|
||||
|
||||
דווקא אקו"ם נהגה לשלם כסף ליוצרים עצמם, ולא לאף אחד אחר ("בעל זכויות"). זאת בניגוד לזכויות היוצרים ה"גדולות" שניתנות להעברה ומהם עושים כסף בעיקר תאגידים והוצאות ספרים, אקו"ם שמרה על מה שמכונה "זכויות קטנות" ומעבירה תמלוגים ישירות לאמנים על שימוש ביצירתם. דרך אגב, החוק בישראל קובע שגם אם אקו"ם לא קיימת, יש לשלם תמלוגים לאמנים על יצירתם. פירוש הדבר הוא שאם יום אחרי פירוק אקו"ם ינגן הרדיו שיר של עידן רייכל מבלי לשלם לו, מר רייכל יכול לתבוע בעצמו את קול ישראל. הסיבה שאקו"ם קמה היא שלמרבית היוצרים אין זמן, כוח, יכולת וידע משפטי כדי לעקוב אחרי כל כלי התקשורת ואחרים שעושים שימוש ביצירתם, להגיש את התביעות המתאימות ולטפל בהם. לכן נוסד גוף שמאגד אותם לצורך כך. בכלל מוזר לי איך אגודה שיתופית יכולה להיות מוכרזת כמונופול. האם לשכת עורכי הדין היא מונופול? ומה עם הכנסת? ייתכן ששיטות הפעולה של אקו"ם בתחומים שונים הן בעייתיות, ויש לטפל בכך או להסדיר בחוק את מגבלות "הזכויות הקטנות"; ייתכן גם שהודעת הסגירה היא בסה"כ אמצעי לחץ של אקו"ם על האמנים כדי להימנע מההכרזה (כפי שהוצע כאן). אבל שמחה על סגירת אקו"ם ממש אינה במקומה. זה שהם קשורים ל"זכויות יוצרים" לא הופך אותם אוטומטית לסוני או למיקרוסופט. |
|
||||
|
||||
עדיין לא ברור לי נושא זכויות היוצרים "הקטנות". קניתי את תקליטה(1) האחרון של שרית חדד(3), ושילמתי עליו במיטב כספי. האם אני חייב לשמוע אותו רק דרך האוזניות, כדי לא להשמיעו לאחרים? מותר לי גם במערכת, אבל רק בנוכחות בני ביתי? מותר לי גם להשמיע אותו כשמגיעים אלי אורחים, בלי שאקו"ם תתערב? יופי, הם באמת נדיבים. מותר לי גם לשמוע אותו בעבודה? (התפוקה שלי עולה עם מוזיקת רקע) אקו"ם לא יתערבו? אני חייב להפסיק אותו כאשר נכנס לקוח? (לא, אני לא "מוכר" לו את השמעת השירים, המוזיקה היא ברקע כאשר אנחנו מנהלים את עסקינו). וכאשר נכנסים שני לקוחות? וחמישה? וחמישים? זה משנה אם העסק שלי הוא חברת הנדסה, משרד רואי חשבון, מונית או בית קפה? ___ (1)כן, אני יודע שזה כבר לא שחור, ובלי חריצים(2), אבל עדיין מוקלטת עליו מוזיקה - אז בכ"ז תקליט. (2) תקליט (ויניל) מסתובב 33 פעמים בדקה (ליתר דיוק 100 בשלוש). אורכו הממוצע של תקליט כזה היה 45 דקות (שני הצדדים). כמה חריצים יש (היו) על כזה תקליט? (כשעדיין היה חדש, וטרם נסרט). (3) לא באמת, רק לשם הדוגמא. |
|
||||
|
||||
בקשר ל(2) זאת בדיחידה ידועה- לתקליט יש רק חריץ אחד, אבל ארוך מאוד |
|
||||
|
||||
שניים(1), אבל נכון. ___ (1) לתקליט ויניל, להבדיל מCD, כמו לאשה טורקיה להבדיל מפולניה(2), יש שני צדדים. (2) כן, אני יודע, זה לא PC (וכנראה גם לא לגמרי מבוסס עובדתית) אבל זה הסטיראוטיפ. |
|
||||
|
||||
מקבל את הערתך, ומוסיף כי יש לי נסיון הפוך בעניין הפולניות ולא אוסיף |
|
||||
|
||||
נסיון הפוך. חהחהחה |
|
||||
|
||||
1. הוסף! 2. אז אתה אמור לדעת מה ההבדל מהרקוויאם של מוצרט על תקליט ויניל. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
אתה לוקח את זה לכיוון מסוים, שהוא ביקורת על הכוללניות של מושג זכויות ההשמעה. אפשר לנהל דיון שלם על זה, וברוב המקרים אהיה לצדך, אם *אתה* מסכים שיש מקרים מובהקים שבהם יש לשלם תמלוגים לאמנים. המקרים האלו הם כל מצב שבו נעשה שימוש בהשמעת המוסיקה לקהל הרחב באופן שהמוסיקה עצמה היא חלק מרכזי או עיקרי בשירות. הדוגמאות המובהקות הן: 1. כלי התקשורת האלקטרונית הרשמיים (רדיו, טלוויזיה וכו') 2. תקליטנים ומארגני מסיבות ריקודים מעבר לזה מדובר על מקרי גבול שניתן להתווכח עליהם. בכללי אני *לא חושב* שיש לגבות תמלוגים על השמעת מוזיקה בבתי קפה 1, מעליות, מוניות או מסיבות פרטיות 2. אבל אני יודע שרוב פועלה של אקו"ם הוא בקבלת התמלוגים עבור האמנים מהמקורות הלגיטימיים לתמלוגים (1 ו- 2 לעיל) ופעילות זו היא חשובה וחיונית. למיטב ידיעתי, אגב, אקו"ם מתקשה מאוד לגבות את הכספים המגיעים לאמנים גם עבור קטגוריות אלו, כך שקשה לדבר עליה כעל גוף העושק את בתי הקפה וכו'. 1 אם בית הקפה עורך מסיבות ריקודים שבהן המוזיקה היא אלמנט מרכזי, זה הופך למקרה גבולי. 2 ואפשר לדון ארוכות מתי "מסיבה פרטית" הופכת לציבורית. הגבול הוא חמקמק. |
|
||||
|
||||
אנחנו כנראה מסכימים. אם פעילותה של אקו''ם הוא בעיקר בקבלת התמלוגים עבור האמנים מהמקורות הלגיטימיים לתמלוגים - הרי פעילות זאת אכן חיובית. אם היא רודפת בתי קפה, מוניות וכו', זה הרבה פחות חיובי. גם מהעובדה (אם נקבל זאת כעובדה) שאקו''ם מתקשה מאוד לגבות את הכספים המגיעים לאמנים גם מהמקורות הלגיטימיים לתמלוגים, לא ניתן להסיק שאינה מנסה את כוחה במקומות הפחות ראויים, אבל ייתכן שמהווים טרף קל יותר. |
|
||||
|
||||
אכן, אנו מסכימים 1, ואפילו עם המשפט האחרון שלך אני מסכים. כל מה שאמרתי הוא שבעיני היתרונות שיש לאקו"ם עולים על חסרונותיה, ושאלו העולזים פה על סגירתה 2 רואים פן צר מאוד של פעילות האגודה (אותו עניין של בתי קפה ומוניות) ומתעלמים מעיקר פעולתה שהוא לא רק לגיטימי אלא גם חשוב לקיומם של אמנים מסוגים שונים. 1 כמה משעמם! מישהו מוכן להגיד "רפיח" כדי שנוכל שוב להתכתש? 2 אם תהיה. גם בעיני זה נראה בעיקר כספין תקשורתי. |
|
||||
|
||||
נתחיל עם שאלת טרוויה קצרה: כמה שירים יש שהוקלטו, ובהם מופיע השם "רפיח". ושאלה למהדרין: באיזה חברות תקליטים הן הוקלטו, ולמי יש זכויות יוצרים על כל שיר ושיר? |
|
||||
|
||||
קרב רפיח ביצוע: אריק לביא מילים: יורם טהרלב לחן: צבי בורודובסקי באנו שחורים כפיח באנו קרועים אבל, אנו אחרי רפיח כמו שרצית טל! מול האוייב הגחנו מי שנפל, נפל. על הנופלים פסחנו, רצנו קדימה טל! |
|
||||
|
||||
עפ"י שירון.נט: 1. אבשלום - להקת פיקוד הדרום 2. גולני שלי - יהורם גאון 3. גולני שלי - להקת פיקוד הצפון 4. החייל שלי חזר - אופירה גלוסקא 5. החייל שלי חזר - נעמי שמר 6. החייל שלי חזר - שולה חן 7. ניו יורק רפיח - שייגעצ 8. פרחים בקנה - אתניקס 9. פרחים בקנה - דלית כהנא 10. פרחים בקנה - להקת חיל התותחנים 11. פרחים בקנה - רותי נבון 12. פרחים בקנה - סאבלימינל 13. קרב רפיח - אריק לביא הערה1: נעמי שמר היא היוצרת היחידה אשר מסרבת להציג את מילות שיריה באינטרנט הערה2: © זכויות היוצרים שמורות למחברים ולאקו"ם |
|
||||
|
||||
איך מציירים את הסימן של הקופירייט? |
|
||||
|
||||
כשהמקלדת במצב אנגלית, מקישים את הצירוף ctrl + alt + c © |
|
||||
|
||||
אמ... זה בפי-סי או במק? |
|
||||
|
||||
פיסי. על מק זה אופשן + G. |
|
||||
|
||||
יש כמה שיטות להפיק את הסימן ©. מי שכותב מסמך HTML יכול לכתוב ;copy& (אל תעתיקו ותדביקו מתוך ההודעה הזו. הסימן & צריך להיות הראשון, והסימן ; הוא האחרון ברצף). מי שכותב מסמך Word יכול לבחור מסרגל הכלים את Insert/Symbol ואז לבחור מתוך הרשימה. אבל הפשוט ביותר הוא לגלוש לאתר המקלדות הוירטואליות שלי בכתובת http://keyboard.lab.co.il , לבחור במקלדת Legal ואז הוא יכול להקליד לא רק ©, אלא גם ®,™,№,§ וסימנים אחרים. |
|
||||
|
||||
בwindows זה מובנה. בתפריט התחל > תכניות > עזרים > (כלי מערכת בXP) יש character map. העתקה והדבקה של כל סימן יוניקוד (כולל ניקוד). ©± |
|
||||
|
||||
ניו-יורק רפיח של שייגעצ - מתקליטם הראשון בעל אותו שם. |
|
||||
|
||||
ג'קי אלקיים, "הבלדה על אבשלום" 1979: בין אלעריש לרפיח פעם עבר אבשלום בין אלעריש לרפיח עוד יעבור השלום |
|
||||
|
||||
1 נאמר כולנו - אלבום. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |