|
||||
|
||||
השימוש בביטוי המכליל ''הפלסטינאים'' לגבי פיגוע חבלני שיזם ארגון קיצוני יחסית, ארגון ''הג'יהאד האיסלאמי'', פסול ומקומם. מהעובדה שקבוצה שולית של טרוריסטים בחרה לבצע פיגוע ביום האבל הלאומי הזה לא ניתן להסיק דבר וחצי דבר על הרגשתם של כלל הפלסטינאים בנושא, מה גם שהרשות הפלסטינאית הביעה צער על המקרה ואף הציעה, כפי שנכתב פה, לסייע לישראל באופן אקטיבי בפעולות החילוץ. |
|
||||
|
||||
כאשר יוצא פיגוע מירדן, ירדן אשמה. כאשר יוצא פיגוע מלוב, לוב אשמה. כאשר יוצא פיגוע מהרש''פ, הרש''פ אשמה. לא נתנו להם שליטה בשטח כדי שיתקיפו אותנו, נתנו להם שליטה כדי שיקחו אחריות. זה לא חוכמה גדולה לאפשר למחבלים לפעול ואז להגיד ''זה לא אני, זה הם''. |
|
||||
|
||||
וכאשר המפגע פועל בשליחות אש"ף אך גר ביפו? מי אשם. |
|
||||
|
||||
בוא נחשוב. ישראלי הגר בארה"ב מרגל לטובת ישראל, מי אחראי? ישראל כנראה. ואם הוא רוצח מישהו, אז מי אחראי? גם ישראל? כנראה שכן. הבעיה היא שאש"ף הוא בו זמנית ארגון טרור ולכן לא מצפים ממנו לאחריות, ומדינה ממנה כן מצפים לאחריות. אני מציעה שנתן להם מדינה, נתייחס אליהם כאל מדינה, ולפחות בעיית האחריות תפתר. |
|
||||
|
||||
מדוע יש לתת (לתת?) לפלסטינים מדינה רק כדי למצוא אחראים לטרור. הרי יותר פשוט לא לתת להם כלום ולשלוט בהם ביד רמה. אולי צריך להסתכל על הענין מקודת מבט אגואיסטית ולדאוג למה שקורה במדינת ישראל ומצרכיה שלה לגזור יציאה מהשטחים, כפי שכבר הבינו לאורך 34 שנים כמעט כל המפלגות. |
|
||||
|
||||
ברור. מבחינתי אין לישראל אינטרס להישאר בשטחים. מצד שני אנחנו מעוניינים למצוא מישהו אחר שיקח אחריות על השטחים אזרחיהם ומי שפועלים בשמם ולמען מטרתם. ולכן - מדינה פלסטינית בשטחים שנכבשו ב67 - ויפה שעה אחת קודם. |
|
||||
|
||||
לא הבנתי אז מי ישראל או אש"ף? ישראלי שרוצח בחו"ל המדינה אחראית לו? אני לא סגור על זה. למה שישראל תהיה אחראית על אדם שרצח מבחירתו שלו? אם היא שלחה אותו אז כן. אני דיברתי על אזרח ישראלי יפו מוסלמי שקיבל נשק מאש"ף. |
|
||||
|
||||
ישראל הי האחראית על ג'ונתן פולארד. אזרח אמריקאי בשליחות ישראל. מאותה סיבה אש''ף אחראי על ידידינו מיפו. ומכיוון שלאש''ף כבר יש מדינה (דה-פקטו) יואיל בטובו ויקח אחריות על מפגעיו. |
|
||||
|
||||
סליחה על ההתעקשות ואם הבחור לא קיבל נשק מאש"ף או כל הדרכה אבל כן בגלל סיבות אידיאולוגיות עשה מה שעשה? מי אשם ישראל או אש"ף |
|
||||
|
||||
מה הקטנוניות? ניתן לנתח כל מקרה כאשר מניחים שהרש"פ היא מדינה. ניתן גם להתווכח על ניתוחים אלו, אך לפחות יש בסיס מוכר לפיו מתווכחים. לדעתי אדם הפושע מסיבות אידאולוגיות אך ללא תמיכת המדינה, אשם כפושע, אך המדינה אינה אשמה. למשל - כאשר יהודי רוצח ערבי, היהודי נחשב לפושע ונענש, אך ישראל אינה אחראית. בניגוד לחייל שהורג, אז החייל ברוב המקרים אינו נחשב לפושע, אך המדינה אחראית. אני מקווה שהבהרתי את עמדתי. |
|
||||
|
||||
החילוץ היחיד שהרשות עשתה עד כה הוא חילוצם של כל אנשי "הקבוצות השוליות" מהכלא. המעשה הזה הוא יותר מרמז: "לכו ופגעו !" |
|
||||
|
||||
נכון, אבל זו הוצאת הדברים מהקשרם. דברי נכתבו בתגובה לטענתו הגורפת של א. מאן (''מסתבר כי גם ביום אבל ואסון כבד'', וגו') כאילו הפלסטינאים, ככלל, תמכו בביצוע פיגוע חבלני דווקא ביום הקשה הזה. מכיוון שראשי הרש''פ לא יצאו במחולות לאחר האסון אלא להפך, הציעו לנו לעזור בפעולות החילוץ (ואנחנו סירבנו), לא הוגן לטעון שהם תמכו בפיגוע שביצע הג'יהאד האיסלמי ביום הזה כפי שטען אלכס. |
|
||||
|
||||
כפויי טובה שכמותנו. הציעו עזרה ואנחנו סירבנו. אני פשוט לא מאמין שאתה שומע מה אתה אומר. ואני אפילו לא אנסה להסביר לך מה לא בסדר במשפט הזה שלך - לא יכול להיות שאתה לא מבין. לא יכול להיות. |
|
||||
|
||||
"כפויי טובה שכמותנו" הן מלים שלך, לא שלי. אני בסך הכל ציינתי שהסיבה שפלסטינאים לא השתתפו בפינוי היתה שאנחנו לא הסכמנו שהם ישתתפו (בניגוד למה שרמז דוב כשכתב בציניות משהו בנוסח "החילוץ היחידי שהם ביצעו היה חילוץ אסירים מבתי הסוהר", וכו'). במקום להסביר או לא להסביר לי דברים, חשוב מה היה קורה אילו אסון דומה היה קורה בעזה ולא בירושלים, מה היו המנהיגים *שלך* מציעים לראשי הרש"פ, וכיצד היית אתה מתנהג בתגובה. הניחוש שלי כולל אקטים של תלישת שערות וכתיבת הודעה נזעמת עם הרבה סימני קריאה אבל יתכן כמובן שהוא שגוי. |
|
||||
|
||||
במקום לעסוק בשאלות אמונה נסה לרגע לחשוב מה היה קורה לו התשובה הישראלית היתה "כן". האם אתה עדיין "מאמין" שהפצועים היו מפונים לרמאללה, לבנין המשטרה לשעבר, כדי לזכות ב"טיפול המשך"? למפגשי אהבה רומנטיים שסופם גרסה חד-צדדית של סיפור "רומיאו ויוליה" ע"ע נער בן 16 מסויים? לא, בסך הכל היו כמה אמבולנסים נוספים שיכלו לעזור בפינוי הנפגעים בזמינות גבוהה יותר (הדרך מבית-לחם לירושלים "קצת" קצרה יותר מהדרך מתל-אביב). לו אני הייתי פצוע שם הייתי מעדיף לזכות בנסיעת חינם באמבולנס פלשתיני מבית-לחם מאשר לחכות לאמבולנס תל-אביבי שיטפס לו במשך שעה משער הגיא. רמת הדה-הומניזציה המשתמעת מתגובתך בפרוש מעלה את חמתי. |
|
||||
|
||||
אני אגיד לך מה אני ''מאמין'' - אני מאמין שאתה פשוט עיוור למציאות שאתה חי בה. אין שחור ולבן בעולם הזה, ומכונית לבנה עם כיתוביות אדומות היא לא שלוחתו של המלאך גבריאל עלי אדמות. להזכירך, אותם אמבולנסים שיעדת לגאולתם המהירה של הפצועים, שייכים לאותו גוף ששלח אותם מלאי-נשק ותחמושת אל זירות העימות עם הישראלים, על מנת שיהוו לו מגן פיסי ותעמולתי. ואז אנחנו יורים על אמבולנסים. ''בסך הכל היו כמה אמבולנסים...'' - את ההצעה הפלשתינית לעזרה הומניטרית אני מקבל בדיוק כמו שאני מקבל את ההצעה שלהם לפסגת שארם או לזכות השיבה - בבוז. כבר היית צריך להבין, והזכיר זאת כאן לפני מר מאן - הפלשתינאים מומחים בהזלת דמעות תנין. בפעם האחרונה שאני ראיתי אמבולנס פלשתינאי, זה היה כאשר הוא הוביל את גופותיהם של חיילי צה''ל שנרצחו בלינץ'. |
|
||||
|
||||
אתה רק אומר במפורש את מה שרמזת עליו, ואני שב ושואל, האם *אתה* מאמין שלו נענתה ממשלת ישראל לצעת העזרה היו הפצועים מובלים אחר כבוד ללינץ' נוסף? רציתי גם להעיר למר מאן בנושא הבוקר אך נמנעתי בינתיים. אם אתה רוצה לזרוק תגובה נוספת מהבטן אנא חסוך ממני את דימויי החיות, די לי בפיל המסומם של דב אנשלוביץ. אם יש לך תגובה מושכלת פרוש את טענותיך. |
|
||||
|
||||
אתה מוזמן לקרוא שוב את תגובתי ולנסות להבין את דעתי בנושא. אני חושב שהיא ברורה לחלוטין - אני לא חושב שההצעה הפלשתינאים הייתה כנה ואמיתית. הכוונה אפילו לשניה לא הייתה שישראל תקבל את ההצעה, ובנוסף לכל - בניגוד מוחלט למה שטענת ''הפצועים היו שמחים...'', היה סמוך ובטוח שהפצועים יעדיפו להיות מוטסים לקפריסין מאשר לשטחים פלשתינאים. אני באמת מופתע שנפלת בתרגיל תעמולתי מלוכלך וזול שכזה. |
|
||||
|
||||
אתה מתחמק מהעניין. לו אמרה ממשלת ישראל "כן" יכולנו לדעת מה היה קורה, מכאן ועד הנחה גורפת שמדובר בדמעות תנין ארוכה הדרך. חוץ מזה, מי אמר שהפצועים יפונו לבתי חולים פלשתיניים? ובכלל, תרגיל שמרגיל, אם חיי היו מונחים על הכף שיעשו צוקאהרה כפולה מבחינתי ויקבלו 10. שיתוף פעולה שכזה לא היה הופך כל פלשתיני ל"חסיד אומות העולם" אבל ייתכן והיה (אם היה צורך בכך) יכול להציל חיים. חשבתי שזה מה שחשוב, לא? |
|
||||
|
||||
ערו בוקר טוב, עזוב את העץ, עזוב את התנין. מכונית תופת שנייה התפוצצה הבוקר בירושלים, כך ששאלת רצונם הכן של בני העם הפלסטינאי לעזרת חילוץ פצועים פסקה מלהיות רלבנטית, מה גם שאחרון נפגעי אסון 'ורסאי' פונה לפני יותר מ-48 שעות. עליך להיזהר ולהישמר מלהיכנס למלכודת פילוסופית הפילנטרופיזם, כפי שקרה הדבר אף לסופר והוגה הדיעות המפורסם ז'אן-פאול סארטר במזרח ברלין, אי שם במרכז שנות השישים. ברצוני להזכירך בעדינות המתבקשת, כי אף אני איני נקי מטעויות וחטאים הגותיים מחשבתים, וכי אף אני בחזקת טועה כל עוד לא הוכחה נכונות טענותיי השונות. שלך בידידות אלכס |
|
||||
|
||||
אלכס שלום, אני שב ותמה על תגובתך. האם טענתי כי ערפאת הצטרף לארגון "בני-ברית"? חס וחלילה. כל שטענתי היה שהוצעה עזרה מהרשות הפלשתינית, וממשלת ישראל, בצעד שבדרך כלל מתאים למדינות אחרות ("אנו מוכנים לקבל עזרה מכל מדינה פרט לישראל" נשמע מוכר?) סרבה להצעה, מסיבות שלא נהירות לי די צרכן אולם כנראה בעלות אופי תעמולתי. ואני חשבתי שכולכם (בניגוד אלי, אגב) טוענים שהעיקר הוא חיי אדם. אני חושב שעליך ועל אחרים להזהר מלהגרר למלכודת הקיבעון המחשבתי, הדוגמטיזם ועירוב מין בשאינו מינו. שלך בידידות ערן |
|
||||
|
||||
נשאלת השאלה אם אפשר בכלל לסמוך על אנשי הרשות? אמנם נטען כאן במהלך הדיון שהפלסטינאים רוצים אותנו בריאים ושלמים בזמן שהם הורגים אותנו (מישהו אמר המפרדינק?), אך האם אין סכנה שאמבולנס פלסטינאי שכזה יחליט לעשות עיקוף קטן דרך בית לחם, לזרוק את המטען ולבוא לקחת עוד? מה הטעם בעזרה פלסטינאית, אם בכל מקרה נצטרך להצמיד כמה שוטרים לכל אמבולנס שכזה? |
|
||||
|
||||
טענתי היא שכן. הנזק התעמולתי העצום גדול לאין שיעור מהתועלת. |
|
||||
|
||||
אתה צודק במאה אחוז - אין שום סיכוי, לדעתי, שאמבולנס פלשתינאי יוביל פצועים ישראלים אל מותם, בדיוק מהסיבה שהצגת - נזק תעמולתי. אבל הטענה שלי, היא שאותו שיקול - תעמולה - הוא זה שמלכתחילה הביא להצעה המגוחכת הזו. אחזור ואומר: לא היה שום ממש ושום כוונת אמת בהצעה הפלשתינאית. הרי ברור שגם אם באמת היו מוכנים להעמיד לרשותנו את האמבולנסים שלהם - אזי ממשלת ישראל לא הייתה יכולה להסכים זאת כי אז *לה* היה נגרם אותו נזק תעמולתי (ולרשות תועלת תעמולתית). |
|
||||
|
||||
טוב ויפה, אם כך ענה לי על השאלה הבאה. לו הייתה תגובת ממשלת ישראל "כן", האם סירוב של הפלשתינים כעת (כיוון שהסכמנו שנינו לפחות שאין סכנה לפצועים מלינץ') לא היה מעמיד אותם שוב מול אווילות תעמולתית? במקומות אחרים היו קוראים לזה "גול עצמי". |
|
||||
|
||||
אולי. אבל אם לא היו מסרבים? אזי אנחנו היינו עומדים מול "גול עצמי" שכזה. המשחק הזה הוא אינסופי. |
|
||||
|
||||
אבל אני שב וטוען – חשבתי שהמטרה היא להציל חיים, לא? אך לעניין אחר שמטריד אותי יותר, ואני מצטער שזו הולכת להיות מתקפה אישית עליך, אבל נראה שכאשר מישהו מציג בפניך טיעון שאין לך תשובה מולו – ע"ע אסף עמית כאן למטה, אתה נגרר למחוזות ההשמצה – "דמגוגיה זולה", "לא אפרט לאחת את שגיאותיך" וכו'. אם ברצוננו לנהל דיון ענייני שמטרתו אינה אוסף השמצות אלא ניתוח עיניני של העולם, תוך מודעות הצדדים לערכים השונים שכל אחד מביא עימו, אזי טיעוני אד-הומינם ("לא אפרט את שגיאותיך" – אנא פרט, אני לא הבחנתי בהן) וטיעונים שלא מן העניין ("דמגוגיה זולה" – פסילה לא עניינית של טיעוניו של האחר, כיצד בכלל ניתן להתגונן כנגד טיעון שכזה?) אין מקומם בדיון שכזה. |
|
||||
|
||||
אענה לפסקה השניה שלך - חוששני שנתהווה מעין זרם מסויים ב''אייל'' של אנשים אשר נוטים להיכנס אל תוך ויכוחים קטנוניים, כשבידיהם מידע מועט ביותר, אם בכלל, בנושא הויכוח. אותם אנשים נהנים מאוד לשוב ולחזור על טיעוניהם (הלא רבים במיוחד) לאורך תגובות רבות. אני, בתור אדם שזמנו יקר לו, לא יכול לשבת אל מול המחשב שלי ולבזבז את זמני בחזרה על דברים שכבר נאמרו ע''י אחרים או על ידי. אני יכול לתאר במוחי שני מקרים ספציפיים בהם חרתה לך תשובתי - בויכוחנו באשר לסוגיית הנישואין ובתגובתי מטה. ובכן, בויכוח שערכנו, צר לי לומר לך, נטית לחזור על כל טיעוניך השונים מבלי להתייחס לדברי, ועל כן עייפתי מלהציג את אותה עמדה שוב ושוב. בתגובתי כאן מטה לאסף עמית, לא התיימרתי לתקן את שגיאותיו הרבות (אין לי רצון או זמן) ואכן התכוונתי לכך שטיעוניו הם דמגוגיה זולה. להיפך, יכולתי לענות לו על כל אחד ואחד מהמשפטים שלו, אך זה היה גורר אותי לויכוח שאיני מעוניין בו. אמרתי את דעתי וסגרתי את העניין. ערן - אל לך לטעות בין תגובתי (ואכן, התגובה לאסף היא משמיצה - אני חושב שבניגוד לדעות מבוססות שהראה בעבר, תגובתו הנ''ל הינה אוסף של שטויות) לבין חוסר תשובה או חוסר יכולת תגובה. באשר למשפט ''דמגוגיה זולה'' - הבטחתי לעצמי לעולם לא להשתמש במשפט הזה, בדיוק מהסיבה אותה הזכרת - אי אפשר להתגונן מפניו. אולם, דבריו של אסף היו כה מופרכים וכה לא ענייניים, שלא יכולתי למנוע זאת מעצמי. |
|
||||
|
||||
מה לעזאזל היה צריך לקרות כדי שתהיו קצת מרוצים, אתה ושאר חבריך לדיעה (וסליחה על ההכללה)? אם היו הפלסטינאים רוקדים על הגגות לאחר האסון, הייתם מרוצים? בוודאי שלא. הייתם טוענים שהפלסטינאים הוכיחו פעם נוספת את היותם חיות-אדם ללא שום רגישות לסבל אנושי. הפעם, כשהם לא רקדו ולא הביעו שמחה ולשם שינוי עשו את הדבר הנכון ואפילו הציעו לעזור, מה קרה? כמובן, גם זה לא נראה לכם כי הערבים הם כידוע אותם הערבים והים הוא אותו ים, וכל הצעת עזרה מצידם נעשתה לצרכי תעמולה או באירוניה או השד יודע למה. מיליון ואחת סיבות תמצאו לכך שהם הציעו לישראל עזרה לאחר האסון ורק מההסבר ההגיוני והפשוט ביותר תתעלמו. כשערפאת מדבר על מימוש זכות השיבה במלואה, הוא כמובן מתכוון לכך במלוא הרצינות וחבל על הזמן לנסות ולהגיע איתו להסדר, אבל כשהוא מציע עזרה הוא הופך לשקרן פתולוגי שמנצל באופן ציני את הסיטואציה למטרות תעמולה. ואני שואל: איך אפשר לנהל דיון פתוח כאשר צד אחד מאמין באופן סלקטיבי רק לדברים שמשרתים את דיעותיו הקדומות? |
|
||||
|
||||
סלח לי, אבל דבריך הם גיבוב של דמגוגיה זולה בהחלט. ואני עוד הבטחתי לעצמי שלא אשתמש במשפט השחוק הזה. סלח לי ומחל לי בשנית, אבל כל אותן טענות שניסית להפריך נכונות הן. אבל, מכיוון שבאמת חבל על הזמן שלך ושלי, לא אפרט אחת לאחת מהן שגיאותיך, מתוך ההנחה שמי שבאמת ירצה לראות אותן - יראה. |
|
||||
|
||||
נו, כבר הסכמנו שעדיף שלא תנסה "להסביר לי" דברים (מה גם שאין לי מושג מהן אותן טענות שלדבריך ניסיתי להפריך). מילא. תשובה לשאלה מה היה קורה אם האסון היה בעזה ולא בירושלים כבר מצאת? |
|
||||
|
||||
טוב לדעת שאני חלק מקבוצה גדולה של בעלי הדעה שלי. הלוואי ויתגלה בבחירות הבאות שאתה צודק. (: מהפלשתינאים אני לא מצפה לכלום. לכל היותר, הודעת תנחומים, וגם את זה אני אקבל "עם גרגר של מלח", כפי שאומרים הבריטים. לעראפת אין מה לעשות במקרה כזה. כששני גופים ריבוניים נלחמים (וזה מה שאנחנו והרשות עושים), אין לצפות מצד אחד שינחם את הצד השני על אובדן חיים שאינו קשור ללחימה (וההקבלה למשחק בבוץ שנעשתה כאן היא מוצלחת, דומני). עראפת, במצב האידיאלי, היה פשוט שותק. מישהו שאל אותו מה הוא חושב? זה ממש לא עניינו, בדיוק כמו שאין זה עניינה של ישראל אם בניין מתמוטט בעזה. (למרות שסביר להניח שזה יהפוך להיות עניינה די מהר. לפלסטינאים יש נטייה להאשים אותנו בהכל. היום הם טענו כי ישראל מוכרת מכוניות גנובות(!) לפעילי אינתיפאדה, ומפוצצת אותן. או, בקיצור, הם טוענים שאנחנו מפעילים נגדם מכוניות נפץ. אין גבול לחוצפה שלהם. כמובן שכלום לא מנצח את ההאשמה שלהם כאילו צה"ל מפזר סוכריות מורעלות כדי להרוג ילדים פלסטינאים טהורים...) |
|
||||
|
||||
הדיון כבר החל ונגמר, אבל אני מרגיש צורך לומר עוד מילה. שני ילדים זורקים בוץ אחד על השני והנה אחד מהם נעקץ על ידי דבורה. השני חש לעזרת הפצוע, ומיד אחר כך שבים הם לזרוק בוץ אחד על השני. כאילו פיגועים זה בסדר, זה חלק מהמשחק המלחמתי, וברגע שקורה משהו חיצוני עוצרים שניה, מטפלים בדרוש טיפול ואחר כך שבים לירות אחד על השני. אז לא. פיגועים זה לא חלק מהמשחק המותר. במצב של פיגוע אחד ביום ישראל צריכה לכעוס, ולא לקבל זאת כחלק ממצב נורמלי שבו אפשר לעצור לרגע, לשכוח מהמציאות ולשחק בנדמה לי. יקחו נא הפלשתינים את ההומניטריזם שלהם וידחפו אותו עמוק בתחת. |
|
||||
|
||||
אתה יודע מה, דוגמה מאלפת! |
|
||||
|
||||
ריב עתיק שנים מפריד בין שתי משפחות, נאמר, סוחרי סמים (כמו המשפחות היריבות בלוד). לפתע, ביתה של אחת המשפחות קורס ובני משפחה נפגעים. בני המשפחה השנייה באים לעזרה בפינוי ההריסות, לאחר שהפרשה מסתיימת היריבות נשארת כשהייתה. בעשרים ושש שנותי גיליתי שמטאפורות, אלגוריות, ביטויים ושאר מרעין בישין הם דבר מאד משעשע, באמת (הפיל המסומם של דוב אנשלוביץ מככב כבר בכמה בדיחות). רק חבל שכדרך הסופיסטים ניתן להביא תמיד דוגמא ודוגמת נגד בו זמנית. צרת רבים היא חצי נחמה, אך גם נחמת שוטים. ולא, לא שאלתי אם זה בסדר, שאלתי מה טובת הנפגעים במקרה הנ"ל. אין כאן משחק ב"נדמה לי" או "מחבואים" או "תופסת" – יש כאן דאגה נקודתית לשלום התושבים. אם אתה מעוניין לשחק במשחקי כבוד ופנקסנות ברוגז מול הרש"פ על גבם של נפגעי תאונה – שיבושם לך. אני לא. במסורת השאלות הפרובוקטיביות והדמגוגיות אשאל "ולו חייו של אדם קרוב לך היו תלויים בסיוע שכזה, עדיין היית קורא לפלשתינים לתחוב את ההומניטריזם שלהם למקומות מוצנעים בגופם"? |
|
||||
|
||||
מכיוון שלו הייתי יודע שאמבולנסים ערביים מעורבים בחילוץ, הייתי כוסס ציפורניים פי ארבע - כן, גם אם היה לי קרוב משפחה שם (או מאתיים קרובי משפחה), הייתי מעדיף שהם ישארו בבית. קרא לזה גזענות, אבל קשה לי לסמוך על אנשים שמפוצצים לי מכוניות באמצע ירושלים. |
|
||||
|
||||
התשובה בגוף התגובה. |
|
||||
|
||||
טוף, אם כך אתה בוחר למסגר את זה. אני בוחר למסגר את זה כחוסר אמון במוסד שהוכיח עצמו פעמים רבות בעבר כאלים מאוד, ככזה שאינו בוחל בהרג של חפים מפשע בכל הזדמנות שניתנת לו, ושלא נתן שום סימן לכך שהוא רואה בנו בני אדם שווים, ולא איזה דמוניים אימפריאליסטיים ורצחניים. אחזור על טענתי כי אדם שטוען שחיילי צה''ל מפזרים סוכריות מורעלות לילדים פלסטינאים, הוא לא אדם שהייתי רוצה להפקיר חיי ישראלים בידיו (ולך תדע - אולי הם היו מנצלים את ההזדמנות כדי לפוצץ את האמבולנס באתר החילוץ עצמו - ולטעון שהם ניסו לפגוע בחיילים שהיו שם...). |
|
||||
|
||||
כמה שאני מסכים איתך, זה אחרי הכל טיעון אד הומינם, לא? ההצעה הפלשתינאית לא נדחתה בגלל שהיא לא אמיתית - גם אם איני חושב כך, יכול להיות שהם התכוונו אליה בשיא הרצינות (שוב, ספק רב). הטענה נדחתה מתוקף ההיכרות שלנו עם הפלשתינאים, כלומר מציעי ההצעה. אד הומינם בהתגלמותו. נשאלת השאלה - האם זה דבר שלילי ופסול או שמא ישנה הצדקה ליחס שכזה? לדעתי קיימת הצדקה. |
|
||||
|
||||
I think it is safe to say that learning from experience is one of the most important skills we humans have. Therefore, I don't find it at all objectionable that we use it, in this instance.
|
|
||||
|
||||
רגע, בוא נבין את הטענה שלך. מה שאתה טוען הוא שערפאת הורה להציע עזרה כדי לפגוע בפצועים שיפונו ע"י האמבולנסים הפלשתיניים? או אחרת – לבצע פיגוע ראווה לעיני כל העולם בעת פינוי פצועים מאתר הריסות? ואת זה אתה מסיק מהתעמולה הפלשתינית על סוכריות מורעלות ופגזי אורניום מדולל? אתה ממש לא מעריך את אלופי התעמולה הא? נו טוף. בסדר, אני מרים ידיים. |
|
||||
|
||||
אני אומר שיכול להיות שכן ויכול להיות שלא, ואין שום סיבה שישראל (שהסתדרה לא רע, יחסית) תיקח את הסיכון הזה. |
|
||||
|
||||
פשוט מרתק לגלות איך כל הטענות שלכם מסתכמות לשיטתכם בסופו של דבר בטענה המשובחת "אנחנו מכירים את הפלסטינאים", ויחד עם זאת הדברים *שלי* הם הדמגוגיה הזולה בסיפור הזה. |
|
||||
|
||||
הטענה שלי אינה "בטוח שהם יעשו את זה, כי הפלסטינאים הם דמונים רצחניים שאין בנפשם אלא להרוג יהודים", אלא - אני לא רוצה לקחת סיכון, כי לא הייתה לי שום ערובה לכך שלא היו מעורבים כאן רעיונות שליליים כלשהם. יאללה, אני דמגוג. אתה יודע מה - אני אפילו פחדן. אבל אני מעדיף להיות דמגוג פחדן בחיים מאשר (מה ההפך של דמגוג?) אמיץ ומת. |
|
||||
|
||||
ערן ידידי, תפסיק עם השטויות בבקשה, אתה סתם גורר פה דיון סרק שאתה לא מאמין בגישה שאתה מגן עליה בכזה חירוף נפש. אם הייתי פצוע שם, הייתי ללא ספק מעדיף לסכן את חיי בעיקוב מסויים מאשר לקחת סיכון לא רק בעצם הנסיעה באמבולנס פלסטיני, אלא גם בעצם הכנסתו ללא בדיקה לליבו של שטח צפוף באוכלוסיה. אני מסכים לחלוטין עם עמדתך שאם היתה נופלת שערה מראשו של פצוע באמבולנס פלסטיני הנזק התעמולתי היה עצום מבחינתם. וסביר להניח שלא היה קורה שום דבר רע. אבל החיים זה לא מתמטיקה. הלינץ' ברמאללה בוצע במקום רישמי של הרש"פ ועל ידי "שוטרים" רישמיים של הרש"פ. נכון שהמקרים אינם זהים. אבל פראנויה מדודה היא הדרך החכמה שבה צריך לפעול בימים פרועים אלו. אם אתה היית צריך לקבל את ההחלטה, היית לוקח את הסיכון שאיזה נהג האמבולנס ישתגע, או שאיזה "ארגון קיצוני" יגניב איזה מטען לתוך האמבולנס? |
|
||||
|
||||
אני מודע לעובדה שהוויכוח הוא ויכוח סרק. מה, אסור? זו הזדמנות לשמוע את טיעוני "אנחנו מכירים את הפלשתינים" שוב, כפי שכותב אסף עמית, ולגלות איך אנשים "שוכחים" את כללי הלוגיקה כשנוח להם. כמה עקבי וסימפטי. |
|
||||
|
||||
I think someone is forgetting how logic pertains to reality. It is logically sound to take up life-tactics and life-strategies that increase the chance that your ends will be met. Distrusting an entity that has harmed people of your group before is a good life-strategy, as anyone knowledgeable in Game Theory will tell you.
|
|
||||
|
||||
אזרח יקר. נדמה לי שכמעט כולם הסכימו (כמו שגם היה נובע מתורת המשחקים) שפגיעה בפצועים ישראליים ע"י פלשתינים לעיני כל מצלמות העולם (ועקבתי באותו ערב אחרי CNN, BBC וSKY-) היא אסטרטגיה גרועה פי כמה. |
|
||||
|
||||
I think the example of the lynch in Ramallah was already presented. And the current situation, in which the Palestinians continue to apply violence, when it seems more sensible to stop it, in order to get negotiations started, seems to indicate that it would be a bad idea to apply to them your "common sense."
Even if we do refer to an actual terrorist bombing using an ambulance sent "to the rescue," it depends on their interests. If the leading parties decide that it is in their interest to show their anti-Israeli brethren that they mean business, they may contemplate such acts. |
|
||||
|
||||
אזרח יקר. ניתן לומר שההבדל בין רמאללה למקרה הנוכחי הוא שבמקרה הנוכחי לא הייתה רק במקרה תקשורת באיזור אלא כל האירוע היה מאד מתוקשר. להזכירך, הרשות הפלשתינית ניסתה להפעיל לחץ רב על הצוות האיטלקי שצלם את הלינץ' ברמאללה. כלומר, ההשוואה שלך שגוייה כיוון שהיא מנתקת את הקונטקסט מהארוע. האבסטרקציה שניסית להפעיל לא חדה מספיק. אגב, "נראה יותר הגיוני לעצור את האלימות"? לא בבית ספרנו. אמצעים הם בייחס למטרות. עד שלא הבהרת את המטרות לא תוכל לקבוע את שימושיות האמצעים. |
|
||||
|
||||
An error on my part. I should have said, "were the Palestinians intent on renewing peace talks and negotiations, assuming that the American intervention is useful for that end."
This would, of course, contradict the reasoning I would have put behind their attempt at sending a car-bomb in the cover of an ambulance. By the way, I think you have ignored other serious possibilities, for instance, that unbeknownst to the PA leadership, somewhere along the chain of command, a member of a militant faction would decide to use this as an opportunity for havoc, regardless of what the PA leadership would want. Perhaps the Israeli response was also in some way a manner of protecting the PA leadership from its own folly. |
|
||||
|
||||
אני לא מבין - ומכונית תופת ליד פאבים או ליד בי"ס - זה כן מצטלם טוב? למה אחד הוא בסדר מבחינת העולם, ואילו לחטוף פצוע זה רע? מה ההבדל? מותר להם להרוג רק אנשים בריאים? לא ברור לי הטיעון הזה, את האמת. ומי אמר שלחמאס אכפת בכלל מדעת העולם? מה קרה לכל אלו שרוצים הסלמה? כבר לא קיימים בעולם שלך? מעניין אותם נגד מי הם נלחמים? יש ביניהם איסלאמיים קיצוניים. מלחמה "נגד" אמריקה רק תאדיר את שמם הגדול. אז מה הבעיה, בדיוק, עם לפוצץ אמבולנס או לחטוף פצוע? מה בדיוק יעשו להם "העולם" אם הם יעשו דבר כזה? |
|
||||
|
||||
מכוניות תופת לא משודרות LIVE בCNN- ושאר הרשתות, בניגוד לקריסת האולם הנ"ל (ששודרה באופן כמעט רצוף במשך שעות רבות ברשתות הזרות) |
|
||||
|
||||
לא שזה בסדר אבל מי מתרגש כשהבי.בי.סי. מראה הליקופטרים של מקדוניה יורים רקטות על כפרים אלבניים (או להפך) ההתבכינות על ההטיות של התיקשורת העולמית מונעת התיחסות ענינית לעובדות *לא מדבשך ולא מעוקצך והשאר הוא פילפולים של חכמים בלילה שמתקשים או מסרבים לראות את הצביעות והציניות שמסתתרים מתחת למעטה דק של רצון כן. *ההשוואה התכופה למה להם (מקדוניה למשל) מותר ולנו לא מקהה את העובדה שרק אגואיזם צריך לכוון את ההתנהגות הישראלית *דעת הקהל העולמית - למעשה, דעת העיתונות הבינלאומית המאד ספציפית ומצומצמת יחד עם כל האינטרסנטיים הפוליטיים/כלכליים שונים - דעתם כן חשובה ולא זקוקה להוכחה. |
|
||||
|
||||
דווקא הפיצוץ אתמול כן שודר חיי בCNN |
|
||||
|
||||
לא הפיגוע שודר חי אלא הפינוי. לו היה מתרחש פיגוע נוסף באותו מקום חצי שעה מאוחר יותר אזי הוא היה משודר חי. |
|
||||
|
||||
חיי אדם לא היו תלוים ברש''פ. אם הייתי ליד אחותי הפצועה, הייתי מעדיף שתישלח לתל השומר ולא לרש''פ. זה בסדר. יש לנו עוד הרבה רזרבות. אין כאן ענייני כבוד. יש כאן מסר האומר שאין לנו דין ודברים עימם עד אשר יחדלו לפגוע בנו. |
|
||||
|
||||
אסף, זה לא מה שטענתי. אמרתי שיכלו להעזר בשרותי אמבולנסים להובלת הפצועים לבתי חולים ישראליים במקום לזמן אמבולנסים מתל-אביב למשל (לפחות שעה בנהיגה במהירות מופרזת). אבל אתה יודע מה? גם פינוי מתוקשר לבתי-חולים פלשתיניים מתחיל להשמע לי לא-רע. ולעניין, יש כאן התנגשות בין ערכים – ערך החיים מול ערך הלאומיות. סביר להניח שלא נגיע לעמק השווה ונוכל רק להסביר את דעותינו בנושא. אגב, למיטב זכרוני הקודח הציע שר הבריאות ניסים דהן לאשפז פצועים פלשתיניים בישראל. הייתכן? |
|
||||
|
||||
ייתכן. וישראל מספקת אבקת-חלב לאוכלוסיה הפלסטינאית ברש"פ. ביג דיל. הגיע הזמן להכריז גם על "סיכום דיון" בנושא הזה: * מישהו יודע מתי הועברה ההצעה הפלסטינאית ולמי (האם הועברה רק דרך התקשורת ו/או ח"כ אחמד טיבי)? * מישהו יודע אם הגורם שאליו הגיעה ההצעה דחה אותה מפורשות, או פשוט נמנע מלקבלה? * מישהו יודע אם ההצעה היתה רלוונטית באיזשהו שלב? |
|
||||
|
||||
כמה קל להציג את זה כך: או שאתה רוצה להציל חיים, או שאתה לאומן עם סכין בין השיניים. ערן, אני לאומן צמא דם? אני לא רוצה להציל חיים? לדעתך הלאומיות שלי חזקה יותר מערך החיים עבורי? יש כאן התנגשות בין אמון בפלסטינים ואי-אמון בפלסטינים. לי אין אמון בהם. לא כל עוד הם ממשיכים לירות עלינו ולפוצץ מכוניות תופת תוך כדי מאמצי החילוץ. |
|
||||
|
||||
אסף שלום, אני מוכן בהחלט לחזור בי מטענתי הגורפת הראשונה, אך יחד עם זאת יש לזכור כי פיגוע זה אכן אירע ביום מר וקשה עבור תושבי ישראל. שמא עליי בהקשר זה לאזכר סקרים פלסטינאים פנימיים, המעידים על תמיכה מוחלטת בקרב אוכלוסית הפלסטינאית כלפי מדיניות הפיגועים הבארברית כנגד מטרות ישראליות-יהודיות אזרחיות בעליל? נסיונך להתלות בקש וגבבת נדיבות ההצעה הפלסטינאית באשר למתן עזרה בחילוץ נפגע האסון בירושלים מזכיר דמגוגיה אגיטטיבית בלתי נעימה ממחוזות היסטוריים מבישים. מוטב היה לראשי הרש"פ, ממש כלנציגי קבוצות פלסטינאיות נוספות לגנות פיגוע רצחני זה, מאשר להזיל דמעות תנין קונדולנטיות. שלך אלכסנדר מאן |
|
||||
|
||||
אסף ידידי, אל דאגה - הכל בסגר. לפני שעה קלה פוצצה - קבוצה פלסטינאית שולית כמובן - מכונית תופת נוספת, והפעם, איך לא, בירושלים החביבה. יש לשער כי פיגוע זה נעשה בגין הדחייה הישראלית לקבלת עזרה בפינוי הפצועים מאסון אולמי 'וורסאי'. שלך אלסנדר |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |