|
||||
|
||||
אני אנסה להוריד אותכם לקרקע המציאות. ההתלבטויות שלכם על מה זה אלוהים, ממש משעשעות. קצת עובדות פשוטות, המלה אלוהים מופיעה לראשונה בתורה, מסקנה הגיונית לפני שנכתבה התורה, במאה החמישית לפני הספירה המושג לא היה ידוע. התורה יודעת לספר שאלוהים ברא את האדם בצלמו וכדמותו אם כך לאלוהים יש צורה של בן אדם, התורה מספרת על רוח אלוהים מרחפת על פני תהום אם כך לאלוהים כמו לאדם יש גם רוח, אדם בגן העדן שומע את צעדיו של אלוהים, כלומר אלוהים הולך, הוא גם פונה לקין ומספר על דמי אחיו שצועקים אליו אם כך אלוהים מדבר ושומע. בניגוד מובהק להתלבטויות שלכם בתורה מסופר בפרוטרוט על אלוהים, אולי יש לכם תיאור אחר על אלוהים אשמח לשמוע, כולי אוזן. |
|
||||
|
||||
אתה מתייחס אל מה שכתוב בתורה כאל "עובדות" - או שזה מין סוג של אירוניה? האל המקראי הוא אל ברוא אדם, ובאופן טבעי עוצבה דמותו עפ"י דמות האדם. הוא הדין בכל האלים האחרים בכל הדתות האחרות. אם קיים כוח בורא אמיתי - איננו יודעים עליו דבר, ואפילו אין בידינו ידיעה לגבי עצם קיומו או אי קיומו. |
|
||||
|
||||
התורה היא לא ספר היסטוריה אלא מסמך תיאולוגי שמוסר את השקפתם של בני אדם, על העולם מנקודת מבט דתית. אני לא מאמין בתורה ולא רואה בה מקור אמין לעובדות מהעבר, אבל אני כן רואה בתורה יצירה גדולה כתובה בכישרון רב, לתורה יש מקום של כבוד עם יצירות שנכתבו בתקופות קדומות. לעניינך התורה לא מדברת על כוח ולא על בורא אמיתי. במקרא האל הוא לא ברוא אדם, במקרא האל בורא את האדם. אתה שואל "אם קיים כוח בורא אמיתי"? ואתה טוען כי אין בידך "ידיעה לגבי עצם קיומו". בתורה הדברים ברורים, האם אתה מזלזל בכתוב בתורה? |
|
||||
|
||||
התורה היא גילוי דעת דתי. השאלה איננה אם אני מזלזל או לא מזלזל. אינני מקבל את התורה כדבר אלוהים חיים אלא כאל חיבור של בני אדם. ב*סיפור* המסופר בתורה - אכן מככב אל בורא אדם - והאל המופיע בחיבור זה הוא יציר דמיונם של המחברים, ממש כשם שהספר הנפלא "יותם הקסם", המספר לנו על ילד שהיה לקוסם - אינו ספר תיעודי המעביר לנו אינפורמציה בדוקה ומוכחת על ילד שבאמת היה לקוסם - אלא זהו *סיפור* על ילד שהוא פרי השראתו של הסופר יאנוש קורצ'אק. |
|
||||
|
||||
הספר "יותם הקסם" הוא אכן ספר נפלא, אבל להשוות אותו לתורה, קצת הרחקת לכת. התורה היא אמנם כדבריך לא דבר אלוהים, התורה מבטאת מה שחשבו בני אדם לפני 2500 שנה ואולי עוד קודם על היווצרותו של העולם והאדם. האל הבורא אינו יציר דימיונם של מחברי התורה אלא חלק מהשקפת עולם מקובלת באזור הסהר הפורה, אלה שהאמינו כי העולם נברא, והבורא הוא אלוהים. מייחד אותם הייתה האמונה כי הוא יחידי, ולא ראש חבורת אלים. |
|
||||
|
||||
ברוך שכיוונת לדעת גדולים. רמב"ם, הלכות יסודי התורה, פרק א' הלכה ט': "...נאמר בתורה "ותחת רגליו", "כתובים באצבע אלקים", "יד ה"', "עיני ה"', "אוזני ה"', וכיוצא בדברים הללו... כמו שנאמר "אם שנותי ברק חרבי", ... חרב יש לו ובחרב הוא הורג" |
|
||||
|
||||
הרמב"ם חי במאה ה12 כלומר 1700 שנה אחרי שהתורה נחתמה. ידיעותיו של הרמב"ם מוגבלות לידע של לתקופתו, הציטוטים מספרו של הרמב"ם הם על דעתו שלו ולא תשובה מנומקת. |
|
||||
|
||||
יש מנהג יפה, שהתקבל בכל תפוצות ישראל: לקרוא את התגובות שעליהן מגיבים. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |