|
||||
|
||||
נקמת ילד יהודי של ביאליק נכתבה על הפוגרומים ברוסיה, במאה ה-19 (ואולי גם בתחילת המאה ה-20, אינני זוכר במדוייק), ובכל מקרה, לא על ימה"ב. תח ו-תט היו לפני פחות מ-400 שנה, אני לא חושב שזה בדיוק נחשב לימי הביניים (לא שהרג בזמן הרנסאנס הוא יותר נעים, אבל זה לא מה שארז טען). בקיצור, בדוק לפני שאתה מתלהם. |
|
||||
|
||||
האינקוויזיציה הקדושה, זה מספיק ימי הביניים?! אם ארז טוען שלימודי ההיסטוריה בבתי-הספר הם לא ממש לימודי היסטוריה אלא לימודי תולדות עם-ישראל, הוא בהחלט צודק. אבל לטעון ש"גם בעולם הנוצרי הם לא היו כ"כ רבים... כפי שמלמדים אותנו בשיעורי היסטוריה", כלומר שכרדגיל אלו ההגזמות של היהודים, זאת *התלהמות* זולה, כפי שרק מר לנדוור מסוגל. (Ok, אז גם אני מתאמן קצת, אבל עדיין לא מגיע לקרסוליים של אחרים). |
|
||||
|
||||
לא התלהמות אלא נסיון להבין את ההיסטוריה כפי שהיתה. כנגד הגישה של מסכנות כרונית הנהוגה לגבי תולדות היהודים יצא בארון שקרא לה 'היסטוריה של בכיינות' וניסה להראות את התמונה הכוללת שבה היו הרבה תקופות פריחה ליהודים או לפחות נוחיות ולא סבל ועוינות כרונים. למען ההתלהמות אוסיף רק שאין פלא שיש אנשים מסוימים המנסים לקבע את מיתוס המסכנות ולהסיק ממנו מסקנות פוליטיות אקטואליות. |
|
||||
|
||||
אם אתה רומז לכך שהאינקוויזיציה רדפה יהודים, אז אנשים שמבינים בזה (לא אני) אומרים שזה בכלל לא נכון. למשל, דיון 158 |
|
||||
|
||||
האינקוויזיציה הספרדית לא היתה כלי של הכנסיה אלא כלי פוליטי של פרדיננד ואיזאבלה ששאפו לאחד את כל תושביהם תחת דת אחת ולפיכך לגרש יהודים ומוסלמים שאינם רוצים להמיר את דתם ולחקור את מידת נאמנותם של אלה שנצרותם חשודה - המתנצרים החדשים מקרב דתות אלה. ד''א, פרדיננד זוכה לציון נמוך ממאקיוולי. |
|
||||
|
||||
התייחסתי ספציפית לתגובתו של יענק'לה לתגובתו של ארז לנדוור. וראה התגובה של ירדן ניר למטה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |