|
בהתיחסויות הקדומות ביותר לאל בתנ"ך ( למשל שירת דבורה ) תמיד נאמר שהוא "בא " מאזור אדום ולכן בין השאר חושבים שהוא בא לראשונה משם . אדום כמובן נחשב בתנ"ך לאח התאום והגדול יותר של יעקב ( בניגוד למשל למואב ועמון ) . למה דווקא אדום ?אולי משום שזכרו היטב שהוא האמין ביהוה עוד לפני בני ישראל ? ועובדה היא שבניגוד לשאר העמים שמוזכרים בתנ"ך שכני בני ישראל השונים ( למשל מילקון שיקוץ עמון וכל השאר ) אלוהי אדום לעולם אינם מותקפים משום מה. למרות שהאדומים בהחלט ובהחלט מותקפים על כל דבר אחר . למה דווקא האדומים הם יוצאי הדופן שלעולם אינם מותקפים על רקע דתי?הרי היה כל כך קל לנביאים להוסיף קללות גם נגד האלילים שלהם אז למה הם לא עשו את זה? ידוע לנו שהיה להם בזמנים מאוחרים אל בשם "קוץ" אבל ההנחה היא שבזמנים המוקדמים יותר האל שלהם היה "יהוה " וייתכן שהשינוי היה חלק מהמאבק שלהם בממלכת יהודה , ניסיון להצהיר על זהות נפרדת מזאת של בני יהודה ששלטו באיזוריהם ובהם מרדו האדומים והקימו ממלכה נפרדת משלהם . זאת כבר ספקולציה שלי . אין לזה שום מקור. אבל בספר החדש של פינקלשטין וסילברמן "ראשית ישראל " יש את ההערה המעניינת שבני יהודה היו קרובים יותר בתרבותם לאדום מאשר לממלכת ישראל אשר איתה נוהגים בדרך כלל לזהות אותם ....אחת הסיבות שעורכי התנ"ך העדיפו לזהות את יהודה עם ישראל ( היום כבר ברור שהמדובר היה בשני עמים שונים ) ולא עם אדום היתה כנראה שהיה יותר פרסטיז'ה ושטחים בממלכת ישראל לשעבר בהשוואה לממלכת אדום העניה והמדברית, הרבה יותר עניה והרבה פחות מפותחת מיהודה. . בני יהודה מצידם הרחיבו את משמעות האל "יהוה " מעל ומעבר לכל מה שהיה בו בגירסה האדומית -מידינית -קינית המקורית .ואחר כך כפו גיור על האדומים בימי יוחנן הורקנוס בבחינת "השבת עטרה ליושנה". במקורות היהודיים יש שנאת נצח כלפי "אדום " לא כל כך כלפי העם המקורי המסכן שנעלם לאחר שעזר ליהודים במרד הגדול נגד הרומאים( הם נעלמו כי הם התמזגו בתוך היהודים אלא מה ) כמו כסמל לכל מה שרע . אירוניה היסטורית אכזרית מעין כמוה אם הם היו מבין הראשונים שהאמינו ביהוה . אבל כמובן היהודים סבלו אחר כך מאותו הדבר בדיוק מידי הנוצרים וכל צד האשים את השני שהוא "אדום האמיתי ".וכך זה נמשך גם היום.
|
|