|
||||
|
||||
מדינת ישראל היא המדינה היחידה, שקמה עבור יהודים...דבר זה מקוממם לפעמים, ומביא למצבים אבסורדיים ומורכבים מאד, למשהו יש פתרון? אז בבקשה הסברים |
|
||||
|
||||
מדינת ישראל היא גם המדינה היחידה שמחוץ לגלות. |
|
||||
|
||||
לא עבור חלק ניכר ממקימיה. |
|
||||
|
||||
נו, אז? לטביה היא המדינה היחידה שקמה עבור הלטבים. מה בכך? ישראל היא לא כזה מקרה מיוחד כמו שעושים אותה. |
|
||||
|
||||
מדינת ישראל היא מקרה ייחודי בהיסטוריה של העולם החדש, בבטלך את הייחודיות הבלתי מעורערת שלה אתה משחק לידי מתנגדיך. אתה יכול להגיד שאיכסה פה, לזה שאתה יהודי אין כל משמעות בעיניך ואתה רוצה לרדת לקנדה. להגיד שזו ארץ ככל העמים יהיה משהו שאפילו היסטוריונים חדשים יחשבו פעמים לפני שיגידו. |
|
||||
|
||||
כל מדינה היא מקרה ייחודי בהיסטוריה. במובן הזה, ישראל לא שונה מכל השאר. בכל הפרמטרים שאפשר לחשוב עליהם, ישראל אינה מדינה מיוחדת. |
|
||||
|
||||
טיסה ארוכה לקנדה, הנה תרגיל חביב: א. בדוק את הקשר בין דת ולאום במדינות העולם. ב. בדוק את הרקע להכרזתן. ג. חפש מדינה שרוב אזרחיה בפוטנציה עזבו אותה, ולאחר אלפיים שנה שבו מכל קצווי העולם. ד. ולמה שלא נשתחצן קצת, בכל זאת יש לנו מדליה (ועוד משאית מדליות בהודעה למטה): בדוק את הישגיהן היחסיים של מדינות העולם, על פי פרמטרים של שנות קיום וכמות אוכלוסייה. אתה לא חייב להרגיש גאווה לאומית, אתה אינדיווידואל מודרני מדי, אבל לסיפור הקמת מדינת ישראל אין אח ורע. זו גם המדינה היחידה שקמה כשאויבים מקיפים אותה מכל הגבולות ושהוכרזה עליה ערב הקמתה מלחמה כוללת. למה זה חשוב? לא כדי לפאר את הנרטיב (לא שיש בכך דבר רע) אלא כדי להפסיק להביא דוגמאות מהעולם ולחשוב שאפשר להלשליך מהן עלינו. אין עוד מדינה שבני דתה מזוהים עמה גם אם מעולם לא היו בה, קח את זה הלאה. |
|
||||
|
||||
יש אלמנטים דומים (לא כולם, חלקם) בהיסטוריה האירית. |
|
||||
|
||||
הם קתולים. כשמישהו ברחבי העולם רואה קתולי הוא לא אומר לו אוטומטית ''לך לאירלנד''. זה קשר דת-לאום נפוץ בעולם, ולא דומה כלל לזה היהודי-ישראלי. אירלנד לא הוקמה כבית לקתולים. (וכן, יש גם את הקטע עם הבריטים. את זה אנחנו באמת חולקים עם הרבה מדינות) |
|
||||
|
||||
כמו שאמרתי - לא כל האלמנטים. הדת, למשל - לא. אבל בקרב הפזורה האירית (המונה כ-30 מליון איש ברחבי בעולם) יש זיקה לאירלנד, המתבטאת באופנים שונים. |
|
||||
|
||||
מכל הנקודות שהעלית היחידה שיש לה משמעות היא השלישית, יש מדינות שבהן הדת מזוהה עם המדינה (דת השינטו ביפאן למשל) ובכלל בארץ מדובר בזהות שאינה מקובלת על חלק ניכר מהאזרחים (גם אם נתעלם מהערבים והלא יהודים, חלק ניכר מהיהודים אינם דתיים). לכל הכרזה של מדינה יש רקע כלשהו והוא מכיל חלק מהאלמנטים שמכיל הסיפור של מדינת ישראל (הפטרות משליט קולוניאליסטי, מאבק השרדות בשכנים). גם ההשגים שלנו שאינני בא לזלזל בהם הם לא כל כך יחודיים. ישנן לא מעט מדינות שהשיגו השגים דומים ואף גדולים יותר בתחומי מסויימים באותו פרק זמן (למשל סינגפור). העניין הייחודי בישראל הוא עובדת היותה מדינת הגירה ליהודים בלבד (והוקמה ע''י מהגרים יהודיים) אבל זה בדיוק העניין שעליו דנים. |
|
||||
|
||||
"רוב אזרחיה בפוטנציה עזבו אותה, ולאחר אלפיים שנה שבו מכל קצווי העולם"? זאת באמת מדינה מיוחדת. |
|
||||
|
||||
אני יכול להביא לך כמה נקודות יחודיות על כל מדינה בעולם. כאמור - כל מדינה היא מיוחדת, ואין שתי מדינות זהות. אני יכול לספר על היחודיות של הודו, שזכתה לעצמאות שלה בעקבות מאבק לא-אלים, למשל. או על דרום-אפריקה שהייתה במשך שנים תחת שלטון גזעני והצליחה להפוך לדמוקרטיה במהלך שהדהים את העולם. ומה עם פולין, שתנועת הסולידריות שלה הנהיגה לא רק את ההפיכה האנטי-קומוניסטית בתוכה, אלא גררה אחריה את כל המדינות שבסביבתה? ליטא, שבתחילת דרכה כמדינה עצמאית בראשית שנות התשעים הותקפה ע"י מה שנותר מברה"מ וכמעט ונרמסה כליל? כל מדינה היא מיוחדת, לכל מדינה יש את הסיפור שלה. נקודה ד', אגב, הייתה יכולה להיות חזקה יותר בשנות ה-60, אז באמת היינו יכולים להתגאות בהישגים אדירים יחסית לשנות קיומנו. כיום, אנחנו מדינה ממוצעת לגמרי, יחסית לבנות המחזור שלנו (בשנות ה-40 וה-50, להזכירך, היה גל עצום של מדינות חדשות שקמו, ומדינות שעברו תהליכי דמוקרטיזציה). |
|
||||
|
||||
א. לגבי מה שאמרת במעלה הפתיל, שאין בישראל מסלול התאזרחות למי שאינו קשור לקבוצה האתנית הדומיננטית (או משהו כזה)- זה פשוט לא נכון. יש מסלול התאזרחות לכאלה שאינם יהודים או בני משפחה של יהודים. נכון שהוא לא בשימוש נפוץ כמו המסלול של חוק השבות. אבל הוא קיים. ב. לגבי היחוד של ישראל, חוץ ממה שאחרים כבר אמרו פה, יש יחוד ברור בדרך שאחרים בעולם מתייחסים אליך כשאתה אומר שאתה מישראל. זה יכול להיות יחס טוב או רע, אבל הוא תמיד משונה מעט1, ולגמרי לא דומה לתגובה שמקבל מי שאומר שהוא, נניח, מאוסטריה, או מקונגו. אם ישראל לא מיוחדת, למה היחס המוזר הזה, לדעתך? 1דוגמה ליחס טוב(?)-אך-משונה: במקרה יצא לי להיות בארה"ב בזמן מערכת הבחירות של שנת 2000, שבה התמודדו בוש+צ'ייני מול אל גור+ג'וזף ליברמן. ויום-או-יומיים-או-שלושה אחרי ההצבעה, [בעוד האמריקאים מונים ומונים ומונים את הקולות], יצא לי להזכיר במקום כלשהו שאני מישראל, ואז פתאום פונה אליי אמריקאי שעמד ליד, אך שלא אליו דיברתי, ואמר משהו כמו- אה, ישראל? אני הצבעתי לאל גור בעיקר בגלל ג'וזף ליברמן. היהודים טובים בכלכלה. וזאת, תאמין לי, רק דוגמה אחת מרבות. (ודוגמאות של יחס רע-משונה הן אולי מיותרות, כל אחד יכול למלא פה את המשבצת לבד). זה יחוד שהייתי שמחה לוותר עליו, כך שאוכל להגיד "אני מישראל" ושזה יעבור באותה מידת עניין או שעמום כמו "אני מסלובניה". אבל אם יש יחס מיוחד, אולי זה כי יש יחוד?... |
|
||||
|
||||
א. מהו מסלול ההתאזרחות עבור אזרח של מדינה זרה, שאינו יהודי ואין לו שום קשר ליהדות, וכמו כן אין לו שום קשר משפחתי לישראלים לא-יהודים, המעוניין להגר לישראל? ב. כאמור, לכל מדינה יש את היחוד שלה. אם תגידי שאת מדרום אפריקה, תאמיני לי שיסתכלו עליך מוזר לא פחות, ואם תגידי שאת מיפן (טוב, אז כבר יראו עליך את זה), אז גם תזכי ליחס מיוחד. שלא לדבר על זה שהדוגמא שאת נתת מתייחסת ליחס ליהודים, ולא ליחס לישראלים. |
|
||||
|
||||
יש סעיפים בענין באחד החוקים (חוק ההתאזרחות? חוק התושבות? חוק האזרחות). מעניין לברר אחת ולתמיד כמה אנשים קיבלו אזרחות במסלול הזה. |
|
||||
|
||||
היום ב"הארץ": "משרד הפנים דורש מלא-יהודים המבקשים לקבל אזרחות להצהיר כי אינם חולי נפש" נראה שלא-יהודי שרוצה להתאזרח בישראל חשוד אוטומטית באי-שפיות [הצב כאן את הבדיחות המתבקשות] אלא אם יצהיר אחרת [כנ"ל]. בכלופן, מוזכרים בידיעה שני חוקים רלוונטיים- חוק השבות, וחוק האזרחות. |
|
||||
|
||||
נראה לי שלא יהודי שמצהיר שהוא שפוי יסמן בכך לשלטונות שהוא מאוד מעוניין להתאזרח בישראל. לכן, מייד יש לסווגו כלא שפוי ולסרב לבקשה שלו. יש רק להקשיב לבקשותיהם של הלא-יהודים השפויים, שהצהירו שהם לא שפויים, כי מבינים עניין הם, ומייד לפסול אותם מלקבל אזרחות עפ"י הצהרותיהם. _______ כתבת [הצב כאן את הבדיחות המתבקשות] לא? אני ממושמע אני. |
|
||||
|
||||
1מדינה יהודית, לא? |
|
||||
|
||||
האם שר הפנים דורש מן המתאזרחים להצהיר גם כי אינם חולי סרטן? טרשת נפוצה? סכרת? HIV? מחלת נפש איננה שונה מן המחלות האלה. החולי אינו בשליטתו של האדם, ותרופות מסייעות לו לתפקד טוב יותר. המחלה הזאת, אם לא ידעתם, היא גם לא מדבקת. בשליטתה במשרד הפנים של המפלגה המתיימרת להגיע אל המאה ה21, עדיין מייחסים ל"מחלת נפש" דמוניזציה נוסח המאות הקודמות, דמוניזציה הפוגעת בציבור גדול בארץ אולי לא פחות ממה שפוגעת בו עצם המחלה. אבל אולי, למה אפשר לצפות משר פנים שאמר ש"אין רעבים בארץ". נראה שאין מחלה מסוכנת יותר ממחלתם של חשוכים המאמינים שהם פועלים בשם הנאורות והקידמה. וזהירות: המחלה ה*זאת* בהחלט מדבקת. |
|
||||
|
||||
ייטיב כבוד שר הפנים לעשות אם יתפנה תחילה לטפל בכל אותם עובדי מועצות מקומיות עזי מצח שמזה חדשים משתמטים מלשלם מס הכנסה באמתלות שאינן מתקבלות על הדעת. |
|
||||
|
||||
אני מבין שזה ציני, אבל איך בדיוק זה עונה על התגובה? |
|
||||
|
||||
''משרד הפנים דורש מלא-יהודים המבקשים לקבל אזרחות להצהיר כי אינם שקרנים'' |
|
||||
|
||||
א. אני לא מתמצאת בעניין, אבל יש אנשים שהתגלגלו לפה בכל מיני דרכים, והתאזרחו. יש קבוצה של פליטים וייטנאמים, למשל. וגם הכושים העברים מדימונה זכו בסוף להתאזרח, כמדומני. ואם נחזור רגע לנושא הפתיל, שהוא מתן מעמד של תושב לילדים לא יהודים מנישואים קודמים, אני מניחה שאחרי כך וכך שנים במעמד הזה, אפשר להגיש בקשת התאזרחות על בסיס ישיבה ממושכת בארץ. ב.זה בדיוק העניין, שכשאתה אומר שאתה מישראל, מתייחסים אליך כאל יהודי, וכבן לקבוצה בעלת תכונות מיוחדות (שוב- לטוב או לרע). |
|
||||
|
||||
אם קוראים לך פאטמה עבד-אל-עזיז, ואת מישראל, אף אחד לא יחשוב שאת יהודיה. |
|
||||
|
||||
אם אגיד שאני מישראל, אנשים יחשבו באופן אוטומטי שאני יהודיה, אלא אם אבהיר שאני לא. [ואם אתה חושב שהשם פאטמה עבד-אל-עזיז יהווה רמז עבה לערביותי, ובכן- לא. אנשים לא מתמצאים עד כדי כך]. |
|
||||
|
||||
נסי לשנות את שמך לאסתי בן-לאדן, וספרי לנו על החוויות בפעם הבאה שאת נוסעת לארה''ב. |
|
||||
|
||||
במוסף הערבים הישראלים של ''הארץ'' מלפני כמה זמן, נאמר שכשערבים ישראלים מבקרים במצרים או ירדן, ומספרים שהם מישראל, המקומיים די מבולבלים מהעניין, ומסרבים להבין שלא מדובר ביהודים - חלק חושבים שמדובר איכשהו בערבים יהודים. לא ממש משנה לפתיל כאן, אבל נראה לי טוויסט משעשע. |
|
||||
|
||||
א. בוודאי שלכל מדינה יש נרטיב ייחודי. אבל כאן אנחנו לא מדברים אופי המלחמה בדרך לדמוקרטיה, שזה המכנה המשותף לכל הדוגמאות שהבאת. אנחנו מדברים על מדינה שהלאום שלה הוא הדת שלה, שהנרטיב העתיק שלה בא לידי מימוש בעת החדשה. אני דור שני בארץ, אבל הארכיאולוגיה וההיסטוריה מלמדות שאבות אבותיי חיו בדיוק כאן. לכן כל יהודי מזוהה אוטומטית בעולם כישראלי. ב. ולמה זה עקרוני לדיון? כי מה שפורז מנסה לעשות זה לחתור תחת הצדקת קיומנו. כמוך, הוא חושב שצריכה להיות פה דמוקרטיה ככל המדינות המערביות. שלא כמוך, אין לו הדיגנטי לגאול אותנו מדעותיו וללכת לחפש לו דמוקרטיה אחרת, הוא מכהן כשר בישראל. התכנית שלו מעוררת התנגדות באופן טבעי, ולהביא טיעונים כמו "ישראל היא היחידה ש..." פשוט לא תופסים כאן. נכון, אנחנו לא כמו כל המדינות. מעולם לא היינו. יש לישראל צורת שלטון ייחודית ואופי ייחודי, וצורך מובן להגן על שמירת הצביון הלאומי. |
|
||||
|
||||
אפשר להגיד רוב מה שאמרת גם על מרבית מדינות מזרח אסיה. הלאום של ישראל אינו הדת שלה, למרות שיש חפיפה מסויימת בין שתי הקבוצות, הן אינן זהות. יש הרבה ישראלים שדתם אינה היהדות (ואני לא מדבר רק על ערבים, כפי שאת יודעת), ויש הרבה יהודים שלאומם אינו ישראלי (או אפילו יהודי). אני מאמין שרוב היהודים בעולם אינם מזוהים כישראלים. ג'ו ליברמן, אם לקחת דוגמא אחת שהוזכרה בדיון, אינו מזוהה אוטומטית בעולם כישראלי. אולי חושבים שיש לו זיקה לישראל, אבל הדבר הזה גם נכון לגבי אירים בתפוצות שחושבים שיש להם זיקה לאירלנד. ב. הצדקת קיומנו לדידך, לא לדידם של רבים אחרים כאן. לישראל אין צורת שלטון ייחודית, ברוך השם. יש לה דמוקרטיה פרלמנטרית כמו במדינות רבות אחרות בעולם. והצורך להגן על שמירת הצביון, כפי שאת מדמיינת אותו, אינו בהכרח מובן. אני פשוט מנסה להזכיר לך, כהרגלי, שזה שלך משהו הוא מובן מאליו, לא אומר שהוא מובן מאליו לכולם. |
|
||||
|
||||
א. האסייתים עזבו את אסיה ושבו אליה אלפי שנים אחר כך? ב. בישראל דת ולאום חד הן. אני יודעת שאתה לא *רוצה* שהן יהיו, אבל זה המצב בשטח. זה שיש ישראלים שאינם יהודים לא סותר את זה- הם מיעוט יוצא מן הכלל המעיד כל הכלל. את השבח"ים, ברשותך, אני לא סופרת. ג. ישראל לא בדיוק דמוקרטיה פרלמנטית, וכבר דיברנו על זה. אם אין צורך לשמור על צביון, אתה אומר למעשה שישראל איננה מיוחדת לעם היהודי. בראיה כזו אין לנו זכות קיום- למה אנחנו צריכים לשבת דווקא כאן ולהטריד את הערבים הנחמדים? אבל בעוד מיעוט כמוך אכן הולך להטריד את הקנדים הנחמדים, הרוב המוחלט נשאר כאן אפילו שיש כאן ערבים ודוסים ושביתות של ההסתדרות. למה? כי יהודים מרגישים, מאז ומעולם, קשר לארץ ישראל. למה מרגישים? דת, אמונה, היסטוריה (עתיקה וחדשה כאחד). הפטריוטיות הישראלית צמחה, וגם על זה דיברנו, ישירות מהדת היהודית. היום בו זה לא יהיה מובן מאליו יהיה היום בו לא תהיה למדינה זכות קיום. האם הוא מתקרב? אולי. |
|
||||
|
||||
מה זה 'שב"ח'? |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
א. את משמעות המילה "רוב" את מבינה? ב. לא כל יהודי דתי הוא בעל הלאום היהודי, ולא כל בעל הלאום ה"יהודי" (כלומר ישראלי) הוא יהודי דתי. יותר מזה לא צריך. וגם אני לא ספרתי שב"חים. ספרתי, למשל, 15 מנדטים של שינוי. ג. ישראל היא בדיוק דמוקרטיה פרלמנטרית. אני יודע שאת לא *רוצה* שהיא תהיה, אבל זה המצב בשטח. ישראל מיוחדת ליהודים, ואני אפילו (תתפלאי לשמוע) תומך בחוק השבות. כל זה לא משנה את העובדה שישראל לא צריכה להיות מדינה גזענית, וזה שלכל יהודי מותר לעלות לארץ לא נוגד את זה שצריכים להיות מסלולי התאזרחות גם לאנשים שהם לא יהודים. |
|
||||
|
||||
א. בדרך כלל אני מתעלמת באלגנטיות ופשוט מפסיקה את הדיון איתך, כיוון שזו פעם שניה באותו דיון עצמו אני בכל זאת אגיד: אתה לא מוסיף לעצמך הרבה כבוד בדרך הדיון הזו. שבת שלום. |
|
||||
|
||||
בתור מישהו נייטרלי, אני *באמת* לא מבין מה יש הפעם בתגובה (הנכונה עובדתית, ולא חריפה במיוחד מבחינת הסגנון) של דובי, שאת מחשיבה כ"לא מוסיף כבוד". הפעם הפתעת אותי. |
|
||||
|
||||
לשאול מישהו אם ''הוא מבין עברית'' זה משהו שאישית לא עשיתי מאז הגן. קצת המוני לטעמי. עניין של טעם. |
|
||||
|
||||
באמת קצת בוטה |
|
||||
|
||||
מה בוטה? |
|
||||
|
||||
תגובה 242011 אם כי הפרישה הדמטית הגיעה מאוחר מדי, אני מסכים, ואיבדה את כל המומנטום. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |