|
||||
|
||||
יש לציין שהרב לא פסק, אלא רק ציטט מהמשנה. |
|
||||
|
||||
מוזר, תמיד חשבתי שהרחם מעלה את ערכה של אישה, אבל מה אני מבין ביהדות. אם כבר הרב אבינר מצטט, אפשר גם מן התלמוד (מיוחס לרבי יוחנן): "כל תלמיד חכם שנמצא רבב על בגדו, דינו מיתה". לך תוכיח אחרי זה שציפור עשתה את זה לפני דקה ולא הספקת להחליף, ושאתה בכלל לא חכם... כך שגם עמנו הגברים לא עשו חסד גדולי ישראל. |
|
||||
|
||||
מעניין, אוכפים את זה בישיבות? מי מחליט ממה להתעלם (כי נדמה לי שלא ממש הוציאו תלמידי חכמים להורג בשנים האחרונות, או שהם ממש נקיים, או שלא מספרים לנו משהו...) וממה לא? הסנהדרין-שלא-קיימת-בימינו-על-כן-לא-מחליטים? |
|
||||
|
||||
מי מחליט שלא אוכפים היום את החוק לפיו עבדות היא חוקית ורצויה? הרי המחוקק שהיה אחראי על זה כבר מת, לא? עד מתי תימשך הדמגוגיה של ציטוט תורני עתיק, הוצאתו מהקונטקסט ורוח התקופה (העולמית ולא רק יהודית) ו...הופ! איזה חשוכים היהודים האלה, מש"ל? |
|
||||
|
||||
מי שמחליט היום הן שלושת רשויות השלטון, והן רואה לנכון לשנות חוקים מדי פעם. אני תהיתי, ולא קיבלתי תשובה עדיין, מי מחליט בציבור הדתי מה תקף ומה לא. לפני כאלף שנה קם הרב גרשום והחליט שנישואין ליותר מאישה אחת אסורים, למרות שהותרו בעבר. שאלתי היא מי קם היום וקובע שהלכות שנקבעו קודם אינם תקפות יותר? ולענייננו המקורי. להבנתי, הרב אבינר, שהביא את הציטוט המקורי באותה תוכנית רדיו (שהצלת גבר קודמת להצלת אישה) בעצמו, לא התנער ממנו והתייחס אליו כדרך פעולה נורמטיבית גם בימינו. תקני אותי אם אני חוטא לאמת. |
|
||||
|
||||
החוק הדתי מתנהג כמו כל מערכת חוקים, ויש לו רשות מחוקקת חיה ופועלת. אין היום סנהדרין, ולכן הפסיקה נתונה בידי הרבנים. הם נדרשים בעיקר לשאלות חדשות שנוצרות (השתלת איברים, טכנולוגיה בשבת וכולי). להלכות קדומות יש ערך היסטורי תרבותי ולימודי רב, אך כיוון שהמשתמשים בהלכה הם אנשים מהעולם גם ראייתם משתנה ברבות השנים, וממילא אין דורש לאכוף את עניין הכתם בבגד (שגם בזמן שנהגה, חשוב להבין, לא נאכף. זו אמירה חינוכית שמטרתה להבהיר חשיבותו של עניין). וגם אם יקום רב שיחליט מחר שצריך להוציא להורג כל תלמיד שנשפך עליו הדיו של הפיילוט, הרי החוקים הללו מעוגנים בחוקי יסוד (תורה) יחד עם ''אחרי רבים להטות'', ורוב הרבנים יסכימו שהחוק בטל. לא שמעתי את הרב אבינר. אני מניחה שהוא אמר ''לפי ההלכה, הצלת גבר קודמת'' ולא התייחס למקרה קונקרטי (קרי-אילן ואילנה במעלית, את מי נציל קודם). העניין הוא, שגם אם הרב אבינר סבור שיש להציל רק את אילו ואת אילנה לדחוף לפיר, זה לא אומר שזו דרך היהדות ולא אמר שהרב פסק הלכה למעשה. הרי כל הרבנים יודעים מהי ההלכה לגבי מקושש עצים בשבת ולא דורשים לממש אותה. אם הפנו לרב שאלה קונקרטית (לא ''מה ההלכה אומרת'' אלא ''מה יש לעשות כיום במקרה ו..'') ותשובתו הייתה- להציל את הגבר קודם, או-אז אפשר ללכת הלאה ולדון על טיב פסק ההלכה. |
|
||||
|
||||
אני רק יכול לקשר שוב לדבריו, כפי שהובאו באתר NFC, כדי שתחווי דעתך: http://nfc.msn.co.il/archive/001-D-28481-00.html?tag... . אוסיף שדווקא המילים "הלכה למעשה" מופיעות בדיווח המקושר ולפי התיאור הוא אף נתן דוגמאות קונקרטיות (חובש דתי הנתקל בשני פצועים קשה וגו'). אוסיף עוד שלמיטב הבנתי (ותקני אותי אם אני טועה) הרב אבינר נחשב לאחד הפוסקים העיקריים והמקובלים, אם לא המקובל שביניהם, אצל הציבור הדתי-ציוני, ואם כך נראה לי בהחלט סביר לפרש זאת כ"דרך היהדות", או לפחות "דרך הפלג הדתי-ציוני", למרות שזו בכלל לא הייתה טענתי המקורית בתגובה שהתחילה את הפתיל הזה. |
|
||||
|
||||
יש שם בתגובות בערך את כל הדיון הזה. ראה תגובתה של חנה קהת. |
|
||||
|
||||
אז איפה זה מעמיד את הרב אבינר, ביחס למה שכתבתי לגביו? |
|
||||
|
||||
הרב אבינר הוא אכן דמות מקובלת, והוא אכן סבור שיש להציל את הגבר קודם. כמו שציינת בעצמך אין לנו היום סנהדרין, מי שיש לו שאלה הולך לרב "שלו", ואחרי רבים להטות. בדיחה: הרב הגיע לניו יורק, ונשאל ע"י העיתונאים מה דעתו על זונות העיר. " מה, יש כאן זונות?" תהה הרב. הכותרת בעיתון למחרת הייתה "שאלתו הראשונה של הרב הייתה, האם יש זונות בעיר". וחידה: אישה בהריון, רופא, ילד וגאון נמצאים בחדר אטום, החמצן אוזל ויש רק מסיכה אחת. את מי תציל? והאם זה ילמד אותנו על חוסר הכבוד שאתה רוכש לנשים\ילדים\חוכמה\רפואה? במילים אחרות: הרב הוא רב מקובל, אם פסק כך זו זכותו. ממש כמו פסיקות של בית המשפט, אם זה יגיע לידי מעשה ויעורר מחלוקת העניין יידון והרוב יקבע, ומכל מקום השאלה (והתשובה) אינה מעידה באיזשהו אופן על מעמד האישה ביהדות. |
|
||||
|
||||
רק לעניין החידה: אם אבחר מישהו ואנמק ב"כי צריך לבחור מישהו ואין ברירה" זה לא ילמד אותנו כלום על דעותי. אם אבחר ואנמק בסיבה אחרת, למשל "את הרופא, כי הוא גבר ועל כן חייו שווים יותר בעיני" אז כן, אני חושב שזה אומר משהו לגבי. אגב, איך מסתדר "אחרי רבים להטות" עם "עשה לך רב"? (אלא אם כן "רבים" היה רבים של רב :) ) |
|
||||
|
||||
כמה הלכות כאלה אמרו אבינר ורבנונים אחרים מסוגו, בלא שדלפו ל"אנשים שאינם מבינים"? כמה סודות כאלה לחשו "אלה שמבינים" בינם לבין עצמם, על חשבונינו, כל האחרים? ידיעה זו היא שירות אינפורמטיבי חשוב ביותר לאלה שלא יודעים עם מי יש לנו עסק. במקום להתעצבן על הרב שאמר את האמת שלו שהוא כנראה רגיל בה בסתרי סתרים ובחדרי חדרים, עלינו להודות לnfc שחשף אמירה זו ולקוות שיחשוף אמירות נוספות, שלאף אחד לא יהיו אשליות מי הוא הרב אבינר ולקראת מה הוא מנהיג את הציבור שלו. כך לא נתעורר יום אחד הלומים בכיכר. |
|
||||
|
||||
מסתבר שלרב אבינר יש ספר הנקרא "אשת חיל." למישהו יש מושג מה נאמר בו? (אם לא, אוכל לגלות בעצמי תוך שבועות מספר) |
|
||||
|
||||
מדובר על נשים בתנ"ך, וכמובן, מה אפשר ללמוד מהן. אתה מחפש משהו יותר ספציפי? |
|
||||
|
||||
לא לא, זה כבר לא רלוונטי. תודה, על כל פנים. |
|
||||
|
||||
בתגובה 102944 סעיף ג'. |
|
||||
|
||||
תפני את השאלה הזאת לרב אבינר, לא אלינו. |
|
||||
|
||||
לא, אין זה נאכף כי אין הדבר מתאים לרוח הזמן. אך זהו אחד מאותם דברים המצויים בכתובים ואף נחשבים לדבר השם1, ומשום כך עשויים לבוא לידי ביטוי בשעת כושר. אבל סתם הבאתי את זה, כדי לשעשע את ההמונים בימים קשים אלה. 1 בהנחה שהתלמוד הוא חלק מן התושב"ע. אם אני טועה כאן, אשמח לתיקון... |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |