בתשובה לדותן דביר, 09/03/04 9:47
אתה קורבן של הטעיה של השלטון 203955
1) הטענה שמחירי טיפול רפואיים היו יקרים מדי היא מופרכת. כל הכסף שיש למדינה נלקח מן האזרחים. אין ולא קיים קרן סודית ממנו מדינות לוקחות כסף. המחשבה שהמדינה יכולה לייצר כסף הינה שטות נפוצה אבל זה לא עושה אותה לנכונה.
ההיפך הוא הנכון. תחרות אמיתית (לא הפסודו תחרות הקיים היום) היה מוריד את המחירים בעשרות אחוזים (בדוק) והיה יותר בריאות לאזרחים.
2) על מנת לסבסד את בריאות האזרחים אין צורך שהמדינה תנהל משהו ובוודאי לא בתי חולים. כל שעליה לעשות היא להקצות לכל אזרח סכום חודשי לקניית ביטוח רפואי והאזרח יודיע למדינה (כנהוג היום) לאיזה חברת ביטוח להעביר את הכסף. אם ידובר בסכום סביר אני אתמוך בכך בכל לב שכן יש לאדם רווח גדול מכך שיש לשכניו טיפול רפואי.
3) על כן על דברתי אעמוד. המדינה קובעת לך כמעט בדיוק איזה ביטוח רפואי לקנות וגובה ממך עבור ביטוח זה סכום מאוד גבוה (5% מהמשכורת). מכיוון שהכסף לא מספיק (אין תחרות, והצרכן לא משלם עבור השרות) יש לחץ גדול מאוד על הרופאים לצמצם עלויות, כולל איומים בהורדת משכורת על רופאים ששולחים יותר מדי חולים לבדיקות יקרות (CT). אנו משלמים הרבה ומקבלים שירות התלוי בפרוטקציה ובמזל. רוב האזרחים אינם יכולים להרשות לעצמם לשלם פעמיים עבור טיפול רפואי ונשארים עם השירות העלוב הניתן על ידי המדינה. זה לא רק עלבון - לעיתים מדובר באיכות חיים ואף בחיים עצמם.
4) העובדה שמדינות אחרות מושחתות אינה מונעת ממני לדרוש צדק ליהודים במדינת היהודים

5)לגבי הקרקע - אתה טועה. הערך של הקרקע נקבע רק אם אפשר למכור אותו. בהעדר קונים - (ואני ואתה הקונים אין אחרים) ערך הקרקע הוא קרוב לאפס. מחירי הקרקע הגבוהים היום במדינת ישראל נובעים מכך שהמנהל מספק אדמות באיטיות רבה ובגלל שהמדינה לא משקיעה בתשתית נורמלית לפריפריה.
האם למשל תוכל להסביר מדוע לקח 30 שנה עד שהסכימו להפשיר כמה דונמים עלובים לבנה ביתך בירוחם? חסר שם אדמות?
6) בנוסף, המדינה מחלקת אדמות ומבנים חינם לעמותות קרובות לצלחת ואני ואתה משלמים. במקום שכולם ישלמו בשווה יש דרך עוקפת כלכלה אשר מחולקת על פי מדדי קרבה לצלחת.

7) עלות הממסד הדתי זה כסף קטן לעומת הממסד השלטוני המיותר והמזיק אשר לא מועיל לאיש.
הבנקים למשכנתאות בלבד - עבור תעודות זכאות לוקחים 400 מליון ש"ח לשנה וזה היה יותר. דבר מיותר לחלוטין אם רק היו מורידים את רמת המיסוי. הסכום הנ"ל גדול יותר מעלות כל מערכות הזת במדינה.
האוניברסיטאות עולות 6 מליארד ש"ח לשנה - פי 10 לפחות מעלות הישיבות.
לשכות התעסוקה עולות מעל מליארד ש"ח לפני שהם מתחילים לחלק דמי אבטלה לאנשים שרובם יכלו לעבוד. אילו הורדו המיסים כל אחד היה יכול לחסוך לעת אבטלה ולא היה צורך בשירות מיותר זה.
ומה לגבי תקציב התרבות הגדול מתקציב הישיבות? הידעת מה גובהם של משכורות מנהלי מוסדות התרבות? אין ישיבה שמשלמת רבע מזה!

8)לחרדים יש תחבורה ציבורית פרטית (בלתי חוקית אגב בטוטליטריזים הישראלי) כי זה כלכלי (כלומר בעלי חברת האוטובוסים מרוויחים כסף). לעומת זאת, תחבורה ציבורית בשבת אינה כלכלית כי אין כמות גדולה של אנשים שנוסעים לעבודה ללימודים או לאן שהוא כלל. בקשתך היא על כן שאני אסבסד תחבורה ציבורית בשבת כדי למנוע כפייה דתית (זה לא אורוול אבל מתקרב).

9) אם אתה מעוניין באוכל בלי כשרות יש מקומות שניתן לקנות אותו, לצערי. איש לא כופה על אף אחד לקבל השגחת כשרות, והחברות מעוניינות בו כדי למשוך צרכנים. לעומת זאת, יש כל מיני תקנים שונים ומשונים חשובים יותר וחשובים פחות (אשר בסוף לא מונעים אסונות) אשר נכפים על היצרנים והיבואנים על ידי מכוני תקנים למיניהם.

כלומר, כל הכפייה לתקני בטיחות מחמירים יותר מאשר בצרפת כדי להגן על תעשיין מקורב אינם מפריעים לך. אבל יצרן שמרצונו החופשי מבקש תעודת כשרות כופה עליך משהו?
אני חושב שיש לנו מחלוקת על מהו כפייה

10) תזכיר לי איזה תכנים נמנעו משידור בגלל הדתיים. אני סובל מאמנזיה קלה. אולי אתה מדבר על סרט שפגע בנוצרים או במוסלמים?

11) לגבי נישואין איני מבין מה כופים עליך? מונעים ממך לגור בשותפות עם מישהו / מישהי? מונעים ממך לחתום איתו/איתה חוזה?
להדפיס כרטיסי ביקור? לארגן מסיבת חתונה? לאמר אני נשוי? לרשום בצוואה שאתה מוריש את נכסיך ל X? מה בדיוק מונעים ממך? משכנתא? זה הקטע? נא הבהר.

לסיכום. אני מתנגד לכפייה דתית במסגרת התנגדותי לכפייה בכלל. אבל לעומת הכפייה האחרת הכפייה הדתית זה שטויות.
יש קרן סודית, קוראים לה ארה''ב 203969
יש קרן סודית, קוראים לה ארה''ב 204013
הבעייה היא שגודלו של הקרו הזאת מוגבל, בסה"כ איזה 2-3 טריליון (12 אפסים) לשנה.
זה לא מספיק לצרכים המינימליים של הישראלים (מה זה חצימליון דולר לאזרח לשנה?)
חוץ מזה גם לאמריקאים צריך להשאיר משהו!
''אבל את, רוצה לנסוע לטבריה, רוצה לנסוע בשבת'' 204074
"תחבורה ציבורית בשבת אינה כלכלית כי אין כמות גדולה של אנשים שנוסעים לעבודה ללימודים או לאן שהוא כלל. בקשתך היא על כן שאני אסבסד תחבורה ציבורית בשבת כדי למנוע כפייה דתית (זה לא אורוול אבל מתקרב)"
מה שדותן מבקש (ותרגיש לתקן אותי דותן, על שאני שם מילים בפיך), הוא שהוא היה רוצה שיתאפשר לו, או לכל אזרח אחר להקים חברת אוטובוסים או מוניות שרות אשר תפעל בשבת, כדי שכל אלו, שלביקוש שלהם אתה לא מודע, יוכלו לנסוע בטבריה בשבת באוטובוס.

"תזכיר לי איזה תכנים נמנעו משידור בגלל הדתיים. אני סובל מאמנזיה קלה"
ובכן, פיסקה אחרונה של: תגובה 202156 וגם זכור לי לרע מאד המקרה בו תנובה שיווקה מעדן חלב "דני" עם מדבקות של דינוזאורים, והמפלגות החרדיות, שאז היו חזקות מאד, איימו להסיר את ההכשר מן המוצר, מפני שדינוזאורים לא היו ולא נבראו.
אתה מבין, במקרה קיצוני זה התברר שמונופול הכשרות מעניק ברב חסדו כשרות למי שרוקד לפי חלילו, בלי תלות באיכויות המזון עליו הוא אמון.

"לגבי נישואין איני מבין מה כופים עליך? מונעים ממך לגור בשותפות עם מישהו / מישהי? מונעים ממך לחתום איתו/איתה חוזה?
להדפיס כרטיסי ביקור? לארגן מסיבת חתונה? לאמר אני נשוי? לרשום בצוואה שאתה מוריש את נכסיך ל X? מה בדיוק מונעים ממך? משכנתא? זה הקטע? נא הבהר"
לא, לא מונעים ממנו את זה.
מונעים ממנו את ההכרה של המדינה בנישואיו, בזכות להיות רשום במחשבי האח הגדול כנשוי, ולזכות למשל למיסוי שונה עקב כך.
(אני חושב שזה המצב, תקן אותי אם אני טועה)
''אבל את, רוצה לנסוע לטבריה, רוצה לנסוע בשבת'' 204082
1) אני גם מחכה ליום בו אוכל לפתוח חברת אוטובוסים ולהתחרות בחברת האוטובוסים של דותן.
מכיוון שאצלי לא יסעו בשבת יסעו אצלי החרדים ואני ארוויח הרבה כסף.
כלומר שנינו (דתיים ולא דתיים) סובלים מכפייה של השלטון הרוצה שליטה בתחבורה ציבורית כדי לחלק ג'ובים.
כשיפריטו את התחבורה הציבורית אני אקבל בצער את העובדה שהחברה של דותן תוכל ליסוע גם בשבת. זה לא יהיה קשה כי זה לא כלכלי.

2)שתי הדוגמאות שהבאת נוגעות לגופי כשרות פרטיים איתם פפסי ותנובה רצו לעשות עסקים. איש לא כפה עליהם דבר. חרם צרכנים הוא דבר לגיטימי וכניעה לרצון הצרכנים היא גם לגיטימית. חרם נגד אילו היה - היה לגיטימי אבל טיפה אינפנטילי. אני מבין, גם אם איני מסכים, בן אדם שאינו רוצה לראות דינוזאורים כי זה פוגע באמונתו. לעומת זאת, חרם כדי שדווקא יחלקו תמונות של דינוזאורים ולא כבשים או פילים זהנ מוזר.

3) כלומר שמה שחסר לך זה מקום בדיסק הקשיח?
אין הטבות מס לבני זוג אלא אם אחד מהם לא עובד וגם אז מדובר בכמאה שמונים ש"ח לחודש. אם כבר יש אפליית מס ודרישה שהשומה שלהם תיעשה ביחד וישלמו יותר.
תשקול שוב לפני שאתה נרשם במחשב של האח הגדול.
מהם נישואין 204088
כבר דיברת כמה פעמים על התנגדותך לרשמיות הנישואין. הטענה אינה מובנת לי. אם אין הנישואין אקט רשמי וגושפנקה מטעם החוק, הציבור והמדינה - מה משמעותם, בכלל? הצעת למישהו לכתוב מגילת קלף (לפני יומיים-שלושה), בלי כל התערבות חיצונית ובלי ש"המדינה תתחוב את אפה". אם אתה גורס אקט המבוצע בתחום הפרטי בלבד - לשם מה הוא נחוץ? מדוע לא לחיות פשוט ביחד בלא כל טקס, כפי שעושים זוגות רבים בארץ וברחבי העולם (המערבי)?

ןאם, לשיטתך, אמורים הנישואין להיות אקט פרטי - האם יש משמעות לגירושין? האם הדברים שנכתבו על אותה "מגילת קלף" - הם בני תוקף? אם בני תוקף - מכוח מה?
מהם נישואין 204103
הרמב''ם מתחיל את הלכות קידושין (נישואין) בהסטוריה קצרה. לפני מתן תורה אדם פוגש אשה בשוק, אם רוצים שניהם הם עושים מה שהם עושים.
לאחר מתן תורה יש קודם כל לעשות קידושין כלומר ליצור קשר מחייב ולא בילוי קצר מועד. זה הנישואין ביהדות - קשר מחייב ולא בילוי קצר. על מנת שיהיה לזה תוקף נדרשים שני עדים כדי שזה לא יהיה מעשה סודי. הקידושין כמובן מגבילים את היכולת לבגוד ומטילים עונשים חמורים מאוד על יחסים אסורים.

לזה נוסף על ידי חז''ל, ויש אומרים כבר מהתורה, הכתובה - חוזה הקובע את התנאים הממוניים של ההתקשרות. למרות שחתונה זה ארוע מרגש וכו', אנשים נדרשים לסגור את תנאי ההתקשרות לפני החתונה. למעט הדרישה שיהיה פיצוי מינימלי לאשה במקרה גירושין -על מנת שלא יהיה קל לגרשה, חז''ל אינם מתערבים בתנאי החוזה ואינם קובעים חוזה למי שלא חתם עליו (עם זאת יש הנחה שאדם חתם על הסכם סטנדרטי אם אין הסכם בנמצא משום מה). חז''ל התקינו חוזה סטנדרטי למי שרוצה להשתמש בו.

התשובה לשאלתך אם כן הוא שנישואים זה מחוייבות של בני הזוג אחד לשני. אין שום צורך ברישום לצורך זה. מאותה סיבה, הגירושין צריכים להעשות בכתב בגט ולא דרך הטלפון.
וכאן הנקודה - מי שנקעה נפשו מהטקס הדתי ורוצה הסכם מחוייבות אחר הרי שכל עוד מדובר על אנשים שיכולים להתחתן - שניהם יהודים כשרים - הרי שנישואיהם הם מן הסתם נישואים גם אם הם עשו טקס אזרחי. כלומר הם יצטרכו גט אם חלילה ייפרדו. זה כמובן לא מפריע להם שכן הם התחתנו מתוך מחוייבות.

לעומת זאת יש זוגות שלא רוצים טקס דתי כי המחוייבות (בצורת הבעיות להשיג גט) מפחידים אותם. מה שהם רוצים זה נישואין לייט. ברגע שמישהו נמאס לו הוא קם והולך. הם לא התכוונו באמת להתחתן ומן הסתם אינם חייבים בגט אם וכאשר ייפרדו. הם רוצים לחיות כמו לפני מתן תורה רק עם הטבות של המדינה ועם שלט ''אנו נשואים'' מסיבות סוציולוגיות.

בהעדר רישום על ידי המדינה, הרבנות תצטרך להתחרות על לב ציבור הצרכנים ומי שירצה נישואין יוכל לקנות אותם אצלו. אלו שלא רוצים נישואים לא יוסתו לקנות שלט שאין לו משמעות ורק מסבך את העניינים (מישהו עוד עלול לדרוש מהם גט לחומרה). מי שירצה לקנות נישואים אצל מישהו אחר יוכל גם זאת לעשות.
אני מאמין שהציבור ברובו הגדול יקנה את המקור ולא את הזיוף.

אין בתורה שום דרישה לרישום ואין שום צורך בו. נהפוך הוא. כשאדם מתחתן הוא נדרש לבדוק האם האשה איתה הוא מתחתן מותרת לו.
אם היו קהילות שניהלו פנקסי נישואין זה היה לשם נוחות לא מכח דרישה.
מהם נישואין 204110
אוקיי, קיבלתי, אבל אני רואה כאן כמה בעיות:

א. אתה שוב מכניס בדלת האחורית את מה שאתה מכניס כל הזמן - תיאוקרטיה דמיונית במסווה של שמירה על זכויות הפרט, סו קולד, ודחיקת רגלי המדינה החילונית ככל הניתן. לו היית מציע אנארכיזם אמיתי - לא הביטוי "אנרכיה", המשמש בעגת הרחוב לציון מצב של הפקרות, אלא אנארכיזם רציני, השקפה מדינית-חברתית הדוגלת בארגון חברתי בתאים קטנים ולא בצורת מדינה, הייתי יכולה להעריך את זה - אבל מה שאתה רוצה זה תיאוקרטיה, שזמנה חלף.
בזמן מתן תורה *השלטון היה שלטון דתי*, שלטון אחד. דתי. כיום לא. כיום יש מוסדות שלטון דמוקרטיים (לא מספיק דמוקרטיים, נכון) ויש רבנות (וגם היא אינה בדיוק מופת של יושר וחוסר שחיתות). מה שהיה אפשרי אז הוא מסובך כיום, בין השאר, אגב, גם בגלל הבדלי גודל. במדבר היו ארבעים אלף, כיום - שישה מיליון (מה שיוצר כמובן ביורוקרטיה נוראה, אבל זה סיפור אחר).

ב. משפטית, התחייבות שבין שני אנשים לבין עצמם היא פעולה בעייתית, ומקובל, עפי"ר - שאינה מחזיקה מים. גם שני העדים, שאין להם שום סמכות ואח"כ הולך כל אחד משניהם לדרכו - לא יצלחו לשום דבר. התחייבות, נחוץ שיהיה בה צד שלישי בעל תוקף כלשהו. במדינות נאורות - המדינה. אצלנו - שעטנז של רבנות ומדינה.

ג. בהמשך ל-ב': כשאתה אומר - "הקידושין כמובן מגבילים את היכולת לבגוד ומטילים עונשים חמורים מאוד על יחסים אסורים.", וכשאתה אומר - "...שיהיה פיצוי מינימלי לאשה..." - *מיהו* המגביל, ו*מיהו* הדואג לכך שהבעל יפצה, בבוא היום, את האשה - מה זה ה"קידושין" - הטקס הזה שנעשה פעם עם שני העדים - הוא הדואג להסדיר את הכל? או העדים? או מגילת הקלף, היא הרודפת אחר בן הזוג הבוגד ואומרת לו: "עשה טוב וסור מרע", או היא המתרה בבעל המגרש ואומרת לו - "שלם לאשתך את הפיצויים שנקבעו על גבי!"? - הרי היא מגילת קלף ואין בה רוח חיים.

לא ולא, נכון? לא העדים שהלכו להם מזמן, אף לא הטבעת, אף לא הכתובה, בין אם עשויה נייר או קלף. בזמנים שאתה מדבר עליהם - *סמכויות דתיות* הן שדאגו לעניינים האלה, נכון? שוב - תיאוקרטיה בדלת האחורית, באיצטלה של "שהמדינה לא תתחוב את אפה" - אז מה הועילו חכמים?
מלאך מסולם יעקב 204131
אני חושב שיעקב כן תומך במדינה - מינימליסטית וליברלית-קיצונית, אבל מדינה. אחד מתפקידיה המעטים הוא אכיפת חוזים. נכון שבזמן הסנהדרין הוא - הגוף התיאוקרטי - היה אחראי על אכיפת חוזה הנישואין, אבל הוא היה גם אחראי על אכיפת כל החוזים האחרים, נדמה לי, גם עסקיים. ומכיוון שיעקב מוכן, נדמה לי, להפקיד בידי המדינה הלא-תיאוקרטית אכיפת חוזים עסקיים, אני לא חושב שהוא יתנגד לכך שהיא תאכוף גם חוזי נישואין. אין זה אומר שהיא צריכה לנהל רישום של החוזים האלו.

תיאוקרטיה עדיין לא ראיתי אצלו.
מהם נישואין 204170
אינני אנרכיסט. יש בתורה מצווה להמליך מלך (הכוונה היא שליט). אולם הסמכויות של המלך מצומצמות לבטחון פנימי וחיצוני. כלומר הוא צריך להגן עלינו מפני אויב חיצוני ולדאוג שיהיו בתי משפט ושופטים בהם יוכלו אנשים להדיין (במהירות ובצדק) במקרה של סכסוך.
בתי המשפט אגב אינם צריכים להיות רק של המלך. בהחלט ניתן שלכל עיר, שכונה וקהילה יהיו בוררים, שופטים או משהו דומה.

לצורך משימות אלו יש צורך בבירוקרטיה מסויימת, אולם דווקא היום היא יכולה להיות קטנה ויעילה ואין צורך באלפי פקידים כי יש מחשב.
כל הבירוקרטיה הענקית של המדינה המודרנית היא מיותרת ומזיקה. היא נועדה למלא משימות שאין צורך בהם אלא אם חושבים שאנשים הם מטומטמים (איזשהו בבון מפותח) שאם לא נדאג לו הוא יעשה דברים איומים ונוראים.

מה התאוקרטיה הדמיונית שאני מכניס אני לא יודע. היא ודאי לא שלטון ישיר של האל אין דבר כזה. היא ודאי לא שלטון הכהנים והחכמים היהדות מתנגדת לזה.
אולי הכוונה היא למשטר אשר מוגבל על ידי חוקת התורה. אם כך, זה מה שאני רוצה. שלטון שלא יכול לעשות כל העולה על רוחו אלא מוגבל לתפקידים שהתורה מטילה עליו (בטחון חיצוני ופנימי). אגב, בענייני בטחון חיצוני יש לשלטון מרווח פעולה רחב מאוד.

על מנת שלחוזה יהיה תוקף צריך מערכת משפט. צריך שהצד הנפגע יוכל ללכת לשופטים ולהגיד להם הנה החוזה - ממשו אותו. בשביל זה לא צריך רישום קודם. בתוך החוזה צריך לרשום בפני איזה בית משפט יידונו חלוקי דעות.

אגב, בקהילות המערב (צפון אפריקה) הכתובה היתה מוחזקת אצל אמא של הכלה כדי שבעל מעוצבן לא יקרע אותו. היום הרבנות מחזיקה עותק אצלה בכספת. שירות נחמד ששווה לי 100 שקל. אם את רוצה דווקא למצוא רב שלא ייתן את השירות הזה אני מניח שזה אפשרי.
אתה קורבן של הטעיה של השלטון 204152
נראה לי שהדיון מעט חסר תוחלת , ובכל זאת. מה מונעים מימני? הזכרת משכנתא וירושה אבל החשוב ביותר מבחינתי הוא הזכות שלי לאמך ילדים או להביא אותם לעולם בפונדקאות.

בעצם, כל נושא הנישואין בארץ הוא בעייתי בגלל שהוא הושאר בחזקת הממסד הדתי. נישואים אזרחיים יעזרו רבות ולא רק לי.

אחזור ואומר שהממסד הדתי בארץ הוא מושחת ומסואב. אני מכיר סיפורים על משגיחי כשרות שמקבלים שוחד, מאיימים לבטל תעודת כשרות אם לא יקבלו שוחד וממציאים חוקים משל עצמם (למשל, כשרות של הרבנות בבלגיה לא מקובלת עלייהם ולכן אסור למכור מוצרים שכאלו).

בקיצור, ברגע שממסדים את הדת היא הופכת מסתם שיגיון פרטי למטרד אמיתי.

דותן
אתה קורבן של הטעיה של השלטון 204167
לסיכום,
המוסר הדתי תמיד היה, ויהיה, פאסאדה אחת גדולה
והממסד הדתי מושחת ומסואב עוד מימי בניו של עלי הכהן (אם לא לפני)
אתה קורבן של הטעיה של השלטון 204173
סכמת יפה את מחשבותיך. אבל מה זה קשור לנושא?
אתה קורבן של הטעיה של השלטון 204172
טענת שני דברים:
א) הממסד הדתי מושחת
ב) כופים עליך לא לאמץ ילדים ולא להביא ילדים לעולם בפונדקאות

תשובתי:
א) יש להפריט את מערכת השירותים הדתיים. אמנם בימים עברו חלק מהשירותים הדתיים היו מונופול של הקהילה והרב, אולם בעקבות שינויים סוציולוגיים (רבים רוצים כשר אבל לא אכפת להם מה עומד מאחורי החותמת, פיצול גדול בקרב הדתיים) ודמוגרפיים (יש רב שאחראי על 100 אלף איש ויותר), הפתרון הטוב ביותר הוא הפרטה.
זה גם יפתור את בעיית התערבות הבג"ץ בענייני דת.
ב) אימוץ ילדים הוא נושא בעייתי וצריך למצוא פיתרון. הרי הבעייה היא לא רק שלך. היא של כל אדם שרוצה לאמץ ילדים (כמוני למשל) ונדחה כי הוא לא מתאים לקריטריונים (יש לי כבר). הרי אם ישנו את הקריטריונים לכיוון שאתה רוצה מישהו אחר יפסיד כי יש מחסור בילדים.
אולי יש להוציא מכרזים אליהם יכולים לגשת אנשים ברמת סף מסויימת. הכסף יוכל ללכת להורים הביולוגיים וכך לא יהיה מחסור ויהיו פחות הפלות.
אבל מכיוון שזה מהפכני מדי אבקש לא לצטט אותי בעניין.

לגבי פונדקאות, התערבות המדינה בעניין היא מגעילה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים