|
||||
|
||||
חמלה וחסד הם דווקא מושגים נוצריים קלאסיים (אם אליהם כיוונת כשדיברת על נטיות מרקסיסטיות). |
|
||||
|
||||
אכן, אבל בכל זאת היהודים היו קודם (שמות ל"ד ו-ז): "... אל רחום וחנון--ארך אפיים, ורב-חסד ואמת. נוצר חסד לאלפים, נושא עוון ופשע וחטאה..." |
|
||||
|
||||
אולי ההרגשה שלי לא מבוססת, אבל נדמה לי שבאמנה החברתית המוגדרת בתנ''ך יש פחות חסד ויותר פרגמטיזם מאשר בברית החדשה. (וזה למרות שאני זוכרת במעומעם כללים תנ''כיים של מתן צדקה ומנהג בעבדים ובגויים). |
|
||||
|
||||
בתחושה שלי היהדות משתמשת בחמלה ככותרת שמהווה בסיס ליצירת כללי התנהגות מוגדרים בתוך החברה. החמלה לא מהווה רק ''קו מנחה תיאורטי'' אלא כותרת לסדרה של כללים פרקטיים שהפרט והחברה נדרשים לבצע בלי קשר למידת החמלה האישית שלהם. בנצרות לעומת זאת החמלה נותרת הוראה התנהגותית ברמת הפרט. |
|
||||
|
||||
אולי ההרגשה לא מבוססת, אבל את לא הראשונה (ואני נוטה להסכים). נדמה לי שניטשה עושה הבדלה מאוד דומה באנטיכריסט (אם כי קראתי את הספר לפני יותר משבע שנים, אז...). הוא מבדיל שם בין מוסר פרגמטי של עם לבין המוסר הנוצרי שמרחף לו אי שם "למעלה", בספירות מטאפיזיות עליונות. לדעתי, זו אחת הסיבות שהוא בז פחות למוסר היהודי מאשר לזה הנוצרי ( תודה רבה לו באמת :-) ). |
|
||||
|
||||
"שמות" זה היהודים? אני חושב שכוונתה של ברקת לשימוש המרכזי יותר ב"מילים" אלו בתרבות הנוצרית. עדיין, אני חושב שכוונתה של שלי יחימוביץ' היתה כשטענתי. |
|
||||
|
||||
"שמות" שייך לברית הישנה, אז הוא לפחות *גם* של היהודים. מעבר לזה "שמות" עוסק בגיבוש של הפרטים ("בני ישראל") לעם. |
|
||||
|
||||
למה רק למילים? אני רואה מול עיני את המשפחה הנוצרית 1 היוצאת לחלק את ארוחתה עם העניים בערב חג המולד. ובהקשר אחר לגמרי: זואי אומר לפראני 1 (משהו כמו) - המושג "טוב" הוא לא רק לתת אוכל לציפורים ולשאר החיות הקטנות והחמודות, כמו שעשה פרנציסקוס מאסיזי. טוב הוא לא קיטש, אלא אחריות. 1 עוד קוראת "נשים קטנות" מתפקדת. 1 "פראני וזואי", סאלינג'ר. |
|
||||
|
||||
האם פראני וזואי תורגם לעברית? |
|
||||
|
||||
כן, ומומלץ עד מאוד. |
|
||||
|
||||
בהחלט יודע שמומלץ. רק לא ידעתי שיש גם תרגום לעברית. ותודה! |
|
||||
|
||||
ואני רואה אותם מציקים ליהודים ואחרי זה שרים את השיר שבכותרת 1 מול האח, עץ האשוח וחת-חתול הזכור לטוב מן הדרדסים. טוב, אם נתעלם מן הדמיון המופרע שלי, הנוצרים הם אחלה (: 1 בעברית: חסד מופלא. http://www.ultimate-guitar.com/tabs/d/daniel_thomas/... . אם אביא את הגיטרה ותהיה במפגש דרישה חד משמעית מלווה באיומים, אדגים את השיר. |
|
||||
|
||||
שיר יפיפה. יש לי גירסת קאפלה נהדרת שלו. (ורגע נוסטלגיה: עכשיו התקופה שמנגנים אותו הכי הרבה ברדיו, לכבוד חג המולד הקרב ובא). ואם הדבר תלוי בי, מצ"ב דרישה חד משמעית מלווה באיומים. |
|
||||
|
||||
סנוב, "גלורי גלורי הללויה" על פצירה, כבר שמעת? |
|
||||
|
||||
אין בעייה. תתחיל להתאמן בשירה, מה שמחזיר אותנו בלופ מופלא לנושא הרצוי של הדיון. |
|
||||
|
||||
אתה מתכוון לנגן שירי כריסטמס בבית משפחת וישנה, יום לאחר תום חג חנוכת מקדשנו? הולי ג'יזס, אני מתחיל להצטער שלא אהיה שם. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
אל תצטער הרבה. יכולות הנגינה המופלאות שלי יקשו גם על בורא עולם לזהות את השיר. יותר סביר שהוא יחשוב שפשוט לוקח לי הרבה זמן לכוון את הגיטרה. מה שאגב קרה לי עם קונצ'רטו של שוסטקוביץ' - הנגנים כיוונו את הכלים המון זמן, אחרי זה כל אחד חימם את האצבעות והתאמן על המעברים הקשים ביצירה (כנראה) ואז כולם הפסיקו לנגן. תעלומה. |
|
||||
|
||||
למה שלא תלך למפגש? הרי אתה, בניגוד לנו, לא אייל אלמוני-אלמוני, אתה אלמוני מפורסם. לך כשליח האלמונים ותדווח מנקודת הראות הבלתי שגרתית שלך. נשמח לשמוע |
|
||||
|
||||
שאפסיד את מפגש האלמונים, עם מיץ המנגו והבורקסים המאובנים? |
|
||||
|
||||
בשביל מיץ מנגו תיפגש עם הירקרקת באופן אישי. אתה מתחמק משליחות ציבורית? מה קרה בימינו עם דין התנועה? איפה קצת מוסר עבודה? |
|
||||
|
||||
הזמן השכיח להצקות ליהודים הוא הפסחא, כשמשיח צדקנו נצלב1. ביום ההולדת שלו, יש פחות סיבות לפורגומים. 1 וכשבדיוק הפשירו השלגים ומצאו עוד גופה לא מזוהה של אלמוני. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |