|
הנה ציטוט הפרק הרלוונטי בדו"ח הביניים:
אחד מהמאפיינים הבולטים של המשפחות העניות הוא ריבוי ילדים. כך למשל שיעור העוני בקרב משפחות עם ארבעה ילדים ומעלה עמד בשנת 2001 על 44 אחוזים (כמעט פי שלושה משכיחות העוני בקרב משפחות קטנות יותר). העוני בקרב המשפחות הגדולות מתרכז בעיקר בשתי קבוצות אוכלוסיה- חרדים וערבים.
יש לעודד אוכלוסיות אלו להשתלב בשוק העבודה, בהמשך למדיניות תשלומי ההעברה שכבר מיושמת, גם באמצעות צעדים משלימים אשר יסייעו להן לרכוש כישורי עבודה. על מנת להשלים את השינויים שכבר הוחלו במערכת הקצבאות , ממליץ הצוות להתאים את תשלומי ההעברה המשתלמים למשפחות גדולות אשר שוהות במערכת הבטחת הכנסה, בהתחשב במספר הילדים, תוך הימנעות מהכנסתן של המשפחות הגדולות ל"מלכודת תלות" שבה גובה הקצבה, ביחד עם ההטבות הנלוות לה, מביא לכך שהיציאה לשוק העבודה אינה כדאית עבורן.
לצד הגדלה מסוימת של קצבאות הבטחת הכנסה למשפחות גדולות, ועל מנת שלא להקטין את התמריץ לעבודה ובכדי למנוע אפליה של משפחות גדולות עובדות ששכרן נמוך יחסית, מוצע להנהיג תשלום מס שלילי לבעלי שכר נמוך (tax credits) למשפחות גדולות. גם צעד זה נועד לעודד יציאה לשוק העבודה בקרב משפחות גדולות אשר אינן מגיעות לסף המס, ואשר עבורן הטבות מס אחרות אינן יעילות כתמריץ לעבודה. צעד שכזה ייבחן בהמשך, על היבטיו התקציביים.
הוסכם על חברי הצוות כי יש להתמקד בצעדים אשר יסייעו למי שיכולת השתכרותו מוגבלת, ואם אינו עובד מוכן לקחת חלק פעיל בשוק העבודה, כאשר מבחן התעסוקה מספק אינדיקטור לנכונותו של הפרט להשתתף בשוק העבודה.
נראה כי ישנו צורך בשיפור יעילותו של מבחן התעסוקה ה"ממלכתי" ואכיפתו, ויישום המלצות ועדת תמיר יסייע בכך.
|
|