|
||||
|
||||
את משתמשת כל הזמןו בנימוק של "זכות קיומה" של המדינה. אחרים ענו לך עליו, אבל אענה גם אני, בצורה יותר פשוטה: גם אם מחר יאכלו כאן חזיר חופשי, וכולם ינשאו בנישואין אזרחיים, למדינה תהיה זכות קיום, ולא רק מהמומנטום של קיום, אלא מעצם זה שקיים "לאום יהודי", ממש כשם שקיים לאום צרפתי, לאום אמריקאי או לאום יפני. הלאום הזה לא תלוי בדת, וכבר מהקמת המדינה לא היה תלוי בה, ויש היאמרו שעוד לפני זה. המנהיג הלאומי הגדול הראשון שהיה ללאום הזה היה חילוני גמור, מתבולל אפילו. עכשיו, בנימה יותר מעשית: איך באה לידי ביטוי "זכות הקיום" שאת מדברת עליה? אם נאכל חזיר, האו"ם יגיד "יש לי רשות לבטל את המדינה שלכם"? מאחר שאני מניח שדוגמא אבסורדית שכזו אינה נכונה, אולי תסבירי לי איך יבוא לידי ביטוי "אובדן זכות הקיום" של המדינה? "שני הדברים לא סימטריים כלל, וזה די דמגוגי לומר שאם אפשר לחוקק חוק לנישואין דתיים אז אפשר באותה מידה לחוקק חוק הפוך." בסדר. תוכלי להסביר לי למה? בשני המקרים מדובר על קבוצה של אנשים החיה יחד, ועל פי גישתך הנישואין הם עניין חברתי ולא רק אישי. אני אפילו רואה את התירוץ שיכול לשמש את החילונים בבואם לבטל את הנישואין הדתיים "אנחנו סבורים שמצב של עגינות לא יכירנו מקומו במדינה מתוקנת". אז למה לחילונים אסור, ולדתיים מותר? אשמח גם אם תגידי לי מה, לדעתך, החשיבות של נישואין עבור החברה. אני מקבל את זה שעבור החברה הדתית יש לנישואין דתיים חשיבות בשל בעיית הממזרות. אבל מה החשיבות של הדבר עבור החברה החילונית? ואם אין לה חשיבות, הרי שיש כאן כפייה של החברה הדתית את עריכה ואורח חייה על החברה החילונית, את לא מסכימה? |
|
||||
|
||||
אם המדינה תפסיק להיות יהודית לא יבטלו אותה. היא תפסיק להתקיים מעצמה. פשוט לא תהיה סיבה להיות פה יחסית למקום אחר. אם השיקול היחיד בלהשאר כאן זה העברית, אז מפני שזה לא נורא נורא חשוב- עם התעוררותה של כל בעיה (ויש כאלה למכביר), אנשים פשוט ילכו מכאן. המדינה שלנו תצטרף לליגה הערבית מהר מאוד. אם מוסד הנישואין לא חשוב לחילוניים אז שלא יתחתנו. איפה יש כפיה על החילוניים להתחתן? אין שום בעיה עם ילדים שנולדים מחוץ למסגרת הנישואין ביהדות. |
|
||||
|
||||
נו באמת. מוסד הנישואין החילוני חשוב לחילוניים1. זה אולי מפתיע אותך, אבל יש חיה כזאת (למעשה, אפילו בישראל. רק מחייבים אנשים לעשות כל מיני שטויות כמו לטוס לחו"ל בשביל להוציא את זה אל הפועל). החילוניים האלה פשוט לא רוצים לערב רב דתי (ועוד מזרם מסויים - אורתודוכסי) ומוסד דתי, ביום שכה חשוב להם בחייהם, זה הכל. זו לא בקשה גדולה או בלתי סבירה לבקש. זכותו של אדם להתחתן בלי אלוהים. יהודים שלא מוזמנים לחתונה, מתבקשים לא להגיע, תודה. כנ"ל עבור אלה שרוצים לקיים חתונה דתית לא אורתודוכסית. מי שלא הוזמן לחתונה - קישטא בבקשה. את נושא - עיקרי השארותנו כאן היא הדת היהודית האורתודוכסית, אשאיר ליהודים אחרים, לי די נמאס מכל הסיפור הזה (כולל נבואות הזעם שבלי דת, ישראל תתפורר, שעליהן אי אפשר להתוכח בלי כדורי בדולח). האורתודכסיה של הדת היהודית היא לא *ה*סיבה שבנו פה מדינה, אבל גם אם נניח את זה ע"י מספר צוקהרות מחשבתיות, היא בטח לא הסיבה שאני ושכמותי נשארים פה (להיפך, אני נשאר פה למרות הקוץ הזה בגרון). אבל אם בכל זאת מעיקרי ההישארות במדינת ישראל עבור יהודים מסוימים היא הדת היהודית והם לא מוכנים לקבל כל נימוק אחר, אז נא לרשום אותי ושכמותי כלא יהודים ותעזבו אותי ושכמותי בשקט. לא אכפת לי למה נדמה לכם שהקמתם פה מדינה, אני לא חלק מהמפעל התאולוגי של אף אחד. אי אפשר לגייס אותי למאבק התאולוגי הזה מעצם מוצאי הגנטי. אני לא מעוניין להיות אחד מה"יהודים" הללו ובכל זאת אשאר במדינת ישראל על אפו וחמתו של כל הרומז שאין לי בעצם סיבה להיות כאן2. זה שיהודי במדינתו שלו לא זכאי לאותן זכויות שלהן זכאי אזרח שלא רשום כיהודי זה פשוט אבסורד ממדרגה ראשונה. זוהי מדינת היהודים ולא מדינת האורתודוכסיה היהודית. באמת שהגיע הזמן לשים קץ למונופול הזה. ________ 1 ובבקשה לא להגיד שאין דבר כזה. 2 כי הרי בשביל מה לנו להתיחס אל עניינים שוליים כמו - סה"כ חייו של אדם, כאשר אנו דנים בסיבת השארותו במדינתו (ורצונו להשאר במדינתו). חיים זה לא הכל בחיים. זה עניין שולי לעומת איזה חזון דתי/משיחי לגבי היותנו כאן. |
|
||||
|
||||
היהדות החרדית התנגדה למפעל הציוני אבל ככל שהתנועה הציונית הלכה והתפתחה, התנועות החרדיות נאלצו למצוא דרך להשתלב בנוכחות הצינות בפלשתינא/א"י. אגודת ישראל התנגדה בהתחלה לכל הרעיון של יישוב הארץ ועליה אליה. ההתנגדות הקשה ביותר היתה של ראשי התנועה שחיו בישוב הישן שבארץ ישראל. הם סרבו לשתף פעולה עם התנועות הציוניות ואפילו עם תנועת המזרחי (שממנה יצא המפד"ל אחרי שנים), בגלל הפן הציוני שלה. רק אחרי שההרכב האנושי התחיל להשתנות בעקבות העליות הגדולות, החלו להיווצר בתוך האגודה לחצים פנימיים לפעול יותר בכיוון של יישוב ארץ ישראל. המתנגדים החרדיים החריפים ביותר פרשו והקימו את נטורי קרתא, "חברת חיים", בגלל הנטייה החדשה דאז של מוסדות האגודה לאמץ לעצמם סממנים "ציוניים". |
|
||||
|
||||
טוב, אני חייב לציין שהגענו למבוי סתום, כי את מה שאת אומרת על "תפסיק להתקיים" אני פשוט לא יכול לקבל, ואני לא חושב שאת הולכת להסביר יותר לעומק. אם את חושבת שויתור על הערכים הדתיים יגרום להטמעה שלנו במרחב האנטי דמוקרטי והאנטי ליברלי שסביבנו, שיבושם לך. לדעתי, דווקא לדת יש מכנה משותף רחב יותר עם אותה סביבה. את מדברת על אנשים שבורחים מכאן, ושוכחת שאנשים, גם חילוניים לגמרי, באו לכאן למרות הבעיות. אז בסדר. אם את רואה בדת תרופת קסם, שממגנטת אנשים לארץ הזו, שיבושם לך. למרבה ההפתעה, אני לא צריך את ה"מגנט" הזה, ואני לא חושב שאני לבד. באשר למוסד הנישואים: לא אמרתי שהוא לא חשוב לחילונים, אמרתי ש*נישואים דתיים* לא חשובים ל*חברה* החילונית. מן הסתם זוגות חילוניים כן רוצים להינשא, רק לא בחתונה דתית. זה נחמד שהפתרון שאת מציעה מנכס את מוסד הנישואין לדתיים - את טוענת שהמטרה היחידה של מושג הנישואין הוא אנטי ממזריות, ומשהבעיה הזו לא קיימת אצל החילונים, אין בעייה שלא יתחתנו? את כנראה שוכחת שיש עוד סיבות שבגללן רוצים החילונים להתחתן, בנישואין אזרחיים, אמנם. |
|
||||
|
||||
משכנתא לזכאים, הטבות במס הכנסה, וזכויות מסוימות בביטוח לאומי, זה איפה יש כפיה. |
|
||||
|
||||
משכנתא לזכאים - מעל גיל 27 אפשר לקחת גם בלי להתחתן. הטבות במס - אני חושב שיש חצי נקודה לגבר שאישתו אינה עובדת, אני לא זוכר עוד הטבות. ביטוח לאומי - אני אשמח לשמוע על פירוט. אם יש הטבות לנשואים שאני לא יודע עליהן - אני אשמח להתעדכן. |
|
||||
|
||||
כלומר חילוני שמוותר על מוסד הנישואין לא יכול לקנות דירה לפני גיל 27 אלא בתנאים נחותים גם אם הוא חי עם בת זוג. ואם קנה בתנאים נחותים הוא מאבד את הזכאות למשכנתא משופרת בהמשך כי מי שכבר קנה דירה פעם אחת לא יכול לקבל משכנתא לזכאים. לגבי ביטוח לאומי, קצבת שארים, קצבת אלמנות וכאלה. וגם, השלמת הכנסה והבטחת הכנסה נקבעים לפי גודל המשפחה. נקווה שאתה לא זקוק להטבות האלה. |
|
||||
|
||||
זה רשת"ב: RFC - Request For Comments בעצם רציתי להביע את זה שאני מעוניין בתגובה עם פירוט. למרות ש-RFC זו לא הבחירה המתאימה ביותר ככותרת. 27 זה גיל שלפי התרשמות שלי רוב החילונים גם כך מתחתנים אחריו. (אני בטוח שיש מי שנפגע מזה, אני מניח שמיעוט) קצבאות, הילדים יקבלו בכל מקרה. ולגבי בן הזוג, אם אני לא טועה מכירים גם בידוע/ה בציבור. אני חושב שהלחץ להתחתן מצד המדינה בסופו של דבר אינו כל כך גדול. אבל בהחלט קיים. |
|
||||
|
||||
מעבר לטיעונים כלכליים (שלדעתי הם לא מהותיים) יש סיבות לא רציונליות לחתונה, גם עבור חילוניים רבים. אי אפשר לבדוק מספרים ולהצביע על כך שהציבור לא נפגע משלילת זכותו להתחתן עפ''י אמונתו הדתית (או חסרת הדת). גם אם לא היה שום הבדל מעשי מבחינת החוק בין אדם נשוי לאדם לא נשוי, הפגיעה עדיין שרירה וקיימת. עיקר הלחץ להתחתן לא מגיע מהמדינה אלא מאמהות יהודיות ופולניות ברוחן. |
|
||||
|
||||
נשוי שאשתו אינה עובדת מקבל נקודת זיכוי שלמה במס הכנסה. נשואה שאינה עובדת פטורה מתשלום בטוח לאומי ומס בריאות. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |