|
||||
|
||||
מסורת, ע''פ הגדרתה הפולקלוריסטית, כוללת בתוכה סמלים שמוצאים ביטוי בתוך האמונה. בוודאי שתלתן וראש של דג הם מסורתיים לקבוצות מסוימות, כך גם עין כחולה וגרגרי רימון. כך גם סכין מתחת למזרון של תינוק שזה עתה נולד. את יכולה לקבוע את הסמלים שמהווים את המסורת שלך, לא של אחרים והמסורת היהודית, כורכת בתוכה מנהגים מרחבי העולם. אפילו המאכל הלאומי, מקורו בתימן ולא כאן, כך שלקבוע על סממנים מסוימים ש''אינם יהודיים'' רק כי את אינך רואה אותם ככאלה, זוהי קביעה הגובלת בבורות. החמסה, כמו עין כחולה, כמו פרסה עם ברגים וכמו עוד מיני סמלים שחדרו לתרבות הישראלית-היהודית בשנים האחרונות היא סמל ובניגוד למה שאת חושבת, היא כן בעלת מוטיבים דתיים מסוימים. בניגוד לאבקת כביסה שמיועדת להסרת כתמים, חמסה מביאה מזל. אם תצליחי לשכנע ציבור גדול מספיק שאבקת כביסה כזו או אחרת, תלבין את חטאיהם לפני יום הכיפורים, תוכלי להפוך את יצרן האבקה למליונר ואת התוצר שלו לסמל. הסכנה שבחלוקת סמלים מסורתיים ודתיים היא בכך שאנשים תולים את צעדיהם העתידיים באותם סמלים. בדיוק כמו שמפה אסטרולוגית והורוסקופים שבועיים מתווים דרך לאנשים מסויימים, כך גם סמלים גורליים אחרים. כשהחמסה, או התפילה, או העין, או ביצת ההפתעה ניתנת ע''י סמכות עליונה כלשהי (הרב במקרה הזה) ונושאת את חותמתו בסמוך לה (לא משנה אם עליה או בפתק מצורף) היא הופכת בדיוק לקמע בשביל אותו אדם מאמין. |
|
||||
|
||||
אני מצהירה בזאת, שעד שהגעתי לשירות לאומי בבית שמש לא ראיתי חמסה מימי. למה? כי זה עניין של אופנה ושל עדות מסוימות. היום מוכרים אותה בכל דוכן בנחלת בנימין, עד לפני מעט זמן היא הייתה קישוט מצוי בסלונים מסוימים ותו לא. האם תחשדי בי שאני מנותקת מהמסורת היהודית? או אולי לאשכנזים מותר לקבל חמסה ולספרדים לא? לדעתי זו לא ממש בורות לקבוע שסממן מסוים אינו יהודי אם מקורו לא ביהדות. יש יאמרו שיש בורות בחוסר אבחנה בין "ישראלי" ל"יהודי", כשלראשון, באופן טבעי, סממנים שהביאו מהגרים מכל קצבי תבל. איזה רב בדיוק מחלק את החמסות? זו מתנת המפלגה לבוחריה. האם המגנטים למקרר שחילק טומי לפיד גם הם קמיעות? כי באופן מוזר אני לא מרגישה שהם שומרים עלי. תשמעי, לבוחרי המפד"ל לא אכפת מהחמסה, וגם לא אכפת להם שלא תהיה חמסה. זה לא סמל יהודי ולא בטיח (פיניקי, לממעשה, אליבא דליאת) ואני מבטיחה לך שאין אף בוחר של הפלגה, ולו אחד, שמאמין שקבלת מחזיק מפתחות חמסה מחייב אותו להצביע לאפי איתם. כל העניין הוא קטנוני וטיפשי, הסמל היחידי שיש בו הוא השופטת כסימבול לקיטוב החברתי. |
|
||||
|
||||
גילית, עצם הרעיון שקיימים קמיעות (כהגדרתם בחוק: "חפץ ש... יש ביכולתו להיטיב או להרע עמו") הוא עבודה זרה by definition. לכן, אין ספק שקמיעות אינם *צריכים* להיות חלק מהמסורת היהודית - ובכל זאת נראה שהם חדרו עמוק מאד לתוכה; אולי החמסות בצורת מחזיק מפתחות שחילקה המפד"ל אינן יותר מקוריוז, אבל חמסה קצת יותר "מכובדת" בהחלט עשויה להתאים להגדרה הזו ("בעיני חלק מהציבור"). |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |