בתשובה להאייל האלמוני, 26/02/04 17:56
תיקונים הסטוריים- בשוליי השוליים של דיון זה 200873
אך לא אוכל לשתוק אל מול המשפט האנכרונסטי "עבדים לא יכלו להשתתף פשוט מכיון שלא היו אזרחי אתונה... טבעי, שמי שאינו אזרח הפוליס, לא יצביע בבחירות בה." ומשפט זה עוד בה לחזק את *הדמוקרטיה הישירה האתונאית*.

ניתן להבין מהמשפט של האלמוני כי בוודאי ובוודאי שהיתה דמוקרטיה (גברית) ישירה, רק שהליכי ההתאזרחות של חלקם לא מוצו, או משהו כזה, כך שכעת מדובר בלא- אזרחים. *מובן* שלא- אזרחים לא שותף לדמוקרטיה.
אלא שמדובר באנכרוניזם, כי מהות המונח *אזרח* אינו כפי שאנו תופסים אותו.
אם מונח ה*דמוקרטיה האתונאית* היה נכון, *העם* היה מחליט בשביל עצמו וכו', אך בכך שקיימת הפרדה בין תושבים שהינם אזרחים ולפיכך בעלי זכויות פוליטיות ובין תושבים שאינם אזרחים ונעדרי זכויות פוליטיות וכל מהותם היא פונקציה כלכלית (יתרה מזו, אותם לא- אזרחים הינם רכוש, לא אדם), אנו מבינים כי *הדמוקרטיה* הזו בהחלט הייתה מפוצלת מעמדית.
"דברי ימי העולם הם דברי ימי מלחמת המעמדות" ציטוט מהזיכרון של המשפט הראשון במניפסט הקומוניסטי, שדרך אגב, חוגג היום 156 שנה לפרסומו.
אוף....... 200902
העבדים לא היו אזרחים לא בגלל שהם היו עבדים, אלא להפך. הם מעולם לא היו אזרחי אתונה, אלא אזרחי פוליס אחרות שנקנו/נשבו במלחמות. ניתן היה להבין זאת מכך שכתבתי שמאז הרפורמה של סולון אזרח אתונאי לא היה יכול לההפך לעבד.
כלומר - זו **כן** היתה דמוקרטיה ישירה. כמובן, שעצם קיום עבדות פוגם בכמה יסודות דמוקרטיים.
בקיצור - לא הבנת (מצד שני, מה אפשר לצפות ממי שעדיין חושב במושגים קומוניסטיים?)
תיקונים הסטוריים- בשוליי השוליים של דיון זה 201137
"דברי הימים של כל החברה כולה עד כה, הם דברי-ימיהן של מלחמות-המעמדות"

המניפסט הקומוניסטי, פרק 1: בורגנים ופרוליטארים.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים