|
לדעתי יש קריטריון פשוט לאיזה שרות ראוי לטיפ והוא הטווח *האפשרי* בין שרות מעולה לגרוע באותו מקום. למשל: אצל מלצר, יש טווח עצום: בין חוסר התייחסות, חוסר נחמדות, שפיכת הרוטב על האורחים והבאת מנות לא נכונות, לבין שירות נחמד, אדיב, מקצועי, יעיל ומהיר, כולל ידע על המנות, המלצות, וגם חיוך קטן ולא מזיק, שכל אלה משדרגים מאוד את חווית הארוחה במסעדה. אי לכך, אנו מתגמלים (או ראויים לתגמל) ביד נדיבה שרות משובח, ומנגד שרות לקוי יזכה בטיפ קטן עד זעיר. לעומת זאת, במקרה השליח, לדעתי טווח השירות הוא זעום: בהנחה שהשליח הגיע לדלתך במסגרת הזמן המובטח, האינטראקציה איתו מסתכמת בכשלוש שניות של מסירת הארוחה וקבלת התשלום. אפילו השליח הנפלא בעולם1 לא יגרום לשדרוג אמיתי של חווית האכילה, ולכן תפקידו הפונקציונלי הוא העיקרי - הגעה לבית הלקוח. אי ביצוע של זה, כבר אינו שרות גרוע - הוא פשוט אי ביצוע של תפקידו. ולכן, מאחר והטיפ אינו תשלום על ביצוע פונקציונלי, אלא על שרות "נוסף" (שאחרת הבה נגדירו כדמי משלוח וחסל), אזי שליחים ראויים הרבה פחות ממלצרים, אם בכלל2 לטיופ. זוהי בעיקר דרך נלוזה של הטלת שכר השליחים על הלקוחות, במקום תשלום נאות של המעביד.
1 הזנחתי את תסריטי הפורנו החביבים על ג'ואי מ"חברים", למשל, בהם השליחה של הפיצה בהחלט מעניקה שדרוג לארוחה... ואת דירוג הטיפים שלה אני משאיר לכל אחד ואחת לקבוע כראוי בעיניו/ה, לגופו של ענין, וכיד הדמיון הטובה עליו.
2 זה לא ששליח שהיה מגיע לביתי, באמצע פברואר בלילה בגשם סוחף, לא היה מקבל טיפ. אני רק מנסה לנסח עקרון כאן.
|
|