בתשובה להדר אבירם, 06/07/03 10:00
חזית יותר רחבה 155605
שוב סייעת לי קצת, בתשובתך המלומדת בנושא הסמים.
אתייחס לפיסקה:"מחד, זכותו של אדם לעשות כרצונו, ומאידך - האחריות החברתית לבריאותם של חבריה".
את בוודאי יודעת מה ההמשך מבחינתי: אני אוהב את החברה שלנו, אבל חושש מהסחף המתירני מידי בחופש הבחירה לפגוע בחיוניותה ובלכידותה.
אני מקבל את זה שאדם יכול לתרום בדרכים רבות, אבל אם הרבה אנשים יבחרו רק בדרכים שאינן כוללות הקמת משפחה, וחוששני שרבים מאלו שלא רוצים במשפחה אף לא יבחרו בדרכים המסייעות לחברה, תאבד החברה את עמודי התווך עליהם שנינו מסכימים.
המשך החזית 157261
האם מי שמוליד ילדים ממלא בכך את "חובתו לחברה" וזכותו כעת להימנע מלתרום לה בדרכים אחרות (עבודה, התנדבות,חינוך הילדים שהוליד בדרך של עזרה לזולת וכו'?)

יותר מזה, לפי דעתי נזק רב יותר נגרם בחברות שבהם בורות וערכים מיושנים גורמים לאנשים להוליד הרבה יותר ממה שהם וסביבתם מסוגלים לכלכל.
המשך השאלות ללא תכלית 157274
אתה מנסה, כמו אחרים, דרך סדרת שאלות "תמימות" להאיר את עמדותי באור מגוחך. אם היית קורא את כל תגובותי, לא היה מקום למשל לפיסקה השניה שכתבת, מאחר וכבר הסברתי שאני סבור שמשפחה גדולה מידי היא גם תופעה פסולה. ככלל אצבע סימנתי יעד של 2-4 ילדים למשפחה, במטרה לשמר *איכות* יהודית. ראה תגובה 156312.

לחלק הראשון: מובן שלא, להיפך! מאחורי עמדתי ניצב הרעיון שדווקא מולידי הילדים וילדיהם ידאגו יותר לחברה, כי להם אינטרס חזק יותר לחיזוקה (למען עתידו של הדור הבא) מאשר האנשים שכל כך מרוכזים בעצמם, ובמקום להוסיף ללכידות החברתית, מחלישים אותה.
דווקא יש תכלית - לברר מהי בדיוק עמדתך. 157281
האם אתה מאמין כי הפעולה של הולדת ילדים:
1. מעידה על אופיו המוסרי של האדם ורצונו בחיזוק החברה בה הוטא חי?
2. מובילה בהכרח את האדם לחיזוק אופיו המוסרי ותרומתו לחברה?

נראה כי טענותייך מתבססות על אחת מהנחות אלו, או שתיהן.
נו, אז ממשיכים עם התכלית 157283
1. מה פתאום?
2. בתגובתי הקודמת הבעתי בדיוק חלק מטענה זו, אבל בפירוש לא את כולה. גם אדם לא מוסרי יכול להוליד ילדים. טענתי היא 2': הולדת ילדים בכמות סבירה למשאביו של *אדם מוסרי* (2-4 כאלה) מובילה בהכרח לחיזוק החברה.
לא ממש ענית לי. 157285
אני מדבר באופן ספציפי על האדם: בתגובתך הקודמת נראה היה כאילו אתה טוען שאדם המוליד ילדים יפעל לטובת החברה גם בדרכים אחרות (ואפילו הבאת נימוק לכך). שאלתי היא, ברמה האיניבידואלית, האם זהו כלל תמידי והכרחי (כך שאם אדם לא מוסרי יביא ילדים, הרי שמוסריותו תגדל קמעא), ואם לאו, מדוע אתה מסתמך עליו?
לא ממש ענית לי. 157290
אני לא מסתמך על הכללים שאתה בנית בשבילי, ואולי בגלל השעה מפסיק להבין מה אתה רוצה ממני.
אקט של הולדת ילדים לא חייב להפוך אדם לא מוסרי למוסרי (אפילו בקצת). הוא יכול מייד אח''כ להרוג אותם או לנטוש אותם.
מלכתחילה דיברתי בתגובותי השונות על הולדת ילדים בקרב השכבות בעלות מעמד סוציו-אקונומי מעל הממוצע, שם האיכות (שקודי המוסר מובנים בתוכה) שוכנת יותר חזק. איכשהו גם את זה פיספסת.
158249
נעזוב רגע את ההתנשאות שלך, המנסה לומר שמוסריות באה יחד עם עושר. עדיין לא ברור לי איך הולדת ילדים תורמת למוסריות המדינה, שזה היה פלוס מינוס הנושא.
המשך החזית 183123
שלא לדבר על הנזק העיקרי שנגרם מכך שאנשים בורים בעלי ערכים מיושנים מולידים: השיכפול של דעותיהם העוברות במאסות לדורות הבאים, אם לא בגנים אז בחינוך.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים