|
||||
|
||||
כן, זהו בדיוק. את לא חייבת לאכול אצלם חומוס, או לבנה (בכל זאת, הם מאפרים פנימה), אבל יותר מכך - רצוי מאוד לא לאמץ את הנורמות שלהם - אפילו לא כקנה מידה. |
|
||||
|
||||
אז "אסור להשוות"? |
|
||||
|
||||
אסור? מותר. אני רק שואף(1) שההשוואה תהיה מופרכת. הטענה שאם החמאס הוא 8 בסולם אדולף, אזי אנחנו בקושי 2, היא טענה מקוממת (אותי). אין בה כדי להצדיק ולו את מותו של אדם אחד אשר ניתן היה למונעו. העובדה שהחמאס נמצא גבוה מעלי על הסולם אינה משנה את העובדה שגם אני על הסולם. ___ (1) "הבחירות שלנו, הארי, הן שמגלות מי אנחנו באמת - הרבה יותר מאשר היכולות שלנו." (ג'יי קיי רולינג, הארי פוטר וחדר הסודות, נוסח עברי גילי בר-הלל.) |
|
||||
|
||||
(1) מי אמר להארי? |
|
||||
|
||||
זאת אמירה של ג'יי קיי רולינג, אבל היא שמה אותה בפיו של אלבוס דמבלדור. |
|
||||
|
||||
רק להבהיר: אני לא אומרת שזה "בסדר" להיות בדרגה 2 על סולם הזוועה מפני שמישהו אחר נמצא בדרגה 8. ברור שהשאיפה צריכה להיות- שלא להימצא בכלל על הסולם הזה. ני רק יוצאת נגד מי שמעמיד פנים שאם אתה על 2, ומישהו אחר על 8, אז אין הבדל ביניכם. זה קו מחשבה מעוות, וגם מסוכן. שהרי ברור, שבעוד שאלה שטוענים שאין הבדל מתכוונים (כנראה) להוריד אותך לגמרי מסולם הזוועה, המסקנה יכולה להיות גם הפוכה- מפני שאם אין הבדל, אז למה לא לעלות בסולם עד למעלה, ל-10? אם הרג ילד בן 13 כתוצאת לוואי, עצובה ככל שתהיה, של נסיון לפגוע בחמושים הוא בדיוק אותו דבר כמו לגשת לחלון רכב הפוך, ולירות שני כדורים מטווח אפס בראשה של כל אחת מארבע הילדות שבתוכו- אז היי, בוא נהרוג את כל העזתים אחת ולתמיד, בהפצצה אווירית גדולה אחת, וככה לא יהרגו לנו עוד חיילים בכניסות קרקעיות לשם. והאשמה היא הרי אותה אשמה... |
|
||||
|
||||
מעוות ומסוכן כמו קו המחשבה,שבגלל שאנחנו לא יורים שני כדורים מטווח אפס בראשה של כל אחת מארבע הילדות,מותר לנו להרוג ילדים בני 13 כתוצאה משמוש בטכנולוגיה מתקדמת. שהרי מוסריות ההרג היא תוצאת לואי של סוג הטכנולגיה שהשתמש בו הרוצח. |
|
||||
|
||||
לא. "מוסריות ההרג" היא /לא/ "תוצאת לוואי של סוג הטכנולוגיה". קודם כל, בוא נבהיר דבר אחד: הביטוי "מוסריות ההרג" הוא אוקסימורון. אין הרג מוסרי. אבל יש הרג שהוא מוצדק בנסיבות מסויימות, בסוג צדק של "לא מוסרי, אבל הכרחי". אפשר להתווכח על הנסיבות, ומתי ההרג הזה הוא באמת הכרחי, ומתי לא. ואין ספק שגם נעשו טעויות בחישובי ההכרחיות, ובביצוע. אבל בגדול: הרג שבא למנוע הרג יותר גדול- הוא הכרחי. ואם חפים מפשע נפגעים במהלכו- זה רע, אבל זה לא רצח. רצח הוא הרג חפים מפשע בכוונה, /טיווחם-הם/ כמטרה בפני עצמה. ואם אתה עוד יכול [אולי, ורק אם אתה ממש מוכרח]לטעון שמתנחלת היא לא חפה מפשע (למרות שאני מניחה שגם אתה היית לפחות /ממצמץ/ לפני שהיית יורה לאשה הרה בראש), הרי לא תטען שארבעת בנותיה גם הן "מתנחלות", ולכן (לשיטתך) פושעות. ברגע שאתה /מטווח/ חף מפשע כדי להורגו- זה רצח. ולא משנה אם זה מתבצע עם אבן-קלע, כדור בראש, פצצה באוטובוס, או טיל. הטכנולוגיה לא משנה פה בכלל. לעומת זאת- אם אתה משכים להרוג מישהו שאחרת יהרוג אותך, וכתוצאת לוואי נפגע חף מפשע- זה לא רצח. ושוב: לא משנה אם חיסול המחבל הוא בטיל, פצצה, או בלוק ענק שאתה זורק לו על הראש ברגע הנכון. הטכנולוגיה לא מעלה ולא מורידה מבחינה זו. הרג ילד שהיה בסביבת מכונית-מחבלים שטווחה- אינו רצח. הרג ילדים כדי להרוג אותם עצמם, מפני שהם מתנחלים, ישראלים, יהודים, או כל דבר אחר- זה רצח. ואם ישראלי ייצא ויהרוג את הילד הערבי הקרוב ביותר בשל ערביותו- אז זה יהיה רצח. על כן: לא הטכנולוגיה היא המדד ל"רצח", אלא הכוונה. ולחוד: תגובתי מאתמול מתייחסת גם, ובעיקר, לברבריות השופעת של שכנינו, שהולך ונראה שהיא תופעה די קבועה אצלם, ולא מקרה חריג פה ושם. נראה לי שהעם הערבי נתקע בהתפתחותו המוסרית אי שם בימי הביניים המוקדמים. ואני אומרת זאת כאבחנה [אד הוק, ועד יתברר הלאה מה יש לנו כאן מתחת לאף כל השנים האלה, ואנחנו לא ידענו], ולא כשיפוט לשמו. יחס לגופות, שלך ושל האוייב, הוא בעיניי אינדיקטור טוב [אם כי לא יחיד], לשלב ההתפתחות התרבותית שבו נמצאת חברה זו או אחרת. והולך ומסתמן יותר ויותר, שהערבים1 הם חברה פרימיטיבית במובן הכי רע של המלה. 1 "ערבים", ולא "פלסטינים", מפני שסצנות דומות של התעללות בגופות נראו כזכור גם בפלוג'ה לפני כמה שבועות. |
|
||||
|
||||
ההגדרה "ערבים" לא בדיוק נכונה. בחלק גדול של העולם המוסלמי ישנה נטייה מתחזקת והולכת של התנערות מאחריות לכל מעשה המתבצע על ידי מוסלמים ע"י אימוץ תפיסת הקרבן. האחראים למעשה יהיו תמיד הכופרים, הם אחראים למצב בו שרוי האיסלם ולכן הם הנושאים באחריות למעשים המבוצעים ע"י מוסלמים במטרה 'להשתחרר' מעול הכופרים. זה התחיל עם הכיבוש המונגולי שגדע את השאיפות הפרסיות להתפשט לצפון מזרח אסיה, המשיך במעצמות המערב אירופאיות אשר השתלטו על הסחר הימי, האימפריה העותומנית אשר ניסתה לקדם רפורמות בשטחה, האימפריאליזם המערבי של המאה ה 19 וה 20 והיום זה בעיקר היהודים ואמריקה. לפני כשבוע דווחו על פאתווה מבית היוצר של אל סאדר המתירה הרג של כל אדם מערבי בעיראק ומאפשרת לכל עיראקי אשר ישבה חיילת זרה להחזיק בה. זו דוגמא טובה שממחישה את הקפאון התרבותי והמוסרי השולט במדינות האיסלאם. בשנת 1855 ניסו התורכים לקדם רפורמות ברחבי האימפריה. כאשר הציעו לשלטון הסעודי המקומי לבטל את הסחר בעבדים זו הפאתווה שהם קיבלו: "...with such proposals the Turks have became infidels. Their blood is forfeit and it is lawful to make their children slaves" נשמע מוכר?קחי בחשבון שאנחנו מדברים על תרבות אשר במשך מאות שנים היתה דוגמא כמעט מושלמת לדרך בה המשטר מתייחס למיעוטים. אותה תרבות ערבית שבמהלך המלחמות אשר ניהלה באירופה הכתיבה קוד התנהגות אצילי בעוד האירופאים אונסים את הנשים של השבט השכן... הבעיה היא שלאור האירועים האחרונים אין שום אינדיקציה שהתופעה תדעך, להפך. בזמן שארצות הברית מנהלת מלחמה בעיראק היא מטפחת משטרים ערביים אשר מייצרים את הבן לאדנים הבאים. שלא כמו מדינות אחרות בעולם אשר סובלות מסנקציות אמריקאיות בשל פגיעה בחופש הפרט, ממשלות כמו מצרים וסעודיה שומרות על כסאן תחת מטריה אמריקאית. בו בזמן אותן ממשלות כורתות ברית עם הממסד הדתי הפונדמנטליסטי על מנת להבטיח את תמיכת הרחוב. למה הרחוב לא מבסוט את שואלת? כי האבטלה מגיעה לשלושים אחוזים, זכויות האדם לא קיימות ובעידן האינטרטן הממשלה כבר לא יכולה להסתיר שבמקומות אחרים מותר לאשה לנהוג וצעירים עם פוטנציאל מוצאים עבודה וכבוד עצמי. אז במקום רפורמות שיסכנו את המשטר כדאי לתת למולות אוטונמיה על החינוך כל עוד הם מבטיחים להפנות את הזעם החוצה. זה לא מקרה שאף מתאבד לא הגיע מהודו למשל שם יש את אחד הריכוזים המוסלמים הגדולים בעולם. מדינה כמו בנגלדש שיכולה בקלות להמשיך לדשדש במיץ של הזבל בעודה מאשימה את כל העולם ואחותו מעבירה בעשור האחרון סדרה של רפורמות ובמטה קסם הכלכלה המקומית מטפסת בצורה קבועה ובריאה. בסעודיה ההכנסות לנפש איבדו חמישים אחוז מערכם בעשרים השנה האחרונות. תוסיפי לזה שיותר משלושים אחוז מהאוכלוסיה במדינות המזה"ת היא מתחת לגיל עשרים, צעירים אשר לומדים במוסדות החינוך הממלכתיים כי יש להלחם בכל כופר, צעירים אשר בעוד מספר שנים יגלו שאין להם אלטרנטיבה חוץ מלשחק שש בש במהלך היום ומידי פעם ללכת למסגד. מה קיבלת? חוץ מכאב ראש לאור הניסוח הגמלוני שלי, קיבלת הון עצום של כח אדם אשר כועס עלייך ומשעמם לו. זה מזעזע ומחריד לראות את הזוועות האלו אבל צריך להבין שאם ארצות הברית תמשיך להלחם בעיראק אבל במקביל לעשות עסקים כרגיל עם פאהד הרי שהיא מכשירה בעקיפין את הדור הבא של חוטפי המטוסים ומשספי הגרונות. |
|
||||
|
||||
5 פלסטינים הרוגים בחפושי גופות. זה המוסר היהודי החולני,להרוג פלסטינאים בעבור גופות של יהודים.ואחר כך להתלונן על הברבריות של האויב. החיסולים של הגנרלים שלך מתבצעים ללא משפט,ללא בקרה וללא ביקורת.אם את מוכנה לאכול סיפורים של גנרלים ישראלים על הרג שבא למנוע הרג יותר גדול,ללא ביקורת זה בעיה שלך. זאת שיטה רצחנית. |
|
||||
|
||||
אני מבין שהפלסטינאים שנהרגו פשוט יצאו לעשות קניות בשוק, ובמקרה עברו ליד חלקי גופה. עוד לפני שהספיקו לטלפן לסהר האדום כדי שידאג להעביר אותה לישראל, קלגסי הצבא הישראלו-נאצי ירו בהם לתיאבון ורקדו על גויותיהם המרוטשות. ב"מבט" יראו הערב תמונות, יהיה אחלה. אגב, למה הגנרלים הם יותר של אסתי מאשר שלך? אתה לא אזרח ישראלי? |
|
||||
|
||||
עזוב, אתם הציונאצים זה תמיד אותו הדבר איתכם. כמו הטבח הנורא שביצעתם במצרים התמימים שחיפשו פטריות בשדות נגבה ויד מרדכי, והרצח הברוטאלי של הסורים המסכנים שפיספסו את הפניה בצומת צמח, ושחיטת הירדנים על גבעת התחמושת בשנתם, ו..., ו... אז ירו עליכם קצת. אז מה? בשביל זה צריך להרוג? |
|
||||
|
||||
אני מבין שמחפשי הגופות מגיעים עם טנקים ומסוקי קרב, כחלק מן הסיוע ההומניטרי שהם מגישים לתושבים. הם גם דופקים יפה בדלת,לפני שהם הורסים את הבתים, שבהם הם מבצעים חיפושים. אני אזרח העולם. |
|
||||
|
||||
יופי לך. |
|
||||
|
||||
צ'מע, זה באמת יפה שיש מקום שהוא מרגיש שייך אליו. אם המאדימים מתקיפים, הוא בטוח מתגייס עם אש בעיניים. (אבל עדיין תמיד יהיה מי שיכנה אותו טרהנאצי). |
|
||||
|
||||
מה אתה הופך אותו לשוביניסט פלנטרי קטן? הוא אזרח ה*עולם*, ורק אם נותקף ע"י מישהו מאחד היקומים המקבילים של אוורט-ווילר נוכל לצפות ממנו לסולידריות לוקאלית. (אבל עם הניק שלי, אני האחרון שיכול להעביר עליו ביקורת) |
|
||||
|
||||
הריגה של פצצה מתקתקת (מחבל מתאבד שכבר נמצא עם החגורה עליו) הוא לא רק הרג מוסרי, הוא מוסרי בעליל. ואני לא מתכוון בכלל להתווכח על ערכי מוסר כל כך בסיסיים. |
|
||||
|
||||
איפה הפצצה המתקתקת? אתה לא מסוגל להתוכח על משהו שאין לכך. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |