|
הטאואיזם (טאו טה צ'ינג) לחלוטין אינה דת אלא אוסף של אמרות חכמה, המלצות לאורח חיים אישי. משהו בדומה, באם אפשר להשוות, למישלי + תהילים + בן סירא וקצת איוב במובן של ההמלצות לאורח חיים אישי, לדרך חיים.אך בניגוד ליהדות שבה יש קשר בין האמונה לאורח החיים , בטאואיזם, לפחות עד לתקופת הקיסר הואנג טי אשר שאף לחיי הנצח (חילי החימר הם שלו) לא היה קשר בין דת/ אמונה בחיי אלמוות לטאו. מי שקורא / לומד טאואיזם אל לו לקבל את דברי המורה כתורה מסיני . היופי בטאו הינו המסקנות האישיות שכל אחד מסיק. כן מאד מסובך להבין את החשיבה ומלל הסיני העתיק. כמו שלאסקימוסים יש כ 300 מילים לשלג / קרח ולנו מילה אחת, כך המשמעויות הרחבות של המושגים שבהם השתמשו חכמי סין ובעיקר חכמי הטאו אשר כתבו את שיריהם / אמרותיהם במהלך תקופה ארוכה מאד.( מי שראה את הסרט הסיני "גיבור" יבין אולי את משמעות החיפוש אחר 9 אופני הכתיבה של חרב. הסרט משלב הרבה אמרות מהטאו" ציטוט מהטאו :"לא צריך להיות משכיל כדי להבין את טאו. מי שיודע את טאו אינו בהכרח ידען גדול. מדינה נשלטת ביושר, מלחמה עושים במרמה" "מי שמבקש לשנות את העולם לא יצליח, כי העולם הנו רוח: מי שמנסה לשנותו - הורס אותו מי שמחזיקו בכוח - מאבד אותו". החכם מתרחק מן הקיצוניות: הוא אינו יהיר ואין לו צורך במותרות." הפילוסופיה הרשונית הינה של לאו צה אשר נולד במאה ה 6 לפני הספירה. לעומת זאת הבודהיזם שמקורה בהודו ומקורו לפני כ 2500 שנה מבוססת על פי השקפתינו כיום על "עבודת אלילים פרימיטיבית" מההיבט של אמונה באלילים, כוחות הרס, קיום מספר רב של עולמות, ממלכות של בעלי חיים, ממלכת הגיהנום (כנראה שמהם שאבה היהדות והנצרות את האמונה בגיהנום), ממלכות של רוחות רפאים רעבות ועוד. כן הם מאמינים במחזוריות של החים, "סאמסארה" גלגל הקיום, לכל מי שראה את הסרט הטיבטי הנהדר. בודהה בתורתו חיפש פתח יציאה, שחרור מוחלט מן הקיום המחזורי, שהינו סוג של עונש. בודהה חיפש באורח החיים שהמליץ, מפלט מהצורך בלידה מחדש, מהסבל , הכאב וכל התסכולים שיש בחיים זאת באמצעות הגעה לחופש רוחני, הארה, נירוואנה ואחת הטכניקות הינה המדיטציה, היוגה, הסיגוף, ההסתפקות במועט.
אורח החיים הטאואיסטי אינו מתאים לחיי המערב (למרות שניתן ורצוי לאמץ הרבה מאמרות החכמה שלה) כי ציטוט "מי שלומד מוסיף דעת מיום ליום. מי שעוסק בחכמת הטאו ממעיט לעשות מיום ליום, חוזר וממעיט שוב ושוב עד שהוא מגיע לאפס מעשה ואין דבר שלא עושים אותו באפס מעשה"
|
|