|
||||
|
||||
יש לי מספר הסתייגויות: יש לא מעט איזכורים בתנ"ך שמוכיחים שבארץ התקיימה תרבות עשירה, אחרת מזו שהנביאים רצו שתהיה. ההנחה ששבטי ישראל של תקופת התנ"ך הוא עם זר שהביא מנהגים זרים, היא לדעתי,הנחה שגויה. שבטי ישראל נהגו כשאר שבטים ועממים שהיו בארץ באותה עת. חגיהם היו חקלאים עם האלוהויות המיוחדות לכל שבט ושבט. ברוב המקרים היו אלה אותן אלוהויות בשמות שונים. לגבי רשימת הצמחים שהבאת: האם הערבה היא אותה ערבה ששבי בבל מתכוונים אליה? והרי אם נקרא את יחזקאל: "על נהרות בבל... על ערבים תלינו כנורותינו..." לא צומחת הערבה המוכרת לנו מנחלי ישראל, על נהרות בבל, שם צומח העץ הנקרא "צפצפת הפרת" אשר בערבית נקרא "ע'ארב", האם התבלבלנו? הסיפור המאחד של עם שיש לו אלוהים אחד, הוא סיפור מאוחר. היה צריך להתאימו לחגים הקיימים והם די הצליחו בזה. אפילו התפרים לא כל כך גסים. ראי איך אנחנו היום תופרים את הסיפור הלאומי החדש שלנו, הלוואי והיינו מצליחים כמוהם. ועכשיו אני צריך להביא הנמקות, אך האורחים צריכים להגיע ועלי מוטלת חובת הזנתם. אז בפעם אחרת. חג שמח. |
|
||||
|
||||
הערבה והצפצפה שייכות שתיהן למשפחת הערבתיים (ראה לקסיקון בוטני של חנה נמליך), כך שבהחלט הן יכולות להתחלף ביניהן - והשם הערבי מחזק את המלה העברית ביחזקאל. בייחוד שמדובר בעץ הגדל ''על נהרות בבל''. לא כל שבטי ישראל ישבו תמיד בארץ - אל תשכח את השבטים שבאו מהמדבר, ובראשם שבט יהודה - ואל תשכח את התנגדות הריכבים למנהגים שאנו קוראים ''כנענים'', כי היו מנוגדים למסורות של כמה משבטים אלה. למעשה, דוד (אם היה כזה) היה זה שהוביל את המרד הגדול נגד הכנעניות והשלטת רבים ממנהגי שבטי המדבר בקרב העם. |
|
||||
|
||||
ראשית התנצלות. הציטוט שהבאתי:"על נהרות בבל" הוא מתהלים קל"ז ולא ביחזקאל כפי שבטעות כתבתי. תהילים פרק קלז א עַל נַהֲרוֹת, בָּבֶל--שָׁם יָשַׁבְנוּ, גַּם-בָּכִינוּ: בְּזָכְרֵנוּ, אֶת-צִיּוֹן. ב עַל-עֲרָבִים בְּתוֹכָהּ-- תָּלִינוּ, כִּנֹּרוֹתֵינוּ. נראה שההצפצפה שצומחת ביחזקאל י"ז בלבלה אותי: ה וַיִּקַּח מִזֶּרַע הָאָרֶץ, וַיִּתְּנֵהוּ בִּשְׂדֵה-זָרַע; קָח עַל-מַיִם רַבִּים, צַפְצָפָה שָׂמוֹ. שניהם אכן שייכים לערבתיים. אך בעוד הערבה צומחת על גדות נחלים באקלים ממוזג (ים תיכוני), צפצפת הפרת צומחת בארצנו בעיקר בגאון הירדן. יש חורשה נאה בעין עבדת ועין זיק (באגן נחל צין) וגם בנחל הבשור. (הגיאוגרפים סבורים שלפני היות השבר הסורי אפריקאי היו שני אלה נחל אחד שנשפך לים התיכון. ובאשר להתנגדות בני רכב ושבט יהודה. מי שחיבר את הסיפור המאחד ומייחד לשושלת הבאה משבט יהודה את המרכזיות, האם לא יתכן שזה נעשה בכוונת מכוון? המדבר וארץ ישראל: דווקא המדבר הוא ארץ ישראל בצד הרי השומרון והגליל. דווקא העמקים (מישור חוף פלשת, חוף השרון, חוף הגליל ועמקי הצפון) הם המקומות שאינם ארץ ישראל של התנ"ך. שופטים א' 19 "...כִּי לֹא לְהוֹרִישׁ אֶת-יֹשְׁבֵי הָעֵמֶק, כִּי-רֶכֶב בַּרְזֶל לָהֶם." |
|
||||
|
||||
7.6.2009 רק דתיים שלומדים גמרא ומקורות יהודיים אחרים יודעים שסוגיא זו (של ערוב בין הערבה לצפצפה) קיימת כבר במקורות ושם אפשר פשוט ללמוד שהערבה היא אכן אינה הצמח הגדל אצלנו על גדות הנחלים בעוד שהצפצפה יכולה להיות הערבה המדוברת (של 4 המינים) בגלל שיש לה שני סוגי עלים והעלים הצעירים הם מחודדים וארוכים ולכן קרוב לוודאי שהכוונה בערבה של ארבעת המינים היא למין צפצפת הפרת הזאת. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |