|
||||
|
||||
כח אדם צה"לי(ברמות הנמוכות) הוא זול משמעותית מכח אדם בשוק האזרחי, חפ"ש מרוויח כ400 שקל בחודש וקצין זוטר בקבע מקבל שכר מינימום, שלא לדבר על כך שמפעל אזרחי אמור גם להרוויח, כך שמבחינה כלכלית זה בעייתי בלשון המעטה. מבחינה צבאית רצוי שיהיו בצה"ל אנשים שיודעים לתחזק טנקים, כלי רכב, לתפעל מטבח ולתת שירותים רפואיים, בעת מלחמה רצוי שיהיה ניתן לשלוח בקלות רופאים טכנאים ומכונאים לשדה הקרב. |
|
||||
|
||||
אתה שוכח את האלטרנטיבה (תרומה לעבודה פרודוקטיבית במשק במקום ביטול זמנו בכל מיני תפקידים מיותרים - לא כולם חובשים קרביים בצבא), וגם מזניח את עלותו של חייל לצבא (שהיא הרבה יותר מה"משכורת" העלובה שלו). בעת מלחמה ניתן לבצע גיוס מילואים נרחב, בעיקר של רופאים וטבחים ומקצועות שיש בשפע באזרחות ללא צורך בהכשרה צבאית מיוחדת, ואולי בכלל לא לגייס אותם, אלא את העסקים שלהם (בתי חולים, קייטרינג וכולי). מי אמר שבשביל מלחמה פעם ב 10 שנים צריך להחזיק את כולם בפנים? כמה זמן עוד יהיה גיוס חובה, בו מנסים בכוח להמציא תפקידים לחיילים וחיילות משועממים ומתבזבזים? כמה בזבוז, לדעתך, יש בסדנת רכב צבאית ומטבח צבאי לעומת מקביליהם האזרחיים? האם מפעילים אותם חיילי חובה, או קצינים ונגדים מרופדים היטב בקבע? |
|
||||
|
||||
ברור שבצבא יש בזבוז, ברור שישנם חיילים שמשחיתים את זמנם לריק. השאלה המרכזית והדורשת דיון מעמיק ונתונים שאין לנו היא האם כתוצאה מביטול גיוס החובה הענקת שכר למתגייסים1, והפרטת חלק מהשירותים בצבא יגדל תקציב הבטחון, אני סבור שכן ובלא מעט. גיוס החובה גם אינו יכול להתבטל רק לחלק מהאוכלוסייה(שאינה דרושה לתפקידי לוחמה) ההתמרמרות תהיה אדירה, הייתי מעדיף שחלק מהמשועממים והמיותרים יופנו לשירות לאומי תורם במסלולים אחרים. אגב, הייתי חייל עד לא מזמן, וזכיתי לטעום ממטעמי ההפרטה, בבה"ד 13 בו הופרט חדר האוכל מוגש המזון הגרוע ביותר בו נתקלתי בצבא, ובשלישות ברמת גן הוגש בזמני אוכל מצויין אולם בעקבות הקיצוצים חלק מהשירותים שהופרטו, "הולאמו" בחזרה והחיילים שבו לבצע תורניות מטבח. 1 שללוחמים מביניהם יהיה חייב להיות גבוה משמעותית משכר המינימום. |
|
||||
|
||||
אנקדוטות זה נחמד, אבל פחות מעניין. איני צריך בוודאי לספר לך על כל מקרה שהתפרסם בעיתונות על הרעלות בבסיסי צה"ל, או על שוד המזווה ע"י משרתי קבע. איני טוען שהפרטה בהכרח תעלה את רמת השרות (הדבר תלוי בטיב החוזה), אבל היא בהכרח תייעל אותו. אני בטוח שעבור אותו תקציב, רמת השרות הפרטי תהיה גבוהה הרבה יותר (ולכן נראה לי שבבה"ד 13 החוזה היה מחורבן במיוחד, כי בזמנו היכרתי כמה חדרי אוכל מופרטים טבים למדי). לגבי הפרטות אחרות בצבא: התחלתי בקטן, בנושא מנהלות ותחזוקה, אבל אפשר לחשוב בגדול גם, ולבדוק אם מהמעט נתונים שיש לנו, אפשר להסיק האם ניתן להשתחרר לחלוטין מעולו של שרות החובה תוך כדאיות כלכלית: 1. בצה"ל יש כ 186,500 חיילים בסדיר (חובה וקבע) - עפ"י עמ' 13 ב http://www.tau.ac.il/jcss/balance/Israel.pdf 2. משרתי הקבע, המקבלים כולם מעל שכר מינימום, יוצאים ממספר זה, ואנחנו נשארים רק עם חיילי החובה - כשמונים אחוז - 149,200. עפ"י http://www.globalsecurity.org/military/world/israel/... ו http://www.globalsecurity.org/military/world/israel/... . 3. נניח, בהקצנה פראית, שאחוז הלוחמים ותומכי הלחימה בעלי מקצועות ייחודיים לצבא מתוך הנ"ל הוא 30% - 44,760 4. נשחרר את כל היתר לעבוד, ללמוד ולשלם מיסים למדינה שנתיים- שלוש נוספות מחייהם (כלומר במקום להוציא על כל חייל, המדינה עתה מרוויחה עליו מיסים). סה"כ - רווח של בין 7000 ל 12000 ש"ח לחייל לחודש - עפ"י http://www.bambili.com/bambili_news/katava_main.asp?... ו1 http://lib.cet.ac.il/pages/item.asp?item=3589 סה"כ רווח ממוצע לחודש - כמליארד ש"ח 5. במקום כל החיילים ששוחררו, המדינה מרחיבה את ההתקשרות החוזית עם תעשיות צבאיות ואזרחיות, שכבר היום נושאות בנטל חלקי החילוף ופעולות האחזקה שדורשות התמחות שמעבר להכשרה של חייל חובה, ובמקרה גם מצילה אותן מסגירה ואת עובדיהן מהקיצוץ הבא (נניח שהסעיף מאוזן, למרות שאני סבור שגם כאן תרוויח המדינה לא מעט). 6. עכשיו, כששחררנו כמות עצומה של חיילים לא חיוניים, אפשר לשחרר במקביל נתח עצום של משרתי הקבע, שכל תפקידו הוא לדאוג לצבא הגדול והרב הזה (חיסכון גדול שאיני יכול לחשב עם הנתונים שבידי). 7. עם הצמצום הדרסטי במצבת כ"א, אפשר לסגור בסיסים רבים וכפילויות רבות, ולצמצם שטח בסיסים עצומים שיושבים על נדל"ן יקר (קריה, צריפין וכו') ולמכור שטח זה (עוד רווח נקי של חיסכון תפעולי שוטף והכנסה חד פעמית נאה, ששוב איני יכול לחשב). 8. עכשיו ניתן לכל לוחם, שהולך ל"סתם גדוד" ולא לאיזו יחידה מובחרת מתוך תחושת שליחות, סכום נאה התחלתי של 5000 ש"ח. לא מעט נערים יקפצו על המציאה של רווח יפה, בעבודה עם קצת סיכון, ועם כומתה להראות לחבר'ה בבית (השווה עם התור למשרות המאבטחים). כמה קיבלנו? הוצאה של 223,800,000 לחודש (כרבע מהעלות לחודש של החיילים שהוצאו מהשרות), כלומר חיסכון של 750 מיליון ש"ח לחודש, ובפריסה על זמן שרות חובה ממוצע בתמהיל גברים-נשים בצה"ל: 23,250,000,000 ש"ח. 9. שורה תחתונה: הוצאות המדינה קטנו משמעותית, הביטחון לא קטן בפסיק (ואולי גדל כתוצאה מהערכות יעילה יותר), וכל אזרח יודע שאינו נקרע ממסלולו ומבית הוריו בגיל 18, אלא יש לו *בחירה*. מובן שכל הפעולות האלה צריכות להתבצע בצורה הדרגתית, תוך שמירת הזכות למדינה לגיוס חירום. ____________________ 1 מומלץ לעיין בכתבה המרתקת בנושא שמצאתי תוך כדי חיפושי נתונים ברשת: בה מדובר על המגמות, על הגיוס הסלקטיבי הנהוג כבר היום, ועל העתיד והשלכותיו. 2 2 כמובן שהאייל נדרש בעבר לנושא זה בדיון 1625. |
|
||||
|
||||
אני חושב שהנימוק הכי טוב שאני שמעתי נגד המהלך של הפיכה של צה"ל לצבע מקצועי, אינה נוגעת ביחידות התחזוקה, אלא ביחידות המובחרות למיניהן. הכוונה היא שכאשר כולם (נו, רובם בכל אופן) חייבים להתגייס, אז הצבא יכול לבחור לעצמו את הטובים ביותר ליחיסות המובחרות. כיוון הנורמה היא כן להתגייס, אז קיימת מוטיבציה של רוב האנשים להגיע ליחידות האלו, מתוך אמונה שאם כבר חייבים לעשות שרות צבאי, כדאי לעשות את השרות הכי טוב שאפשר. אם הנורמה הזו תיעלם, אז איכות המתגייסים ליחידות האלו תרד משמעותית, כיוון שהתגמול החומרי שהם מציעות קטן בהרבה ממה שניתן לקבל מחוץ לצבא. הדוגמא שהם נותנים היא של ארצות הברית, שם רוב החיילים (גם ביחידות הנחתים, הנחשבות לטובות יותר) מגיעים ממעמד חברתי נמוך יחסית. ואגב, לגבי המאמר שהבאת - לא ראיתי את התאריך בו הוא נכתב, אבל זה היה לכל היותר בשנת 1995 - וחלק גדול מהנתונים בו כבר לא נכונים (לדוגמא, הנתונים על גידול מחזורי הגיוס ועל שילוב הבנות בצה"ל). |
|
||||
|
||||
הנתונים ברוב המאמרים מעודכנים לשנת 1999 (וגם אחרי), והרעיון היה לא להביא את החישוב לדיוק על הנקודה העשרונית, אלא לתת סדר גודל. לגבי היחידות המובחרות: מדובר, אם איני טועה, ביחידות *התנדבותיות*. כלומר הצבא לא ממש בוחר את המועמדים, אלא מסנן מקרב אלה שבחרו להגיע. אם אתה חושב שהתמריץ של 5000 ש"ח שהצעתי (בנוסף לכל מה שהם מקבלים בחובה) אינו מספיק ליחידות מובחרות אלה, אני מרשה לך להעלות אותו ל 10000 ש"ח. החיסכון עדיין יהיה עצום, וכמות הנערים המובחרים שירצו בתפקיד זוהר כזה עם משכורת התחלתית מצויינת תהיה לא מעטה לדעתי. המודל שלי בנושא זה הוא צבא ארה"ב, שמצליח לאייש את יחידות ההתנדבות שלו בצורה טובה ללא גיוס חובה, אלא ע"י מתן תמריצים כספיים והטבות למיניהן. |
|
||||
|
||||
כמה חיילים יש בצבא ארה"ב? איזה חלק הם מהאוכלוסיה? |
|
||||
|
||||
אין לי מושג, וזה לא חשוב. מה שחשוב הוא ההבנה שצבא ארה"ב, כמו המודל אותו סיכמתי, מצליח לקבל אנשים מובחרים ליחידות המובחרות, שאינן דורשות כוח אדם רב, אך דורשות אותו איכותי. תמורת המשכורת הגבוהה מאוד לבן 18, ההבטחה לפעילות מבצעית וניסיון ייחודי עטור הילה, איני צופה בעיה בגיוס לשם. |
|
||||
|
||||
שכחת מערכת תעמולה יעילה (קיים גם בארה''ב, אך בישראל במידה כפולה ומכופלת). |
|
||||
|
||||
א. לצבא האמריקאי יש בעיות גיוס רציניות. הוא משתמש בשיטות פירסום, שכנוע ולמעשה שטיפת מוח מקצועיות כדי להצליח. ב. החישובים שהבאת נכונים לחלוטין. גם אינני חושב שזה יהיה רע למדינת ישראל. רק שחסרות בבסיסן מספר שאלות שהמערכת הפוליטית צריכה לשאול את עצמה: 1. מה תהיה באמת השפעת הפיכת צה"ל לצבא מיקצועי על רמת המתגייסים ליחידות הלוחמות? 2. כיצד ישפיע מיקצוע הצבא על ניכור אפשרי בין הצבא לאזרחים? 3. מה תהיה ההשפעה על יחסי צבא-מערכת פוליטית? היום (עדיין) ישראל היא מדינה מיליטריסטית במובן של השפעה מכרעת של הקצונה לדורותיה על הפוליטיקה. אין לי שום מושג כיצד תתפקד המערכת הדמוקרטית הישראלית כשהצבא יהיה פחות "שלנו". היום בני ה-40+ שרתו כמעט כולם בצבא. כבר היום רמת ההתחמקות מהשרות נפוצה מאד ולגיטימית באוכלוסיות מסויימות; איזו השפעה תהיה לאחר שהשינוי ירוץ? אינני מביע כאן דעה אלא תהיות. יש אפשרות שההשפעה תהיה דוקא לטובת הדמוקרטיה על פי הבנתי. |
|
||||
|
||||
יחידת מילואים לא אורגנית היא הרבה פחות יעילה. אם במלחמה שקורית פעם בעשר שנים תנסה לאייש את בית החולים ברופאים מהשוק הפרטי תגלה שתבזבז שלושה ימים בנסיונות לאתר רופאים. ועוד שלושה־ארבעה ימים יתבזבזו בנסיונות של הרופאים ושאר אנשי הצוות להפעיל את הציוד שהם לא מכירים. |
|
||||
|
||||
לגבי מילואים: כבר היום 90% מנטל המילואים נופל על פלח קטן של 15% מהאוכלוסיה המיועדת לכך. כשצריך בעלי מקצוע, מדינת ישראל יודעת להלאים מכוח צווים או הסכמים שירותים רבים לרשותה, כולל בתי חולים ומפעלים. איני סבור שרופא צריך להיות חלק אורגני ביחידה קדמית. לעומת זאת, חובש קרבי הינו חלק אורגני, ולכן צריך להיכלל באותו צבא קבע קטן בו אני דן בתגובה 255743. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |