|
||||
|
||||
עכשיו שודרה ברדיו תוכנית ישנה עם נעמי שמר, ובה תשובה מפי הגבורה על מה הואלס. אורי (או אמא שלו) די קלעו: "האם את חברה בחברה להגנת הטבע?", שואל בחגיגיות המנחה יצחק שמעוני. "לא", עונה שמר, [ועכשיו בלי מרכאות, כי אני מצטט ומתמצת מהזכרון]. אנשים חושבים שהשיר נחכתב בהזמנת אברהם יופה[?]. למעשה, מה שעניין אותי הוא לא הגנת הצומח, אלא הגנת החי1. תמיד היה נראה לי מוזר, לראות כרזות גדולות על צמחים מוגנים - שימו לב לניקוד - ולצידם בעיתון כרוניקות על מעשים מגונים - שימו לב לניקוד. השיר נכתב על בחורות מוטרדות. קצת התאכזבתי לשמוע את זה - מסתבר ששמר גם כאן עדיין דאגה לאחרים, ולא לעצמה, או לפחות העדיפה להציג זאת כך. אבל <תפנית אפופידית> כמה שעות קודם היום שמעתי את הואלס בביצוע המוכר של להקת הנח"ל, ופתאום קלטתי שהקול הגברי הדומיננטי שם הוא של שלום חנוך. מאוד שעשע אותי, משום מה. 1 כיף היה לשמוע אותה כמרואיינת! |
|
||||
|
||||
השגת אותי... אבל איזה זיכרון! אני יכול להעיד שאברהם יופה ( מנכל החברה ל' ) זה ציטוט מדויק. היה גם נחמד לשמוע את סגנון הראיונות מ1970. |
|
||||
|
||||
לא משהו, הזיכרון; המשפט האחרון בתמצות שלי לא באמת דומה מילולית לשום דבר שהיא אמרה ("בחורות" אולי, אבל אולי "בנות"; "מוטרדות" בוודאי שלא). |
|
||||
|
||||
אברהם יפה: http://www.knesset.gov.il/mk/heb/mk.asp?mk_individua... (ראה בעיקר "פעילות ציבורית ופרסומים") |
|
||||
|
||||
יש להוסיף כי בתוכנית המענינת הזאת נעמי שמר גם הזכירה כי רוב שיריה נכתבו בהזמנה, וכדי שיושרו בציבור. זה לדעתי פתרון לבעיה אחרת בדיון הזה- זהו לדעתי ההבדל בין פזמון לשירה |
|
||||
|
||||
הרקוויאם של מוצארט, כמו רבות מן המשובחות שביצירותיו וביצירות באך, נכתבו לפי הזמנה. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
נראה לי קצת צפוף להעלות את חליל הקסם, על שלל התפקידים והקולות, במקלחת. |
|
||||
|
||||
נראה לי טיפה קשה לשיר בציבור את הרקויאם של מוצרט, אפילו אם אתה לא באמבטיה. יש שרה'לה שרון בקהל? (אבל אולי נניח לועדה ממשלתית להחליט) |
|
||||
|
||||
לא לגמרי מובן לי איך נכנס כאן ענין השירה בציבור. כשדני סנדרסון כתב את "נתתי לה חיי" הוא עשה זאת בשביל 1 שכורת תבצע אותו בפסטיבל, בתקוה להגיע לאירוויזיון. זה שכיום לפיד ואריסון 2 מזייפים אותו בגרונות ניחרים תחת ניצוחה של הגברת שרוף, זה כבר ספור אחר. האם "נתתי לה חיי" לא היה ראוי להתקטלג כפזמון כבר בעת בצוע הבכורה? מתי כספי נתן פעם הדגמה פומבית (שתועדה בטלויזיה) עד כמה קשה לשיר כמו שצריך לחנים מסוימים של סשה ארגוב (התרגיל התבצע באמצעות "מעבר לתכלת" של רחל שפירא). מה זה אומר עליהם? 1 בוא נניח שזה נכון. 2 כדי שלא להסתכן בתביעת דיבה מצד גורמים שממש עלולים להגיש אותה, אציין שייחוס שירת "נתתי לה חיי" ללפיד את אריסון נעשה לצרכי המחשה בלבד (זייפו שירים אחרים, אבל לא בהכרח את זה). |
|
||||
|
||||
עניין השירה בציבור נכנס הנה ב תגובה 230037 . את הטענות נא להפנות למחבר התגובה ההיא. |
|
||||
|
||||
ואני, בתגובה 230220, בסה"כ ציינתי איזה פריט טריוויה דל חשיבות בנוגע לכתיבה בהזמנה. אם אני מנסה לבדוק את "נתתי לה חיי" באמצעות הקריטריון (*המלא*) של האלמוני, יוצא לי כי זה אינו פזמון. מישהו קבל תוצאה אחרת? |
|
||||
|
||||
עניין השירה בציבור, שהיא שירה של ציבור ולא של אינדיבידואלים יש בו לדעתי כדי רידוד הטקסט ושינמוך המנגינה- כפי שהוזכר כאן, ישנן יצירות מוזמנות שהן מורכבות מאוד- וזה לא תקף לז'אנר של השירה בציבור, כלל שתקף לז'אנר הוא שתמיד יהיה את האחד שיטעה וישיר בקול את הבית הלא נכון אחרי הפזמון החוזר ליי לה לה לה ליי |
|
||||
|
||||
עד כמה ששמתי לב, לא מעט שירים מורכבים ו/או גבוהי שפה זוכים להיות מבוצעים לעתים תכופות במסגרת סשנים של שירה בצבור. (בשורה האחרונה התכונת ל"הללויה"?) |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |