה וכו- איפה למדת?) ומאוד אהבתי את השיטה הזו. אני חושבת שכמו עם כל שיטה, יש כאלה שזה עובד איתם מצויין וכאלה שלא אוהבים את זה כלל. מורה חכמה תקבל כל יצירה כהתבטאות ותחפש גם דרכים חלופיות. בכל אופן, ההערות האישיות היו לי מאוד חשובות ועד היום אני שומרת את המחברת למזכרת. |
|
||||
|
||||
השרות הצבאי שלי היה מצד אחד מאוד משמעותי ומצד שני מאוד מתסכל ומדכא. היה לי ברור שההוראה היא התחום בו אמצא משמעות ועיניין (אני גם מגיעה משושלת של מורים אידיאליסטים, כך ש"הקללה המשפחתית" היה חלק מהעניין), אך גם היה לי מאוד ברור שמערכת החינוך הישראלית היא גם הקבר של החינוך בארץ. התקציבים הבעיתיים, המשכורת המאוד לא מתגמלת, עבודת הצוות המאוד לא תומכת, האכילה של המורים את ההנהלה וההנהלה את המורים באופן מאוד לא אנושי, התנאים הלחוצים (צדק מי שאמר שלמורה מן המניין יש זמן מאוד קצוב), תוכניות הלימודים שאינן לרוחי ועוד (ביניהם גם התנאים הפיזיים של הכיתות והילדים). ובכן, עשיתי נסיונות כושלים להתרחק מהתחום (חזרתי ללימודי אמנות מסוג כלשהוא, עבדתי בארכיון- אפרופו קברים…) ואחרי כמה שנים בביצה הישראלית הלודביג ואני החלטנו לתת קפיצה אחת גדולה אל מחוצה לה- והיום אנו משקיפים על העולם מן הצד השני, מארץ הקנגורו, הקואלה והבומרנג. פה גיליתי מחדש את החינוך, כרגע מן הצד של הקהילה היהודית הרפורמית, אבל עם שאיפות להשתלב במערכת הכללית. אין מה לומר, באמת עולם אחר. כיתות יותר קטנות, יחס טוב בתוך הצוות, אנשים שבאמת מנסים ללמד ולהגיע אל התלמידים, מוטיבציה- ומשכורות של בני-אדם. אני מקווה להתחיל ללמוד באוניברסיטה כאן בעוד כמה חודשים ולעשות תואר בהוראת אמנות (ולשלב שתי אהבות עם משכורת נאותה). אז התשובה היא שכן החלטתי להיות מורה- אבל לא בבית ספרנו. |
|
||||
|
||||
חבל שהפסדנו אותך. סליחה על הציונות הטרחנית-להחריד: מה יהיה אם כל מי שטוב, אכפתי וראוי - יעזוב אותנו? (את לא חייבת לענות, אני זורקת את השאלה לחלל האויר לא משום שמישהו יכול לענות עליה אלא מתוך עצב) |
|
||||
|
||||
התשובה היא פשוטה - רק הברארה תישאר. |
|
||||
|
||||
זה המחיר של התערבות של המדינה בחיינו. מכפיה הטובים בורחים. אם נפריט את מערכת החינוך, נוריד מיסים ונתן יותר חופש, הטובים יחזרו בהמוניהם. |
|
||||
|
||||
מילא ישארו, אבל למה נראה לך שיחזרו בהמוניהם? |
|
||||
|
||||
אני מכיר אנשים שרוצים לעלות ומכירים ביתרונות של מדינה יהודית. מדובר על בחירה בין רמת חיים לבין מדינה יהודית. כראייה הבה נראה את העלייה מארה"ב לאחר מלחמת ששת הימים כאשר הגיעו מעל 100,000 עולים ורבים מהם חזרו חזרה בגלל התנאים. רבים מהיורדים הם בלבם כאן ורק בגלל רמת החיים אינם נמצאים איתנו. מדינת ישראל צריכה לבחור בין מדינת רווחה הממגנטת אליה את לא יוצלחי כל העולם, או מדינה חופשית המושכת אליה את יהודי כל העולם. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |