|
||||
|
||||
הפוגרומים ביהודים בעולם המוסלמי היו מעטים מאוד ויוצאי דופן. (גם בעולם הנוצרי הם לא היו כ''כ רבים כפי שנדמה לנו וכפי שמלמדים אותנו בשיעורי היסטוריה, אבל מצבם של היהודים ביה''ב בארצות הנצרות היה בד''כ גרוע יותר מארצות האיסלאם.) |
|
||||
|
||||
לפני כמה שנים התפרסם מחקר, שטען כי למעשה, דיכוי היהודים ב"תור הזהב" תחת השלטון המוסלמי בספרד היה חמור בהרבה ממה שמקובל לחשוב. מישהו זוכר מה שם הספר ו/או החוקר? |
|
||||
|
||||
ישנם מחקרים רבים הטוענים דבר והיפוכו ואף אינם נקיים מיחס מודע או לא מודע למצב אקטואלי. ספרו של מרק כהן ''בין הסהר והצלב'' אוביקטיבי ככל הניתן ועליו הסתמכתי בדבריי. |
|
||||
|
||||
אכן "מעטים" היו הפוגרומים!!!!! רק דמנו שנשפך לאורך הדורות היה רב. גזרות תח תט, הערים שו"מ, לאורך מסלול מסעי הצלב ועד קישנוב.כנאמר תמיד:"קודם כל הכה ביהודים" מצווה זו קיימו בהידור מרובה המוסלמים והנוצרים כאחד. חבל ששכחת את נקמת ילד יהודי של ביאליק.לנו תמיד כל הארץ גרדום. מחר תצרף קולך לאומרים שגם השואה לא היתה מי יודע מה ולמה מחר? כי בדורנו עדיין חיים אודים מפוחמים לכשיעלמו ובעוד דור הכל יקבל פרספקטיבה חדשה. ואנשים שכמותך יכתבוזאת על השואה.אתה רק הגפרור שיצית להבות.וד"ל |
|
||||
|
||||
נקמת ילד יהודי של ביאליק נכתבה על הפוגרומים ברוסיה, במאה ה-19 (ואולי גם בתחילת המאה ה-20, אינני זוכר במדוייק), ובכל מקרה, לא על ימה"ב. תח ו-תט היו לפני פחות מ-400 שנה, אני לא חושב שזה בדיוק נחשב לימי הביניים (לא שהרג בזמן הרנסאנס הוא יותר נעים, אבל זה לא מה שארז טען). בקיצור, בדוק לפני שאתה מתלהם. |
|
||||
|
||||
האינקוויזיציה הקדושה, זה מספיק ימי הביניים?! אם ארז טוען שלימודי ההיסטוריה בבתי-הספר הם לא ממש לימודי היסטוריה אלא לימודי תולדות עם-ישראל, הוא בהחלט צודק. אבל לטעון ש"גם בעולם הנוצרי הם לא היו כ"כ רבים... כפי שמלמדים אותנו בשיעורי היסטוריה", כלומר שכרדגיל אלו ההגזמות של היהודים, זאת *התלהמות* זולה, כפי שרק מר לנדוור מסוגל. (Ok, אז גם אני מתאמן קצת, אבל עדיין לא מגיע לקרסוליים של אחרים). |
|
||||
|
||||
לא התלהמות אלא נסיון להבין את ההיסטוריה כפי שהיתה. כנגד הגישה של מסכנות כרונית הנהוגה לגבי תולדות היהודים יצא בארון שקרא לה 'היסטוריה של בכיינות' וניסה להראות את התמונה הכוללת שבה היו הרבה תקופות פריחה ליהודים או לפחות נוחיות ולא סבל ועוינות כרונים. למען ההתלהמות אוסיף רק שאין פלא שיש אנשים מסוימים המנסים לקבע את מיתוס המסכנות ולהסיק ממנו מסקנות פוליטיות אקטואליות. |
|
||||
|
||||
אם אתה רומז לכך שהאינקוויזיציה רדפה יהודים, אז אנשים שמבינים בזה (לא אני) אומרים שזה בכלל לא נכון. למשל, דיון 158 |
|
||||
|
||||
האינקוויזיציה הספרדית לא היתה כלי של הכנסיה אלא כלי פוליטי של פרדיננד ואיזאבלה ששאפו לאחד את כל תושביהם תחת דת אחת ולפיכך לגרש יהודים ומוסלמים שאינם רוצים להמיר את דתם ולחקור את מידת נאמנותם של אלה שנצרותם חשודה - המתנצרים החדשים מקרב דתות אלה. ד''א, פרדיננד זוכה לציון נמוך ממאקיוולי. |
|
||||
|
||||
התייחסתי ספציפית לתגובתו של יענק'לה לתגובתו של ארז לנדוור. וראה התגובה של ירדן ניר למטה. |
|
||||
|
||||
שכיהודים קיבלו על עצמם שלטון מוסלמי, לרוב לא הפריעו להם יותר מדי. פעמים רבות גבו מהם מיסים נוספים - זה כן. אבל ההוא שאל על קנאות מוסלמית, ואני הדגמתי (גם באמצעות פגיעה ביהודים) שהיא היתה שם מההתחלה. לגבי פגיעה ביהודים בזמן חייהם באירופה - פה המצב שונה מאד. אני לא יודע מה אתה למדת בשיעורי היסטוריה בבית-ספר, אבל עיירה נבזזת פעם בכמה שנים לא היתה מחזה נדיר. אני לא יודע מה זה "כל כך רבים" אצלך, אולי זה שלא נהרגו שישה מיליון יהודים כל 100 שנה זה נראה לך סביר - לי זה לא. דוגמה? בבקשה. לפני מסע הצלב הראשון, היה מסע צלב קודם, שנקרא "מסע הצלב של האיכרים". התקבצו בו איכרים אירופאים רבים שרצו לצאת למלא את מצוותו של האפיפיור מיד תיכף עכשיו. הם נשחתו בתורכיה. לפני שהגיעו לתורכיה, הספיקו לפגוע בכמה עיירות יהודיות שנקרו בדרכן. למה? ככה. האמת שאני לא בטוח אם זה היה במסע הצלב של האיכרים, או בזה הראשון. אני כמעט משוכנע שזה היה במסע הצלב של האיכרים, אבל לא יהיה מפתיע שזה קרה גם במסע הצלב הראשון. להרוג יהודים ולשדוד מהם היה תחביב די נהוג באירופה. |
|
||||
|
||||
הטבח ביהודים במסעות הצלב היה דבר שנבע מקנאות מסעות הצלב עצמם ולא ''שיגרה'' שהתרחשה כל כמה שנים. מה שנכון הוא שבעקבותיהם הורע מצב היהודים באירופה והם גורשו מכמה מדינות, מה שגרם לתפוצות יהודים חדשות (כמו פולין). |
|
||||
|
||||
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |