|
||||
|
||||
זה ממש *לא* מנוגד לחוקי האבולוציה. האבולוציה *לא* מעדיפה לתת לפגומים למות. אינני יודע מניין שאבת רעיונות אלו. בעצם, אני יכול לנחש, אבל גודווין... אף תינוק אנושי לא יכול לדאוג לעצמו. לכן הוריו דואגים לו. השאלה האם זה הגיוני מבחינה אבולוציונית שיתפתח מנגנון שיגרום לדאגה סלקטיווית לצאצאים וזניחת "פגומים". שאלה זו אינה פשוטה כלל, מכיוון שמנגנון כזה יכול להוביל גם לנזק - כמו במקרה של טעות בזיהוי. יש דוגמאות למנגנונים כאלה בטבע (זיהוי ביצי קוקיה, למשל מרתק ביותר, אך לא כאן המקום להרחיב). עד כמה שניתן להעריך את התובנות האינטואיטיביות שלך, יש דברים שאולי כדאי לך להיות מסוייגת יותר לגביהם, שכן הידע שלך בתחום דל משהו. |
|
||||
|
||||
לא הוכחת לי שהידע הכללי שלך באבולוציה גדול משלי. הטכנולוגיה המודרנית מצליחה להחזיק בחיים פגים של שישה חודשים, שעם הטיפול האימהי הטוב ביותר לא היו שורדים. |
|
||||
|
||||
כי זה לא מוכיח שום דבר. התיאוריה שלך שצריך היה להיות מנגנון שבו הורים ידחו ילדים "פגומים" או "מוזרים". אני טוען שמנגנון כזה לא בהכרח הגיוני מבחינה אבולוציונית. הטיעון שלי מבוסס על עובדות (בניגוד לטענות האינטואיטיביות שלך) ומצפיה במנגנונים דומים של זיהוי צאצאים ודחיית צאצאים. שאלה אחת, שלה כבר רמזתי קודם, היא מדוע ציפורים לא דוחות ביצי קוקיה. מילא, תאמרי, הביצים דומות (למרות שהציפורים יודעות להבדיל טוב מאוד - ציפורים מנוסות יודעות לזרוק ביצי קוקיה מן הקן). אבל מה עם הגוזל? גוזל קוקיה הוא ענק, ולא דומה כלל לגוזלי הפונדקאי. למרות זאת, הציפורים (קיניות) ממשיכות לטפל בו במסירות אין קץ, כאילו היה גוזלה ממש. האם הציפור הממשיכה לטפל בגוזלה ה"מוזר" היא מתקדמת מוסרית? נו, באמת. חשוב לומר שבוודאות (עד כמה שאפשר) לא מדובר פה במירוץ חימוש, מכיוון שיש ציפורים שיודעות לזהות גוזלים/ביצים שלהן אבל הן לא משתלטות על האוכלוסיה. זאת למרות שקוקיות הן בעיה לא קטנה. זו בפירוש אסטרטגיה יציבה אבולוציונית. יש כמה נסיונות להסביר את התופעה, וניסיון יפה של ד"ר ארנון לוטם מאוניברסיטת ת"א. אשמח להרחיב בהזדמנות, אבל מעבר לכך, אינני מבין מה הקשר ומה ההתעקשות שלך? האם זה שבני אדם לא חריגים בטיפול שלהם בצאצאים פוגם בתיאורית האלה המשולשת? אם כן, אז אל נא תתעצלי, פתחי ספר אבולוציה רציני ולמדי את הנושא. אישית, אני חושב שהדבר אינו מעלה ואינו מוריד. ואם מנסים למצוא הבדלים, אז השפה היא הבדל מהותי הרבה יותר. אבל אם את רוצה להמשיך את הויכוח, תפדלי. |
|
||||
|
||||
לא זכור לי שהשתמשתי במלה ''מוזר'', ואם אתה רוצה להתבסס על עובדות והוכחות, זו לפחות עובדה אחת שהתכחשת לה. אני לא יודעת מה הסיבה האבולוציונית להזנת אפרוחי הקוקייה, ומסתבר שגם המומחים לא יודעים. אבל לא התייחסת לטכנולוגיה המשמרת פגים של החודש השישי, שלא היו נשארים בחיים גם עם הטיפול האימהי המסור ביותר. גם זו עובדה. |
|
||||
|
||||
אבל מה הקשר? כן, לאדם יש טכנולוגיה שמאפשרת לו לעשות דברים שהוא לא היה יכול לעשות בלעדיה. באיזה אופן הטרואיזם הזה משרת את הטענות שלך? זה לא "בניגוד לאבולוציה" לנסות להציל ולדות. ההפך הוא הנכון. הפעילות היחידה שאני יכול לחשוב עליה אצל בני אדם שיכולה להחשב מנוגדת לאבולוציה, היא שימוש באמצעי מניעה. העניין הוא שבגלל שיש לנו טכנולוגיה, הסיכוי שהצאצאים שלנו יגיעו לבגרות, כיום, הוא כמעט מאה אחוז, לעומת אחוז מאוד נמוך לאדם שחי לפני כך וכך עשרות אלפי שנים, או אפילו כך וכך מאות שנים. לכן, אנחנו פשוט מאזנים באופן ממטי את האיזון הטבעי שהפרנו (גם באופן ממטי). |
|
||||
|
||||
לא שיש לאדם הטכנולוגיה, אלא שהוא מדגיש את הצורך להשתמש בה - מאז שהחל ליצור כלי אבן וכלים העשויים מעלים, ענפים, עצמות, וכיוצא בהם, ממשיך האדם להדגיש את הצורך שיש לו להשתמש בטכנולוגיה, ומתקדמת ככל האפשר בכל הזדמנות שניתנת לו. אני לא יודעת איך אפשר להתחיל לדבר על התרבות האנושית ולהתעלם מהאופן שבו משפיע השימוש בטכנולוגיה, ועל הצורך הנפשי שיש לאדם לקדם ולפתח אותה יותר ויותר, על האבולוציה האנושית. |
|
||||
|
||||
לאורך רוב קיומו של האדם, ההתקדמות הטכנולוגית נעה בקצב צב. עברו דורות שלמים בלי פיתוח טכנולוגי משמעותי. עדיין לא הצלחתי להבין מה את מנסה להגיד כאן. במיוחד אני לא מבין מה תפקיד המילה ''ועל'' במשפט האחרון שלך. |
|
||||
|
||||
תראה את ההבדל בחשיבה - הקיומית שלי והלינארית שלך. לא דיברתי על התקדמות הטכנולוגיה אלא על מציאותה, ועל ההתעקשות להתבסס עליה בכל שלב שתהיה, במקום לסמוך רק על מה שאפשר למצוא בטבע, כמו כל חיה המכבדת את עצמה. |
|
||||
|
||||
האם בונה שבונה סכר משתמש בטכנולוגיה? הוא לא משתמש במה שיש בטבע, כי הוא יוצר משהו חדש, אבל מצד שני - אין לו שום יכולת להתקדם עם היצירה הזו. אותו כנ"ל ציפורים והקנים שהן בונות. |
|
||||
|
||||
באותה המידה אפשר לטעון שהחשיבה שלך סטטית ושלו דינמית. הוא מתייחס לתהליכים התפתחותיים, את מתייחסת לאידיאלים מוחלטים. מה לעשות שפעם לא היו בני אדם, ועכשיו יש. תהליך. |
|
||||
|
||||
את אמרת ש"האבולוציה מעדיפה להניח לפגומים למות אם אינם יכולים לדאוג לעצמם". לטענה הזו אינני מסכים, ודומני שאף הראתי למה. א - גם אלו שאינם פגומים אינם יכולים לדאוג לעצמם. כך הם תינוקות אנושיים (בניגוד למרבית בעלי החיים). ב - מנגנון דחיית הצאצאים הרבה יותר מורכב מהראיה הפשטנית שלך של "דחיית פגומים". נתתי דוגמה למנגנון כזה, שבו ההורים מטפלים במסירות בצאצא זר. זו כמובן דוגמה מוקצנת של טיפול בצאצא פגום. מבחינה אבולוציונית, שני המנגנונים דומים, שכן בשניהם מדובר בהשקעה של ההורים בטיפול בצאצא שלא יתרום להמשך הדור. למומחים, אגב, בניגוד לקביעה המזלזלת שלך, יש כמה סברות די טובות מדוע זה קורה. בניגוד אליך, הם יודעים שסברות הן פשוט כאלו - סברות, ולא מציגים אותן כאמת משמיים, רק מכיוון שאיש לא הוכיח אחרת. בקשר לשאר העובדות שהצגת, אני מודה שאינני מבין. האם טענך היא שלבני אדם יש בתי חולים ולשמפנזים אין? שאם כך הרי שהטענה שלך רדודה מכפי שחשבתי, וחסרת כל משמעות אבולוציונית. הרי שגם אנחנו וגם שמפנזים *מנסים* להציל ולדות. אנחנו פשוט מצליחים יותר. זו לא "התרחקות מהגנטיקה הפרימאטית" (מה שזה לא אומר...) והשאיפות הן אותן שאיפות. |
|
||||
|
||||
על הקוקיה. זה מעניין מאד. |
|
||||
|
||||
עידן, אתה טועה לגמרי בפירוש שלך לאסטרטגיה יציבה אבלוציונית. הבט כאן: |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |