בתשובה לדובי קננגיסר, 20/09/03 10:54
השאלה החשובה היא 171456
קודם כל - אני כן בא בטענות לגני-חיות באופן כללי, וכמובן גם לציידי הקופים וכורתי היערות.

ועכשיו לטענתך - אתה בעצם אומר שבגלל שהמינים שאליהם שייכים הקופים האלה הם בסכנת הכחדה, אז אנחנו יכולים להתעלל בהם כרצוננו? אני לא ממש מבין את ההגיון פה. מה אכפת לקוף אם המין שלו בסכנת הכחדה? אם אתה היית מהשרידים האחרונים של העם שלך, היית מעדיף שיכלאו אותך ויעשו עליך ניסויים ובדרך גם "יגדילו את המודעות לסכנת ההכחדה של עמך", או שהיית רוצה שיעזבו אותך לנפשך וייתנו לך לחיות בכבוד את שארית החיים שלך?

אנשים נוטים לראות במניעת הכחדת מינים כמשהו נפלא שעושה האנושות למען בעלי-החיים, אבל היחידים שמרוויחים מזה הם בני-האדם. מין הוא לא יצור חי שצריך "לעזור" לו או "להציל" אותו - הפרטים ששייכים אליו כן. ולהם צריך לדאוג.
השאלה החשובה היא 171523
תגיד, אתה קראת את הידיעה? איזו התעללות? כל מה שהקופים יודעים זה שנתנו להם מלפפונים ו/או ענבים. זה ניסוי מתעלל? זה לא שונה כהוא זה מניסויים שעושים על ילדים (והילדים לא יודעים שזה ניסוי). לעזאזל, זה לא שונה באופן מהותי מסתם להאכיל אותם ולשחק איתם.
אין לי ספק קל שבקלים שהקופים לא סבלו מהניסוי, ולא חשו שמתעללים בהם.

חוץ מזה, אני הייתי מוכן לעשות הרבה דברים כדי לגמור את החיים שלי בשיבה טובה ולא על צלחת.
השאלה החשובה היא 171533
הבעיה שלי היא לא עם עצם נתינת המלפפונים והענבים, אלא עם העובדה שהקופים היו צריכים להיוולד לתוך כלוב ולחיות בו את כל חייהם בשביל השטות הזו. את זה לא נראה לי שהיית עושה בשביל למות בשיבה טובה.
השאלה החשובה היא 171690
לא, הם נולדו בכלוב, כי רצו לשמר את המין, ולכן מספר פרטים הועברו למקומות בטוחים, כמו גני חיות, שם הם חיים ברווחה ניכרת. הניסויים החברתיים שעושים בהם הם בונוס לנו, ולא מפריעים להם. ממש לא הסיבה בגינה הם נולדו שם.
חזרה למציאות 171749
אלפי קופים, כמו אינספור בעלי-חיים רבים אחרים, נמצאים בכלובי אונ' אמורי רק מסיבה אחת: כדי שהם יהיו זמינים למטרות מחקר. במציאות, כל אחד ואחת מהקופים שדה-וואל נותן להם היום ענבים ומלפפונים, מועמדים לקבל שם מחר מחלות דמויות פרקינסון או מלריה, או לשמש באחד הניסויים המרתקים שהם ההתמחות המיוחדת של אונ' אמורי: ניסויי ההתמכרות לסמים קשים.

ולא שזה משנה הרבה, אבל הקפוצ'ין החום, שהוא המין שבו נערכו הניסויים המטופשים האלה, נפוץ במדינות דרום אמריקה ואינו נמצא בסכנת הכחדה.
השאלה החשובה היא 171873
מסכימה, ותוהה מה יותר אידיוטי: הניסוי הזה, או הניסויים של חברות הקוסמטיקה. בגלל האכזריות, הקוסמטיקה מנצחת.
גם זו שאלה חשובה: 171930
מה כל-כך אדיוטי בניסוי? ידעו את התוצאות מראש?
גם זו שאלה חשובה: 172049
אני לא הדר, אבל אולי היא התכוונה, שאם גורמים סבל ליצור חי בשביל תוצאות לא הכרחיות (לדעת מה קופים מרגישים כשמקפחים אותם, או אם מוצר קוסמטי גורם גירויים בכמויות ענק - זה לא ממש מקדם הצלת חיים) - זה מה שאדיוטי.
גם זו שאלה חשובה: 172050
אני לא עוזי, אבל איך נדע אם אנחנו גורמים סבל ליצור חי, אם לא נעשה ניסוי לדעת את זה?
גם זו שאלה חשובה: 172098
תודה! לזה בדיוק התכוונתי.
גם זו שאלה חשובה: 172109
ניצול יצורים חיים אחרים תוך גרימת סבל היא לא בהכרח דבר אידיוטי. זהו ביטוי של אכזריות או של אדישות כלפיהם.

לדעתי, הניסויים האלה אינם אכזריים יותר מניסויים אחרים, אך יש סיבה די טובה לחשוב שהם אידיוטיים: העובדה שהחוקרים ממשיכים לעבוד במוסד שבו מתייחסים לקופים רק כאל אמצעים למטרה, מוכיחה שאפילו הם בעצמם לא לוקחים את מחקריהם (ובפרט את המשמעויות האתיות שלהם) ברצינות יתרה.
גם זו שאלה חשובה: 172125
מעניין, איזה משמעויות אתיות אתה מוצא במחקר התנהגות קופים?
גם זו שאלה חשובה: 172128
קח חופש מהעבודה עד אחרי סוכות, קרא בעיון את דיון 792 ואת דיון 1129, ואם אחרי זה משהו לא יהיה ברור, אני אשמח להסביר.

(סליחה שזו התגובה שלי, אבל יש לי תחושה שרבים מבאי האתר יעדיפו לשמש בעצמם כמודל למחלת המלריה ובלבד שלא יצטרכו לקרוא שוב את דעותי בנושא זה.)
גם זו שאלה חשובה: 172131
הוא יכול גם להתחיל מדיון 692, ככה, למען הסדר הכרונולוגי.
גם זו שאלה חשובה: 172146
אנחנו לא חיים בשביל לקדם הצלת חיים.
גם זו שאלה חשובה: 172251
אנחנו לא חיים *גם לא* בשביל זה.
אין מטרת על אפריורית כלשהי שבשבילה אנו חיים. השתמע מדברי אחרת ?
גם זו שאלה חשובה: 172252
דברי בשם עצמך.
גם זו שאלה חשובה: 172335
השתמע מדברייך שניסוי שאינו ''מקדם הצלת חיים'' הוא אדיוטי.
גם זו שאלה חשובה: 172351
לא כל ניסוי. ניסוי שגורם סבל לבע"ח סתם. ב תגובה 172049 שיערתי שזה מה שהדר התכוונה, והיא אישרה זאת אח"כ.
אני מסכימה איתה שמיותר לגרום לבע"ח סבל סתם. אך ההגדרות שלי‏1 ל"סבל" ול"סתם" כנראה אחרות משלה :-)

1 להרעיל בע"ח במוצרי קוסמטיקה = סבל; בשביל שפתון חדש = סתם.
לחלק מלפפונים או ענבים = לא סבל; בשביל להשיג תובנה לגבי חוש הצדק = אולי סתם, אולי לא - תלוי בשימוש שיעשה בתובנה (אם וכאשר תושג).
להפריד קופיף יונק מאימו = סבל; כדי לבדוק אם יעדיף תחליף אם ממתכת+בקבוק או תחליף אם רך ללא בקבוק = סתם.
לגרום למחלה/פציעה = סבל; כדי לבדוק טכניקה משופרת לריפוי, באין דרך אחרת לבדוק זאת = לא סתם.
גם זו שאלה חשובה: 172361
בהקשר של חיות, אפשר לפעמים להגיד שמדובר בסתם סבל (גם אם נורא קשה להן). כל פעם כשאני אוכל פרה, כי זה *סתם* טעים, הסבל שסבלה הפרה במהלך חייה, הוא מאוד סתמי בשבילי (גם אם היא סבלה נוראות). אז אם בשביל סתם סטייקים אנו מוכנים להרוג, להכאיב ולגרום סבל לחיות, אז זה סביר גם בשביל סתם איזו תובנה מדעית חדשה. בייחוד כשמדובר בהחזקה סבירה בשבי ולא בחישמולים וביתורים.

את הצימחונים אני מבין. הם לא אוכלים ובוכים. את האנשים שיתנגדו לניסויים מדעיים בדולפינים ופרות אבל ישמחו לנסות סטייק דולפין או סתם אנטריקוט באיזו מסעדה, אני מתקשה מאוד להבין.
זו השאלה החשובה: 172477
אז בשביל מה כן אנחנו חיים?
זו השאלה החשובה: 172478
בשביל הכיף.
ללמוד וללמד, לשמור ולעשות ולקיים 172557
ללמוד וללמד, לשמור ולעשות ולקיים 172625
גם להבין ולהשכיל, לא?
ללמוד וללמד, לשמור ולעשות ולקיים 172627
וגם בשביל לשאול שאלות כמו השאלה מתגובה 172477.

וגם... אין סוף תשובות נוספות. יש המון בשבילים לבחור מהם (אם בכלל רוצים).
ללמוד וללמד, לשמור ולעשות ולקיים 172628
כן, נכון, אבל אני התכוונתי לאיזשהו ציטוט מהמקורות(?) שנדמה לי שעוזי נדרש לו.
ללמוד וללמד, לשמור ולעשות ולקיים 172688
ומהו אותו ציטוט ומאיפה?
(צריך שגם בורים שכמותי ילמדו משהו מדי פעם)
ללמוד וללמד, לשמור ולעשות ולקיים 172651
אני גוזר את הציטוטים שלי (במקרה הזה, מן הברכה השניה שלפני קריאת שמע בשחרית) מאד מאד בזהירות.
ללמוד וללמד, לשמור ולעשות ולקיים 172710
הממממ... והזהירות הניעה אותך לוותר על "להבין ולהשכיל"? לא מסתדר לי...
ללמוד וללמד, לשמור ולעשות ולקיים 172745
עוזי הוא בחור צנוע ובורח מכל שבריר של היבריס.
ללמוד וללמד, לשמור ולעשות ולקיים 172777
הבנתי.
ומה עם "לשמוע"? 173756
אתה חי בשביל לשמוע? 173779
אולי הבנתי 173783
את שלא הבינו אלון והאלמוני מתגובה 172745

"להבין" "להשכיל" ו"לשמוע" הם רק כלים כדי לממש את התכלית "ללמוד וללמד, לשמור ולעשות"?

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים