|
||||
|
||||
אחת הטענות בזכות הליטון הייתה בזכות יתרונן הטיפוגרפי, כביכול, של האותיות הלטיניות על פני הכתב העברי המרובע. זו אכן בעיה, אך הפתרון המוצע -- מעבר לאותיות לטיניות -- חסר סיכוי. מעבר כזה לא התרחש באף מקום מעולם ולבטח לא בעקבות גחמה אליטיסטית נוסח זו של אורנן או אבנור (נא לא לשלוף את דוגמת התורכים כאן. הם עברו משיטת כתיב זרה אחת לשיטת כתיב זרה אחרת). מעבר קל ופשוט הרבה יותר, שייתן פתרון לבעיה הטיפוגרפית הוא לשימוש בכתב היד העברי. שתי הבעיות העיקריות של הכתב העברי המרובע הן מובחנות נמוכה (אותיות כמו ד, ה ו-ב דומות מאוד בחלקן העליון, ישנם מעט מדי מאפיינים מייחדים לאותיות, וכן הלאה) והמנעות אדוקה מדי מחריגה מקו הבסיס כלפי מטה ומעלה (ל ו-ק הן החריגות היחידות, אם אינני טועה) בכתב היד העברי, לעומת זאת, ישנה מובחנות גבוהה בין אותיות (לדוגמה, איש לא יתקשה להבדיל בין ד, ה ו-ב בכתב יד) ויש שפע קפיצות כלפי מעלה (ט, צ, ל) ומטה (ג, ז, נ, ק). בצד -- מעבר לשימוש רחב בכתב היד העברי יהיה גם חזרה נאה לעבר, שכן כתב היד העברי היום דומה הרבה יותר לכתב העברי העתיק מאשר אותיות הכתב המרובע. |
|
||||
|
||||
ג' ו-ז', בכתב שלי לפחות, אינן חורגות מהקו התחתון, ואצל רבים גם ה-נ' לא. סתם חשבתי לציין. בנוסף, יש דמיון מעיק בין ף לבין ץ - עד כדי כך שאני מכיר אנשים שכותבים את שתי האותיות בדיוק אותו דבר. |
|
||||
|
||||
גימל וזין חורגות ברוב הנוסחים מהשורה וכך גם נון. זה אינו כלל ברזל, אך לרוב הגרסאות השומרות על טוהר השורה הן חיקויים של הכתב המרובע. |
|
||||
|
||||
אתה טוען שהכתב שלי הוא חיקוי של הכתב המרובע? נו, זה רק בגלל שלא ראית את הכתב שלי... בכל אופן, אצל רוב האנשים שאני מכיר, ג' וז' אינן חורגות מהשורה. תהרוג אותי. |
|
||||
|
||||
בכתב יד יש גם כן כמה אותיות שנכתבות בצורה דומה מדי: ד' - צ' כ' - ב' ך' - ק' |
|
||||
|
||||
תהיתי שעה ארוכה איפה נמצאת "דרך רבין" עד שהבנתי שמדובר בכתב יד לא ברור,1 ושמדובר על "דרך בגין". 1זאת אומרת, ברור, אבל לא בדרך הנכונה. __________ העלמה עפרונית, דווקא אוהבת לכתוב ף וץ בכתב. |
|
||||
|
||||
אבל אם *מדפיסים* אותיות כתב (וזו היתה הכוונה, אם הבנתי נכון), הרי שהדמיון נעלם, למעט אולי ד'-צ' בגופנים מסוימים. (בפרט, כ' ו-ב' בכתב מודפס שונות משמעותית יותר מאשר כ ו-ב' בדפוס). |
|
||||
|
||||
באר והסבר. לא הבנתי את כוונתך. |
|
||||
|
||||
אם הבנתי אותך נכון, אתה מציע להחליף את הכתב המרובע בכתב היד. הכתב המרובע משמש בדפוס, מכאן שאתה מציע (שוב, אם הבנתי נכון) להשתמש *בדפוס* בכתב יד. ואותיות כתב יד, כשהן מודפסות (ולא נכתבות ביד), אכן יש בהן מובהקות רבה יותר מאשר לכתב המרובע. |
|
||||
|
||||
ודמיון נוסף בכתב יד של אנשים מסוימים: ש' - פ' . זאת הסיבה שנדמה לי שאנו חיים תחת שלטונו של פרון. |
|
||||
|
||||
וכי למה ומדוע? צדי נכתבת כשחלקה העליון מעל לשורה ולבטח אינה דומה לדלת. כף אינה מזכירה אפילו את ב, אלא אם כן התכוונת לכף סופית. ואילו כף סופית, שונה מאוד מקוף. לדעתי, אתה מבלבל בין הדרך השגורה בכתיבתן לבין הדרך הנכונה לכתיבתן. ובכל זאת, נאמר שאתה צודק, הרי דמיון בין תווים קיים בכל מקרה ובכל שפה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |