|
||||
|
||||
אם רשויות מקומיות היו עוסקות רק במספר תפקידים פורמאליים "קלאסיים" – שירותי ניקיון ואיסוף אשפה, גינון וכדומה, אולי הטענה שלך הייתה נכונה. מצד שני, אני חושב שאם זה היה המצב אז באמת איחוד-רשויות היה חוסך בעלויות וכלכלי לכולם (ביטול כפילויות, ניצולת ציוד יותר גבוהה, מכרזים אטרקטיביים לקבלני-חוץ ועוד). אבל הרשויות המקומיות מטפלות מטעם השלטון המרכזי גם בחלקים נרחבים ממערכות הרווחה, החינוך ועוד. כאן נוצר מצב שבו הנטל מחולק בצורה לא-סבירה בין התושבים. בנוגע לטענה שחלוקת הנטל נעשית כבר באמצעות המיסוי, היא נראית לי פורמאלית בלבד. מעשית, לפחות בישראל, הרשות המקומית היא יותר "שלוחה" של השלטון המרכזי מאשר מערכת אוטונומית באמת. היא פשוט מאפשרת לשלטון לטפל ביחידות קטנות יותר בצורה מתאימה, ולאזרחים לגלות מעורבות והשפעה על חייהם ברמה הקהילתית ולא רק הציבורית-ארצית. אם תרצה, מכאן דווקא אפשר להוציא טיעון נגד האיחוד: יש הגיון לאפשר לאזרחים להשפיע על אורח-החיים של הקהילה בה הם חיים, ובגלל השוני המספרי והשוני הסוציו-אקונומי, תושבי קהילות כמו נווה-מונוסון, סביון או גני-יהודה (ואלו בהחלט קהילות) יאבדו את האפשרות לעשות זאת כתוצאה מהאיחוד. |
|
||||
|
||||
כפי שכבר ציינתי, אני לא קומוניסט. אין לי התנגדות לקיומם של ישובים בעלי יחוד - קיבוצים, מושבים, מצפים או סתם ישובים קהילתיים עם תנאי קבלה של עשרה מליון דולר בנכסים נזילים. יש לי התנגדות לכך שכל אחד מהם יהווה רשות מקומית. בדיוק בשביל זה המציאו את המועצות האזוריות. אני לא רואה שום הצדקה לקיומן של רשויות מקומיות עבור מספר כל כך קטן של אנשים, אפילו אם הם מאוד עשירים. |
|
||||
|
||||
אפעל היא מועצה אזורית (שאליה שייך בין השאר גם כפר אז''ר), גני-יהודה היא חלק ממועצה אזורית. ובכל זאת רוצים לפרק את המועצות ולספח את היישובים. כנראה שבכל זאת מועצה-אזורית היא לא פתרון בעיניי השלטון-המרכזי. לא ברור לי מדוע. |
|
||||
|
||||
לגבי כפר אז''ר, כאן ההחלטה באמת לא נכונה, אין שום סיבה לספח כפר חקלאי לתוך עיר. גני יהודה, סביון ונווה מונוסון כבר מזמן אינם ישובים חקלאיים והם גדולים מכדי להחשב כישובים קהילתיים יחודיים. |
|
||||
|
||||
מהו הגודל של "ישוב קהילתי ייחודי"? |
|
||||
|
||||
שאלה מצויינת, מה דעתך? אם אני מנסה לחשוב על "קהילה" במובן של חברה בה "כולם מכירים את כולם" אז מדובר בסדר גודל של מאות בודדות של משפחות לכל היותר. הייתי משתמש באותו הגודל גם לישוב קהילתי בו ה"קהילה" מוגדרת אחרת. (למשל ישוב קהילתי לאנשים אנטיפתים ומיזנטרופים שלא מעוניינים כלל להכיר זה את זה) |
|
||||
|
||||
גני-יהודה היא אחד המקומות הפיצפונים ביותר שאני יכולה להעלות על דעתי. להערכתי, לא גרות בישוב יותר מ-150 משפחות, וכולם די מכירים את כולם. אם כך, מדוע היא אינה זכאית להיות ישוב קהילתי ייחודי? |
|
||||
|
||||
מהכרותי השטחית עם המקום, יש שם כמה מאות יחידות משפחתיות, אני די בטוח שיותר מ200 ונראה לי שאולי אפילו סביב ה300. אין לי נתונים רשמיים. בכל אופן, אם מדובר בישוב שמהווה קהילה וברצונו לשמור על יחודו ועל עצמאותו, אין לי שום התנגדות שישאר חלק מהמועצה האזורית לה הוא שייך כיום. |
|
||||
|
||||
*אני* מגני יהודה. קטן שם. עם זאת, כמובן, גרתי שם לאחרונה לפני בערך עשור, כך שכל מה שאני כותבת הוא בערבון מוגבל. למיטב ידיעתי, המקום לא גדל מאז תקופתי. למיטב ידיעתי II, גני-יהודה דחפה במשך שנים להשתחרר מהמועצה האיזורית דר' השרון, כיוון שהשייכות למועצה מגדירה את גני-יהודה כמושב חקלאי או משהו כזה, מה שאומר שהם משלמים הון תועפות על מים ועוד כל מיני דברים שאני לא זוכרת. אם ממש תרצו, אני אוכל לשאול את אמא בשיחת הטלפון השבועית שלנו. |
|
||||
|
||||
א) שלום לך שכנתי היקרה. ב) האין ההגדרה מושב חקלאי חוסכת בתשלום על מים, ולא כפי שטענת? ג) סתם שאלה - האם הדרכת פעם בצופים? |
|
||||
|
||||
א) אוי. ידעתי שזו היתה טעות. ב) נו, הבעיה היא שאני לא זוכרת את הפרטים. נדמה לי שהסבירו לי פעם שלמרות שלכאורה מים הם זולים יותר לכולם, למעשה למי שלא מתפרנס מחקלאות, זה יוצא הרבה יותר יקר. אני חושבת שהיו עוד כמה סעיפים על הפרק שקשורים לאי ההתאמה בין ההגדרה של המושב כחקלאי לבין איכות החיים של התושבים שאינם חקלאים. ואני לא מדברת אפילו על בור הספיגה בחצר. ג) פעם, כן. גם עבדתי כמרכזת שבט בשלב מאוחר יותר של חיי. גם נדמה לי שאני הנגה היחידה בגני-יהודה. ולסיום, אם תרצה נורא, קישורים לתמונות שלי מסתובבים ברחבי האייל בחופשיות יחסית. האם היית חניך שלי? רק לא זה. |
|
||||
|
||||
ב) תיקון טעות. דיברתי עם אמא, ומסתבר שזכרתי בדיוק הפוך מהאמת - למעשה הכל יקר יותר *מלבד* המים, כך שצדקת ואני מתנצלת. תושבי גני-יהודה משלמים הרבה על שאר השירותים האזוריים, ובראשם חינוך, שלדברי אמא עולה להם בערך פי 2 מלתושבי סביון השכנה או יהוד, בגלל סיפור שלם סביב הסעות שאנחנו לא משתמשים בהן ותיכון איזורי בקצה השני של המדינה שאנחנו לא הולכים אליו. |
|
||||
|
||||
א) לא נורא, אני לא אספר לאף אחד. ב) מה את משוויצה בבור הספיגה שלך? מה, לי אין?! ג) חיפוש של "נגה" ו"תמונה" העלה את התגובה האחרונה שלך בלבד, תוכלי לכוון אותי? אגב, לא הייתי חניך שלך, אך הייתי בגדוד בו הדרכת. |
|
||||
|
||||
ג) לא - חפש את הארכיבאי היית חניך בגדוד שהדרכתי. וואו. אני מקווה שרק זכרונות טובים. (יזקף לזכותך שזכרת - אין סיכוי שאני אצליח להיזכר בשמות של מי שהדריך בגדוד שלי כשהייתי חניכה בצופים.) |
|
||||
|
||||
טוב, הדבר הכי קרוב שמצאתי הוא תגובה 102299. אם לא תלנקקי בעצמך לתמונות אאלץ להניח שאת ג'ינג'ית עם משקפיים, ובעלת שם משפחה אשכנזי במיוחד (אופס...) איך זכרתי? זה פשוט, ההתרגשות שאחזה בגדוד כשחשפת את הקעקוע שלך לא דעכה עד היום... |
|
||||
|
||||
היה כאן תגובה 136903 , אבל לדעתי נגה מיהרה להוריד אותן, לאור אחוות בורות הספיגה שגילית כאן. מצד שני אולי סתם מדובר בתקלה זמנית, למרות שרק תמונות 4 ו5 לא עולות. מצד שלישי אם אתה יכול לזהות אותה לפי כפות הרגליים נסה את התמונה השניה. |
|
||||
|
||||
דודים שלי גרו פעם בגני יהודה. סתם, אם כבר גולשים לפרטים כאלה. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
הוא יהפוך לשכונה קהילתית מיוחדת בתוך עיר לא קהילתיות וחסרות יחוד. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |