|
||||
|
||||
אני שמעתי את ההסברים הבאים למחירים הגבוהים: 1) ביקוש והצע - הצמיחה הכלכלית במזרח אסיה (סין ואחרות) הביאה לעליה גביהה בביקוש לנפט. 2) נפט שבא מאזורי סיכון במדינות המזרח הפרסי (לעומת מקורות נורווגיים, בריטיים, רוסים) עולה יותר משום שישנה פרמית סיכון - כ$10 לחבית - שמתבטאת בתשלומי ביטוח גבוהים יותר, פרמיות סיכון לעובדים וכו'. 3) הגאות בשווקים הפיננסיים העולמיים - קרנות גידור מחפשות אפיקי השקעה לכספים הרבים שמוזרמים אליהן. לפני כמה שנים זה היה ענף ההיי טק ועכשיו כספים רבים מושקעים לאופציות עתידיות על מחירי נפט, דבר שגורם לעלייתן וכמובן דבר שמייקר את מחיר הנפט לחברות שונות. גם חברות שצורכות אנרגיה (חברות תעבורה למשל) קונות אופציות עתידיות כדי להגן ולהבטיח אספקה של נפט. |
|
||||
|
||||
ואני שמעתי שאותה חבורה נחמדה שהריצה את מחירי החשמל מתוך אנרון, מפוזרת כיום בין כמה וכמה קרנות גידור ובנקים להשקעות, די מסתדר לי עם (3). |
|
||||
|
||||
למירע ידיעתי האולטימטיבית, סיבות 1 ו-3 תקפות למדי. לעומת זאת הסיבה האמצעית ממש מיותרת. סך עלות ההפקה, ההובלה המכירה של חבית נפט מהמפרץ - כ-5 דולר. ברוסיה, ארה"ב והים הצפוני - הרבה יותר מכך. בכל מקרה, מחירי הנפט אמורים לרדת לכיוון 35 דולר לחבית. הספקולנטים כבר עשו את הסיבוב, והאינטרס של כולם, יצרנים וצרכנים, להביא למחיר של שיווי משקל בערך ברמת היצע וביקוש סביב ה-83 מליון חביות ליום. |
|
||||
|
||||
יש עוד אפקט, שעמד כנראה גם בבסיס ההיפר-אינפלציה בשנות ה- 70'- שנות הסטגפלציה. בשנת 1971 נטשו ממשלות המערב את בסיס הזהב, והחלו להדפיס כסף בכמויות גדולות בלא שיעמדו כנגדן אונקיות זהב ממשיות. הריביות היו נמוכות מאד וכמויות הכסף גדלו. מצב כזה אינו יכול להמשך לנצח, ומתבטא לבסוף בעליות מחירים - כפי שקרה ב- 1973 ואח"כ גם ב- 1979. יכול להיות שזה גם מה שקורה עכשיו: ארה"ב, אירופה ויפאן מדפיסות כמויות אדירות של כסף זול (הריבית אפסית), וכשכמות הכסף העולמית עולה, נוצרת אינפלציה עולמית. אם נוסיף לזה גם את הביקוש הסיני הגובר, כנראה שיש הגיון בעליית מחירי חמרי הגלם. מלבד זה, היצוא הסיני לוחץ לאט לאט לכיוון של התייקרות היואן מול הדולר, מה שכרגע עדיין נמנע "בכוח" אבל צפוי להתפרץ מתישהו בעתיד. גם זה עשוי לתרום להתדרדרות הדולר ולעליית האינפלציה בארה"ב. המרוויחים העיקריים הם הלווים הגדולים (קרי: ארה"ב), שאינפלציה תהיה דרך מצוינת לשחוק את החוב החיצוני שלה (וגם להוציא את האוויר בהדרגה מבועת המניות בבורסה). מצד שני, המשקיעים (בעיקר בדולרים) כנראה יפסידו, ריאלית, על השקעתם. |
|
||||
|
||||
הסבר נוסף עליו שמעתי היום הוא המחיר הגואה של ההובלה הימית של נפט. ישנם כ 3500 מיכליות נפט בעולם, אבל רק כ400 ומשהו מיכליות מעבירות את רוב רובו של הנפט לצפון אמריקה, אלו הסופר טנקרים. לא משתלם להעביר נפט במיכליות קונוונציונליות במסע דרך האוקיינוס האטלנטי. הביקוש הגובר לנפט, בעיקר מסין, גורם לחוסר במיכליות ענק, ומכאן לעליית מחירי התעבורה, מ10,000 דולר למסע ל-100,000 דולר. קצב בנית מיכליות חדשות לא עומד בביקוש, התור מתארך, וכיום ישנם לקוחות שיקבלו נפט רק בשנת 2007. |
|
||||
|
||||
זה מה שקורה כאשר משאירים לגילדה את השליטה על התעבורה. נו, מתחילים בתכנית הרבעה לשם יצירת "Kwisatz Haderach"? (יריית פתיחה: שידוך בין שר חוץ ישראלי לבין מתפקדת לליכוד מ"הנהגה יהודית". זה יהיה הצעד הראשון לכיוון הולדת האדם שנמצא במספר מקומות בו זמנית). |
|
||||
|
||||
זה לא ממש מסביר את העליה החדה בשנתיים האחרונות. המחסור שאתה מתאר בטנקרים (אם זה באמת המצב) היה יוצר עלייה הדרגתית הרבה יותר. המחסור בנפט כיום הוא בשל הורדת התפוקה באופן מכוון ע''י אופ''ק. |
|
||||
|
||||
למיטב ידיעתי אין "תור" לנפט, ודאי לא כזה שמתארך עד 2007. (לפחות חלק מ)סחר הדלק (במיכליות, להבדיל מצינורות) מתנהל On the flight, וזהו שוק של מכירה פומבית לכל דבר. מיכלית יוצאת עמוסה בדלק, ובמהלך מסעה (לכוון כללי של שוק הצרכנים) מתבצע מכרז, כאשר לבסוף מגיעה המיכלית לנמל היעד של מציע ההצעה הגבוהה ביותר. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |