בתשובה לאלון עמית, 13/01/04 23:10
עוד על האינטלקט היהודי 190291
ראשית כל, קבל נא את סליחתי על מהירות התגובה וחפיזות כותרתה, שבהחלט לא היתה נעימה לו הייתי במקומך. (החפיזות שלי נובעת בשל הריצה סביב השעון: לימודים, הוראה, עריכת ירחון, טור שבועי לעיתון, כתבות עיתונאיות בשלבי הכנה, בית ומשפחה והיד עודנה נטויה. ואין בכוונתי להשוויץ אלא להסביר את עצמי).

שנית, אתה שואל האם יש דבר כזה "אינטלקט יהודי" או במינוח עממי ובינלאומי "המוח היהודי". האם יש חיה כזו?
שווה בנפשך שבהחלט יש ולא רק יש. אלא הוא משפיע על כלל האוכלוסייה האנושית הרבה מעבר לאחוזו בתוכה. למשל, חתני פרס נובל, פוליצר (בן לאב יהודי) ועוד. וברשותך, בנוסף למובאה מדברי הפרופ' ג'ורג' שטיינר (שאינני מסכים עם רוב עמדותיו המוצהרות, "כן להתבוללות" למשל ועוד) אצטט מעט מקורות מהימנים, (לא דתיים):

בפתח המאה ה-‏19 הבחין מארק טְווֵיין (1835-1910) הלא-יהודי, מגדולי הסופרים של הקלאסיקה האמריקנית, בתופעת הבולטוּת היהודית ובייחודיותה ההיסטורית. כפי שביטא אותה במאמרו המונומנטלי תחת השם "בנוגע ליהודים", שפורסם ב-‏6 בספטמבר 1899 ב"הֵרְפרֵס מֵגאזין":
"פעם הייתם נבחריו של הכול-יכול. שגשוגכם המתמיה במישורים רבים משכנע אותי שחזרתם וכבשתם פינה חמימה בחיקו. אם הסטטיסטיקה מדויקת, הרי שהיהודים הם רק כאחוז אחד של הגזע האנושי. כוכב קטן מהבהב, עכור ועלוב, האובד בזוהר שביל החלב. הגיוני שכמעט ולא היה צריך לשמוע אודות היהודי, אבל שומעים, ותמיד שמעו עליו. הוא זוהר ככוכב לכת בשמיים לא פחות מן המעצמות הגדולות. חשיבותו המסחרית מרקיעה שחקים בחוסר כל יחס למספרו באוכלוסייה הכללית. תרומתו לרשימת הכבוד של אישים בספרות, מדע, אומנות, מוסיקה, כלכלה, רפואה ומדעי הרוח חורגת מכל קנה מידה. מותר לו להתהדר בכך".

הסופר אהרן מגד, חתן פרס ישראל לספרות 2003, העניק לאחרונה הגדרות קולעות בהתייחסו לתופעה הייחודית:
"טבועים בו [ביהודי] כל-כך הרבה קווי אופי יהודיים, שהוא אינו יכול להימלט מהם, גם אם רצונו להימלט. ... יש בנו גרעין של גאונות, של הצטיינות מיוחדת, שהיא כאילו תכונה יהודית שאתה רואה אותה בכל זמן ובכל מקום, כך שאנחנו שואלים – מדוע היהודים מצליחים כל-כך במדע, באמנויות? מדוע שמונים אחוז מרשימות ה"קרדיטים" שאתה רואה על מסכים של סרטים, הם יהודים? איך העם הקטן הזה הגיע לכך ששיעורו בין מקבלי פרס נובל הוא הגדול משל כל העמים?
"עם כל-כך קטן, ויש לו קיום בולט כל-כך! הוא קיים בתקשורת בפרופורציות בלתי-רגילות. כל העיתונות וכל ערוצי הטלוויזיה מטפלים בנו, וכך גם בספרות. אני קורא ספרים מתורגמים של סופרים מאיטליה, מפורטוגל, מהודו, וכמובן מאנגליה ומצרפת – ורק במעטים מהם אין איזו התייחסות ליהודים. ואתה אומר לעצמך: שיעזבו אותנו במנוחה! לא. מתייחסים אלינו ללא הרף".
ואהרן מגד מפנה אותנו להסיק מסקנה מכרעת: "הדבר הזה לא נותן מנוח גם ליהודים עצמם. הם מחפשים מוצא להצדקת קיומם הייחודי. המוצא יכול להיות פנייה אל מקורות יהודיים דתיים והיסטוריים".

נ.ב. ההוכחה מדברי נאומו של היטלר ימ"ש, הייתה בכוונה קיצונית, לשם המחשת ה"אפילו הוא השכיל להבין זאת!".
עוד על האינטלקט היהודי 190303
התנצלותך התקבלה - תודה.

דומני שאינך מבין מה מפריע לי. ריבוי אישים יהודיים בתחומי ההגות האנושית הוא עובדה שאין עליה ויכוח. הנה אתר חביב שמצאתי כבר מזמן - אני בטוח שהוא ישמח אותך כפי ששימח אותי: http://www.jinfo.org. השאלה היא מה עושים עם עובדה סטטיסטית זו, איך משתמשים בה ומה מסיקים ממנה.

אני מרשה לעצמי להתענג, ביני לביני, על ריבויים של מתמטיקאים יהודים. למרות זאת, איני מקבל את הטענה שיש אינטלקט יהודי, ש"יש בנו גרעין של גאונות" (עם כל הכבוד לאהרון מגד), שאני רשאי לעשות מיהדותי שלי קרדום לחפור בו בזכות כל אותם ענקי רוח. כטיעון *נגד* לאנטישמיות, זה מצויין. כטיעון בפני עצמו, יש בו יוהרה מיותרת וגזענות מסויימת. אני מתנגד נמרצות למשפט כמו זה שציטטת, "היהודים הם כמו שאר העמים, רק הרבה יותר מזה".

ושגויה אף יותר, לטעמי, היא הגישה אותה ייצגת בראשית דיון זה, לפיה לא רק שהיהודים הם "הכי טובים", אלא גם שכל מה שטוב ויפה בעולם, יש לחפש את שורשיו ביהדות - כך חכמת יוון (תגובה 180741), וכך הבודהיזם (תגובה 187170). אני מוצא בגישה זו הן יוהרה והן צרות-אופקים. אל לך לטעון כנגד כל מי שיוצא נגדך בעניין זה שהוא בור, שחצן ומזלזל במורשתו (כמו בתגובה 187193). לא מוכרחים להאמין שהפילוסופים של יוון קיבלו את רעיונותיהם מהיהודים כדי להעריך את הצדדים המרשימים במורשת היהודית.
מסקנות מכריעות מתופעת האינטלקט היהודי 190308
כיצד לדעתך מצליח עם כה קטן להצמיח גאונים כה רבים?
הרי זוהי תופעה שאינה עומדת בהתאם לכללי השכל ההגיוני הישר. למשל, הייתכן שאחוז חתני פרס נובל ממוצא יהודי נע בין 25 ל-‏45 (תלוי כיצד מחשבים, לפי כמות החתנים או לפי קבוצות מחקר וכדו') בו בשעה שאחוזו באוכלוסיית האנושות המונע 6 מיליארד בני אדם (בערך) - רבע אחוז בלבד! התופעה לא אופיינית רק לתקופה המודרנית, אלא גם בימי הביניים תופעת הבולטות של היהודים במדע ובכלכלה ניכרת מאוד, וכבר כתבתי על כך לאחרונה בתשובה לטל כהן, אתה מוזמן לחפש (פשוט טרם מצאתי זמן ללמוד כיצד ליצור הפניות לתגובות בקליק אחד מודגש בכחול. אודה מראש ואשמח אם מישהו מהקוראים יתנדב לקצר לי את הדרך כיצד לבצע הפניות מסוג זה).
אין לי אלא להסיק מסקנה הגיונית פשוטה: "היהודים הם כמו שאר העמים, רק הרבה יותר מזה", אם להשתמש בביטויו של ארתור קסטלר. וכפי שבוודאי שמת לב, אני נמצא בחברה טובה ואף שלם עם מסקנתי.

מעולם לא טענתי ש"כל מה שטוב ויפה בעולם, יש לחפש את שורשיו ביהדות". הראיות שאתה מביא מדברי על מקורן של חכמת יוון וחוכמות המזרח הרחוק והשקט, לא אומרות את המסקנה המכלילה שכל מה שטוב בעולם הוא משלנו וכל מה שרע שייך לדשא של השכן. כלל לא טענתי זאת. כעיתונאי יישומי אני יודע שהכנסת דברים לפיו של המרואיין ושיבוש כוונת דבריו - מהווים חטא חמור באתיקה העיתונאית. עיתונאים ברחבי העולם פוטרו מעבודתם בשל כך ונאלצו להחליף תחום באובדם הכנסה מכובדת ואף שילמו מחיר אישי כבד על ידי שריפת שמם הטוב בעיני עולמה של העיתונות. לא באתי להאשים אותך בכך, אלא רק לומר שכלל לא טענתי את המיוחס לי על ידך.
בסך הכול, שומו שמים, ציטטתי ממקורות ישראל ויוון, שאישית אני אמון עליהם. האם מותר לי? והאם, לדעתך, על היהודים החילונים לירוק לבאר מים חיים שבמשך אלפי שנים החייתה את העם הזה והביאתנו עד הלום? (אתה בוודאי מכיר את שירו של המשורר הלאומי של מדינת ישראל, חיים נחמן ביאליק, "אם יש את נפשך לדעת").
מאחר והנני כופר בדברים המושמים בפי, הנני מסכים איתך ש"לא מוכרחים להאמין שהפילוסופים של יוון קיבלו את רעיונותיהם מהיהודים כדי להעריך את הצדדים המרשימים במורשת היהודית". ואכן, למורשת ישראל סבא יש צדדים מרשימים יותר מרוב המורשות הלאומיות שעל פני הגלובוס. וגם אם לא מוכרחים להאמין לחכמינו ז"ל, מותר להאמין לאבות אבותינו אלה, שבוודאי לא שיקרו אותנו.
מסקנות "מכריעות"? 190309
כיצד *לדעתך* מצליח עם כה קטן להצמיח גאונים כה רבים? ל"תופעה שאינה עומדת בהתאם לכללי השכל ההגיוני הישר" אפשר לחפש הסברים תרבותיים, חברתיים, היסטוריים, גנטיים, וכאלה שמקורם בהשראה אלוהית. מה ההסבר שלך? האם היהודים הם עם נבחר? אם כן, מהן ההשלכות של עובדה זו?

(לגבי ההמשך - אכן לא טענת את מה ששמתי בפיך, אבל כשדיון באייל נגע לחכמי יוון, הגבת בעניין זה, וכשהגיע לבודהיזם, הגבת בעניין זה, כך שאל תופתע אם הקוראים מבחינים בדגם מסויים ומניחים שיש לך איזשהו צורך פנימי לחפש שורשים יהודיים גם לדברים שאין להם כאלה).

ולמה, שוב ושוב ושוב ושוב, אתה חוזר לעניין היריקה לבאר? מי יורק, ולאיזו באר?
מסקנות "מכריעות"? 190348
אחת האפשרויות היא הטיה חברתית-תרבותית (מבורכת) שמעניקה חשיבות ויוקרה להשכלה. הטיה זאת, אפשר להניח, היא שילוב של "והגית בו" המסורתי עם אילוצים של מיעוט נרדף שהשכלה גבוהה פתחה בפניו דלתות פה ושם. תימוכין בהשערה הזאת אפשר למצוא אצל מהגרים אסייניים בארה"ב, שהשגיהם האקדמיים בשנים האחרונות עוברים את אלה של היהודים (ראה לדוגמא כאן: http://slate.msn.com/id/2378/ ).

אבל אם אוחזים דוקא באפשרות הגנטית, צריך להתייחס גם לכך שרוב אלה שהגיעו להשגים שמר פז מעלה הם יהודים ממוצא אירופאי דווקא. אם כבר גזענות, בואו ניישם אותה גם בבית. יהיה יותר שמח.
האמנם?! 190362
ראו ותסיקו את המסקנות לבד:

האמנם?! 190377
אתה מתעקש להמשיך ולהביא דוגמאות למשהו שאף אחד לא מתווכח איתך לגביו.
ראיתי. 190430
אילו מסקנות הייתי צריך להסיק?

בוא ננתח את הטיעון: שכ"ג העלה את האפשרות שהישגיהם של היהודים נובעים מגורמים חברתיים ותרבותיים. אתה עונה "האמנם?!" ומפנה לקישור המציין מספר שחמטאים יהודים משובחים.

יכול להיות שאני לא מספיק יהודי? כי אני, את הלוגיקה הזו לא הבנתי.
הגורם היחיד 190529
לדעתי, הגורם נמצא כאן: תגובה 190365.
הקישור שהצעתי לקריאה נועד להרחיב את היריעה בנידון. ככזה הוא לא רע, אלא מהימן ומצוין.
הגורם היחיד 464276
היהודים המצליחים היו רחוקים שנות אור מיהדות וספק אם באמת היו "יהודים"
גורם ההצלחה שלהם הוא בעיקר זריקת הדת לפח האשפה הקרוב ויציאה מהכלא אל הישגיות.
כיוון שאין עוד דת כ"כ מדקדקת בשטויות, אין חופש יותר גדול מלצאת ממנה, וכך גם ההצלחה.
בעיקר בגרמניה אגב, שם ההתבוללות היתה בשיעור גבוה עד מאוד:)
ראיתי. 361840
יש כל מיני מפיקי לקחים; יש המון טיפשים יהודיים שמדברים על הראש היהודי המבריק. הם יכולים גם להביא לינק מאורי פז ולהוכיח שהם מבריקים.
ראיתי. 368659
הם לא צריכים אותי בשביל זה. יש להם את אתר הבית של פרס נובל, למשל.
האמנם?! 369366
בובי פישר, יש להזכיר, הוא אנטישם דווקא, ומאשים את היהודים בכשלון הקריירה שלו.
האמנם?! 369402
וכי מעולם לא שמעת על תופעת השנאה העצמית של היהודים? הביטי משמאלך...
האמנם?! 369470
הוא גם טוען שהוא לא יהודי.
האמנם?! 369506
לא נזכיר דמויות דומות מההיסטוריה, אולי כי אני מעדיפה שיתקיים בהם ''ימח שמם''.
דמויות דומות? 369507
שחמטאים מוכשרים שהשתגעו?
מסקנות "מכריעות"? 190379
ואפשר גם להזכיר שאלה שהגיעו להשגים שמר פז מעלה היו יהודים חילונים, מתבוללים, ולפעמים אפילו מומרים.
מסקנות "מכריעות"? 190382
נכון, ונגעתי בזה ב תגובה 187366 אלא שמר פז לא מתרגש מכגון אלה, שהרי כל מה שהוא מנסה להראות הוא שיש בנו איזה ניצוץ שקיבלנו בירושה מאברהם אבינו, והניצוץ הזה נשאר גם עם המתפקרים והמומרים (אבל, אני מניח, הולך ומדלדל בנישואי תערובת).

הטיעונים שעושים את הקשר בין ההצלחה של היהודים לבין ה"אתה בחרתנו" אינם שונים, בעיני, מטיעונים של נוצרים שרואים בסבל היהודי לאורך הדורות אות אלוהי מסוג אחר, עונש על צליבת ישו או על איזה חטא אחר.
מסקנות "מכריעות"? 190386
כמובן, רק שנשאלת השאלה, לשיטתו של מר פז, האם הסטטיסטיקה הזו לא "מוכיחה" שה"ניצוץ" לא יכול לבוא לידי ביטוי כל זמן ששומרים על תרי"ג מצוות, ולכן התבוללות ואפירקוסות היא למעשה מימוש רצונו של האל (שנתן לנו את הניצוץ) והמשך שמירה על תרי"ג מצוות היא הפרה בוטה וגסה של רצונו של האל?
מסקנות "מכריעות"? 190387
אני לא רוצה להכנס לנעליו של מר פז, אבל אני חושב שאין לו קושי מיוחד גם עם הטיעון הזה.
''יש בנו ניצוץ של גאונות'', אם לצטט את אהרן מגד 190419
על שאלתך כבר השבתי למעלה: תגובה 188735
מסקנות "מכריעות"? 190890
אם כבר הטיות גנטיות-אבולוציונית, הרי שאצל הנצרות (הקתולית ‏1) עבדה ההטייה (לרוע המזל) בכיוון ההפוך:

טובי הבנים הלכו לכמורה, ועל כן, נגדעה העברת הדנ"א שלהם לדורות הבאים, בעוד האיכרים הבורים המשיכו להתרבות באין מפריע...

1 היחידה הראוייה, כמובן.
לא הייתי רוצה להיות לך אח,לא נזיר מתפלל לדמותו של מלאך 190905
העברת הדנ''א לא נגדעה.
לכמרים,וגם לכמה מהאפיפיורים בכבודם ובעצמם, היה מספר לא מבוטל של צאצאים.
מסקנות "מכריעות"? 369370
מי שבאמת התרבה באין מפריע היו האצילים.
בימה"ב למשפחת איכרים היו בממוצע 2 ילדים, ולמשפחת אצילים - 5. נכון שרק אחד יכול לרשת, ולכן האחרים הפכו לנזירים / אבירים‏1, אבל כשתוחלת החיים לא בשמיים, תמיד יש סיכוי שמשהו יקרה לאחיך הבכור ואתה תהיה הבא בתור.
אגב, חלק ניכר מהנזירות היו בנות למשפחות אצולה.

1 ומתו בגיל צעיר, בדרך כלל, בדו-קרבות על כלום.
מסקנות "מכריעות"? 369381
"טובי הבנים הלכו לכמורה, ועל כן, נגדעה העברת הדנ"א שלהם לדורות הבאים".
זו נראית לי מסקנה מרחיקת לכת. הכמרים הקתולים לא התחתנו, כמובן, אבל ממתי זה מונע ממישהו להעביר את זרעו?
מסקנות "מכריעות"? 369383
והם העבירו את זרעם.
מסקנות "מכריעות"? 369385
ודאי שהעבירו. עובדה שעד היום יש כמרים קתוליים.
מסקנות "מכריעות"? 369387
בשלב הזה אני חושב שצריך להעביר את הדיון הזה לדיון על הגנטיקה. ''כל הכמרים הקתוליים הם צאצאיו של כומר אחד''.
מסקנות "מכריעות"? 369479
ושל ארבע אימהות.
מסקנות "מכריעות"? 369513
לא מונע כלל, אלא שסיכויי השרידה של ממזר של אציל גדולים לאין ערוך מסיכויי השרידה של ממזר של כומר.

ולו בגלל שלא פעם אין האציל נמנע מלהכיר בממזרו, וכך הממזר הוא אולי ממזר, אבל אציל. ואז האם עשויה לזכות לתמיכה. במיוחד אם, נניח, הממזר הוא זכר, ואילו לאציל יש רק בנות. או לחילופין, במיוחד אם הממזר הוא זכר בכל מקרה.

כומר, לעומת זאת, יתכחש אוטומטית לבנו, מה שיותיר את האם לגדל את בנה/בתה לבד, בחברה שמתנכרת לנשים שהרו ללא נישואין, או לנסות להפיל את העובר. או לנסות להמית את הילד עם היוולדו.

והנה בלדה בנושא (ממזר של אציל, לא של כומר), על שלל גרסאותיה:
מסקנות "מכריעות"? 369516
לא לא - הבנים של הכמרים נולדו לנשים נשואות שבעליהן הכירו בילדים כבניהם...
מסקנות "מכריעות"? 369525
וואו. של מי זה? ומאיזה מאה? (אני מנחשת - המאה ה-‏14 אולי?)
מסקנות "מכריעות"? 369686
את הבלדה כינס ברנש בשם פרנסיס ג' צ'יילד, אמריקאי שחי במאה ה-‏19. הבלדות עצמן שונות זו מזו בגיל. את הבלדה עצמה השד יודע מי חיבר.
צ'ילד אסף 305 בלדות, על שלל גרסאותיהן השונות, ובספריה האוניברסיטאית הקרובה למקום מגוריכם‏1 אמור להיות כל האוסף, 4 כרכים בעובי של ספר האגדה כל אחד, עם כל הגרסאות‏2, כולל התווים.

1 אוקי. בספריה של האוניברסיטה העברית יש.
2 או לפחות, כל הגרסאות שצ'יילד כינס.
מסקנות "מכריעות"? 369687
טוב, קראתי רק את גרסא הראשונה שהופיעה שם, ולפי השפה אני מניחה שמדובר במאה ה-‏14.
מסקנות "מכריעות"? 369704
השפה הרבה יותר ארכאית מהשפה של המאה ה-‏16 של שקספיר.
מסקנות "מכריעות"? 369710
בהחלט יתכן שזה מהמאה ה-‏14.
מהן המסקנות: 190365
הסופר אהרן מגד מפנה אותנו להסיק מסקנה מכרעת: "הדבר הזה לא נותן מנוח גם ליהודים עצמם. הם מחפשים מוצא להצדקת קיומם הייחודי. המוצא יכול להיות פנייה אל מקורות יהודיים דתיים והיסטוריים". ואידך זיל גמור והבה ונמשיך את הקו.

אתה שואל: כיצד לדעתי מצליח עם כה קטן להצמיח גאונים כה רבים? האם היהודים הם עם נבחר? אם כן, מהן ההשלכות של עובדה זו?
הבה ונעיין שוב בדבריו של מרק טוויין:
"פעם הייתם נבחריו של הכול-יכול. שגשוגכם המתמיה במישורים רבים משכנע אותי שחזרתם וכבשתם פינה חמימה בחיקו. אם הסטטיסטיקה מדויקת, הרי שהיהודים הם רק כאחוז אחד של הגזע האנושי. כוכב קטן מהבהב, עכור ועלוב, האובד בזוהר שביל החלב. הגיוני שכמעט ולא היה צריך לשמוע אודות היהודי, אבל שומעים, ותמיד שמעו עליו. הוא זוהר ככוכב לכת בשמיים לא פחות מן המעצמות הגדולות. חשיבותו המסחרית מרקיעה שחקים בחוסר כל יחס למספרו באוכלוסייה הכללית. תרומתו לרשימת הכבוד של אישים בספרות, מדע, אומנות, מוסיקה, כלכלה, רפואה ומדעי הרוח חורגת מכל קנה מידה. מותר לו להתהדר בכך".
ואכן, תורת ישראל כבר גילתה את דעתה על התעלומה הבלתי-נתפסת מבחינה הגיונית של תופעת האינטלקט היהודי, טרם שהמציאות בפועל אמרה את דבריה. משה רבנו מבטיח ואומר ש"רַק עַם חָכָם וְנָבוֹן הַגּוֹי הַגָּדוֹל הַזֶּה" (דברים ד: ו), יצביעו ויאמרו עלינו אומות העולם. תורת ישראל קבעה בזאת שהעם היהודי הוא עם שמאופיין בסגוליות נצחית, וחלק מהביטוי של הסגוליות הזו הוא השכל היהודי והבלתי-נורמליות שמאפיינת אותו. כפי שהסטטיסטיקה מאמתת ומאששת – היהודים שונים וחכמים יותר מגזעים אחרים באופן מובדל.
נראה כי רעיון היעוד ההיסטורי המוטל על העם היהודי – שבהיותו 'עם נבחר' הריהו בחזקת 'אור לגויים', במיוחד מהבחינה המוסרית – לא פג תוקפו ולא סר טעמו בעידן המודרניזם או הפוסט-מודרניזם. והעם היהודי ממשיך לשאת על שכמו את עול הקיום היהודי בהתאם למשקל הסגוליות של 'והייתם אור לגויים' (ישעיהו מב: ב). חלק מן העם, אגב, ממשיך לשאת את הרציפות ההיסטורית בעל כורחו, על אף התערותו בקרב אומות העולם.
מהן המסקנות: 190388
אתה בוחן רק את מקרי הקיצון. אני רוצה לדעת האם האינטליגנציה היהודית הממוצעת אכן גדולה משמעותית מהאינטליגנציה הממוצעת של עמים אחרים. אולי נגלה שהממוצע זהה ורק הפיזור אצל היהודים שונה? כלומר - יש יותר יהודים גאונים, אבל גם יותר יהודים על סף הפיגור?
מהן המסקנות: 190418
שאלות תם לי אליך:
האם בעצם אחוז הצלחתם והשפעתם של יחידים יהודים מעבר לכל פרופורציה של אחוזם באוכלוסיית האנושות אין תשובה לתמיהותך? האם פרס נובל או פוליצר הם מקרים קיצוניים או פרסים שמוענקים לאנשי כ"ך או למפגעי חמאס? אה כן, שכחתי שמתוך 20% ערבים מאוכלוסיית האנושות רק חמישה (!!!) חתני פרס נובל יש לאומה הערבית (מוסלמית ונוצרית יחד), ביניהם, כמה אירוני, יאסר עראפת שהביא עלינו את השלום המדומה של אוסלו...
מהן המסקנות: 190425
איך הסינים וההודים בחישוב שלך, אגב?

כפי שכבר צויין פה, אני במקומך הייתי מסייג את החישוב ובודק רק יהודים חילוניים או מתבוללים - או אז תגיע לאחוז גדול עוד יותר! החילונים הם גאונים מפולפלים, מסתבר!

השאלה שלי הייתה פשוטה: מה המשכל הממוצע של יהודים לעומת קבוצות אתניות אחרות. ענה לי על כך, או שתגיד שאתה לא יודע. אל תתחיל לחזור לי על מה שאתה כבר זועק יומיים.
לא מתבייש להודות: לא יודע כי טרם ערכתי מחקר השוואתי 190530
אינני מתבייש להודות בכך שאני לא יודע, כי טרם ערכתי מחקר השוואתי רחב היקף בקנה מידה בינלאומי.
בנוגע להערה השנייה, (אכן מנטרה שחזרה על עצמה): אני יוצא מנקודת הנחה שהיהדות היא דת ולאום השלובים זה בזה ולא ניתן להפריד ביניהם. אפשר להתווכח על כך וכבר מספיק דיו נשפך על הנושא על דפי האייל, אך זו דעתי הלגיטימית והמתבססת על מסורת עתיקת יומין בצורה, אשר הוכיחה את עצמה יפה לאורך ההיסטוריה. על כן, אין כל מקום לחלוקה פנים-קהילתית (דתיים, חרדים, חילונים ושאר ירקות). כולנו יהודים, וככלל היהודים אלה הם הנתונים המפורסמים.
מה התשובה? 190432
אני באמת לא מצליח לעקוב אחריך. בשביל מה ציטטת שוב את אותה פסקה של טוויין שכבר הבאת אתמול? אני אנסה להבין מה לדעתך הן התשובות לשאלותי. אתה סבור שהיהודים הם אכן עם נבחר, וחלק מההשלכות של כך הן שאנחנו יותר חכמים, אור לגויים מבחינה מוסרית, ונושאים על שכמנו איזה "עול קיום יהודי" שמהותו לא מובנת לי. הבנתי נכון?

משפט אחד בתגובתך מטריד במיוחד:

"היהודים שונים וחכמים יותר מגזעים אחרים באופן מובדל."

אז זה עניין של *גזע*? חששתי שזו דעתך. לזאת קוראים גזענות, ומיד מתעוררות כמובן כל השאלות הטריויאליות הרגילות: מה קורה לניצוץ כשאדם מתבולל? מתנצר? או לחליפין, מתגייר? אם רק אביך יהודי, זה מספיק? (לפי הקישור השחמטי, כן: קספרוב). ואם רק סבא אחד? 1/16? מה זה מזכיר לך, החשבונאות הזו?
התשובה החלקית: 190532
הבנת יפה מאוד, ואני כלל לא מכיר אותך (מהדיונים על דפי האייל, כמובן) כקשה הבנה שהמורה צריך להסביר לו פעמיים-שלוש את אותו הטיעון.
אני סבור שהעם היהודי הוא עם נבחר. חלק מראיותי לסברתי מצויה בדבריהם של ג'ורג' שטיינר, מארק טוויין ואהרן מגד בנידון (ורבים אחרים *המפורסמים* פחות, שלא אצטט). מאחר ושאלת את אשר שאלת, היה נדמה שלא קראת טוב את המובאה מדברי טוויין ולכן ראיתי לנכון לשוב ולצטט, בצירוף הטיעון המוסק על ידי מהמובאה. במידה ומסקנתך מהמובאות המצוטטות הנ"ל שונה, אשמח להכירה.
אכן, היהודים שונים וחכמים יותר מ*לאומים* אחרים באופן מובדל. (לא מבחינה גזעית, היטלריסטית חשוכה, כפי שהסקת ממינוח מוטעה, שבאשמתי).
התשובה החלקית: 190570
אתה סבור שהעם היהודי הוא עם נבחר. יפה. אתה זקוק ל*ראיות* לסברה זו, או שזו נקודת מוצא מהיותך יהודי מאמין? אתה השתמשת במילה "ראיות", ואני מופתע מאוד. מה מרק טוויין יודע שאני לא? חיפשת אולי גם ראיות שאנחנו *לא* עם נבחר? הריני מבטיחך נאמנה שישנם הוגי דעות, סופרים ופילוסופים, בעלי שיעור-קומה שאינו נופל משיעור קומתם של שטיינר, טוויין ומגד גם יחד, שאינם מקבלים בשום אופן את עובדת היותנו עם סגולה.

מסקנתי מהמובאות המצוטטות? ליחידים יהודים רבים היו הישגים אינטלקטואליים מרשימים לאורך ההיסטוריה, אבל את זה כבר ידעתי. מכאן ואילך יש ספקולציות וטענות ערכיות שאינן מקובלות עלי. טיעונים ומסקנות לא ראיתי אצלך.

ואת הפסקה האחרונה אתה מוכרח להסביר. "היהודים שונים וחכמים יותר מ*לאומים* אחרים באופן מובדל" - אבל *לא* מבחינה גזעית? אז מאיזו בחינה? מה זה "באופן מובדל"? מה חשוב, המוצא היהודי, או השקעה אינטנסיבית בלימודי גמרא? זהירות! שתי התשובות מוליכות למלכודת.
ניהיליזם מגמתי? 190629
ראשית כל, אל תהיה מופתע מראיות שקיימות בעולמו של היהודי המאמין. היהודי המאמין שככל הנראה אתה מכיר או מתאר לעצמך במסגרת הדמיון, אמור להיות אמוציונלי נטול אינטלקט (יהודי?). אך לא היא: הוכחות לוגיות רציונליות ו*ראיות* ממדעי הטבע (בניגוד למדעי הרוח), הן חלק בלתי נפרד מעולמו התרבותי והחווייתי של היהודי המאמין. זאת בהיפוך גמור לנוצרי המאמין או למוסלמי המאמין וכו'.
שכן ביהדות, בניגוד גמור לנצרות ואיסלאם, ישנו קשר של קיימא בין הרציונלי לבין האמוני. למעשה, 'האמונה היהודית' טומנת בחובה את שניהם. 'אמונה' משמעותה בהירות וודאות גבוהות לאין שיעור יותר ממה שניתן להשיג בכל דרך שהיא (כולל דרך הידיעה). אשר על כן, מקומה אחר 'הידיעה' ובעקבותיה. כמאמר הנביא ישעיהו (מג: י): "למען תדעו ותאמינו לי ותבינו..."; "דע את א-לוהי אביך ועבדהו" ועוד. לאמור, האמונה ביהדות באה בעקבות הידיעה ולא לפניה. אחר 'הידיעה' עוד יש מקום למה שמכונה 'אמונה'. למאמין ברורה האמת לאין שיעור יותר מאשר לזה שרק יודע, וטרם הגיע לאמונה הפנימית.
שווה בנפשך שהיהדות איננה רק איזו מטאפיסיקה רליגיוזית גרידא, אלא היא חשיבה לוגית ברמה גבוהה. ואתה מוזמן לשוטט להנאתך האינטלקטואלית:
והיד עודנה נטויה.

שנית, הבה ונראה אותך מקיים את הצהרתך הפַּסקנית: "ישנם הוגי דעות, סופרים ופילוסופים, בעלי שיעור-קומה שאינו נופל משיעור קומתם של שטיינר, טוויין ומגד גם יחד, שאינם מקבלים בשום אופן את עובדת היותנו עם סגולה". דומה שאם לא ציטטת מדבריהם עד כה, שאין באמתחתך מאומה.

שלישית, לייחס לאהרן מגד, למרק טוויין ולג'ורג' שטיינר ספקולציות ערכיות - מעיד על ניהליזם מגמתי מוצהר. ולא על שכל ישר שמשכיל להבין שאם אנשים בסדר גודל של אלה, חושבים על האמיתות הסטטיסטיות בשטח ומסיקים את אשר מסיקים - יש דברים בגו, ומסקנותיהם ראוים לאימוץ.
ניהיליזם מגמתי? 190635
אהרן מגד הוא סופר יהודי ציוני — גם אם הוא באמת חושב את מה שאתה אומר שהוא חושב, מה לעשות, דעתו קצת מוטית.

מרק טווין לא אומר דברים שאחרים פה לא ידעו מקודם. הוא מעלה ספקולציות על כך. בסדר. אז מה? מה נובע מזה? מרק טווין הוא אולי סופר ידוע, ואולי סטיריקן פוליטי מוצלח, אבל זה לא עושה אותו לבר-סמכא בנושא העליונות הערכית של היהודים.

ג'ורג' שטיינר לא כל-כך מוכר לי, אבל מן הביוגרפיה שלו מסתבר שהוא, איך לא, איש ספרות, יותר מהכיוון של הביקורת.

בקיצור, יש לך שלושה אנשים מתחום הספרות, שאמרו דברים טובים על היהודים. יופי. מה זה אומר בכלל? איינשטיין טען כי מי שימצא את התורה המאחדת הגדולה יהיה בודהיסט. וזה רק האיש הראשון הראשון שעולה במוחי. אם אמצא לך עוד שני אנשי מדע שחושבים בכיוון הבודהיסטי, אתה תהפוך לבודהיסט?

כל הדיון פה לא ברור. מבקשים לדון עמך דיון אינטלקטואלי, ואתה משליך ציטטות מאנשים חשובים וחושב שבכך סיימת את הדיון. ציטטות אנחנו יכולים לחפש לבד, תודה. (התחל דמגוגיה) אולי אצלך בישיבה כל דיון מסתיים בזה שמזכירים את דעתו של איזה רב גדול בנושא, אבל אצלנו נוהגים לדון ולדוש בנושאים, גם אם אנשים גדולים בעבר פסקו אחרת. כך מגיעה הקדמה.
ואבא שלי הוא גיבור אוכל ארוחה פעמיים 190642
גם אני רוצה להשתתף במשחק של אורי למי יש אבא הכי גיבור.
לפרדיננד סלין שהיה סופר לא פחות טוב ממגד לא היו דעות טובות במיוחד על יהודים.
ג'ורג' שטיינר האינטלקטואל היהודי 193557
הנה מאמר עיתונאי מעניין על הפרופ' ג'ורג' שטיינר, האינטלקטואל היהודי שאינו מוכר כל כך, ועל *הגניוס היהודי* שלו (כפי שציטטתי):

ג'ורג' שטיינר האינטלקטואל היהודי 193572
שלא יהיה בעתיד ויכוח אם היהודים אמרו קודם.
זכות ראשונים לאחד יווני, אפופידס.
תגובה 193517
ג'ורג' שטיינר האינטלקטואל היהודי 275244
הפרופ' ג'ורג' שטיינר מסביר מדוע זה רע שהיהודים כל כך מצליחים בגולה, למה להיטלר מגיע הקרדיט על הקמת המדינה ולמה ישראל דומה יותר לסוריה מאשר לדרום אפריקה:

ההגדרה המקובלת על שטיינר היא שיהודים "חולים על א-לוהים", מסיק מיכאל הנדלזלץ מהראיון עם שטיינר:

ג'ורג' שטיינר האינטלקטואל היהודי 275246
תגובה 275156
ג'ורג' שטיינר האינטלקטואל היהודי 275248
תודה על ההקדמה שלך, רק שאני אפילו לא יודע על מה מדובר ב''נאום ההגנה של היטלר'', כך איני מבין באיזה הקשר הגבת שם. מעניין איך מגיעים ישירות למאמר הזה, שלבטח הופיע באייל לפני למעלה משנה (שאני נמצא כאן).
ג'ורג' שטיינר האינטלקטואל היהודי 275249
מאמרו של יוסי גורביץ: דיון 204
ג'ורג' שטיינר האינטלקטואל היהודי 275251
תודה רבה, ערן.

ובהזדמנות זו, כמה חבל שטרם פרסמו באייל איזו סקירה על ספרו האוטוביוגרפי-רעיוני המרתק של ג'ורג' שטיינר שתורגם לעברית בשם "אֶראטה – מאזן של חיים", בהוצ' עם עובד, (תרגם מאנגלית: יוסי מילוא), תל אביב 2001, 199 עמ'.

זה רק מזל שעוד ניתן למצוא את הקישורים הבאים מאז שעיתון 'מעריב' התמערב ל-NRG:

ג'ורג' שטיינר האינטלקטואל היהודי 308597
האמת היא שהוא לא מסביר לא את זה, לא את זה ולא את זה.

לגבי הנושא הראשון, ה''איום'' היחידי שהוא רואה הוא ההתבוללות. הרע בהצלחתם של היהודים בגולה, מבחינתו, הוא בהתבוללות הזו. בבחינתו עדיף שיסבלו יותר, ואז יתבוללו פחות.
לגבי השני הוא פשוט טוען זאת כמה פעמים (כולל בציטטה מספרו), ללא נימוק.
לגבי השלישי, שוב, סתם טענות לא מנומקות.

מאד מאכזב, כשזה בא מאדם כה רב תארים.
ניהיליזם מגמתי? 190641
אחד אחד.

"היהודי המאמין שככל הנראה אתה מכיר או מתאר לעצמך במסגרת הדמיון" - למה אתה אומר זאת? זה זלזול משונה. אני מכיר, מקרוב, רבים.

"הוכחות לוגיות רציונליות ו*ראיות* ממדעי הטבע (בניגוד למדעי הרוח), הן חלק בלתי נפרד מעולמו התרבותי והחווייתי של היהודי המאמין. זאת בהיפוך גמור לנוצרי המאמין או למוסלמי המאמין וכו"': שתי טעויות. הוכחות לוגיות כאלה אינן חלק בלתי-נפרד מעולמו החווייתי של כל יהודי מאמין, רק אולי של חלק. אני מזמין בחום איילים דתיים אחרים לומר את דברם, חבל לי שאני צריך לשמש להם שופר. טעות שנייה: "הוכחות" לוגיות ורציונליות לאמונה נפוצו בעבר ובהווה גם בנצרות, באיסלם ובהינדואיזם. אין סיבה שתכיר אפולוגטיקה כזו, אך לטעון שעניין זה הוא מיוחד ליהודים זו טענה מוטעית (ולמה בכלל היא חשובה לך?)

"היהדות איננה רק איזו מטאפיסיקה רליגיוזית גרידא, אלא היא חשיבה לוגית ברמה גבוהה". אני לא סבור שהיהדות *היא* חשיבה לוגית ברמה גבוהה, אך בוודאי שיש פלפולים נאים במשנה ובתלמוד. אגב, דווקא בקישורים ששלחת לא מצאתי שום לוגיקה מעניינת - תוכל להפנות למאמר סצפיפי?

הצהרתי הפסקנית: אתה באמת סבור שאני צריך להביא לך *ציטוט* של ויטגנשטיין שבו הוא אומר "אין ליהודים ניצוץ של גאונות שאין לאחרים"? אולי הוא, וראסל, ויום, וג'וזף קוטזי, ועמוס עוז בכלל לא נדרשו לשאלה המשונה הזו? מה בדיוק אתה טוען, שכל הוגי הדעות + הסופרים החשובים בתבל חושבים שהיהודי הוא נעלה? תהיה רציני...

"ניהליזם מגמתי מוצהר": ניהיליזם? מה? איך "מוצהר" אם לא הצהרתי עליו? תרשה לי לסמוך על הבנתי המתמטית וראייתי האנושית, ולהסיק את המסקנות *שלי* מהאמיתות הסטטיסטיות, ולא להידרש לשיעור קומתם המעלף של טוויין והאחרים. זה נקרא *לחשוב*. לא כל מה שמישהו כזה אומר ראוי ל"יש דברים בגו, ומסקנותיהם ראוים לאימוץ". אתה רוצה להאמין? תאמין. אבל לטעון שאם אני לא מאמץ את מסקנותיהם תיכף ומיד אלא רואה בהן ספקולציות, זה "ניהיליזם"? זו נראית לך חשיבה היסקית רצינית?
להרחבת אופקים 190656
למען האמת, אין לי מספיק זמן לשוטט באינטרנט, ולכן ההפניות היו כלליות.
להלן הקישור לרשימתי, (הגם שעם הזמן פרסמתי נוסחה משופרת ומורחבת יותר עד בלי היכר, רק שאיננה מופצת באינטרנט):
וסתם להרחבת אופקים, יהודי ממוצא רוסי ככל הנראה הצליח לפצח את השערת הנרי פואנקרה המתמטיקאי:
להרחבת אופקים 190658
תודה על הרחבת האופקים, ידעתי זאת כבר, ואתה ממשיך לתת דוגמאות לאותו דבר עליו הסכמנו מזמן. ומה עם שאר הערותי?
שתיקה כהודאה 190660
קיימות רק שתי אפשרויות:

א) שתיקה כהודאה.

ב) אי תגובה - גם תגובה.

במקרה זה בחירתי באפשרות הראשונה.
תודה על ההבהרה. 190663
הקפטן ממליץ: 223671
אולי תמצא הנאה באתר "יהודי.קום" ובו פינה מיוחדת ליהודים מפורסמים.

"זהו מאגר נרחב יחסית של שמותיהם של הדמויות הבולטות מכל תחומי החיים, שנתמזל מזלם להיות בני דת משה. החל מיצחק פרלמן המתבקש ומארק קנופפלר הפחות-מתבקש בתחום הביצוע האמנותי, דרך הבמאים מל ברוקס וסטיבן שפילברג, השחיין מארק ספיץ, ורבים אחרים.

שווה במיוחד לעיף מבט על המדור ה"לא-יוצלחים וגורמי המבוכה", הנמצא תחת קטגוריית "טוב ורע" - עם שמות בולטים כמו ג'ק רובי (רוצחו של לי אוסוולד), מוניקה לווינסקי, יוליוס ואתל רוזנברג, מייק וואלאס ("שישים דקות") ונועם חומסקי."
הקפטן ממליץ: 223694
נועם חומסקי הוא לא יוצלח וגורם מבוכה? הייתי כחולמת.
הקפטן ממליץ: 223733
בחוגים מסוימים בישראל, גם האינטלקטואלים הגדולים והנחשבים ביותר בעולם, ואפילו יהיו יהודים, נחשבים כמוקצים אם הם מעזים ומבקרים בראש חוצות את ממשלת ישראל ומדיניותה הפושעת.
מה התשובה? 369455
אם אתה מתבולל או מתנצר, ואפילו נולד כנוצרי למשפחה שהתנצרה, אבל נהיה אדם גדול, דואגים לציין את הקשר היהודי שלך. לפחות היהודים טורחים.
דוגמאות?
היינריך הינה וקרל מרקס.
מהן המסקנות: 190437
אם אתה מצטט מ"נקמת יותם", אני מוצאת הרבה אירוניה ואירוניה עצמית בספר הזה.

הגיבור שמוציא מפיו מילים אלה שציטטת הוא מלך הנעבעכים. רוב מעשיו נלעגים, שלומיאליים, הוא לא מתקדם לשום מקום, ואף אחד לא לוקח אותו ברצינות, גם לא אשתו. קצת מזכיר את פימה, הגיבור השמאלני-רכרוכי של עמוס עוז. האם זו דמות המופת שאמורה לשכנע אותנו בתכונות התרומיות של העם היהודי?
המוח היהודי מול השלומיאליות שלנו 190534
את בוודאי מתכוונת למובאה שהבאתי ב: תגובה 190070.
אני לא מוצא סתירה מהותית בין התכונות המאפיינות את העם היהודי: האינטלקט, מחד ושלומיאליות מתוך טיפשות, מאידך.
זאת משום שאותה תורת ישראל שמבטיחה בנבואה לדורות הבאים: "רַק עַם חָכָם וְנָבוֹן הַגּוֹי הַגָּדוֹל הַזֶּה" (דברים ד: ו), מאפיינת את ההפך הגמור בשאלה רטורית: "הלהשם תגמלו זאת, *עם נבל ולא חכם*, הלוא הוא אביך קונך, הוא עשך ויכוננך" (דברים לב: ו). ודי לחכימא ברמיזא (מארמית: די לחכם ברמז).
המוח היהודי מול השלומיאליות שלנו 191360
יש סתירה בין הנעבכיות לבין הגבורה. אבל חזקה ממנה היא הסתירה בין האירוניה הברורה בטקסט לבין ההתעקשות שלך לקרוא אותו כפשוטו.
מהן המסקנות: 190472
"כפי שהסטטיסטיקה מאמתת ומאששת – היהודים שונים וחכמים יותר מגזעים אחרים באופן מובדל."

אני חושב שקצת נסחפת. בכלל כל הטיעונים שלך נראים לי מאוד משונים, ומזכירים לי קצת את הגזענים הלבנים שנאחזים בכל מני המצאות מדעיות שנעשו ע"י מדענים לבנים כדי להוכיח את עליונות הגזע הלבן. בשני המקרים הקשר בין מי שטוען למי שעשה את התגליות הוא הרבה יותר רופף מאשר הקשר בין כושי מזמביה לבלונדינית משוודיה.

האדם הגבוה ביותר שחי כיום הוא רדואן צ'רביב שגר בטוניס. מה היית אומר על טוניסאי בגובה של מטר וחצי שמסביר לך שהעם שלו הוא עם של גבוהים (ולכן בפרט הוא עצמו גבוה) בזכות רדואן צ'רביב?

דרך אגב, אני מהמר שהדת שהוציאה הכי הרבה מדענים באופן יחסי היא האתאיזם.
190536
היהודים שונים וחכמים יותר מ*לאומים* אחרים באופן מובדל. (לא מבחינה גזעית, היטלריסטית חשוכה, כפי שהסקת ממינוח מוטעה, שבאשמתי).

באחת האוניברסיטאות בארה"ב מישהו כתב גראפיתי על הקיר: "אלוהים מת!" על החתום: "ניטשה".
אחריו בא מישהו אחר וכתב למטה: "ניטשה מת!" על החתום: "אלוהים".
צדקת דבריו של האחרון ברורים בעליל, לפחות מבחינה פיזית, ויש שיאמרו שאף מבחינה רוחנית.
190543
אולי תסביר את עצמך, מאיזה בחינה *כן* שונים היהודים מלאומים אחרים?

למה דווקא האחרון צדק, למיטב הבנתי, בעוד שהראשון אמר אמת מובהקת (ניטשה אכן אמר "אלוהים מת!") השני שיקר והתחזה (אלוהים לא אמר "ניטשה מת!", ובטח שלא היה לו זמן לחתום על גרפיטי באיזה אוניברסיטה בארה"ב).
הערת אגב. 190547
אני מניח שאם יש דבר כזה לאום יהודי, אז הוא שונה מן הלאומים האחרים. מצד שני, גם הלאום ההודי שונה מלאומים אחרים. וגם הסיני. והשוודי. והצרפתי. השאלה היא, כמובן, מה המשמעות הערכית של השוני הזה, אם בכלל. מבחינת מר פז, הלאום היהודי חשוב יותר, נבחר יותר, בעל ערך רב יותר. השאר, מן הסתם, חשובים פחות, נבחרים פחות, וערכם מועט יחסית.
הקאמבק של א-לוהים בעידן של מות האידיאלים 190577
בשלהי המאה התשע-עשרה הכריז הפילוסוף הגרמני פרידריך ניטשה: "א-לוהים מת!". להמון הנבער בכיכר השוק או בכנסיות טרם נודע דבר מותו – אך סופה של השמועה להגיע לכל מקום, וכמו שעל פי המאמינים "אין אתר פנוי ממנו", כך ריקנותו תורגש בכל אתר. זה היה אמור להוביל, על פי ניטשה, למשבר גדול, שהלא בכל זאת היו אישים דתיים שסחפו את ההמון אחריהם ונתנו טעם ומשמעות לחייהם, ולכן, עד שזרטוסטרא ילמד את העל-אדם, צפויה האנושות להיות מרמס לרגליהם של דיקטטורים בעלי "רצון לעוצמה" כוחני – שלב בלתי נמנע בדרך להתגברות העצמית של האנושות.
ניטשה צדק רק חלקית – אכן המשברים והדיקטטורים לא אחרו לבוא, חלקם אפילו ניסה להשתיק את א-לוהים בכוח ("אופיום להמונים"), אולם האנושות לא ויתרה על הא-לוהים. עד כמה הצליחה להפיח בו רוח חיים חדשה – דבר זה תלוי במתבונן. צורות רבות לבשה ההתעניינות המחודשת בא-לוהים – החל מחזרה אל הדת בצורתה הקמאית ביותר, דרך התעניינות אינטלקטואלית בפסיכולוגיה ובסוציולוגיה של המאמינים ושל הממסדים הדתיים, דיונים תיאולוגיים לאו דווקא בין אנשים דתיים המשתייכים לדתות מאורגנות; דיונים בין מדענים ופילוסופים מכל העולם. לפתע בכל פורום אינטלקטואלי המכבד את עצמו תמצאו דיון על א-לוהים ומעמדו בעידן המודרני (או אם תרצו: הפוסט-מודרני); וההוכחה האונטולוגית של אנסלם מקנטרברי – בן המאה ה-‏11 – קמה לתחייה בדיונים הפילוסופיים במקומותינו.
בכל העולם מתו האידיאלים, אבל בישראל של היום כאילו אומרים 'מתו האידיאלים – יחי א-לוהים'. פתאום כולם מחפשים א-לוהים. "טיל לוגי מדעי לא-לוהים ובחזרה", מאת ד"ר יובל שטייניץ, "שיחות עם א-לוהים", 3 כרכים רבי מכר, והיד עודנה נטויה).
פרידריך ניטשה כשהכריז על מות הא-לוהים, התכוון לכך שא-לוהים מת ובמקומו נולדה האידיאה. אבל היום כבר אין אידיאלים. פסוּ האידיאלים, למשל רק לאחרונה ומתחת לאפינו: תגובה 186744 וגם: תגובה 186774.
אז אתה רואה המון חבורות שרוצות ללמוד יהדות. ערבי עיון וסימפוזיונים "מהו יהודי?" וכדו'. מחפשים א-לוהים, מחפשים אותו גם בהודו כי כולם תועי דרך. את הדתיים כל החיפוש הזה מצחיק, כי או שיש אמונה בא-לוהים או שאין.
'' את הדתיים כל החיפוש הזה מצחיק'' 190580
סוף סוף נקודה משותפת עם החילונים!
הקאמבק של א-לוהים בעידן של מות האידיאלים 190583
סליחה?!

דבר בשם עצמך. אותי החיפוש הזה לא מצחיק בכלל‏1. אין דבר כזה "או שיש אמונה באלוהים או שאין", אתה מדבר כאילו קונים אמונה במכולת.
מה הבעיה עם זה שאנשים מחפשים את אלוהים? תן להם לחפש. אולי בסוף הם ימצאו.

1 כאילו, החיפוש בהודו דווקא כן, אבל החיפוש באופן כללי לא.
ניטשה הכריז על מות האל, ואורי פז הכריז על מות האידאלים. 190590
"כולם תועי דרך"? "כולם מחפשים א-לוהים"? מהמקום בו אתה עומד, דרך משקפיך, זה כנראה נראה ככה. כפי שכבר הסברתי לך פעם, העולם החילוני שאני מכיר שונה מאד מהתדמית האינפנטילית שאתה מייחס לו. אז עוד פעם, תקשיב למישהו שמכיר תמונת-עולם אחרת ותנסה לפחות להאמין שהיא קיימת: אפשר להיות חילוני, לא-מאמין באל, בעל עולם ערכים עשיר, מוכן להילחם על ערכיו, דרכו ברורה לו, לא מחפש שום הארה בהודו ובסימפוזיונים, חושב שההוכחה האונטולוגית של אנסלם היא שטות גמורה, לא מאמין בשום סגוליות-יתר של שום עם, גאה בשורשיו ובהיסטוריה של עמו, וסבור שאצל יותר מדי אנשים בעולם אמונה באל מוליכה לדוגמטיות וקיצוניות מזיקה ולכן אם אפשר אז בבקשה בלי קאמבק, תודה.

ולא רק שאפשר להיות כזה, יש אפילו הרבה, ממש הרבה, המון, אנשים שזו עמדתם, ודעותיך השלומיאליות עליהם מצחיקות אותם אף יותר משהחיפוש אחר האל מצחיק אותך ואת "הדתיים", כלשונך.
הקאמבק של א-לוהים בעידן של מות האידיאלים 369518
חבורות שרוצות ללמוד יהדות, עוד לא מעידות על הרצון למצוא את אלוהים.
הקאמבק של א-לוהים בעידן של מות האידיאלים 369630
יהדות נטולת אל - אינה יהדות. ע''ע שפינוזה.
הקאמבק של א-לוהים בעידן של מות האידיאלים 369790
ככל הידוע לי, אין כל ציווי להאמין באלוהים.
הקאמבק של א-לוהים בעידן של מות האידיאלים 369791
הדיבר הראשון?
הקאמבק של א-לוהים בעידן של מות האידיאלים 369843
"אנוכי ה' אלוהיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים מבית עבדים:
לא יהיה לך אלוהים אחרים על פני".

איפה כאן ציווי *להאמין*?
הקאמבק של א-לוהים בעידן של מות האידיאלים 369845
חסר לך הפועל? כלומר אפשר לאהוב ולירוא(?) בלי להאמין?
הקאמבק של א-לוהים בעידן של מות האידיאלים 369847
מה זה "אפשר"? הצירוף של אהבה ויראה הוא שילוב מנצח לאי-אמון. מה גם שנשים נוטות להתאהב בגברים שאי אפשר להאמין בהם בשום אופן...
הקאמבק של א-לוהים בעידן של מות האידיאלים 369859
מכיוון ששאלת, חיפשתי את ''והאמן'' במכון ממרא ומצאתי את בראשית ט''ו, פסוק ו. אין לי מושג אם זה חלק מתרי''ג או לא.
הקאמבק של א-לוהים בעידן של מות האידיאלים 369880
כאמור וכידוע, אין גבול לזיבולי המוח של נועה ו.

הרמב"ם מונה במניין תרי"ג מצוות ופותח במצווה הראשונה כדלהלן:

מצווה ראשונה (!) ממצוות עשה (שבתורה - א"פ) - לידע שיש שם א-לוה, שנאמר "אנוכי ה' וגו"'.

מצווה שנייה: לייחדו, שנאמר: שמע ישראל ה' א-לוהינו ה' אחד (!).

מצווה שלישית: לאהבו, שנאמר "ואהבת את השם א-לוהיך בכל לבבך ובכל נפשך".

מצווה רביעית: ליראה ממנו, שנאמר "את ה' א-לוהיך תירא".
הקאמבק של א-לוהים בעידן של מות האידיאלים 369898
כאמור וכידוע, באף אחת מהמצוות שמונה הרמב''ם, אין ציווי להאמין.
הקאמבק של א-לוהים בעידן של מות האידיאלים 369913
ראי http://www.haayal.co.il/reply?id=1881&rep=211687...
למה לחסוך? 369925
תגובה 211687
למה לחסוך? כי המשך הפתיל אינו קשור לעניין 369927
ומי כמוך מודע להתפתלויות הבלתי ענייניות באייל.
למה לחסוך? 369954
זה בסדר, אנו האיילים - ברובנו אנחנו כבר ילדים גדולים ויודעים את התורה. כשאנחנו מקבלים מאורי פטנט מסוג תגובה 369913 - אנחנו לוחצים על הקישור ומיד לוחצים על מספר התגובה המקושרת. באותו רגע קורה הנס שאורי, בתכמוניו החביבים, אינו יכול למנוע אותו: נפתח לנו חלון חדש והננו חפשיים לקרוא בנוחות גמורה את מה שהיה לפני אותה תגובה, את מה שנאמר אחריה ובקיצור - את כל הפתיל, ובתוך כך, במקרה זה - את דבריו הנבונים והנשמעים בנחת של אלון עמית. לא הפסדנו דבר אלא רק הרווחנו.
למה לחסוך? 369957
אלון בלון בשבילך.
למה לחסוך? 369959
כן, אתה יודע משהו על ניקי סגי נהור.

מה יהיה, אפילו את הפרחים מתגובה 369462 עוד לא קיבלתי, שלא לדבר על מחצית רכוש או איזה מוזיאון קטן לרפואה.
למה לחסוך? 369966
תתנחמי בכך שגם 100,000 השקלים טרם הגיעו לידי.
למה לחסוך? 369960
"בלון" - כי הוא נעלם לנו?
למה לחסוך? 369963
לא, כי אורי פז נהג לכנות אותו כך כדי להפגין כבוד. מן מניירה קטנה כזאת של נימוס.
למרושע שמזכיר עוונות ראשונים 369969
למיטב זכרוני, היתה זו מעידה לשונית שחזרתי בה והתנצלתי והתנצלותי התקבלה.
למרושע שמזכיר עוונות ראשונים 369973
"וממילא אין טעם מצידי להתנצל על אלון-בלון" תגובה 231677

"יש מקום להתנצלותו של האשם (=אלון בלון)" תגובה 214309
למרושע שמזכיר עוונות ראשונים 369986
אם זכרוני אינו מטעני, כבר התנצלתי במייל לאלון, התנצלותי התקבלה ויישרנו את ההדורים בינינו. אלון?
למרושע שמזכיר עוונות ראשונים 369990
פגעת בפומבי, תתנצל בפומבי.
למרושע שמזכיר עוונות ראשונים 370001
1. הפומביות היחידה שקיימת, חשופה לעיני השופט כל הארץ.

2. אין לך פומביות גדולה מתגובה 369986
  למרושע שמזכיר עוונות ראשונים • האייל האלמוני
  אחי ואחיותיי • חשמנית על מונית
  למרושע שמזכיר עוונות ראשונים • האייל האלמוני
  מסך האלמוניות • שוטה הכפר הגלובלי
  מסך האלמוניות • האייל האלמוני
  מסך האלמוניות • מסאז'יסט
  מסך האלמוניות • האייל האלמוני
  מסך האלמוניות • אורי פז
  למה לחסוך? • האייל האלמוני
  למה לחסוך? • האייל האלמוני
  למה לחסוך? • האייל האלמוני
  למה לחסוך? • אלון עמית לרגע
  למה לחסוך? • אורי פז
  למה לחסוך? • האייל האלמוני
  למה לחסוך? • איציק ש.
  ??? • אלון עמית
  הארת ביניים • אורי פז
  הארת ביניים • כליל החורש נאורי אתאיסט לא שיכור
  הארת ביניים • האיילה האלמונית
  תודה שהארת • אלון עמית
  הארת ביניים • האייל האלמוני
  רד מהפופיק... • אורי פז
  רד מהפופיק... • כליל החורש נאורי
  רק אתה מוסרי... • אורי פז
  אני לא טל מוסרי, נא לא להשמיץ • כליל החורש נאורי
  אופס, פספסת את האופציה הרוחנית שבך • אורי פז
  מה עם אמת בפרסום? • מר קרפד
  ''חבל שהנאצים לא גמרו את העבודה'' • Ayalmony
  מהי החלטתי הפזיזה? • כליל החורש נאורי
  מהי החלטתי הפזיזה? • אורי פז
  מהי החלטתי הפזיזה? • כליל החורש נאורי
  האופציה הרוחנית שבעם הנבחר • אורי פז
  האופציה הרוחנית שבעם הנבחר • כליל החורש נאורי
  האופציה הרוחנית שבעם הנבחר • אורי פז
  תבן לעופריים • האייל האלמוני
  פה טמון ההבדל • אורי פז
  מהי החלטתי הפזיזה? • רן בלוס אנג'לס
  מהי החלטתי הפזיזה? • אורי פז
  תטל''א • ערן בילינסקי
  תטל''א • אורי פז
  תטל''א • ערן בילינסקי
  לשיפוטך • אורי פז
  לשיפוטך • ערן בילינסקי
  לשיפוטך • אורי פז
  לשיפוטך • ערן בילינסקי
  לשיפוטך • אביב י.
  חילוניות לעומת אתאיזם • אלון עמית
  חילוניות לעומת אתאיזם • אורי פז
  חילוניות לעומת אתאיזם • אלון עמית
  חילוניות לעומת אתאיזם • אורי פז
  חילוניות לעומת אתאיזם • אלון עמית
  חילוניות לעומת אתאיזם • אורי פז
  חילוניות לעומת אתאיזם • האייל האלמוני
  חילוניות לעומת אתאיזם • אורי פז
  חילוניות לעומת אתאיזם • האייל האלמוני
  חילוניות לעומת אתאיזם • אורי פז
  חילוניות לעומת אתאיזם • Ayalmony
  חילוניות לעומת אתאיזם • אורי פז
  חילוניות לעומת אתאיזם • האיל הכותב
  נכון • האייל הקורא (בין השורות)
  חילוניות לעומת אתאיזם • אורי פז
  חילוניות לעומת אתאיזם • האייל האלמוני
  חילוניות לעומת אתאיזם • אורי פז
  חילוניות לעומת אתאיזם • רן בלוס אנג'לס
  חזיז ורעם, אולי פשוט תענה על השאלה? • אלון עמית
  לא ברורה התשובה לשאלתך? • אורי פז
  לא ברורה התשובה לשאלתך? • יהונתן אורן
  לא ברורה התשובה לשאלתך? • אורי פז
  לא ברורה התשובה לשאלתך? • האייל האלמוני
  לא ברורה התשובה לשאלתך? • מר קרפד
  לא ברורה התשובה לשאלתך? • אורי פז
  כן, אני יודע, אתה עולה חדש • האייל האלמוני
  לא ברורה התשובה לשאלתך? • אלון עמית
  לא ברורה התשובה לשאלתך? • אורי פז
  שוב פעם • אלון עמית
  אלוהים כפוף לרוע בעל כורחו • רון בן-יעקב
  אלוהים כפוף לרוע בעל כורחו • אלון עמית
  מוסר, אלוהים ופחמימות • רון בן-יעקב
  מוסר, אלוהים ופחמימות • אלון עמית
  מוסר, אלוהים ופחמימות • רון בן-יעקב
  מוסר, אלוהים ופחמימות • צביקה שחורי
  ודייק • אלון עמית
  הטענה שהבאת היא חריפה. • דה-קארט
  הטענה שהבאת היא חריפה. • יהונתן אורן
  אני בטוח שהרבה. • אלון עמית
  אני בטוח שהרבה. • דה-קארט
  אני בטוח שהרבה. • אלון עמית
  אני בטוח שהרבה. • דה-קארט
  זרוק לנו אחד? • אלון עמית
  זרוק לנו אחד? • דה-קארט
  גם חילונים מרחמים • אלון עמית
  זרוק לנו אחד? • האייל האלמוני
  מה הוא כתב • אלון עמית
  זרוק לנו אחד? • דה-קארט
  זרוק לנו אחד? • ראובן
  זרוק לנו אחד? • דה-קארט
  זרוק לנו אחד? • דורון הגלילי
  אני בטוח שהרבה. • יהונתן אורן
  טעות בניסוח • אלון עמית
  טעות בניסוח • יהונתן אורן
  טעות בניסוח • אלון עמית
  טעות בניסוח • יהונתן אורן
  טעות בניסוח • אלון עמית
  טעות בניסוח • יהונתן אורן
  טעות בניסוח • אלון עמית
  טעות בניסוח • יהונתן אורן
  טעות בניסוח • אלון עמית
  טעות בניסוח • יהונתן אורן
  טעות בניסוח • דורון הגלילי
  טעות בניסוח • יהונתן אורן
  טעות בניסוח • אלון עמית
  טעות בניסוח • יהונתן אורן
  טעות בניסוח • אלון עמית
  טעות בניסוח • יהונתן אורן
  טעות בניסוח • אלון עמית
  טעות בניסוח • יהונתן אורן
  טעות בניסוח • יהונתן אורן
  איזו דרך טובה יבור לו האדם (יאללה, משנה כותרת) • אלון עמית
  איזו דרך טובה יבור לו האדם (יאללה, משנה כותרת) • יהונתן אורן
  איזו דרך טובה יבור לו האדם (יאללה, משנה כותרת) • אלון עמית
  איזו דרך טובה יבור לו האדם (יאללה, משנה כותרת) • יהונתן אורן
  איזו דרך טובה יבור לו האדם (יאללה, משנה כותרת) • אלון עמית
  איזו דרך טובה יבור לו האדם (יאללה, משנה כותרת) • יהונתן אורן
  ללא כותרת • אלון עמית
  ללא כותרת • יהונתן אורן
  ללא כותרת • אלון עמית
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • עוזי ו.
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • אלון עמית
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • אלון עמית
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • עוזי ו.
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • אלון עמית
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • יהונתן אורן
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • אלון עמית
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • יהונתן אורן
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • אלון עמית
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • יהונתן אורן
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • אלון עמית
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • יהונתן אורן
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • אלון עמית
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • יהונתן אורן
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • אלון עמית
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • יהונתן אורן
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • אלון עמית
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • יהונתן אורן
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • אלון עמית
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • יהונתן אורן
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • אלון עמית
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • easy
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • אלון עמית
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • easy
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • רן בלוס אנג'לס
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • יהונתן אורן
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • ילדה
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • יהונתן אורן
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • אלון עמית
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • יהונתן אורן
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • אלון עמית
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • יהונתן אורן
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • אלון עמית
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • יהונתן אורן
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • אלון עמית
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • ילדה
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • אלון עמית
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • יהונתן אורן
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • אלון עמית
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • יהונתן אורן
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • אלון עמית
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • יהונתן אורן
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • אלון עמית
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • יהונתן אורן
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • אלון עמית
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • יהונתן אורן
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • אביב י. (ממש, אבל ממש לא פה)
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • יהונתן אורן
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • אביב י.
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • יהונתן אורן
  איזוהי דרך טובה שיבור לו האדם • אלון עמית
  איזו דרך טובה יבור לו האדם (מן אללה או לא מן אללה) • דה-קארט
  איזו דרך טובה יבור לו האדם (מן אללה או לא מן אללה) • אלון עמית
  ואהבת לרעך כמוך, ואידך זיל • שוטה הכפר הגלובלי
  אליבא דהלל, לא ד*'*הלל. כאן זה ארמית, לא צרפתית • החשמנית הטורדנית
  מפי הוללים • שוטה הכפר הגלובלי
  איזו דרך טובה יבור לו האדם (מן אללה או לא מן אללה) • דה-קארט
  איזו דרך טובה יבור לו האדם (מן אללה או לא מן אללה) • אלון עמית
  איזו דרך טובה יבור לו האדם (מן אללה או לא מן אללה) • דה-קארט
  איזו דרך טובה יבור לו האדם (מן אללה או לא מן אללה) • אלון עמית
  איזו דרך טובה יבור לו האדם (מן אללה או לא מן אללה) • דה-קארט
  איזו דרך טובה יבור לו האדם (מן אללה או לא מן אללה) • אלון עמית
  איזו דרך טובה יבור לו האדם (מן אללה או לא מן אללה) • דה-קארט
  איזו דרך טובה יבור לו האדם (מן אללה או לא מן אללה) • אלון עמית
  טעות בניסוח • אלון עמית
  טעות בניסוח • יהונתן אורן
  טעות בניסוח • אלון עמית
  טעות בניסוח • אורי זוהר הגלובלי במכונת הזמן
  טעות בניסוח • יהונתן אורן
  טעות בניסוח • שוטה הכפר הגלובלי
  טעות בניסוח • יהונתן אורן
  לא ברורה התשובה לשאלתך? • צביקה
  לא ברורה התשובה לשאלתך? • ערן בילינסקי
  חילוניות לעומת אתאיזם • רן בלוס אנג'לס
  חילוניות לעומת אתאיזם • אורי פז
  חילוניות לעומת אתאיזם • חמורבי
  סתם, כי בא לי להתבדח • חמור מלך חשבון (המקראית)
  אולי ראית את אבא שלי? • שכם
  תשאל את שמעון ולוי, יהודים נחמדים • הירושלמי שלא הגיע
  סתם, כי בא לי להתבדח • חמור מלך חשבון (המקראית)
  האמנם גנבו את ה*לא תרצח* מחמורבי? • אורי פז
  האמנם גנבו את ה*לא תרצח* מחמורבי? • חמורבי
  האמנם גנבו את ה*לא תרצח* מחמורבי? • ערן בילינסקי
  האמנם גנבו את ה*לא תרצח* מחמורבי? • גדי ו.
  זה מזכיר לי סיפור כאוב מתקופת הילדות • האייל הנוסטלגי-טראומטי
  חילוניזם לעומת אתאיות • Ayalmony
  חילוניזם לעומת אתאיות • האייל האלמוני
  אחרי מות... • שוטה הכפר הגלובלי
  הכתובה של יגאל עמיר... • אורי פז
  הכתובה של יגאל עמיר... • שוטה הכפר הגלובלי
  הכתובה של יגאל עמיר... • האייל האלמוני
  הכתובה של יגאל עמיר... • אביב י.
  הכתובה של יגאל עמיר... • כוכית @
  הכתובה של יגאל עמיר... • האייל האלמוני
  הכתובה של יגאל עמיר... • כוכית @
  הכתובה של יגאל עמיר... • האייל המפרגן הפולני
  הכתובה של יגאל עמיר... • אורי פז
  הכתובה של יגאל עמיר... • האייל המפרגן הפולני
  הכתובה של יגאל עמיר... • אורי פז
  רק שיהיה ברור • האייל האלמוני
  Ecrasez l'infame • רון בן-יעקב
  מסירת טיפת הדם האחרונה • אורי פז
  לשטיא רמז אינו מספיק • שוטה הכפר הגלובלי
  ההבדל בין תרגומי וולטר • אורי פז
  ההבדל בין תרגומי וולטר • שוטה הכפר הגלובלי
  לשטיא רמז אינו מספיק • רון בן-יעקב
  לוגיקה אוריפזיסטית. • אביב י.
  הארת ביניים • האייל האלמוני
  מהן המסקנות: • נועה ו
  מסקנות "מכריעות"? • כוכית @
  הפניות לתגובות בקליק כחול • הנמלה העמלה
  עוד על האינטלקט היהודי • שוטה הכפר הגלובלי

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים