|
||||
|
||||
"ונָבְלָה שָׁם שְׂפָתָם אשר לא ישמעו איש שְׂפַת רֵעֵהוּ", מסופר בספר בראשית (יא: ז) בעקבות פרשת מגדל בבל. אך הפיצול הלשוני עמוק הרבה יותר. לא רק שנעשה שימוש במילים שונות לאותם תכנים, כי אם גם נעשה שימוש באותן מילים לתכנים הפוכים ומנוגדים. החילוני והדתי-החרדי משתמשים באותו המושג, ותהום עמוקה פעורה בין ההסברים שכל אחד מהם מעניק לו. כך הוא הופך למושג השנוי במחלוקת; נוצרת אי-הבנה, ובעקבותיה עימות חזיתי. רב ניו יורקי היה מודע היטב לבעיה סמנטית זו. לביתו נקלע סטודנט אתיאיסט. הסטודנט הצעיר, בגיל שבו עדיין משוכנעים שיודעים הכול, הכריז באוזני הרב: "ראביי, אני לא מאמין באלוהים!". חד וחלק. והרב האורתודוקסי השיב לו, בלא להניד עפעף: גם אני לא מאמין באלוהים". הסטודנט נדהם מתשובה בלתי צפויה זו. היא עמדה בסתירה מוחלטת לֵמה שציפה לשמוע מפיו של רב אורתודוקסי. הרב חש במבוכת הצעיר וענה לו בבת צחוק: "באלוהים שאתה לא מאמין, גם אני לא מאמין. אמור נא לי מה הוא האלוהים בעיניך ואשיב לך מה הוא האלוהים בעיני". הסטודנט ההמום תיאר באוזני הרב תיאור פרימיטיבי למדי של מושג האלוהות, כפי שהוא נתפס בעיניו. זאת, ללא כל ספק, על סמך שמועות שקלט מאֵי-פה ומאֵי-שם, בעיקר בגיל הינקות והנערות. הרב הוכיח לו עד כמה ילדותית ונלעגת היא תפיסתו. כאלטרנטיבה הציג בפניו את תפיסתה של היהדות לגבי המושג "אלוהים", המתאימה בהחלט גם לעולם המושגים של האדם המשכיל בראשית המאה הנוכחית, היודע פרק בפיזיקה ובתגליות החדשות בחקר היקום. |
|
||||
|
||||
מספיק כבר לספר סיפורים על סטודנטים ורבנים. אם אתה רוצה לדווח לי מהי ''תפיסתה של היהדות לגבי המושג ''אלוהים'', המתאימה בהחלט גם לעולם המושגים של האדם המשכיל בראשית המאה הנוכחית, היודע פרק בפיזיקה ובתגליות החדשות בחקר היקום'', עשה כן. מספיק לבזבז את זמני. |
|
||||
|
||||
בינתיים מי שבא לכאן ומבזבז את זמני עם סיפורי הסבות שלו מהשמיים - זה דובי קננגיסר "הגאון בגרוש"1. ואחרי שכבר ברור לך שלא מדובר במי שאתה חושב אותו לאלוהים, אציע רשימת קריאה קצרה על מנת שלא לגזול חלילה מזמנו של איש: 1. הרמב"ם, "מורה נבוכים", ב' כרכים, אוני' תל אביב תשס"ג, בתרגומו של הפרופ' מיכאל שוורץ. 2. רמח"ל, "דעת תבונות", ספריית גיטלר, בני ברק תשמ"ט, מהד' הרב חיים פרידלנדר. 3. פרופ' עמנואל לוינס, "אלוהים והפילוסופיה", רסלינג, תל אביב תשס"ד, תירגמו מצרפתית וביארו: הרב דניאל אפשטיין ועמית עסיס. אחרי שתקרא את כל הרשימה הלא-ממצעת הזאת, יהיה לך מושג קלוש במי מדובר. --------- 1 למה אתה משתלח בו, הרי רק לו מותר, כי הוא נאור ואתאיסט וגם עורך האייל?! כי הוא מחווה את דעתו הקלה על ההדק בנושאים שהוא לא מבין בהם כלום, וספק אם הקדיש מזמנו לחשוב עליהם בינו לבין עצמו (רמז= לא באייל לשם ראווה). |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
אתה סיפרת על רב שסיפר לסטודנט אתאיסט, בעל-פה, את משמעות האלוהים היהודי, ולא רק זאת, אלא שהרב הזה הצליח לשכנע את הסטודנט ההמום. אז בבקשה, ספר לי גם אתה, ואל תשלח אותי לקרוא ספרים שאתה יודע שאין לי שום כוונה לקרוא. ואני לא רוצה ''מושג קלוש'', אני רוצה לראות, כמו הסטודנט האתאיסט ההוא, עד כמה האלוהים הזה שלך מתאים ''גם לעולם המושגים של האדם המשכיל בראשית המאה הנוכחית, היודע פרק בפיזיקה ובתגליות החדשות בחקר היקום''. |
|
||||
|
||||
באופן די מדהים יש אפילו בין המשתתפים באייל כאלה שיודעים "פרק בפיזיקה1 ובתגליות חדשות בחקר היקום" וגם מאמינים באלוהים. _____________ 1- אם כי יש להודות שבמתמטיקה הם חלשים למדי |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |