בתשובה לניצה, 04/05/04 1:38
קול דודי דופק 216291
ניצה,

אני רוצה להתייחס אך ורק לפיסקה האחרונה שלך, ואם אפשר במנותק מהנושא של הצבעת הליכוד על ההפרדה.

היוסף סולובייצ'יק כתב כמה שנים אחרי מלה"ע-‏2, בלהט אמוני, מסה חשובה בשם "קול דודי דופק". במסה הזו הוא בוחן את הקיום הגורלי של עם ישראל, לשיטתו. קיום בתוך מציאות הכוללת רע בלתי ניתן לטישטוש, רע שלא ניתן להתעלם ממציאותו או להתחפר במסדרת של ראיה של גורליות כפויה המקפיאה את ההוויה.

"וגם עכשיו אנחנו עומדים בימים טרופים, ימי-זעם ומצוקה...נצייסרנו בעינויים שאין כמותם בתולדות אלפי שנות-גלות... פרשת הסבל לא נחתמה ביסודה של מדינת ישראל. כיום הזה עוד שרויה מדינה זו במשבר ובסכנה..."

והנה, בשעה שעמדה הרעיה, הרי היא עם ישראל, המאוהבת והזנוחה דפק בפתחה "הדוד", הלא הוא האלוהים, אך זו "לא נעתרה לקול דודה; סגורה ומסוגרה דלת אוהלה. השעה נטרפה וחזון חיים נשגבים הלך ונמק." כשבתעשתה הרעיה ורצה לפתוח את הדלת לדוד הדופק, היא אחרה את השעה.

והנה, כותב הרב הנכבד (וכאן אני לא יכול שלא להתאפק ולהוסיף - בחוצפתו ויהירותו הרבה) "בעצם ליל-בלהות מלא זוועות-מיידנק... בליל של תאי-גז וכבשנים... בליל זה גופו צף ועלה הדוד. האל המסתתר בשפריר חביון הופיע פתאום והחל לדפוק בפתח אהלה של הרעיה הסחופה..." - כל פעם שאני קורא את הקטע הזה בא לי לצעוק בחמת זעם על הרב הגאון.

סולובייצ'יק רואה בהקמת מדינת ישראל כשהתרחשות "כמעט על טבעית" שהיא דפיקת הדוד על דלת אוהל הרעיה "שהתהפכה על משכבה מתוך פרפורים ויסורי-גיהינום".

מכאן גורר וגוזר סולובייצ'יק שעלינו, עליכם, מוטלת החובה להפנים את עובדת הדוד הדופק, האל הטופח על הכתף כאומר - הגיע השעה לעשות מעשה, לשינוי. "כל הרעדה והחרדה לשלמותה הגיאוגרפית של מדינת ישראל, כל ההצעות הבאות מפי שונאינו המכוונות כלפי ויתורים טריטוריליים... וכל התביעות המחוצפות של הערבים בנוגע לשינוי הגבולות..." יש להאזין בתשומת לב לקולו של הדוד הדופק בדלת, לתקן את "טעותה של הציונות החילונית... החוטאת גם נגד ברית-סיני... רק צנטעת שיבת-ציון הדתית...בכוחה לתקן את המעוות..." ולהשלים את תכליתה ושליחותה של מדינת ישראל בשרות העם היהודי החרדי-דתי.

___________

מעניין לעניין באותו עניין כותרת תגובתך. אני מוצא בה טעם לפגם, שהיא בעצם עזות מצח הנפוצה בקרב החוג האידאולוגי הדתי. הניכוס של מושג שקשור ונולד במלחמת ששת הימים, שהיתה אכן מלחמה (חילונית, אם יורשה לי), ולא "מלחמה" פוליטית כפי שהיה המאבק שהתנהל במפלגת הליכוד.
קול דודי דופק 216340
הביטוי בשש אחרי המלחמה לקוח מהספר החייל האמיץ שווייק והמלחמה היא מלחמת העולם הכי ראשונה.
קול דודי דופק 216471
"קול דודי דופק" של הרב סולוביצ'יק נכלל, לפחות בזמני, בחומר הלימוד בבית הספר (לא שאני זוכרת הרבה). אבל צריך להסביר לי יותר לאט. לא הבנתי מה מעורר את חמתך בדברי הרב סולובייצ'יק. האם זה שהוא ממשיך לחשוב שבכלל יש אלוקים אחרי מלחמת העולם השניה?

גם לא הצלחתי להבין מה זה "מלחמה חילונית". מה, יש מלחמות שהולכות עם כיפה?
קול דודי דופק 216478
הרב סולובייצ'יק, אגב, היה השמאלן בין הרבנים הדתיים הציוניים. השקפתו ממשיכה קו לא משיחי שהחל בו הרב ריינס ושנזנח בידי ממשיכי דרכו של הרב קוק.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים