|
||||
|
||||
לא צפיתי, כן עיינתי. תמוה גם לטעון שערוץ ספורט חמש מכוון לפתות אל עיסוק בספורט, ותמהו כמעט באותה מידה לטעון שערוץ ספורט חמש מכוון לפתות אל אהדת קבוצות ספורט. מטרתו של ערוץ האופנה היא להכניס כסף לבעליו, בעיקר ממכירת פרסומות. ערוצי טלוויזיה שזקוקים לקהל בד''כ לא מתעסקים בייצור קהל או בהתאמתו לצפייה בהם, אלא בייצור תכנים שיתאימו לקהל קיים. |
|
||||
|
||||
אני ממליץ שתצפה, אם כך, לפני שאתה משתלח בצורה כזו גסה (יחסית אליך). אפשר לחשוב שקראתי ל"תכלת" שופר לזקני ציון, המעודד שתיית דם ילדים נוצרים. כל שאמרתי הוא את התרשמותי שלי, ואני חושב שנימקתיה היטב. לא נתתי את הערכתי לגבי קהל הצופים בפועל, שהרי, מה יתנו נתונים בלתי תלויים לגבי צופי הערוץ? כל שזה יוכל לרמז הוא, לצורך העניין, על הצלחת מגמתם, ולא על המגמה עצמה (אלא אם כן מע"בים את הסוגיה). |
|
||||
|
||||
"נשמע *לי* מופרך למדי" זו השתלחות גסה? אני מתנצל אם כך. לצערי לא נראה לי שאצליח ליישם את המלצתך. אני מסכים לבסוף עם מה שכתבת לגבי נתונים. אם כן, כמו במקרה של פוליטיקאים, נשארנו ללא שיטה מוסכמת לדון בכוונות של ערוצי טלוויזיה. |
|
||||
|
||||
השתלחות גסה יחסית לסטנדרטים שלך. אולי נוכל לדון בכיוון האנטנה לקליטת ערוצי טלוויזיה - שם סביר יותר שנמצא איזו שיטה מוסכמת. |
|
||||
|
||||
אני, אחרי שגמרתי לסובב את האנטנה לכל הכוונים ובכל המישורים, ולא הצלחתי להגיע לתמונה חדה, פניתי לאופטומטריסט שהתקין לי משקפיים, והתמונה התחדדה פלאים. |
|
||||
|
||||
מכאן שמטרתו של כל ערוץ מסחרי להכניס כסף. נו, יופי. אז כאן מסתיים הניתוח? ושוב, אני מתייחס לרושם שלי. אולי יש קהל קיים של צפוניים שמחפשים להתקרב לדת, או לחילופין להציג סימולקרה של הבנה של יהודים דתיים, וזה בעצם היעד. אבל לי נראה שיש מגמה יותר רצינית כאן. צפה בערוץ וחלוק בתחושותיך, או עבור להודעה שמתייחסת לנתונים בלתי-תלויים ולסטטיסטיקות. |
|
||||
|
||||
כאן, פחות או יותר, מסתיים הניתוח במטרות, ואפשר לדון באמצעים (או מטרות-ביניים), כפי שעשיתי: אמצעי מקובל הוא פנייה לקהלים קיימים ע"י יצירת תכנים מפתים עבורם. אמצעי שלא נוכחתי בקיומו הוא נסיון לשנות את אופי הקהל כך שיתאים לערוץ. |
|
||||
|
||||
בזמן הקמת הטלוויזיה הישראלית דאגו לשדר גם למדינות ערב הסמוכות - מי יודע, אולי ישתכנעו בצדקת הציונות. מהצד ההפוך, יש את הדוגמה של הקריין הערבי מאיים בעברית "אנחנו נשחט אתכם"... יכול להיות שיש מגמה כזו גם כאן, אבל השאלה היא - אז מה? אתה חושב שמישהו ישתכנע לחזור בתשובה - מתוך ההבנה העמוקה ש"הדתיים שם נראים ומדברים כמו צפוניים"? ועוד תהייה - האם מי שנחשף לתוכן "דתי", נגרם לו נזק - ולו המזערי ביותר - כמו מי שנחשף לאלימות קשה, או לילד שנחשף לפורנוגרפיה. |
|
||||
|
||||
אני לא יודע אם מישהו ישתכנע לחזור בתשובה. לא אמרתי שאני חושב שזה רעיון מי-יודע-מה מוצלח מצידם של מנהלי "תכלת." זו תהייה מאד מעניינת. האם החשיפה לאלימות קשה או לפורנוגרפיה אכן גורמת לנזק? אם כן, איזה? אם מדובר ב"נזק" במובן של התנגשות עם מערכת ערכים שונה מן הרצויה על ידי [הכנס קבוצת סמכות כאן], אז כן, התוכן גורם "נזק" המשתווה בעוצמתו.. אבל את מדברת ודאי על נזק בסדר גודל של טראומה רצינית, ולא כזה שעבר דרך מכבסת מלים. מחשיפתי המוגבלת לתוכן דתי יהודי, לצורך העניין, לא הייתי אומר שהוא גורם לטראומה רצינית, או בכלל (אלא אם כן הייתה לך כבר טראומת ילדות, שגורמת לך לפרוץ בבכי בכל פעם שאת שומעת "ברוך" או "אמן"). התוכן של תכלת נכלל באבחנה זו, וודאי שלא ניסיתי לייחס לשידורי תכלת איזה כוח קמאי להשחית את נפשותיהם של מיטב ילדינו. אם כך השתמע מדברי, אני מתנצל. סתם הרהרתי ותהיתי לגבי מדיניותם התמוהה, והעליתי השערה לגבי מטרותיהם, מעבר למטרה הבסיסית של כל ערוץ מסחרי, במיוחד כזה בתשלום מיוחד. |
|
||||
|
||||
לא ראיתי את הערוץ כך שאני הולך להגיד דברים לא מבוססים בעליל, אבל המודעות ה''מתחכמות'' של ''תכלת'' גרמו לי לחשוב על פרשנות אחרת- הכוונה אינה למשוך צופים חילוניים לצפיה בערוץ שהוא ''דוסי אבל קולי'', אלא למשוך את הדתיים לצפיה ולשדר להם שאפשר להיות דתי וגם קולי. כמו שצרכן שותה קולה כדי שיהיה יפה כמו הדוגמן ושתהיה לו חברה כמו הדוגמנית, כך גם הדתי שצופה ב''תכלת'' אומר לעצמו - אני יותר טוב מהחילונים הריקנים מכיוון שאני יכול להעריך את השנינות של ''עומס בהלכה'' ו ''נביאים'' עבורי זה לא רק מקום לפלאפל. הנה אפשרות לצפות בטלביזיה שהיא דתית, אבל לא יחנעבטית. |
|
||||
|
||||
אבל התכנים, קורא נבוך, התכנים! איך תוכן צפונבוני/חילונבושי מעודד דתיים לצפות בערוץ? |
|
||||
|
||||
הסקרנות. -איך יידע הדתי מי הן איה ושירלי מבלי להודות שהוא צופה בגיא פינס? -פשוט, ב"תכלת" ירדו על גיא פינס ואזכרו אותן(סתם דוגמא). אולי יש איזה משהו פוסט-מודרני בזה שאנשים לומדים על תרבות רק דרך קריקאטורה שלה. מעין "לא קראתי, אבל ראיתי את הסרט" או " לא ראיתי את הסרט, אבל ראיתי את הפרסומת למילקי שמבוססת על הסרט". אולי שמעון ג יכול להוסיף כאן משהו ( אם הוא לא חם עלי מדיון אחר). |
|
||||
|
||||
שכחתי להוסיף שאין לי כבלים אז גם אני בעצם מייצג את הלומד (על תכלת) מכלי שני ( במקרה הזה ההודעות של כליל ודיווחי רדיו). |
|
||||
|
||||
מן הראוי שיצטרף לדיון אדם אחד נוסף לפחות שדגם משידורי ''תכלת,'' כדי שנוכל להשוות. |
|
||||
|
||||
אני. מודה ומתוודה, ראיתי את שידורי תכלת. בעקר "הצנועות והחסודות", אגב. מה היתה השאלה? |
|
||||
|
||||
השאלה: ראית את שידורי תכלת. ערב לך? |
|
||||
|
||||
האם ההתרשמות שלך מ"הצנועות והחסודות" הייתה דומה לשלי, לצורך העניין? כלומר, מן שילוב של מתוחכמות-צפונית לכאורה עם עולם רגשי של בנות עשרה? ממש מאכזב, אני חייב לציין. |
|
||||
|
||||
בטח ערב. אבל לא ראיתי את כל התכניות, זאת אומרת, לא השארתי את הטלויזיה דלוקה אחרי שנגמרה התכנית שרציתי לראות. ומאד אהבתי את "הצנועות והחסודות". אנל לא בדיוק מבינה מה זה "מתוחכמות-צפונית לכאורה", אבל בהחלט לא "עולם רגשי של בנות עשרה". אתה בטוח שלא התבלבלת עם "היפות והאמיצות"? |
|
||||
|
||||
אני די בטוח. לא יודע, זו הייתה ההתרשמות שלי. משהו בדרך הדיבור צעק לי ''צפוני,'' ומשהו בתוכן הדברים לחש לי ''בנות עשרה.'' אבל יכול להיות שהיו לי ציפיות שונות ומשונות מן העניין. אני אשב לי בשקט בפינה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |