|
||||
|
||||
אגב, קרה משהו מיוחד לפני 5765 שנים? |
|
||||
|
||||
זו שאלה קנטרנית. |
|
||||
|
||||
להיפך. מזה זמן מנסים להרגיל אותנו שאנשים דתיים הם מן בריות משונות. הם בני עמנו ודוברים בשפתנו, אך אינם יכולים להתארח אצלנו בשבתות או בחגים ואנחנו לא יכולים לנסוע ולהתארח אצלם. גם בימים כתיקונם, אפילו אם הם מתארחים אצלנו, אי אפשר להגיש להם כמעט שום דבר לאכול וכן הלאה. כבר למדתי שלא לדבר עם חרדים על אבולוציה. תגובתם נעה בין עלבון להאשמה. כעת, כשסוף סוף אנחנו מוצאים את השאור שבעיסה, את ד"ר כהנא המוכנה לדון איתנו בנושאי אבולוציה ולפרט את עמדתה כמאמינה באלוהים, את מזהירה אותי שלא לשאול שאלות מסויימות הבודקות את גבולות העמדה. מה הפטרונות הזו? היא לא יכולה לענות? את חושבת שיש סיכוי קלוש שהיא לא הרהרה בשאלה והגיעה למסקנות כלשהן? אבל יותר מכל אני מופתע מכך שדווקא את מצאת לנכון להעיר את ההערה הזו. אינני אוהב טיעוני אד-הומינם, אך לדעתי יהודי מאמין צריך להיות פתוח במידה בלתי מצויה כדי לקרוא את המאמרים שלך, שחלקם נכנסים לעומק התורות הפגאניות השונות. האם אמרתי שהמאמרים שלך קנטרניים? חלילה. מי שלא רוצה - שלא יקרא. עניינו של המאמר שבו אנחנו עוסקים כעת באבולוציה. ד"ר כהנא הצהירה מיוזמתה שעניין האבולוציה אינו מפריע לה כמאמינה. השאלה בדבר תאריך הבריאה על פי האמונה המקובלת על הדתיים היא שאלה טבעית במצב זה. הימנעות מהשאלה הזו בהנחה שאין לה תשובה מניחה את הדעת היא זלזול במתדיינים. |
|
||||
|
||||
חילוניים יכולים להתארח בשבת אצל דתיים, וכשדתיים מתארחים אצל חילוניים- ודאי שאפשר להגיש להם משהו לאכול. שפע כלים מפלסטיק יש היום (אפשר גם כלים מזכוכית), ושפע מאכלים קנויים, טובים לא פחות מהביתיים. |
|
||||
|
||||
חילונים יכולים להתארח אצל דתיים בתנאי שהדבר לא כרוך בנסיעה בשבת (כלומר: הם גרים בסביבה, דבר המוגבל בהכרח לישובים מעורבים), ושלא יהיה בקבוק יין על השולחן. דתיים יכולים להתארח אצל חילונים אם כל מה שמוגש הוא חטיפים משקיות סגורות בכלים חד פעמיים. אחלה אירוח. כמו מסיבת יום הולדת בגן ילדים. |
|
||||
|
||||
הבה לא ניסחף. א. "חילונים יכולים להתארח אצל דתיים בתנאי שהדבר לא כרוך בנסיעה בשבת"- הם יכולים. יש דתיים שזה יפריע להם שהחילוני נסע כדי להגיע אליהם, יש כאלה שזה לא יפריע להם. תלוי. בכל אופן, חילונים יכולים להתארח בביתם של דתיים למשך שבת שלמה (נכון שזה דורש וויתורים מצד החילוניים. אין ספק). ב. "שלא יהיה בקבוק יין על השולחן"- למה? ג. " כמו מסיבת יום הולדת בגן ילדים"- יצא לי להתארח למשך שבוע (לא כולל שבת), יותר מפעם אחת, בבית חילוני למהדרין. הארוחות ממש לא הזכירו מסיבה בגן-ילדים (טוב, חוץ מהחלק של השוקו והממתקים). בהחלט אפשרי לארח דתיים בלי לגרום לזה להראות ככה, וגם בלי לטרוח הרבה. |
|
||||
|
||||
א. אני לא מכיר דתיים שאני יודע כי הם מוכנים שחילוני יסע אליהם בשבת. ב. אם חילוני נוגע בבקבוק יין, אסור לדתי לשתות ממנו. ג. ולי יצא לארח. כדי שלא יהיו שום בעיות עטפנו את כל תבניות התנור בנייר כסף. רכשנו מנגל חדש והגשנו הכל בכלים חד פעמיים. לפני רכישת המוצרים ביררנו איתם מה מותר לקנות ואיזה הכשר מקובל עליהם. האירוע המדובר היה ביום העצמאות, החג היחיד שבו הם יכולים ממש להגיע אלינו ברכב. הם באו ולא נגעו בשום דבר ממה שהכנו. |
|
||||
|
||||
א. אני כן מכירה (ואני לא מדברת רק על עצמי). ב. מה?! אתה בטוח שאתה לא מתבלבל עם גוי? ג. צר לי לשמוע על החוויה הלא-נעימה הזאת וגם קצת קשה לי להבין אותה- לפי מה שאתה מתאר, האוכל היה כשר ואין שום בעיה לאכול ממנו (אולי אתה לא יודע לעשות על האש? טוב, סתם. :-)). בכל אופן, כפי שכבר כתבתי, זה אפשרי לארח. באמת. |
|
||||
|
||||
מתוך אתר האינטרנט של הרב דניאל זר: נפסק להלכה בשולחן ערוך: אדם שמחלל שבת אסור לו לעלות לספר תורה, לא מצטרף למניין, אסור לשתות את היין שלו, הוא מוזג את היין - יש לו דין של יין נסך כמו גוי שמזג יין, אסור לשתות את היין שלו. מקור: http://rabenu.co.il/ordavid/timlul/shabat02.php?rr=1 על פי האתר http://www.masoret.com/ בהנחיית הרב משה רודרמן: ...אף יהודי חילוני שאינו שומר מצוות, אינו יכול למזוג ליהודי שומר מצוות, משום החשש הכבד לעבודה הזרה, כי היין הוא בעל עוצמות רוחניות וסופג את הקדושה או הטומאה שמסביבו. מקור: http://www.masoret.co.il/html/showart.asp?ID=33 |
|
||||
|
||||
אני בשוק! לא ידעתי את זה. זה לא מוזכר בספר "יהדות הלכה למעשה" שיצא לי לשנן לא מזמן, וגם לא בקיצור שולחן ערוך. יכול להיות שזה עניין שהדעות בו חלוקות והמנהגים שונים? (השאלה לא מופנית דווקא אליך, כמובן) |
|
||||
|
||||
אני לא יודע מהו המיינסטרים הדתי בנושא זה. דעתו של הרב דב ליאור, הנראית מאוזנת למדי, נראית לי יותר ליברלית מהממוצע: http://www.yeshiva.org.il/ask/print.asp?id=8217 |
|
||||
|
||||
מהיכרות אישית עם ייצור היין בישראל, רוב היין הכשר שמיוצר בארץ הוא יין מבושל, וכיוון שכך, דינו שונה כפי שאפשר לראות מהלינק שהבאת. יוצאים מהכלל בעניין זה הם יקבי רמת הגולן אשר לא מבשלים את היין (מסיבות איכות) ולכן כל העובדים הבאים במגע עם היין הם שומרי שבת. |
|
||||
|
||||
בטיול ביקב ברמת-ערד, מלווה הקבוצה היה משגיח הכשרות של היקב, ועיקר תפקידו היה למנוע מהמבקרים לגעת בחביות היין. כל עובדי היקב הם דתיים. |
|
||||
|
||||
יקב רמת ערד הוא עוד אחד מהיוצאים מן הכלל, אשר בהם לא מבשלים את היין, כדי לא לפגוע באיכותו. |
|
||||
|
||||
פשיטא: לפני הבישול עשויה לחול גזרת "סתם יינם", אחרי הבישול אין. גם לגבי יין לא מבושל אין תמימות דעים בין הפוסקים, ויש שהתירו שתיית יין שנגע בו "מחלל שבת לתיאבון". |
|
||||
|
||||
ליברלי? (למשל:דעת הרב בעניין היתר מכירה בשנת שמיטה- בניגוד לפסיקת הרבנות הראשית ועוד כהנה) |
|
||||
|
||||
"היין הוא בעל עוצמות רוחניות"?! לאזני הערלות זה לא נשמע כמו יהדות, זה נשמע כמו עבודת אלילים טבין ותקילין. הרב משה רודרמן הוא מתחזה שבא להבאיש את ריח היהדות, או שיהדות זה כמו עיתון הארץ - לא מה שחשבתם? |
|
||||
|
||||
בניגוד לרבנים מסויימים. |
|
||||
|
||||
גם אני מכיר. אנחנו נוסעים אליהם, מחנים את האוטו מחוץ ליישוב ונכנסים. |
|
||||
|
||||
רכשתם מנגל חדש? לשם מה? הרי כלים מכשירים באש. מספיק להפעיל את המנגל 5 דקות על ניוטרל, והמנגל כשר למהדרין. |
|
||||
|
||||
לא בטוח שהדבר עובד גם על חזיר שבושל. מן המפורסמות היא שהטומאה היא החלקיק האלמנטרי הקטן ביותר ביקום, וספק אם מיהול כלשהו, שטיפה, העברה באש או פיצוץ אטומי מספיקים לטיהור. העדפתי לקנות מנגל חדש מאשר להוכיח באותות ובמופתים שלא נותר דבר מהפרה הנמוכה ההיא. |
|
||||
|
||||
אין הבדל בין חזיר ובין סתם תרנגולת ערופת ראש. ניתן להכשיר בליבון, אבל קודם לכן יש לנקות היטב מכל שומן או לכלוך גלוי. הווה אומר: טוב שקנית חדש. |
|
||||
|
||||
מה טוב? הרי בסוף האורחים לא אכלו שום דבר ממילא. |
|
||||
|
||||
יש לי שאלה, ואני יודע שאתה כנראה לא הכתובת הנכונה. ישנם הרבה מקרים בהם חכמי הדת נותנים פרושים למלים וביטויים שונים כדי להתאים אותם לזמנים משתנים או לרכך משמעות קשוחה מדי שלא מתאימה לחיי אדם (יש כאלה שיקראו להם תרוצים, אבל זה באמת לא משנה). למשל, לא מזמן משהו הראה שלפעמים "מיתה" איננה "מוות" אלא דבר מה אחר, כך שניתן ליישב חוקים דתיים עם חברה יהודית שלא היתה יכולה להוציא לפועל חוקי מיתה. למעשה אפשר אולי לומר שכל הדת איננה אלא מעשה הרמנויטי אחד גדול. האם המספר 6000 חסין בפני פרשנות כזו ותאריך הבריאה לא קיבל שום הסבר שבאמצעותו אפשר להסביר שאולי 6000 איננו בעצם 6000? |
|
||||
|
||||
לא כ"כ המספר 6000 כמו המונח "שנה", יש טוענים שפעם "שנה" היתה מה שהיום אנו קוראים מיליארד שנים, וזה הלך והתקצר עם הזמן (אולי יחד עם ההאטה במהירות האור ;-)) |
|
||||
|
||||
כן, אני מכיר את זה (אאל''ט, באחד המאמרים הישנים באייל יש חישוב, או אולי לינק לחישוב הזה). אבל זאת לא היתה בדיוק השאלה ששאלתי. ההסבר הזה - מהי ''שנה'' - הוא הסבר ''חיצוני'' למחשבה הדתית. אולי זה הסבר מחבת''י או דומה לזה. מעניין לדעת אם יש הסבר הלכתי או אולי שו''ת וכדומה. ז''א, בדומה לפסקים או פרושים ''פנימיים'' שמנסים ליישב מושגים דתיים גרידא, כמו מושג ''מיתה'', עם צרכי החיים. |
|
||||
|
||||
הסיבה שכיניתי את השאלה ''קנטרנית'' שהיא פשטנית מדי ואין לה תשובה דתית אחידה. לדעתי, כל דת בנויה על מערכת של סמלים, והתאריך שציינת גם הוא, לדעת הפילוסופים של הדת, מהווה סמל. זו השיטה הרציונלית שלי לעסוק בדתות השונות המעניינות אותי - לא רק הפגאניזם (כבר אמרתי שבעצם כל הדתות הן פגאניות בדרך זו או אחרת). אני מנסה לנתח אותן ולהבין אותן, ולדעתי אין קשר ולא יכול להיות שום קשר בין כל דת שהיא לבין המדע, שאינו בנוי על סמלים (מלבד השפה המתמטית שהוא משתמש בה), אלא על המציאות כפי שהיא. זו הסיבה שליבוביץ, שהיה מומחה לגנטיקה ומכאן לאבולוציה היה מסוגל בעת ובעונה אחת לשמור על אמונתו באל, שאיננה רציונלית אלא סימלה משהו בשבילו (ואני לא מתיימרת לדעת מה). |
|
||||
|
||||
לפי החשבונות שנעשו על סמך הגילאים של האנשים המתוארים בתנ"ך, ועוד כמה חשבונות, זהו הזמן שבו נוצר האדם הראשון. הדרך שבה אני מבינה זאת היא שאז נוצר האדם שההיסטוריה שלו רלבנטית למציאות שלנו. עד אז יתכן שהיה אדם מסוג אחר. אולי בלי "צלם אלוקים" של הרצון החופשי והבחירה המוסרית, המבדיל אותו משאר החיות. אגב, אני לא *מאמינה* באבולוציה. זוהי כרגע הנחת עבודה נוחה מבחינה מדעית. היא גם לא מחייבת שום דבר מיוחד מבחינה ערכית או מוסרית כך שבודאי אין לי התנגשות אתה. אם למשל ימצא מישהו שיוכיח שסטטיסטית, ההתפתחות של המציאות הקיימת, לפי ההנחות של מוטציות אקראיות, וסלקציה של אלו המעניקות מותאמות גבוהה יותר לנושאיהן, אינה אפשרית, אני לא אפול מהכסא. מדעית ואנושית אני מסוגלת להשאר בעמדת ה"לא יודע" בנושא הזה. מבחינה מדעית, "מהי מטרת היקום" או "האם כיס של קנגורו נוצר באופן מטרתי" אינן שאלה שניתן להתייחס אליהן. הדרך בה מדע יכול לעבוד היא הדרך הסיבתית מכניסטית (לפחות עד כמה שאני מבינה אותו). זה כמובן לא אומר שליקום אין מטרה או שהדברים היחידים הקיימים במציאות הן סיבות מכניסטיות. זה פשוט מחוץ לדיסציפלינה המדעית. לכן זה שהמדענים מתייחסים לתאורית האבולוציה העכשווית, כאל הנחת עבודה, לא הופכת את זה לנכון מבחינת האמת האבסולוטית, וגם לא הופך את זה ל"אמונה" שלהם. |
|
||||
|
||||
כתבת ["ש]אני לא *מאמינה* באבולוציה. זוהי כרגע הנחת עבודה נוחה מבחינה מדעית" - האם לא ניתן להגיד את זה על כל תיאוריה של המדע, באופן כללי? |
|
||||
|
||||
כן. זוהי המוגבלות של המדע. אי אפשר ל*האמין* בו ועדיין להשאר מדעי... |
|
||||
|
||||
אולי בעצם אין זו מגבלת המדע אלא "כוחו", או אם תרצי "עוצמתו" כמושג שהוא פחות פיזיקלי, כי האמונה אולי מציבה חסם עליון בפני המחשבה. מצד שני, ישנן אמונות שהן כל כך רחבות וכלליות שאם בכלל הן מהוות "חסם", הרי שאו שהוא לא משחק תפקיד פרקטי, או שהוא בעל גמישות גבוהה ביותר. הכוונה היא שאם ניתן ליישב מחשבות דתיות שונות *בהתאם* לתאוריות מדעיות (כמו הנסיון להסביר 6000 במונחי 15 מליארד), אז אין אולי שום בעית דת-מדע, ונשארת רק מערכת של קודים התנהגותיים. במקרה כזה, קל כנראה להראות שהדת משתרכת בעקבות המדע. |
|
||||
|
||||
דת ומדע זה שני דברים שמתכוונים למטרות שונות לחלוטין. הדת כוונתה מוסרית ערכית, ומטרתה תיקון העולם האנושי כשההתייחסות העיקרית היא אל תודעת האדם. המדע מטרתו להבין את המערכת הפיזית הסובבת אותנו (ובתוך זה גם את האדם), ולשפר את חיינו, אולם ההתייחסות העיקרית היא אל המצב והתנאים הפיזיים. אם אשתמש במשל הידוע - הדת מתייחסת לשאלה לאן נוסע האוטובוס, והמדע שואל איך האוטובוס נוסע. הדת לא משתרכת בעקבות המדע, הם פשוט לא הולכים באותה דרך, כי הם לא מתכוונים להגיע לאותו מקום. מי ש''מאמין'' במדע מחטיא את המטרה של המדע, ומי שרוצה להוכיח את אמיתות האמונה באלוקים בשיטה מדעית גם כן מפספס. מבחינת הגמישות של האמונות הדתיות וההתאמות השונות, הרי יש כאן את תסמונת הגננת. סיפור הבריאה הפשוט, שאותו מסבירה הגננת לילדים בגן, בוודאי אינו ''מעשה בראשית'' שאסור ללמוד אותו עד גיל ארבעים. הגמישות קיימת בנושא הזה מלכתחילה. |
|
||||
|
||||
מהי "אמת אבסולוטית"? לדעתי, אין דבר כזה, לא היה ולא יהיה לעולם. יש עובדות שאפשר או אי אפשר להוכיח, ויש האמת של כל אחד מאתנו, אבל לא אמת אחת מוחלטת המתאימה לכולם. |
|
||||
|
||||
רגע, והטענה הזאת היא כן "אמת אבסולוטית"? :) אני חולקת עלייך בעניין זה. לדעתי יש אמת אבסולוטית. העניין הוא שההבנה שלנו מוגבלת לחושים הפיזיים, ולמאפיינים האישיותיים של כל אחד, דבר זה הגורם לנקודת מבט סובייקטיבית על האמת. מכך שיש אנשים עם סובייקטיביות שונה, יכולות להיות תפישות שונות של אותה אמת. אבל על אף זאת, כיון שאנחנו בני אנוש השותפים בהרבה תכונות ומגבלות הרי על אף הסובייקטיביות, אנו יכולים לתקשר בינינו ולעזור אחד לשני לטפס עוד שלב בדרכו אל האמת. אני חושבת שאדם יכול להתאמץ ולזכך יותר את ה"סובייקטיביות" שלו כדי שהיא תהיה "שקופה" יותר ומסוגלת יותר לקליטת האמת. בכלל, האמת לא צריכה "להתאים" לנו. היא צריכה להיות. זה אנחנו שצריכים להתקרב להבנתה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |