|
||||
|
||||
מעשה קצר: לפני כשנתיים-שלוש הייתי באום אלפחם במסגרת מחקר שאני עורך. הוזמנתי לבית של מכר ודברנו על המצב. כשהוזכרו הפיגועים אמו התערבה: ואללהי יא בניא, אחנא מנבכי עלהדול ומנבכי על הדול. באלוהים, בני, אנחנו בוכים על אלה (היהודים שנהרגים) ועל אלה (הפלסטינים שנהרגים בשטחים). התקשיתי להחליט האם מדובר בנסיון לנשיאת חן, לתחושותיה האישיות או לדבר מה כוללני יותר (ואולי יש עוד אפשרויות). זמן קצר אחר כך הגיע לידיעתי סקר על הגדרת טרור אצל יהודים, פלסטינים בשטחים וערבים/פלסטינים אזרחי ישראל שנערך במסגרת מכון טרומן באוניברסיטה העברית ומכון המחקר של ח'ליל שקאקי ברמאללה. התוצאות היו מעניינות אם כי אולי לא מפתיעות. רוב הפלסטינים בשטחים מגדירים את מעשי הטרור שלהם כהגנה עצמית לגיטימית ולא כטרור, רוב הישראלים מגדירים את התוקפנות הדורסנית והרג הילדים בשטחים כהגנה עצמית לגיטימית ולא כטרור, ומה שרלוונטי לדיון זה - הערבים הישראלים מביעים את העמדה (שבעיני היא) הסבירה ביותר: זה וזה טרור (אמנם לא באותה מידה, אבל במידה קרובה). בדיוק כמו אמו הזקנה של מכרי. המסקנה? הפלסטינים אזרחי ישראל, ככלל, אולי לא מזדהים עם המדינה, ערכיה הציוניים והתנהלותה המפלה לדעתם (ולדעת ועדת אור), אבל כן מזדהים עם החברה הישראלית וכאבה-כאבם. הם גם לא מזדהים, ברובם, עם הטרור הפלסטיני, למרות שקל להם יחסית להבין את שורשיו. בסקר המלא ימצאו עניין גם בולעי ערבים לתיאבון,גם יפי נפש מדופלמים. הנה כתובתו |
|
||||
|
||||
מדוע חשוב לך לקרוא להם פלשתינים ולא ערבים ישראלים? אני מכיר ערבים שמתעקשים שיקראו להם ערבים ישראלים. |
|
||||
|
||||
נראה לי ראוי לאפשר לכל אדם להגדיר עצמו כרצונו. ואכן, יש בין הערבים-פלסטינים במדינה כאלו המגדירים עצמם ערבים ישראלים ויש כאלו המגדירים עצמם פלסטינים אזרחי ישראל, ומטעם זה ממש כתבתי באופן הנותן ביטוי לשתי האפשרויות: "ערבים/פלסטינים אזרחי ישראל". בדיוק לשם כך הומצא הסלאש/הקו הנטוי. העקרון הוא, כמובן, זכותו של כל אדם להגדיר את מעמדם של כל רכיבי סל זהותו באופן הנראה לו. האם אלו שאתה מכיר המעדיפים את הביטוי ערבים ישראלים טוענים שאינם חלק מהעם הפלסטיני? ודאי שלא. האם אלו המכנים עצמם פלסטינים אזרחי ישראל טוענים שאינם חלק מהעם הערבי הגדול – ההיפך הוא הגמור. ואידך זיל גמור. |
|
||||
|
||||
"האם אלו שאתה מכיר המעדיפים את הביטוי ערבים ישראלים טוענים שאינם חלק מהעם הפלסטיני?" כן, נראה לי שהם רואים עצמם כערבים ישראלים, ולא כפלשתינים. למה אתה כל כך בטוח שזה לא כך? |
|
||||
|
||||
אני מציע שתשאל את ידידיך בעצמך האם הם פלסטינים – יתכן והם שונים מידידי (עובדה שהם מיודדים אתך ולא אתי). מקרב מכרי, גם אלו המשתייכים לתנועות וארגונים אנטי-ציוניים, גם אלו המשתייכים לארגונים לא-ציוניים או לא משתייכים לשום זרם, וגם כאלו המקורבים למפלגות ציוניות – אין גם אחד שאינו רואה עצמו חלק מהעם הפלסטיני. ההבדל הוא, כמובן, מה זה אומר עבור כל אחד מהם (כפי שגם ההשלכות המעשיות של "היות יהודי" שונים מיהודי ליהודי). בסקר אליו קישרתי יש ביטוי לחברי כל הזרמים, והדבר החשוב שניתן ללמוד ממנו, לדעתי, הוא שדווקא הערבים-הישראלים/הפלסטינים אזרחי ישראל הם הקבוצה הפחות תומכת באלימות יחסית ליתר קבוצות המדגם. ההסבר, נראה לי, נעוץ בזיקה החברתית, התרבותית והפוליטית שיש להם לשתי הישויות הלאומיות הקיימות במרחב – הישראלית (עם דומיננטיות יהודית) והפלסטינית (עם דומיננטיות אסלאמית). |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |