|
||||
|
||||
למיטב ידיעתי גם הנצרות טוענת ל''ידיעה'', ואף יש לה תיאוריות שלמות לגבי איך האדם אמור להגיע לידיעה המושלמת הזאת. אני לא בטוחה בפרטים, אבל אנסה לברר ולחזור עם קצת יותר. |
|
||||
|
||||
למיטב ידיעתי ה''ידיעה'' של היהדות מתבססת גם על יוון (אריסטו) והאיסלם, למשל אצל הרמב''ם. |
|
||||
|
||||
מהי יהדות? - זוהי כותרת של אחד מספריו של אחד מהוגיה הנאורים שהלך לעולמו רק לפני מספר חודשים (הפרופ' אמיל פקנהיים המנוח). היהדות 70 פנים לה. ידעת זאת? בוודאי שמעת את קביעתם של חכמינו ז"ל: "שבעים פנים לתורה". וכמובן, שלפנים צריכים להיות פנים ולא איברים אחרים. אז עכשיו תשמע פעם אחת ולתמיד: הרמב"ם הוא רק פן (או: פנים) אחד שלה. יש עוד לפחות 69 בלשון המעטה. עם כל הכבוד לרמב"ם, בהרבה מהלכות היסוד בחיי היום-יום של היהדות כלל לא נפסק להלכה, בשורה התחתונה, כמוהו. והדבר נכון בפרט ובעיקר לגבי הלכות דעות. למשל, היה זה הגאון מווילנה שביקר בחריפות את הרמב"ם על "שנמשך אחרי הפילוסופיה [הארורה]" ("שולחן ערוך", כרך יורה דעה, סימן קע"ו, סעיף י"ג). אל אף שבעצמו החשיב מאוד את לימודי המדע בכך שביקש מתלמידו, הרב ברוך משקלוב, לתרגם לראשונה לעברית את ספרו של אוקלידס. שם כתב בהקדמה: "כפי מה שיחסר לאדם ידיעות משארי החכמות, לעומת זה יחסר לו מאה ידות [חלקים] בחכמת התורה". |
|
||||
|
||||
התגובות שלך מאד מצערות אותי. זה די ברור שאתה יודע לא מעט בנושא, ואני מאמין (תרתי משמע) שאולי אפשר לנהל איתך שיחה פוריה. אלא שכל מה שאתה יודע הוא בבחינת "עושר העומד לך רעה" (אם לשאול ביטוי מהמאמר של בואוסמה דיון 1539). נראה לי שבגוף הזה הידוע בכינויו "אורי פז" (וזה בחצי הומור עם אסוציאציה למאמר ישן על ה"אני") שולט "היצר הרע", וכך אתה מצליח להטביע טיפות של דברי טעם במדמנה בעלת ניחוח לא נעים. הרבה חבל. מהמעט שאני יודע, אין שני לרמב"ם בין ההוגים היהודיים מבחינת היושר, העומק והאומץ האינלקטואלי שלו. הוא לקח את החקירה האמונית אולי עד גבולה הפילוסופי, ולא פלא שהאשימו אותו בחילוניות וחוסר אמונה, כן 600 שנה לפני שפינוזה. הרמב"ם יצא מנקודת מוצא *אמונית*, זאת היתה ההנחה הראשונית והמוחלטת אותה הוא רצה לחזק בקרב הנבוכים. לא צריך ללכת רחוק יותר ממילות הפתיחה למו"נ כדי לראות שהרמב"ם בסופו של החיבור "הוכיח" או מצא את אשר הוא יצא למצוא מלכתחילה. זה לא דבר שלילי לכשעצמו (יהונתן? אם מותר לי לגרור אותך הנה...), אבל זה לא חיבור מדעי-פילוסופי אלא ספר לחיזוק האמונה. אני לא יודע עד כמה ההצהרה הבאה מתוך הפתיחה למו"נ יכולה לעומד בקריטריונים של חיבורים מדעיים-פילוסופיים: "...כי עניין המאמר הזה כולו וכל מה שהוא ממינו הוא - חכמת התורה על האמת. אבל כוונת המאמר הזה להעיר איש בעל דת...", עבור הנבוך שמטלטל בין תורות פילוסופיות (קרי, "הוכחות" או "מדעיות"), לבין חובת האמונה. אז פעם אחר פעם, אתה מצהיר הצרות גורפות "היהדות היא הדת היחידה הטוענת כי ניתן *לדעת* כי עקרונותיה אמת. שאר הדתות בנויות על אמונה", ולהזכיר לך, שם כן הסתמכת על הרמב"ם. כשמנסים להעיר בקול ענות חלושה שאולי יש פנים לכאן ולכאן (בהמעטה), "שבעים פנים", הרי שאתה הופך על הפוך. מצד אחד אתה קובע דבר יחיד בצורה בלעדית וקטגורית, אבל אחר כך אתה קובע שבעצם יש הרבה קטגוריות, אבל גם הקביעה הזו (על ריבוי קטגוריות) היא קטגורית ובלעדית והרמטית בעצמה. |
|
||||
|
||||
לא. אסור לגרור אותי לכאן. אני מנסה להתרחק מויכוחים כאלה ואפילו לא קורא אותם (שכ''ג, אל תחקור במופלא ממך). אבל אם אנחנו כבר מדברים, רציתי לספר לך שאני קורא עכשיו מאמר שמתייחס לקשר בין תכונות הבעתיות למוזיקה. ופתאום צץ לו ידידך, מר בואסמה, שטוען בסיגנונו הייחודי ''העצב למוסיקה כמו האודם לתפוח, ולא כמו הגיהוק לסיידר''. |
|
||||
|
||||
אם מותר לי לשאול, למה אתה נוהג להדיר רגליך מדיונים שכאלה? |
|
||||
|
||||
כי יש לי בעברי מספיק שעות עם ד''ר סדובניק, צבי ענבל, אורי זוהר ודומיהם. מאסתי בהם, ואני חושב שהם רק גורמים נזק לדת היהודית. |
|
||||
|
||||
"סַדוֹבְנִיק" זה "גנן" ברוסית. ככל הנראה, אתה מתכוון לד"ר שלום סברניק הפסיכולוג. |
|
||||
|
||||
אתה כנראה צודק. עברו מאז שנים. |
|
||||
|
||||
ואם עברו מאז שנים, אתה לא נוהג לרענן מעט את היכלי הדעת שלך? חבל על דאבדין... ואגב, לא מזמן סיפר לי חבר שצבי ענבל הפך לדוקטור לפיסיקה בטכניון בחיפה. ללא ספק איש מוכשר ואינטליגנטי, שפעם היה אנטי כמו טומי לפיד, עד שקיבל שכל... |
|
||||
|
||||
לא, אני לא נוהג, ואכן יש מקום להצטער על כך. לא שאי-פעם ידעתי כל-כך הרבה, אבל לפגוש באייל ביטויים שידעתי פעם את משמעותם ושכחתי, זה באמת מצער. אבל אם הייתי בוחר לרענן את ידיעותיי, בודאי שלא הייתי מתקרב לקבוצה הזאת. |
|
||||
|
||||
כמובן שכל הדיון הזה בינינו נע במישור האישי, אז לאיזה סוג של קבוצה כן היית מתקרב? |
|
||||
|
||||
אני מניח שבסופו של דבר המעשים שלי משקפים את הבחירה האישית שלי (דהיינו, אף קבוצה). בכל מקרה, שנינו יודעים שהמחזירים בתשובה למיניהם אינם ההיי-לייטס של החברה החרדית. מצד שני, הקבוצות הרציניות בחברה הזאת לא נוטות להתערב בקרב אנשים כמוני (ובכלל עם קבוצות אחרות). מדי פעם יצא לי לפגוש אנשים רציניים שהחשד שלי היה שלא התאימו ''בדיוק'' למסגרת הנוקשה שבאו ממנה, אבל עדיין היו רציניים מדי מכדי להתעסק בשטויות. הם יצרו לעצמם אורח-חיים קצת צדדי לזרם המרכזי של החברה, והיו בד''כ אנשים מעניינים מאוד. |
|
||||
|
||||
אתה בטוח לגבי מה שאמר לך החבר? צבי עיבל לא מופיע באתר של הפקולטה: http://physics.technion.ac.il . ניסיתי לחפש אותו גם בספר הטלפונים של הטכניון: http://www.admin.technion.ac.il/telbook ללא הצלחה. |
|
||||
|
||||
תשמע, או שהאיש טרי עדיין ולכן אינו מופיע ברשומות או שהחבר התבלבל במקום האקדמי. האם יש בחיפה עוד מקומות כמו הטכניון? |
|
||||
|
||||
מחלקה לפיזיקה? לא ממש. יש באייל, למיטב ידיעתי, נציגות לפקולטה לפיזיקה בטכניון, כך שדי קל לברר זאת. |
|
||||
|
||||
כדאי לנסות לבדוק גם במחלקה לכימיה. בעצם, יש לי בן דוד שלומד שם, בלי נדר, אטלפן אליו. |
|
||||
|
||||
כמו שכתבתי כבר בתגובה 212368 , בדקתי גם בספר הטלפונים הטכניוני וצבי עיבל יוק. אני מציע שתברר עם בן דודך. |
|
||||
|
||||
פז כותב ''ענבל'' ואתה - ''עיבל''. |
|
||||
|
||||
חיפשתי ''צבי'', ''ענבל'' ו''עיבל'' ויוק. |
|
||||
|
||||
ניחוש - זה הצבי ענבל מכאן: מה שלא עוזר לפתור את חידת מקום עבודתו הנוכחי. |
|
||||
|
||||
אז אתה כן קורא... אפשר הפניה למאמר? |
|
||||
|
||||
אשלח לך במייל את כל הפרטים. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |