|
||||
|
||||
כאמור, אני לא כלכלן. נראה לי הגיוני מבחינת פיריון עבודה ופיריון מנוחה, שעובד *אחד ספציפי* ירכז את החופש שלו ליום אחד בשבוע. נראה לי אפשרי (ברמת 50:50) שמבחינה מאקרו-כלכלית, עדיף שכל העובדים (והעסקים) ישבתו באותו יום בשבוע ולא כל אחד ביום אחר. לפי ההגיון *שלי*, האו"ם צריך לחייב את כל המדינות לתת 183 ימי חופש בשנה לכל העובדים באשר הם. |
|
||||
|
||||
בהמשך לתגובה 202524: פיזור, אבל שוב - *מתוכנן*, לא מקרי - יביא גם לניצול יעיל של חמרים מתכלים (חמרי פג-תוקף, רגישות לאור וטמפרטורה וכולי). נדמה לי שיש בארץ כבר עכשיו חברות הנוהגות כך (בהייטק, כנראה, לא יכולה לגגל), אך הן מעטות מכדי שתהיה להן השפעה ברמת המשק. לו פיזור כזה היה נעשה תוך שיתוף פעולה כולל, הוא היה מביא גם להקלת עומס התחבורה. אא"ט, פעם, לפני שנים, נשקל בארץ ניסוי כזה, אך אז דובר על פיזור שעות העבודה בין הגורמים המעסיקים ולא על פיזור ימי החופש. לעניין האו"ם - מזדהה אתך נמרצות ומוכנה לחתום על עצומה, אם תנסח. זה יועיל כנגד האבטלה הסמויה הקיימת ממילא :-). |
|
||||
|
||||
בארץ נעשו "פיזורים" שונים, למיטב ידיעתי: א. מכוניות הושבתו יום בשבוע. כל מכונית נשאה מדבקה שציינה את היום בו היא מושבתת. ב. פעם למדו בבתי הספר במשמרות - חלק מהילדים למדו בוקר וחלק אחר למדו אחה"צ ג. יש מפעלים שבהם יש עבודה במשמרות. יצא לי לפני הגיוס לעבוד פעם או פעמיים במשמרת לילה במפעל. בסופו של דבר - שיקול כלכלי (תעריף 150% או 200%). אני זוכר סיפורים של אבי שעבד כמאבטח בשדה התעופה, שהעדיף משמרות של שישי בלילה - גם תעריף כפול, או משהו כזה. כשחושבים על זה, אז יש הגיון כלכלי רב בפיזור שעות העבודה במפעלים על פני כל שעות היום - צריכת החשמל למשל תהיה הרבה יותר מאוזנת בלי עודף ביקוש בשעות הבוקר והצהריים עם "צניחה" בשעות אחרי הצהריים - נדמה לי שהצריכה הביתית לא מגיעה לאותן רמות ביקוש, אבל זה שווה בדיקה. |
|
||||
|
||||
בספר של פיליפ חוזה פארמר, צפיפות האוכלוסין מאלצת את המדינה להקצות לכל אדם רק יום פעילות אחד בשבוע, (והקפאה עמוקה בשאר הזמן). |
|
||||
|
||||
המנגנון הכי טוב להחליט אם פיזור או כינוס הוא השוק או היד הנעלמה של אדם סמית. אם נקבל עקרון זה אז שניכם צודקים. |
|
||||
|
||||
כן ולא. מילות המפתח הן אכן *מתוכנן* ו*נכון*. זאת בעיה קשה מאוד. יש מקרים שעדיף לפזר שעות עבודה על כל השבוע ( ואפילו על כל היממה כמו במקרה של משמרות) ויש מקרים שדווקא ההשבתה המרוכזת יעילה יותר1. מבחינה כלכלית אני לא יודע מה עדיף, אולי פשוט יותר קל לנהל ולעקוב אחרי שבתון מרוכז. זה מזכיר לי את האגדה ששמעתי פעם על איך נשים שגרות הרבה זמן ביחד מקבלות את המחזור באותו זמן- מין דילמת אסיר + משוב חיובי. ברגע שיש יום מועדף לחופש, האפקט מגדיל את עצמו ( למה אתה לא עובד בשבת? כי הבן שלי בחופש מבית הספר ואין מי שישמור עליו). 1 שתי סיבות שקופצות לי לראש: סינרגיזמ והקטנת טרנזיינטים2 2 קראתי פעם סיפור על יצורים שישנו שמונה שעות ביום: מילישנייה כן, ושתיים לא. |
|
||||
|
||||
סנכרון המחזור אינו אגדה, אלא אם כן תפנה אותי למקור מהימן שמבסס את זה. |
|
||||
|
||||
צריך להיות הפוך, לא? אתה צריך להוכיח לי שזה לא אגדה. בכל אופן, אני מכיר את התופעה משמועות ( כלומר-אגדה), אם יש לך מקור, הביאוהו הנה. |
|
||||
|
||||
מעניין: חלק גדול במיוחד מהסימוכין ב-PubMed בנושא הזה הם פולמוסיים - זה מסביר למה המחקר של ההוא לא נכון, אחר סוקר "שגיאות יסודיות בחקר תופעת סנכרון המחזור", ועוד. הנה רשימת מאמרים: |
|
||||
|
||||
זה משהו שבכמה ספרים שקראתי נלקח כעובדה לא מעורערת, כך שבכלל לא ידעתי שיש ספק בעניין. אני זוכר שהתעסקו בשאלת הקשר בין הצנעת המחזור לסנכרון - אם קיים בכלל, ומה קדם למה. |
|
||||
|
||||
זהו, שאני לא מצליח להזכר מאיפה אני מכיר את ה"עובדה" הזאת אז העדפתי להתייחס לזה כאגדה. אלון הביא קצת עדויות ממדליין שמראות שהנושא עדיין במחלוקת. מה זה "הצנעת המחזור"? |
|
||||
|
||||
סליחה שאני נדחף, אבל הנה שאלה שנשאלה במקומותינו - האם נמצא קשר כלשהו בין קיום יחסי מין בזמן המחזור וסרטן מסוג כלשהו (צוואר הרחם בעיקר)? |
|
||||
|
||||
העובדה שהאשה נגישה מינית בלי קשר למצבה במחזור הביוץ, ושהזכר הגברי המצוי לא יכול לדעת אם היא בימי הפוריות או לא1, בניגוד למה שקורה אצל יונקים אחרים. כמו שאתה בטח מבין, זה מעלה שאלה או שתיים. ______________ 1- בהתעלם מ PMS |
|
||||
|
||||
נכון, נזכרתי. זה ייחודי רק לנו או שגם אצל קופים אחרים? |
|
||||
|
||||
רק אצלנו ואצל הבונובוס, למיטב ידיעתי (כלומר: הנגישות המינית משותפת עם הבונובוס, ההסתרה ייחודית לנו - אצלן רואים את זה יפה מאד). |
|
||||
|
||||
חוק בונובו! |
|
||||
|
||||
בונובואית קטנה לחשה לי שגם אצלנו רואים את זה לפעמים, אבל אל תגלי להם. |
|
||||
|
||||
אני לא בטוח מה הבדיחה, אבל זה לא נעים, ההודעה הזאת. אני חייב להודות שלי היה יותר נעים כאן בלי תגובות מהסוג הזה. |
|
||||
|
||||
טוב, אולי אתה צודק. חשבתי על משהו מאוד מסויים ואולי מההודעה נשתמע דבר אחר, לא חשוב כבר וסליחה על האי נעימות. |
|
||||
|
||||
על פי מיודענו ג'ארד דיימונד (הזכור לטובה מדיון 1760), ההסתרה היא דווקא לא ייחודית רק לנו: "כמחצית הפרימאטים העילאיים נוהגים כמנהג האדם - הם אינם מגלים שום סימני ביוץ חיצוניים" (מתוך http://www.snunit.k12.il/heb_journals/galileo/004008... - בעברית). באתר גלילאו הישן אפשר גם לקרוא על חיי המין של הבונובו, ב- http://www.snunit.k12.il/heb_journals/galileo/001005... (לא להחמיץ את המפה האינפורמטיבית באמצע!). |
|
||||
|
||||
משונה. האם נובע מהמשפט שציטטת שכמחצית הפרימאטים מזדווגים גם בתקופות שהנקבה לא פוריה? למיטב ידיעתי זה לא נכון (בטח שלא אצל האורנגאוטנים שבכלל לא נפגשים אלא לצורכי רביה). אם הנקבה של אותם "כמחצית הפרימאטים"מסרבת להזדווג, הטענה על ההסתרה ריקה מתוכן, שכן גם התנהגות היא "סימן חיצוני". איפה הצ'יף? |
|
||||
|
||||
שאלה טובה, ואין לי תשובה. אני מצטרף לקריאה לבונובולוג הראשי של "האייל הקורא", למען יאיר את עיננו (אם כי עכשיו, כשהספר מתגובה 191617 כבר לא אצלו, אולי זה יהיה קשה). |
|
||||
|
||||
מה גורם לך לחשוב שהספר לא אצלי? שנה רביעית ועדיין אף אחד לא חיפש אותו... אני חייב להודות שאין לי מושג מה התשובה כאן. האינדקס של הספר האמור לא ממש מוצלח, וגם בספרים אחרים לא הצלחתי למצוא מידע בנושא, בטח לא כזה שמדבר על כלל הפרימטים. אולי חיפוש מוצלח ברשת יעלה את התשובה, אבל אני לא הצלחתי להעלות בחכתי משהו שנראה מבטיח. |
|
||||
|
||||
טוב, הצלחתי למצוא משהו כאן: http://www.uoregon.edu/~anthro/mating.html אם להאמין לאתר הזה, הרי שלמרות שאורנגאוטנים חיים לבדם, הרי שהטריטוריה של כל זכר כוללת בתוכה טריטוריות של כמה נקבות, ומעשית - הם מגנים על הנקבות הללו. למעשה, מדובר במעין הרמון, רק עם הרבה יותר פרטיות לכל אחת מהנקבות. אם נצרף את המידע משני המקורות, הרי שאורנגאוטנים נפגשים רק כדי להזדווג, אבל הם עושים זאת בזמנים די רנדומליים, בלי בטחון בכך שההזדווגות הספציפית הזאת תביא להפריה. |
|
||||
|
||||
מה שגרם לי לחשוב שהספר לא אצלך זו תגובה 191640. האם זה היה איום סרק? |
|
||||
|
||||
עושה רושם כזה. |
|
||||
|
||||
עפ"י רפרוף בקישורית שאלון הביא יש בעיקר חוקר אחד, Schank שנמצא בעמדה אופוזיציונית, ורבים אחרים שמקבלים את הסינכרון כעובדה. אבל זה רק רפרוף. |
|
||||
|
||||
גם Arden ו Dye לא היו כל כך מרוצים. אגב, מסתבר ש וולר ו-וולר באים מבר אילן! בכל מקרה, אם יתברר שהשאנק הזה הוא אופוזיציונר מבודד, אני מוכן להוריד את ה"אגדה" מהתגובה שלי. |
|
||||
|
||||
בוא נשדרג את זה מדרגת ''אגדה'' לדרגת ''היפותזה'' ונלחץ ידיים. |
|
||||
|
||||
לקוראינו שלום: בעקבות השינויים האחרונים בפוליטביורו נבקשכם לבצע את העידכון הבא: בתגובה 202587 אנא החליפו את המילים "זה מזכיר לי את האגדה ששמעתי פעם על איך נשים שגרות הרבה זמן ביחד מקבלות את המחזור באותו זמן" במילים "זה מזכיר לי את ההיפותזה ששמעתי פעם על איך נשים שגרות הרבה זמן ביחד מקבלות את המחזור באותו זמן" את השורה הישנה יש לגזור מההודעה ולשרוף שכן היא התבררה כטעות מצערת. בכבוד רב, עורכי האנציקלופדיה. |
|
||||
|
||||
גם אני שמעתי (והאמנתי) לעניין סנכרון המחזור (אם כי בלי חברות שיאשרו את זה או סימוכין) |
|
||||
|
||||
בחברות חמולתיות קדומות, אכן היה סינכרון בזמני המחזור החודשי של נשים. כך היה אפשר, ביתר קלות, להכין את המחנה כולו לזמן המסוים, כך שהגברים לא ישארו רעבים כשכל הנשים פורשות יחדיו לאוהל הנשים. תיאור מצב כזה (בדיוני אך מעניין) ניתן לקרוא בספר ''האוהל האדום'' של אניטה דיאמנט. במעבר מהחמולה למשפחה הגרעינית, נוצר למעשה השינוי בו כל אישה קובעת לעצמה את זמני הווסת שלה (במודע או שלא). |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
לא הבנתי, מה השאלה? |
|
||||
|
||||
התכוונתי להערה שאשה קובעת לעצמה את זמני הווסת, אבל עכשיו כבר הבנתי למה הכוונה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |