|
||||
|
||||
דובי כתב: "מעמדו של המורה לא קשור בכלל לעניין. לא המורים המציאו את שיטת השפה כמכלול, לא הם המציאו את שיטות הלימוד העלובות שיש כיום. לא הם העלו על דעתם את הרעיון שלא משנה מה קורה, אסור למורה להעניש תלמיד בשום צורה שהיא. זה שצריך לשנות את מעמד המורה ע"י תגמול נאות יותר וסלקציה נחרצת יותר, זה נכון, אבל זה בכלל לא קשור לנושא." מעמד המורה, וביתר הכללה מעמד ההוראה ואופן ניהולם של בתי ספר הוא הגורם המכריע לעניין פיתוח תוכניות לימוד נכונות יותר ויישומן ההולם. עקרונית, בלתי אפשרי לפתח וליישם תוכנית לימוד נכונה כאשר תנאי היסוד במקצוע מונעים אותה לחלוטין. הבעיות העיקריות שאני יכול לאבחן כאן הן: א. שכר נמוך: שכרם של מורים הוא כה נמוך שכל אדם בעל יכולת – אלא אם כן הוא משוגע לדבר – ירחק מהמקצוע. במקומו יבואו (באו) אנשים בעלי יכולת נמוכה יותר. היום, למעשה, העוסקים בהוראה הם ה"רצפה האקדמית" המוחלטת – האנשים בעלי הרמה הנמוכה ביותר שלהם ניתן להעניק תואר אקדמי. ב. פירמידת שכר הפוכה: המורים בנקודות הקריטיות יותר (יסודי) מקבלים שכר נמוך יותר מהמורים בנקודות החשובות פחות מבחינת הרגלי חשיבה (חטיבה ותיכון). השכר צריך להיות לכל הפחות שווה, אם לא מהופך במבנהו (יותר ליסודי, פחות לעל יסודי). ג. היעדר עצמאות: כיום, תוכניות הלימוד באות ממשרד החינוך, כשלבית הספר יש שליטה דלה בלבד בתוכניות או באופן יישומן ויכולתו להעביר היזון חוזר מאויינת למעשה. בפועל, גם גם תוכנית מטומטמת לחלוטין שאינה עובדת בשום רמה (הקריאה כמכלול, עץ הדר, ושאר דוגמאות) יכולה להמשיך ולהיות מיושמת משך שנים ארוכות (למעשה, היא תמשיך להיות מיושמת כל עוד להוגי התוכנית יש קשרים מספיק טובים במשרד החינוך). ד. היעדר התנסות מעשית: בגלל העדר עצמאות או בקרה בשלב ג', תוכניות מסוימות יכולות להתיישם באופן רחב בלי שנבדקו קודם באופן משמעותי, כל עוד הן עומדות בתנאי הזהב: הכיתה נראית ממש נהדר עם הבריסטולים וכרטיסי העבודה. לכן, למרות שהמורים אינם אלו שהעלו את התוכניות (העלו אותן מורי-מורים בסמינרים, בעיקר) הבעיות המבניות שתוארו גורמות לכך שיוכנסו בעיקר תוכניות לימודים רעות שייושמו באופן רחב. אם מועלית בטעות תוכנית טובה, היא מקולקלת לאלתר משום שהמורים אינם מסוגלים ליישמה בשום פנים ואופן. כמו במימרה הלטינית, הכסיל מוביל את העוורים והסוף הוא תמיד תהום של בורות וטמטום. |
|
||||
|
||||
איפה דובי כתב? אה, מצאתי: תגובה 182679 רגע, מה זה? גם הגבת במקום המתאים!? מה מיוחד בתגובה החדשה שלך שמחייבת פתיחת פתיל חדש? |
|
||||
|
||||
כדאי גם להוסיף שמפתחי תכניות הלימודים ושרת החינוך עצמה הם לא מורים לשעבר אלא דוקטורים מהאקדמיה (לא כולל שרת החינוך כמובן) שלא ממש יודעים מה קורה בבית ספר. תן להם ליישם כל מיני תכניות נאצלות כמו לימוד כחווייה או עבודה בקבוצות ותראה איך מהר מאוד הם מבינים שזה לא הולך, לפחות לא כל מקום. נוסיף גם שיש להם אינטרסים אקדמיים ואף כלכליים לגרום לתכנית להמשיך להיות מיושמת. בעניין רמת המורים, דרך אגב, יש לי הצעה מעניינת. צריך להעתיק את צורת הרישוי של עורכי דין, רופאים ורואי חשבון: תואר תעשה איפה שבא לך, כדי לקבל רישיון יש לעבור בחינת הסמכה של הממשלה. פשוט מאוד. כך יסתננו החוצה כל הבררה. גם המוסדות המכשירים מורים יתיישרו בהתאם כי אחרת הבוגרים שלהם לא ימצאו עבודה. זה נראה לי פתרון פשוט ויעיל. ודרך אגב, מי שחושב שרק בסגירת המכללות הוא ייפטר ממורים ברמת נמוכה אני מזמין אותו לכל קורס בחוגים ללשון או ספרות עברית באוניברסיטאות. כמי שלמד לא מעט שם, אני יכול לומר לכם שיותר נמוך מזה לא תמצאו. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |