|
||||
|
||||
גבירותי ורבותי, הסקר הזה משקף משהו, שלדעתי, מביע משהו שהוא ממש שגוי בתפיסת המדינה. כנכון לרגע זה, 219 אנשים הצביעו לסקר, ומתוכם בסביבות ה30 שומרים על כשרות- פחות ממספר האנשים שבחרו באופציה "טוב שהזכרתם לי- צריך לאגור כשר" וכחצי מהאנשים שבחרו ב"לא, ללא סייגים". מנגד לנתונים אלו, קשה מאוד להשיג בישראל בשר שהוא לא כשר, רוב המסעדות לא מוכרות בשר וחלב, ויש השגחה רבנית על רוב המוצרים. אני, אישית, רואה את הדבר הזה ככפיית הדת היהודית עלי ועל התושבים הערביים בארץ. אני, אישית, כרוב החברה הישראלית, חילוני ולא שומר על כשרות. אין לי בעייה עם דתיים שבוחרים לשמור על כשרות, אבל איני מסכים שהדבר צריך לבוא על חשבון החילוניים והערבים. צריכה להיות לכל אזרח- יהודי, ערבי, דתי וחילוני את הבחירה בין כשר ללא כשר. בקשר לשאלה למה הדבר מפריע לי כל כך- אני אתן דוגמא קטנה. כל מי שהולך לקנות בשר בסופר או מכולת, קונה, בדרך כלל, בשר כשר (למרות שרוב האזרחים לא זקוקים להשגחת רבנים). חלק נכבד מהמחיר של הבשר הולך למימון הרבנים הללו (ששוב, לא משרתי את האזרח החילוני). בנוסף, בתהליך ההכשרה של הבשר, הבשר מושרה במלח, מיובש, מאבד מטעמו, ומקבל ערכים תזונתיים לא בריאים (שימו לב כל אלה שסובלים מלחץ דם- יש בעוף כשר פי כמה מכמות הנתרן שבעוף לא כשר!!). לסיכום, לאזרחים החילוניים לא צריכה להיות החובה או הלחץ לקנות מוצרים כשרים, וזאת תוך כדי שמירת הזכויות של הדתיים- לדתיים צריכה להיות האופציה לאכול כשר. הסכם הסטטוס קוו, אם יתיחסו אליו, נראה לי לא רלוונטי יותר, שכן המצב במדינה עכשיו שונה מאוד מהמצב שהיה לפני 56 שנה. |
|
||||
|
||||
הסקר הזה בהחלט אינו משקף. במחקר "יהודים ישראלים: דיוקן" שנערך על ידי מכון גוטמן הממצאים היו, בין השאר: 68% לא אוכלים חמץ בפסח 58% נמנעים מלאכול טרף 44% מפרידים בין כלי בשר לחלב |
|
||||
|
||||
ואני מכירה מישהי שכשסעדה את ליבה בערב פסח אחד במסעדה ניו יורקית מכובדת, החזירה למטבח מנה של שרימפס משום שהיו מטוגנים בפרורי לחם. לך תבין... |
|
||||
|
||||
דרימפס אם פרורי לחם, מגעיל, עדיף אם פרורי מצה |
|
||||
|
||||
ויתר על כן: אין בעיה להשיג בארץ בשר לא כשר. אין חוק נגד זה, ורשתות כמו "מעדני מזרע" ו"טיב טעם" ישמחו לספק את דרישותייך בתחום. |
|
||||
|
||||
ערן קונה בייקון ב''מעדני מזרע'' מדי שבוע. |
|
||||
|
||||
אהממ... אני כמובן סימפטי לדיעותיך, אבל לגבי המסקנות *כמסקנות*: האם נעשה סקר באייל שמראה שכותבי האייל הוא מראה של ישראל? (שוב אני נכנס לניסויים העצמיים האלה... מצד אחד זה לא הומאני לבצע ניסויים בבני-אדם, מצד שני הראו כאן שבני-אדם הם חלק מבעלי החיים, ושלמעשה אסור לבצע ניסויים בבעלי חיים. אבל ניסויים עצמיים זה מותר ואפילו בעל פוטנציאל להיות נעלה מוסרית לא? הבעיה הקטנה זה רק איך לנתח את התוצאות שלהם). 1 1 אולי בקרוב אשנה את כינויי ל"לוּפּ-אינסופי". |
|
||||
|
||||
תודה על דאגתך הכנה לבריאותינו. ועתה לעובדות: א) הסקר משקף במקסימום את הכותבים באייל הקורא. אני למשל לא הצלחתי להצביע, אז גם את זה זה לא משקף. ב) אין לסטטוס קוו דבר וחצי דבר עם כשרות ואם היה זה נגמר מזמן. אין שום חוק תקנה וכפייה בעניין למעט חוק האוסר גידול חזיר וחוק החמץ - שניהם אותיות מתות. ג) ההנחה שיש קונספירציה של אלפי עסקים בלתי תלויים שבגלל מזימה כלשהי החליטו להפסיד כסף ולא למכור דברים יותר רווחיים שרוב הציבור רוצה נראה לי בלתי מבוסס מבחינה כלכלית. ד) ניתן להשיג סמים בכל פינה במדינה הזאת למרות הכפייה השערוריתית של השלטון. נשמע לי מגוחך שאתה לא יכול להשיג אוכל לא כשר. ה) המסקנה המתבקשת היא שאתה במיעוט. |
|
||||
|
||||
לסעיף א' - מדוע לא הצלחת להצביע? |
|
||||
|
||||
דף השער אצלי מאוד מנוון אולי בגלל שביטלתי איזשהן עוגיות. בכל מקרה מהמסך הראשי איני מגיע לשום מקום אלא לטעות. |
|
||||
|
||||
א. האם בדף השער מופיע הקישור "התאמה אישית", בצבע כחול, בין כל הקישורים למעלה? לחלופין, האם מופיע שם הקישור (בצבע חום, כמו שאר הקישורים) "צא מהתאמה אישית"? ב. האם מימין, בתוך ריבוע, מופיע הטקסט (חום) "עברית הפוכה?", או הטקסט "עברית חכמה"? ג. מה פירוש "איני מגיע לשום מקום אלא לטעות"? מתי? איזו טעות, ומהי הודעת השגיאה? |
|
||||
|
||||
התאמה אישית חומה. כשאני יוצא מתהאמה אישית אז הכל נראה נורמלי. אני חושב שעברית חכמה ההודעה שלא מוצא את השרת |
|
||||
|
||||
יש גם חוק שוסר ייבוא מוצרי חזיר והוא דוקא נאכף. |
|
||||
|
||||
על זה עליך לפנות כמסורת הקונספירציה אל קיבוץ להב. אבל בכל מקרה הצרכן לא נפגע כמעט כלל, המחיר לא משתנה מהותית ואין לו בעייה להשיג את הבשר האחר. לכן לטעון שיש פה כפייה דתית זה קצת רחוק - לעומת שאר הכפייה במדינה. |
|
||||
|
||||
אולי הצרכן לא נפגע, אבל היצרן כן. בכל מקרה, לגבי ייבוא, גם היצרן וגם הצרכן לדעתי נפגעים (נדמה לי שעדיין אסור לייבא בשר לא כשר). בשר לא כשר, אגב, זה לא רק חזיר, אלא גם בשר טוב יותר, או זול יותר, שנשחט בשחיטה לא כשרה. גם בשר כזה אסור לייבא, וזו כן פגיעה. לגבי חוק החמץ -- הוא הרבה יותר פרופורציונלי וסביר. |
|
||||
|
||||
יש כפייה בענייני כשרות, אבל היא שולית מאד לעומת כל הכפייה (שברובה אין לה דבר עם הדת) הקיימת במדינה. אגב, הטענה העיקרית לגבי חוק הבשר היא הצורך למנוע זיוף. |
|
||||
|
||||
כל אדם בר דעת שנכנס אי פעם לסופרמרקט בחו"ל יודע שזה לא המצב ואכן, בשנים האחרונות, החלה לפעול רשת טיב טעם 1 שתגרום (תרצה או לא), גם לרשתות השיווק הקיימות למכור מוצרים לא כשרים. 1 בחקירות של חזירים מועיל מאד להשאיר במקרה מודעה של טיב טעם על השולחן. |
|
||||
|
||||
עדיין, כפי שאתה מודה, כל אדם יכול להשיג כמעט בלי הבדל במחיר, כמות רצויה לו של הגועל הזה. מדיניות הסופרים אינה נובעת מכפייה אלא משיקולים כלכליים. בפועל, אני בעד הסרת כל המחסומים, מבחינה עקרונית, למרות הנזק שזה גורם. אני מאוד תומך בלחץ כלכלי על מנת שאדם שלא אכפת לו (וכך הם חלק נכבד מאוכלי הלא כשר) ישיג באופן רגיל אוכל כשר. השווה זאת בבקשה לחינוך, בריאות, חלק נכבד מתרבות הפנאי, תחבורה (דברים אשר לטעמי חשובים לאין שיעור מהאוכל שאנו אוכלים). בכל התחומים הללו מעורבות הממשלה היא עצומה וכמעט לא ניתן להשיג במחיר סביר חלופה למה שהממשלה מציגה בפניך כאפשרויות מהם עליך לבחור. ניסיון לייצר חלופות הינו לרוב בלתי חוקי ודורש מאבקים קשים נגד ממסד אדיר הממומן על חשבונך ותפקידו להלחם בחופש שלך. אנא קצת פרופורציות. |
|
||||
|
||||
הטענה נשמעת מופרכת. יש בשר טרף תוצרת הארץ ואין לגביו כל חשש (אחרת על מה מבוססים כל ההכשרים?). אם תרצה, אפנה אותך לפסקי הדין של בית המשפט העליון, המתארים איך חברת מיטראל (יבואנית בשר לא כשר) הציעה לרבנות נוהל שלם (שבזמנו נראה לי משכנע), ולמיטב זכרוני גם הוסיפה והבטיחה לעמוד בכל דרישה של פיקוח, סימון ובדיקה שהרבנות תדרוש. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |