|
||||
|
||||
ההבטים הנופיים של הכביש שהוזכרו במאמר הפתיחה הינם רק הפינטס מבחינת ההשפעה הסביבתית של הכביש: כביש זה אינו רק כביש, אלא הוא למעשה ראשיתה של מדיניות מרחבית שלמה. הכביש יעודד את תופעת ההתפרסות העירונית (urban sprawl)המצוייה כבר כיום על אש גבוהה בשרון.תופעה זו בה המטרופולין מתפרס במרבד אחיד של פיתוח דליל (וילות, קוטג'ים וכאלו)ובעקבותיו יוצאים מהעיר מרכזים מסחריים ושטחי תעסוקה (ראו געש-שפיים, כפר ויתקין, איירפורט סיטי (כבר שמעתם?) וכד')ההתפרסות העירונית היא דפוס בעייתי מאוד מבחינה סביבתית. ראשית היא צורכת בצורה בזבזנית משאבי קרקע ופוגעת במשאבי טבע שעליהם(למשל המגוון הביולוגי מתדרדר וכד')ושנית היא מגבירה זיהום אוויר גם באופן מוחלט וגם באופן יחסי (יותר נסיעות לנפש), שלא לדבר על ההשפעות החברתיות של התופעה (למשל התדרדרות מרכזי הערים, ופגיעה בנגישות אלו שאינם בעלי או נהגי רכב פרטי). |
|
||||
|
||||
נדמה לי שראיתי דפוס כזה בדרום ספרד בשנה שעברה - הערים היו מוקפות באיזורי מסחר ותעשייה לאורך קילומטרים, כמו גם איזורי תיירות. לא יודע אם זה קשור, אבל ה''לונלי פלנט'' מכנה את ה''קוסטה דל סול'' בשם ''קוסטה דל פלסטיקו'' על שם כל חממות הפלסטיק שצצו באיזור כפטריות לאחר הגשם. |
|
||||
|
||||
הדוגמא הבולטת ביותר להתפרסות העירונית נמצאת בלוס אנג'לס רבתי, אשר הינה אחת השיאניות העולמיות בזיהום אוויר מכלי רכב. הדוגמא שהזכרת נראית לי נכונה בעיקרה. ניתן למצוא אותה גם באזורי תיירות אחרים כמו למשל בחוף הצפוני של כרתים ואפילו במידה מסויימת בחוף המזרחי של סיני. דוגמא נגדית, לפיתוח עירוני מושכל מוטה תחבורה ציבורית, ניתן למצוא בשטוקהולם בירת שוודיה (כמובן - בסקנדינביה..), שם פרנסי העיר כיוונו את הפיתוח החדש למרכזים צפופים הבנויים סביב תחנות רכבת, במתכונת המכונה ''מחרוזת פנינים''. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |