|
כדאי לדעת יותר לפני שקופצים ומציעים הצעות א. החור באוזון קשור רק באופן עקיף לתופעת התחממות כדה"א. האוזון שאגב נמצא בשכבות גבוהות של האטמוספירה -כאלה ששום דאון ממילא לא יכול להגיע אליהן בטיסה, מקטין את מידת הכניסה לאטמוספירה (מהווה פילטר) של קרינה אלקטרומגנטית (בעיקר מהשמש) באורכי גל מסוימים ובכך מקטין את מידת הקרינה הישירה על כדה"א. נכון שלתוספת קרינה זו, במידה ואינה נעצרת ע"י שכבת האוזון חלק בחימום כדה"א (מהסיבה שיותר אנרגיה נכנסת לאטמוספירה). האוזון אגב הינו שכבה דקה ובגלל הרכבו היחודי O3 נוצר רק בגובה מסויים מאוד באטמוספירה שבה יכולה מולקולה זו להתקיים. אגב, מרכיב מסוים של גזים הנפלטים ממכוניות הינו אוזון (O3) אולם בגובה פני הקרקע מולקולה זו אינה יציבה ומתפרקת במהירות. אם כך מדוע כדה"א מתחמם? האנרגיה המתקבלת מקרינת השמש מנוצלת בחלקה בכדה"א, לדוגמה בתהליך הפוטוסינתיזה. עודף החום משתחרר אל האטמוספירה וממנה לחלל כשכל התהליך נמצא בשיווי משקל. תהליך ההתחממות הנוכחי נוצר מעליה (שנגרמת ע"י פעילות האדם) ביצור גזים מסוימים, בעיקר CO2, שמשתחררים לאטמוספירה ויוצרים מעין מסך שדרכו האנרגיה העודפת בכד"א לא משתחררת במהירות הרצויה תופעה שכונתה " אפקט החממה". לכן נוצר חימום הדרגתי של כדה"א.
|
|