|
||||
|
||||
אני אמנם לא השתמשתי בכרטיסים מנוקבים, אבל ראיתי הרבה כאלו בתור ילד כי הורי השתמשו בהם. אני זוכר את חדר מכונות הניקוב באוניברסיטת ת''א (ואת הכרטיסים שהיו נתקעים במכונת הניקוב והיה צריך לחלץ אותם) ואת קורא הכרטיסים. במשך שנים היו לנו בבית כרטיסים מנוקבים ששמשו בתור פתקים לעת מצוא. |
|
||||
|
||||
Oh yeah? אני פעם נהגתי במכונית בלי סינכרו בין ההילוכים!
|
|
||||
|
||||
שלא תתחיל עם המכוניות! לי הייתה מכונית כזאת ויש עדיין טרקטור 73' 8 הילוכים עם מכפיל הידראולי |
|
||||
|
||||
אני רואה שאני לא יכול לנצח. פעם אחת השתמשתי בטייפ סלילים כזה שהיה לאבא שלי עוד מהתקופה שתקליטי 45 סל"ד היו הדבר הגדול הבא. ולסבא שלי יש עדיין פטיפון שצריך לסובב מנואלה בשביל שיעבוד! |
|
||||
|
||||
לי יש בחדר בעבודה מוצג ארכיאולוגי שעוד זוכר שהביטלס היו בחיים! |
|
||||
|
||||
מוצג ארכאולוגי, הה? No salad for you, one year! |
|
||||
|
||||
יתקנו אותי אם אני טועה: סינכרו הוא מה שמאפשר לך להליף הילוך בלחיצה אחת על דוושת המצמד. בכלי רכב בלי סינכרו, צריך ללחוץ על המצמד, להוציא מההילוך לניוטרל, לשחרר את המצמד, ללחוץ שוב, להכניס להילוך החדש, ולשחרר מצמד. וכמובן, צריך לפני כן לדאוג שאתה נוסע עם מספיק גז כדי שתוכל להשלים את הסאגה בלי שהמנוע ישתנק. כל זה, מזכרונות מודחקים היטב מלימודי הטרקטור בנעורי. בטרקטורים (אלו שהיכרתי) אין סינכרו. אבל יכול להיות שאני טועה לחלוטין בכל מה שכתבתי עד המשפט הזה, אני כותב את התגובה הזו בעיקר בשביל הספורט. כבר שנים לא נגעתי במצמד, ואין לי שום רצון לכך. |
|
||||
|
||||
למה אין לך בעצם? אני עברתי לאחרונה מרכב ידני לרכב אוטומטי. אמנם נהיגה בפקקים היא כבר לא סיוט כמו שהיא הייתה פעם (הלחיצה החוזרת ונשנית על המצמד מכאיבה ברגל), אבל אני מוצא שזו נהיגה הרבה יותר "משעממת". יש לי פחות שליטה על הרכב ומהירותו, פחות יכולת לזנק בזריזות או לבצע מהלכים חדים יחסית. אני קצת כפוף לגחמות של מחשב הרכב. |
|
||||
|
||||
אולי זה החיבור החזק שלי לצד הנשי שבי </פרובוקציה>, אבל לא הרגשתי מאוד נוח עם המוטוריקה העדינה והקואורדינציית גוף-מנוע שנדרשת במצבים כמו זינוק בעלייה (ובפרט כשנהגים מאחוריך מביעים את תשוקתם העזה שתתחיל לנסוע כבר לפני שהרמזור מאדים בחזרה). דווקא אין לי בעיה עם לקבל בעצמי את ההחלטה באיזה הילוך לנסוע; יש לי אפילו סימפטיה מסוימת לרעיון (שנדמה לי שהוא קיים, אבל לא נפוץ) של הילוכים חצי-אוטומטיים: אתה בוחר באיזה אתה רוצה לנסוע, ומעביר לשם את הידית; הגמד בפנים עושה מה שצריך לעשות עם המצמד. |
|
||||
|
||||
קיים בכמה ואריציות. היותר נפוצה היא הילוכים אוטומטיים לגמרי (תיבה אוטומטית עם כל המשתמע מכך) כשאפשר להגיד למחשב שברכב באיזה הילוך להשאר. כשאומרים לו 2, הוא ישאר ב-2 לא משנה מה קורה. זה גימיק נאה ביותר, ובפורש ישמו אותו בצורה מעוררת השתהות ממש, אבל לא נאה כמו הגימיק הבא: תיבה ידנית לחלוטין, שהמחשב לוחץ בה על הקלאץ', ואפילו יודע לתת גז ביניים בהורדת הילוך (במכוניות מודרניות לא צריך גז ביניים, אבל עדיין עדיף, כי ההילוך משתלב בצורה חלקה יותר). השיטה הזו נכנסת יותר ויותר לשימוש, בעיקר במכוניות קטנות וזולות, ואני מקווה שהיא תהפוך לשיטה השלטת 1. 1 מאחר ויש מחשב, אפשר להגיד למחשב לא רק ללחוץ על הקלאץ' אלא גם להעביר הילוך אם הוא רוצה. |
|
||||
|
||||
על פורש אפשר להגיד הרבה דברים, אבל ''מעוררת השתהות'' הוא לא אחד מהם. |
|
||||
|
||||
מסתבר שמעולם לא בדקת כמה זמן לוקח לתיבה הזו להחליף הילוך... |
|
||||
|
||||
הוא מתכוון שאני אנצח אותך בשבץ נא, כי מאייתים ''השתאות''. |
|
||||
|
||||
אני דווקא הבנתי את זה, אבל לדעתי מאייתים גשתמות. |
|
||||
|
||||
יש אוטואים שאפשר לבחור הילוך אוטומטי או ידני בלי מצמד (ויש גם מצב שלישי). |
|
||||
|
||||
נדמה לי שאתה צודק, ולעיתים (אולי תמיד?) צריך גם לתת קצת גז באמצע, מה שקוראים החבר'ה גז-ביניים, וההורים של החבר'ה קוראים ציווישן-גאס. אני לא נהגתי אף פעם בשום דבר שדרש את זה, אבל ראיתי את נהג-המשאית שהסיע אותי מבסיס-הטירונות לצומת מחולה עושה זאת. |
|
||||
|
||||
חשבתי שקוראים לזה דאבל-קלאץ' (ושצריך לחיצה כפולה רק בהורדת הילוך). זכור לכולם הפרק בסיינפלד בו קרמר תופס טרמפ להוליווד עם נהגת משאית שנותנת לו לנהוג. |
|
||||
|
||||
אתה מתכוון בוודאי ל [ה]אנד-ברקס. |
|
||||
|
||||
למה ה' בסוגריים? אם כבר, אז הנד-ברייק, לא? התלבטתי איך לכתוב, ובסוף החלטתי שהמונח העברי-מדובר התקני, מה שהיה כתוב, או היה צריך להיות כתוב, בתסריט של "קרובים קרובים", הוא "אמברקס". אם למישהו יש הקלטה של הפרק הרלוונטי, וזמן לבזבז לריק, הוא מוזמן לצפות ולנסות לשים לב אם אביתר הוגה את ה"ד". |
|
||||
|
||||
אמברקס, כמו אגזוז, ויותר מכך, בשביל הטרקטוריסטים שבחבורה: כמו פרטיקוף. |
|
||||
|
||||
אגזוז זה מקרה מיוחד: בניגוד להנברקס, זה מצלצל כמו מילה בעברית, ונתקלתי באנשים הסבורים שזו *באמת* מילה בעברית (בניגוד לאגזוסט, שהיא עיוות נורא). |
|
||||
|
||||
"נתקלת באנשים"?! אני חוששת שזה היה כאן, באייל, ושאני זו ה"אנשים" האלו. מפאדיחות לא מתים - הם רק מצטברות. __________ העלמה עפרונית, בחפש"ש. |
|
||||
|
||||
D-: לא, זו לא היית את, בחיי... לפחות, אני לא זוכר שזה קרה לך. תבלי בחפש"ש, ואל תניחי לזוטות כאלה להטרידך. |
|
||||
|
||||
שלא לדבר על הבקאקס הקדמי. |
|
||||
|
||||
תגובה 247637 |
|
||||
|
||||
הסוגריים היו כדי להביא את האטימולוגיה. אני לא מכיר אמברקס, אלא אנדברקס.גם למשחק המפורסם לא קוראים אמבסאפ. מצד שני, שמעתי גם על בקאקס וגם על פרונט-בקאקס. |
|
||||
|
||||
הסינכרו נועד לאפשר הורדת הילוך ללא הצורך בגז ביניים. ניתן לקרוא עליו ועל תיבות הילוכים ידניות בכלל באתר המעולה הזה: http://auto.howstuffworks.com/transmission6.htm (אין לי מושג אם קישרתי כמו שצריך, עכשיו זה כבר בידיים של אללה). בקצרה, כשמורידים הילוך מהירות המנוע עולה. סינכרו הוא המנגנון הזעיק שמאפשר למנוע לעשות את זה בלי להשמיע רעשים מיוחדים. ללא סינכרו, צריך להתאים את מהירות המנוע לבד. איך עושים את זה? קלאץ', ניוטרל, לחיצה על הגז, קלאץ', שילוב הילוך נמוך יותר. לעיתים עושים את זה תוך כדי בלימה, ואז צריך שלוש רגליים. באתר שנתתי יש הסבר קצת יותר מלומד עם תרשימים רבים. |
|
||||
|
||||
אני כן. התכנית (בפורטרן הישן) הייתה מנוקבת בעזרת מכונות ניקוב, מוכנסת לקורא והפלט היה מתקבל ממדפסת, באותו מקום במרתף שהמשיך לשמש במשך שנים את המדפסת (והטיפוס ההוא עם השיער הגדול). בשנה שנייה נתנו לנו לגעת במסופים של ה CDC ובסמסטר השני שלה, אפילו ב VAX (לא זוכרת אם 750 או 780). ועכשיו אפשר לדעת מי אני בהסתברות של 1 ל 10 בערך. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
מהם הכרטיסים המנוקבים? למה הם שימשו? |
|
||||
|
||||
הוויקיפדיה לעזרה: |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |