|
||||
|
||||
מעניין, את האמירה שהבאת מפיו של ברל כצנלסון אני הכרתי דווקא כמיוחסת ליגאל אלון, בניסוח טיפה שונה: "עם שאינו מכיר את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל". אינני יודע אם הוא ציטט (ושיפר) את ברל באיזה נאום שנשא בתוקף תפקידו כשר החינוך ומישהו לא הבין את זה, או שי. אלון פשוט גנב את הרעיון. אפשרות שלישית היא שכותב הנאומים שלו ציטט את ברל, אבל אלון עצמו לא שם לב למרכאות וחשב שהביטוי שייך לו בתוקף היותו זה שמשלם לכותב הנאומים. לא אתפלא אם בכלל יתברר שזאת פאראפרזה על ביטוי ישן שטבע מישהו אחר (ואולי, ר"ל, אפילו מעכו"ם). יובל נוב - הרי לך אתגר חדש! |
|
||||
|
||||
בינתיים מצאתי משהו די חיוור עם רעיון דומה: "A nation which does not know what it was yesterday, does not know what it is today, nor what it is trying to do." - Woodrow Wilson
|
|
||||
|
||||
כמו שציינת אורי לא הקפיד בציטוטיו ונראה שערבב ואף חידש חידושים אך אין בכך כדי להרשיעו בדבר שהרי מדובר בהוגים סוציאליסטיים וחילוניים. ראשית המעשה בקבוצת מדריכים צעירים ממחנות העולים שהוציאו קבוצות לטיול ומחנה קיץ בתשעה באב תרצ"ד 1934. ברל שהיה עורך דבר פרסם מאמר מערכת נוזף בשם "חורבן ותלישות", סביב המאמר התפתחו תגובות רבות ושונות ואז פרסם ברל את המאמר השני "מקורות לא אכזב" (ולא "קודמי קודמינו" כפי שאמר אורי). אחד מאותם מדריכים נזופים היה קיבוצניק נלהב בשם אריה בן-גוריון, בן אחותו של מייסד המדינה, הנזיפה והמאמרים גרמו לו למהפך לב שהוביל אותו שנים אח"כ להיות למייסדו של מכון "שיטים" מכון החגים הקיבוצי, מקום בו נעשה ניסיון להתחדשות מתמדת תוך כבוד למסורת ובכך להפוך את חזונו של ברל לממשות. |
|
||||
|
||||
ברל כצנלסון השכיל להבין באחד ממאמריו 1: " 'כי דור בדור ימרוד' – זה בדרך הטבע, אבל 'כי דור לא יידע את קודמו' – זו הקללה של הדור שלנו. והרי אצלנו ה'לא ידע את יוסף' מגיע גם למנשה ואפרים. הרי עם שאין לו עבר – אין לו הווה, וגם עתיד לא יהיה לו". ----- 1 בתוך: "כל כתבי ברל", כרך ז', במאמר "קודמי קודמינו" (כפי שציטטתי נכון: תגובה 187193). |
|
||||
|
||||
האמירות הללו הינן חסרות משמעות אלא אם יתאר האומר לאיזו היסטוריה הוא מתכוון ומה הוא רוצה ללמוד מזה. אני משוכנע שאם יאמרו את המשפט הזה: חנן פורת, יוסי שריד, לימור ליבנת, ביבי נתניהו, זאב שטרנהל, בן ציון נתניהו- ויתבקשו לתאר את ההיסטוריה שחשוב לדעת, יהיו אלה היסטוריות שונות, לקחים שונים וכו'. |
|
||||
|
||||
ועדיין, אין דעתם מהווה כל אמת מידה של *ה*היסטוריה שתיחקק לדורות הבאים בספרות ההיסטורית מחקרית-מקצועית. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |