|
||||
|
||||
היום סיימתי לקרוא את הספר. תודה, ראובן, על הביקורת המצויינת שהניעה אותי להתחיל. הספר אכן גדוש בפרטי טריוויה אנתרופולוגיים/ביולוגיים מעניינים, ולמדתי ממנו הרבה. יש גם פרט חביב שלמדתי ממנו באופן עקיף (ושבטח הרבה איילים כבר יודעים...): כשדיימונד מדבר על "אחרי הספירה", הוא כותב "לאחר AD 1". למה 1 ולא 0? חיפוש קצר באינטרנט גילה לי 1 שהספירה התחילה בשנת 1, ושהשנה שלפניה נקראת שנת 1 לפנה"ס! בניגוד לכל הגיון, פשוט אין כזה דבר, שנת 0. |
|
||||
|
||||
בנוגע לשנת 0, זה הכי הגיוני שיש. השנה הראשונה בה התחילו לספור (כן, בטח) היא השנה הראשונה לספירה והשנה שקדמה לה היא השנה הראשונה לפני הספירה. זה נובע ישירות מהפירוש המילולי של "לפני הספירה" ו"לספירה". |
|
||||
|
||||
וואלה, כשמסבירים את זה ככה, זה באמת נשמע הגיוני... |
|
||||
|
||||
מצד שני, לי נוח יותר להסתכל על התאריך כזמן שחלף מאז הולדתו של ישו1, כך שהתאריך 31.6.2 אומר שחלפו שנתיים וחצי מאז נולד. ואז השנה הראשונה צריכה להיות אפס. כמובן שזה מאפשר לחשב בצורה נוחה יותר הפרשים בין תאריכים משני צידי הצלוב. 1 לכאורה - נתעלם מהטענות שהוא נולד בכלל ב-4 לספירה או לפניה. |
|
||||
|
||||
אפרופו הולדתו. ממה שאני זוכר (מ"מילון הדתות" וגם מ"צופן דה-וינצ'י", אבל זה כבר סיפור אחר) אותו האיש נולד בעצם ב-7 לינואר - התאריך אותו חוגגים האורתודוקסים, והכנסייה הקתולית קבעה, בוועידת ניקאה, את תאריך הולדתו ב-25 לדצמבר כדי לרכב על חגיגת האל מיתרא הפרסי שנערכו באותו היום. הרסגור אמר פעם שה-1 בינואר הוא בעצם (אם נאמץ את הגרסה הקתולית) חגיגת ברית המילה של התינוק מהאסם בבית-לחם. |
|
||||
|
||||
והוא גם לא נולד בשנת 1 (לפי הקתולים לפחות). לפי המסורת הנוצרית, הוא נולד בתקופת כהונתו של הורדוס, והורדוס מת אא"ט בשנת 4 לפנה"ס. קישורית לדוגמא 1: 1 לא היה לי כוח לחפש אתר יותר מוסמך |
|
||||
|
||||
כן, זה כבר ירדן אמר בתגובה 195261 |
|
||||
|
||||
ביוני יש רק 30 יום. __________ קטנוניות זה סוג של לחם. |
|
||||
|
||||
Doh!
|
|
||||
|
||||
היה בסוף 1999 ויכוח משעשע, איזוהי השנה הראשונה של המילניום החדש - 2000 או 2001. נקודת המוצא של כל צד היתה כמובן שנת מוצא שונה לספירה. מצדדי 2001 אולי צודקים, אך מפיקי חגיגות המילניום סביב העולם העדיפו את התאריך העגול. |
|
||||
|
||||
שמעתי פעם תיאוריה מעניינת, שאומרת שהיקף החגיגות קשור לא למספר השנים שעברו מאז לידת ישו, אלא פשוט לאופן שבו אנחנו כותבים את התאריך. לפי התיאוריה, החברה מייצרת מעין "טקסי מעבר" כדי להקל על אנשים את ההסתגלות לשינויים. למשל, בין 1988 ל- 1989 משתנה ספרה אחת בתאריך. כיון שאנחנו כותבים את התאריך פעמים רבות במהלך השנה ורוצים שלא להתבלבל, החברה מקלה עלינו את ההסתגלות לשינוי על ידי טקס מיוחד של פרידה מהספרה 8 וחגיגות קבלת ה- 9. באותו אופן, במעבר מ- 1989 ל- 1990 מתחלפות שתי ספרות ולכן ההסתגלות יותר מורכבת, ואנחנו חוגגים בהתאם את סיום העשור ולא רק השנה - עם כל הטקסים מסביב (שיר העשור, האירוע החשוב בעשור) שמזכירים לנו ששינוי חשוב עומד בפתח. ולבסוף, כש- 1999 מתחלפת ל- 2000 אנחנו צריכים כל כך הרבה הסתגלות, שהפסטיבל לקראת הפרידה מהמילניום ארך לכל הפחות כמה שבועות. התיאוריה הזו גם טוענת שהפאניקה סביב באג המילניום (Y2K) נשענת בחלקה על חשש דומה משינוי, שעודד אנשים לדמיין כל מיני אירועים שליליים שיקרו עם התחלפות התאריך. |
|
||||
|
||||
כאשר הנוצרים החלו לספור את השנים משנת הולדתו של משיחם, המושג ''אפס'' עדיין לא היה מוכר באירופה. |
|
||||
|
||||
יתר על כן, מה שהם ספרו זה לא *כמה שנים* עברו מאז הולדתו, אלא איזה שנה היא זו להולדתו, כלומר הם לא ספרו "יומולדת 1 לישו" וכו', אלא "השנה הראשונה לישו" וכו'. במצב כזה, אין הגיון לשימוש בספרה אפס, גם אם היא בנמצא. |
|
||||
|
||||
וזה מעלה לי את השאלה - איזה ספירה היתה נהוגה אצל הרומאים (או היוונים) לפני הספירה הנוצרית? האם הם היו בכלל מוטרדים מחישוב תאריכם של חגים ומועדים למינהם, או שהספיק להם לדעת שכעת זה X שנים למלכותו של קיסרנו החמוד? |
|
||||
|
||||
הם ספרו די דומה למה שאתה מוצא בתנ''ך. הרומאים באמת ציינו כפי שנחשת בשנה כך וכך לקיסר או לקונסולט, אבל היתה להם גם ספירה כך וכך שנים מיסוד העיר רומא. ליוונים שהמציאו את כתיבת ההיסטוריה היתה בעיה כיון שלא היה להם שלטון מאחד. נדמה לי שהם ספרו לפי אולימפיאדות. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |